Gå til innhold

Hva betaler foreldre og svigers?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må si jeg blir sjokkert over at noen faktisk forventer/tar det som en selvfølge at foreldre og svigerforeldre skal betale deler av bryllupet?!? Det er da ikke DERES bryllup? Frekt syns jeg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_bruden_*
Skrevet

Tror det er ganske vanlig at brudeparet betaler selv i disse dager.

Før i tiden var det vanlig at foreldrene betalte,men tidene forandrer seg.

Vi var etablerte da vi giftet oss,kunne ikke ramle meg å belaste noen av foreldrene.

vet om de som har slått på stortrommen og hatt stort bryllup, for så i ettertid være skuffet over foreldrene at de ikke bidro.

mener at skal de gifte seg, så får de ha økonomien i orden også.

Skrevet
Jeg må si jeg blir sjokkert over at noen faktisk forventer/tar det som en selvfølge at foreldre og svigerforeldre skal betale deler av bryllupet?!? Det er da ikke DERES bryllup? Frekt syns jeg!

?? De vil betale selv. Vi forventer ingenting, men søstra mi gifta seg og da hjalp foreldre og svigers, så jeg håper da ikke han ville gjøre forskjell, og det gjorde han ikke.

" mener at skal de gifte seg, så får de ha økonomien i orden også "

ehh, javel? du får mene hva du vil du da..

Skrevet
?? De vil betale selv. Vi forventer ingenting, men søstra mi gifta seg og da hjalp foreldre og svigers, så jeg håper da ikke han ville gjøre forskjell, og det gjorde han ikke.

" mener at skal de gifte seg, så får de ha økonomien i orden også "

ehh, javel? du får mene hva du vil du da..

Jeg er også enig i at skal man holde et bryllup, bør man selv ha råd til det (evt spare), og ikke forvente at foreldrene skal betale.

Jeg mener når jeg ser på overskrifta til tråden her... "Hva betaler foreldre og svigers?". Det er altså ikke engang spørsmål om de skal være med å betale, bare et spørsmål om HVA de skal betale. Altså er dette en person som forventer at foreldrene skal betale deler av bryllupet. Igjen- utrolig frekt.

Skrevet

Våre foreldre tilbød seg å betale for maten, resten betaler vi selv.

Og jeg klarer ikke helt å se at trådstarter er en frekk person ut fra formuleringen i innlegget. Diskusjonen mellom brudeparet og foreldrene i forkant av dette innlegget kjenner vi ikke noe til, men tror ikke bruden verken forventer eller tvinger sine foreldre til å betale noe som helst.

Skrevet

Vi skal betale alt selv. Foreldrene våre blir sikkert å tilby seg å betale for både det ene og det andre... men siden vi tjener mye bedre enn dem synes jeg det er på sin plass at vi betaler selv.

Jeg har spart helt siden samboern fridde, vi har planlagt bryllupet etter hva vi har råd til, og det blir et flott bryllup som vi i ettertid kan si at det har vi klart helt alene!! Dessuten kan ikke foreldrene våre blande seg inn i noe som helst!!!!! Ikke engang gjestelista...

Skrevet

Vi fikk en pengegave fra foreldrene mine som vi valgte å bruke på bryllupet. Dette var penger jeg visste vi fikk siden jeg er barn nr 4. som giftet seg. Mine svigerforeldre valgte å matche dette beløpet, noe vi ble veldig glad for. Vi fikk også en stor pengesum av min bestefar som vil valgte å bruke på ringer. Jeg synes vi var kjempe heldige og det var ikke forventet at hele bryllupet ble betalt. Vi hadde også litt igjen til bryllupsreise.

Dessuten stile foreldrene våre opp å pyntet lokale og ryddet etter bryllupet. Det var minst like god "gave" som penger. Da fikk vi slappe av å nyte dagene før og etter bryllupet før vi satt snuten til Køben på bryllupsreise. Våre utgifter ble derfor minimale :)

Skrevet

Da vi begynte å snakke om bryllup, var det ikke snakk om hverken hjelp med kaker, mat pynting etc eller penger. Vi hadde ikke forventet penger heller, men litt hjelp kunne jo kommet godt med. Så vi tenkte at da gadd ikke vi å slite oss ut på å holde gratis fest for dem,så vi reiste bort og giftet oss i smug en helg helt alene. Så utrolig deilig og romantisk. Og ingen sure familiemedlemmer som bare må kommentere alt eller ikke gidder å synge eller hjelpe til. :)

Skrevet

Foreldrene og svigerforeldrene spleiset på en 2 ukers reise til Bali for oss.

Vi giftet oss ved ambassaden i Paris og hadde kun en privat middag og vin med de nærmeste for å markere begivenheten.

Dette var ikke av økonomiske grunner, men fordi vi begge alltid har ønsket det slik.

Skrevet (endret)
Jeg er også enig i at skal man holde et bryllup, bør man selv ha råd til det (evt spare), og ikke forvente at foreldrene skal betale.

Jeg mener når jeg ser på overskrifta til tråden her... "Hva betaler foreldre og svigers?". Det er altså ikke engang spørsmål om de skal være med å betale, bare et spørsmål om HVA de skal betale. Altså er dette en person som forventer at foreldrene skal betale deler av bryllupet. Igjen- utrolig frekt.

dust.

jeg ville alle skulle svare.

jeg tar det ikke som en SELVFØLGE, men mine foreldre og svigers har TILBYDT seg å hjelpe.

Skal jeg svare "neeei, jeg vil betale alt selv, og gå bankerott, siden gjest på KG forumet sier jeg er teit hvis jeg lar dere betale" :ler:

Jaja, folk får mene hva de vil. Ingen tvinger noen til å betale noe som helst ;)

Uansett, jeg ville bare vite hva som var VANLIG.

Men selfølgelig skal det alltid komme en idiot gjest med et surmuling svar.. :ler:

Endret av Epica
Skrevet
Vanlig at de betaler halvparten hver?

Trodde det var vanligere at voksne mennesker betalte for sitt eget bryllup, og at foreldre/svigers evt ga penger om de ønsket det.

Man kan vel ikke si at de må betale halvparten hver? Foreldreparene kan jo ha total ulik økonomi.

Skrevet

Vel, gjestene er ofte mer logisk rettet og fornuftige enn mange av de faste brukerne.

Skrevet

Jeg ser nå Epica, etter å ha lest at dine foreldre og svigers vil betale, at jeg må svare igjen.

Hva som er vanlig å betale blir vanskelig å svare på. Noen har store dyre og flotte bryllup, med foreldre som kan hjelpe til med store deler av det økonomiske. Andre som har et likt bryllup, men foreldre med mindre å rutte med, får mindre. Det er nok ikke noen sum som er vanlig her.

Men for å fortelle deg hva vi fikk av våre foreldre så var det 75 000 av hans foreldre og ingenting av mine foreldre. De pengene fra hans foreldre var ikke betalign for bryllupet, men en gave i forbindelse med bryllupet. Sikkert ikke noe av de summene som er vanlige nei...

Skrevet (endret)

Våre foreldre delte 50/50 (40.000 på hver side) på festen/maten/drikken, hans foreldre betalte i tillegg hans klær og mine foreldre min kjole.

Hotell, trykksaker, ringer, frisør, bukett, undertøy, sko, fotograf og reise betalte vi selv.

Vi forventet oss ingenting, og det var våre foreldre som tok det opp. De sa at siden de hadde arvet og hadde masse på konto, så ville de gjerne bruke det på oss, fremfor at vi skulle bruke store deler av det vi har spart. De synes heller vi burde bruke det som innskudd til leilighet, fremfor at de ruget på feite bankkontoer og hadde nedbetalte hus og hytter.

Hadde nok en liten mistanke at det ville bli slik, siden begge familier har god råd, og mine froldre før har sagt at de vil hjelpe meg med penger til bryllup den dagen det blir aktuelt.

Presiserte forøvrig til begge foreldrepar at vi ønsket oss festen i gave fra dem, men begge dukket opp med store gaver også.

Ingen grunn til at jeg skal få dårlig samvittighet/føle meg frekk/storforlangende av dette.

Endret av Melk
Skrevet

er gift men måtte inn hit å titte litt =)

våre foreldre betalte for alt, sett bort i fra fotograferingen

Skrevet

Vi betaler alt selv. Har spart og spart, og nå har vi råd til det bryllupet vi har hatt lyst på :)

...må bare si, Epica, ikke bland oss Tone'r sammen. Det er ikke jeg som er dust :ler: Tror jeg må skifte nick, blir for dumt sånn som det er nå. Har du noen forslag? ;)

Skrevet (endret)
Vi betaler alt selv. Har spart og spart, og nå har vi råd til det bryllupet vi har hatt lyst på :)

...må bare si, Epica, ikke bland oss Tone'r sammen. Det er ikke jeg som er dust :ler: Tror jeg må skifte nick, blir for dumt sånn som det er nå. Har du noen forslag? ;)

Nei, DU er ikke dust vennen :klem::kyss:

Men blir forbanna på de som blir sure for at foreldre og svigers TILBYR seg å betale, selv om jeg ikke FORVENTER det.

Det eneste jeg hadde blitt sjokka over, er visst foreldrene våre ikke hjalp oss, men bare hjalp våre søsken (som de har gjort).

Endret av Epica
Skrevet

huff, om våre barn forventer at vi skal betale så blir det dyrt for oss. vi har 6 barn tilsammen :sjenert:

Nei, de får klare det selv, så får vi håpe de tar til takke med litt hjelp og det at vi deler dagen med de.

selv betalte jeg og min mann alt selv. Hadde ikke drømt om å få noen penger av familien.

Min far ga oss fem tusen i gave. Må si at jeg synes det var alt for mye.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_brudulja_*
Skrevet

Vi betaler alt selv, og synes det er greit. Uaktuelt å la mine foreldre å betale når vi har vært samboere i flere år, har fast jobb og min kommende ektemann har vært gift før. Det passer seg liksom ikke.

Skrevet

Vi betalte også alt selv, og fikk dermed full kontroll over bryllupet i forhold til hvem som skulle inviteres og ikke. DET var vel verdt invisteringen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...