AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 Klasseskille har økt dramatisk de senere årene, og blitt mer, og mer synleg i mange sosiale samanhenger. Mange familier opplever intern splittelse, og oppløysning på grunn av at den økonomiske -kløfta har ført til ulike holdninger. Stadg flere barn vegrer seg for å gå i barneselskaper på grunn av at gavelista er ligger for høyt. Stadig flere barn av foreldre har ikkje råd til ferier saman med barna. Klasseskille er også blitt godt synleg under en rekke foreldremøter på skolen når skoleturer skal planlegge Når barna kommer i konfirmasjonsalderen øker det økonomiske presset på mange foreldrene ytterligere ettersom barna skal ha kostbare bunader, og kler, selskapslokaler skal leies eller konfirmasjone skal holdes på hotell. Tiden da foreldre arangerte konfirmasjonselskapet i hjemmekoselege omgivelser er uttgått på dato. Dette til tross for at mange idag bygger store flotte hjem hvor det er god plass til eit konfirmasjonselskaper. Nå konfirmantene blir igjennforent første dag etter konfirmasjonsadagen står økonomi på dagsorden, og det handler om "hvor mye penger fekk de til konfirmasjonsdagen". Det er ingen tvil om at det økonomiske klasseskille har bygd "skott" og sosiale ulikheter. Kanskje er du blandt en av dem som føler presset,og er utstøtt på grunn av den økonomsike-kløfta har vokst seg stor. ? Anonymkode: 74f3c...698 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Jeg har aldri vært det du kan kalle bemidlet, har alltid hatt knapp økonomi, så jeg kjenner svært godt til hvordan det er å være utenfor pga. økonomi. Det var ikke de samme kravene før til penger og forbruk, men de økonomiske forskjellene mellom sånne som meg og "alle de andre", dvs. flertallet av befolkningen, har bare økt og økt ettersom flertallet har fått mer penger å bruke. Anonymkode: e239b...da3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 Ikke utstøtt men det er mye normale ting jeg ikke får vært med på eller kan snakke om av erfaringer fordi jeg ikke har råd til å gjøre dem. Alle jeg kjenner eier bolig mens jeg leier og handler kun first price og har ikke råd til fritidsaktiviteter Anonymkode: 41c64...ef5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ikke utstøtt men det er mye normale ting jeg ikke får vært med på eller kan snakke om av erfaringer fordi jeg ikke har råd til å gjøre dem. Alle jeg kjenner eier bolig mens jeg leier og handler kun first price og har ikke råd til fritidsaktiviteter Anonymkode: 41c64...ef5 De fleste velger nok sine venner,og sosiale omgangskrets der ein føler seg hjemme. Det handler kanskje ikkje om må føle seg utstøtt "blandt sine egen" men ein følelsesmessig distansering. Anonymkode: 74f3c...698
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 Ja. Familien min er godt bemidlet Men livet er fint, og de rundt oss behandler oss på samme måte som alle andre rundt de Anonymkode: 971ba...eb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå