AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 Vet at dette er veldig individuelt og sikkert et litt håpløst spørsmål: men hvor lang tid er det vanlig at man prøver før man blir gravid? Vi snakker om å slutte på prevensjon i starten av 2023 fordi det på en måte hadde passet med en unge i slutten av 2023/starten av 2024. Men så leser jeg jo også om en del folk som har prøvd lenge før det sitter. Dette gjør meg litt stressa da jeg er redd for å være en av de som sliter lenge og på en måte kaste bort tiden på å vente. Så da hadde det jo kanskje vært like greit å bare slutte med prevensjon nå ? Ville jo ikke vært krise om man fikk et barn før, men i og med at jeg er ferdig med å studere i 2023, så er det jo ikke helt idéelt om det klaffe på første forsøk hvis vi prøver nå heller 😅 Til info er det snakk om K27 og M34. Anonymkode: 8af0e...df2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Opp til ett år er normalen Anonymkode: ab174...d9c
Anonym6789 Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 Umulig å si, alt fra 1 mnd til flere år. Men om du er ferdig å studere i 2023 så ville jeg lagt inn litt ekstra tid i tilfelle det går fort, sånn at du får opptjent rett til foreldrepenger 😊 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 For oss klaffet det på første forsøk. Vi bare droppa kondomen fordi vi tenkte "Jaja, de fleste bruker jo flere mnd uansett." Så ville ikke begynt prøvingen noe tidligere enn det faktisk passer! Anonymkode: 33a92...f98 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 For gjennomsnittsparet er sjansen for å bli gravid en gitt måned (så lenge man treffer eggløsning osv) ca like stor som å kaste en sekser på en terning. Noen har flaks og blir gravide med en gang, halvparten klarer det i løpet av fire måneder, og det er normalt å bruke opp til ett år uten at det er noe galt. (Etter et år anbefales utredning for å finne ut om det er noe mer enn bare uflaks.) Om det faktisk hadde passa dårlig å bli gravid nå hadde jeg ikke kutta prevensjon ennå. Men om du går på hormonprevansjon så kan et kompromiss være å droppe den og gå over til kondomer i mellomtiden. Da får kroppen din litt tid til å bli klar og få tilbake eggløsning, og du kan bli kjent med syklusen så dere makser sjansene for å treffe når dere faktisk begynner å prøve. Anonymkode: 4fb51...5b8 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #6 Skrevet 25. september 2022 Vi brukte ett år. Bestilte time til fertilitetshjelp og dagen etter var testen positiv. Ikke noe galt med noen av oss, og begge er i 20 årene Anonymkode: c9490...d0b
Pilga Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 Det kan skje på dagen, og det kan skje på 1 år. Ett råd jeg kan gi deg er å slutte på prevensjon i form av p-piller etc slik at kroppen din er hormonelt klar for den perioden du ønsker å starte å få barn :) så kan du benytte deg av andre prevensjonsmetoder i mellomtiden. Ikke alle, men noen kropper trenger tid til omstilling! og da slipper du i alle fall dette momentet som kan bremse fremgangen i å få barn da dere faktisk skal prøve. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #8 Skrevet 25. september 2022 Jeg slutta på pillen i slutten av august i år og fikk bortfallsblødning 1 september. Jeg trodde ikke jeg hadde hatt eggløsning, men nå sitter jeg her med positiv graviditetstest i hånden! Så her gikk det veldig fort, hadde virkelig ikke trodd det😅 Men som sagt så er dette veldig individuelt, og urettferdig at noen må vente flere måneder før de får positiv test. Jeg er utrolig takknemlig, men kunne ønsket det var slik for alle… ❤️ Anonymkode: 00505...ac6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 Vi prøvde i ett år. Samme dag som fruen skulle begynne med nesespray eller sprøyte (husker ikke hvilke som skulle først), så testet hun positivt, og 8 mnd senere kom det en gutt. Med nr 2, så prøvde vi i ca 1 måned. Med nr 1,så var vi k36 og m32. Med nr 2 så var vi k38 og m34. Anonymkode: 6f371...c52 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #10 Skrevet 25. september 2022 Søstra mi prøvde i over 2 år og måtte ha hjelp via IVF før hun ble gravid. Det var en tøff prosess og også overraskende da hun også er yngre enn meg. Med siste ble jeg gravid samme dag vi bestemte oss for å droppe kondom, uten å time eggløsning (lå bare sammen en gang på 2 mnd pga at mannen var mye borte). Gangen før der igjen ble vi gravid på første forsøk da vi timet eggløsning. Er veldig fertil, tydeligvis. Så det kan være kjempestor forskjell, selv mellom søsken. Umulig å vite om det går med en gang eller 1 år senere. Lykke til 😊 Anonymkode: 70fd0...bd9 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #11 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For oss klaffet det på første forsøk. Vi bare droppa kondomen fordi vi tenkte "Jaja, de fleste bruker jo flere mnd uansett." Så ville ikke begynt prøvingen noe tidligere enn det faktisk passer! Anonymkode: 33a92...f98 Kan legge til at jeg da hadde vært av p-pillene i et par år. Det kan jo ta kroppen litt tid å komme tilbake i normal syklus, så ville oppfordret til å slutte på hormon-prevensjon og bruke kondomer til dere er klare til å prøve! 🙂 Anonymkode: 33a92...f98
Gjest Orangutangen Skrevet 25. september 2022 #12 Skrevet 25. september 2022 Vi ble gravid på første forsøk med første og andre med andre😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå