Gå til innhold

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så trøtt HELE tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser sunt og variert. Er normalvektig. Trener 5-6 timer i uka. Går minst 10.000 skritt hver dag. Legger meg 21:50 og står opp 06:40 hver dag. Tatt blodprøver og de ser fine ut.

Hvorfor er jeg så innmari trøtt, hele hele tiden? Er helt fortvila, fungerer ikke i hverdagen sånn som jeg er nå..

Anonymkode: f0719...0c5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva ble målt på blodprøver? Sjekket legen stoffskifte og d-vitaminnivå? Det er det første som slår meg når folk sier at de alltid er trøtt. Det er nok andre tilstander som også kan forklare trøtthet. Har du en smartklokke e.l. som du kan måle søvnkvalitet med?

Hvordan har du det ellers? Er du fornøyd med jobben din? Er relasjonene dine givende? Har du partner, og har h*n respekt for deg? Er h*n god med deg? Har du nok sosial kontakt, er du ensom? Tenker og grubler du mye?

Ofte kan en stressende eller kjip livssituasjon gjøre oss veldig trøtte. 

Anonymkode: a8bcb...56a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jernmangel?

Anonymkode: 86199...0ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser sunt og variert. Er normalvektig. Trener 5-6 timer i uka. Går minst 10.000 skritt hver dag. Legger meg 21:50 og står opp 06:40 hver dag. Tatt blodprøver og de ser fine ut.

Hvorfor er jeg så innmari trøtt, hele hele tiden? Er helt fortvila, fungerer ikke i hverdagen sånn som jeg er nå..

Kanskje du gjør for mye, selvom man gjør ting som i utg pkt er bra for deg -så kan det hende summen av alt blir at du stresser kroppen. Den sier kanskje du skal slappe av litt? Restitusjon er undervurdert. Men man bør jo sjekket ut at det ikke er andre årsaker også. 

Anonymkode: a45a0...447

• Liker 2
Skrevet

Har du hatt covid? Var du evt sånn før du hadde det?

Anonymkode: 71754...788

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Kan det være allergi? Pollenallergi gir typisk en sånn reaksjon. Det er jo lite pollen nå, men kanskje noe annet du reagerer tilsvarende på?

Anonymkode: 9818d...114

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Blodprøver forteller bare hva som er i blodet.

Nivået av mineraler i blodet blir regulert av hormoner og varierer lite. De fleste mineraler lagres normalt i kroppen. Cellene og beinmassen lagrer normalt 2,5 gram sink, 25 gram magnesium og 1 kilo kalsium.

Hvis mineralnivået i blodet synker, hentes mineraler fra lageret og fylles på i blodet. Du kan godt ha for lite magnesium, kalsium og sink i cellene og beinmassen, selv om nivået i blodet er normalt.

Derfor kan du også få symptomer på mineralmangel, selv om blodprøven sier at nivået er ok.

Anonymkode: 91ed7...8bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Blodprøver forteller bare hva som er i blodet.

Nivået av mineraler i blodet blir regulert av hormoner og varierer lite. De fleste mineraler lagres normalt i kroppen. Cellene og beinmassen lagrer normalt 2,5 gram sink, 25 gram magnesium og 1 kilo kalsium.

Hvis mineralnivået i blodet synker, hentes mineraler fra lageret og fylles på i blodet. Du kan godt ha for lite magnesium, kalsium og sink i cellene og beinmassen, selv om nivået i blodet er normalt.

Derfor kan du også få symptomer på mineralmangel, selv om blodprøven sier at nivået er ok.

Hva kan man gjøre med det, da?

Anonymkode: f91dc...765

Skrevet

Ingenting. Leger i norge tar ikke prøver for sånt. Det er dyrt og siden vi har gratis helsetjeneste vil di ikke bruke dyre summer på slikt. Du må selv bruke svindyre summer hos spesialist.

Anonymkode: bbf3c...851

Skrevet

Det er ganske enkelt: Sørge for at kroppen finner mineraler i fordøyelsen når den trenger det.

Det er ikke sånn at kroppen tar opp mineraler fra fordøyelsen så fort det kommer noe forbi. Opptaket er nøye regulert. Har kroppen nok av et mineral, tar ikke kroppen opp mer. Hvis ikke hadde vi risikert å bli forgifta, hvis vi f.eks. drakk for mye melk eller spiste for mye jernholdig mat.

Opptak av jern reguleres f.eks. av det jernregulerende hormonet hepcidin. Når det er nok jern i blodet, produserer kroppen hepcidin, som stanser opptaket av jern. Når nivået av jern i blodet synker, reduseres nivået av hepcidin og kroppen begynner å ta opp jern igjen. Jernmangel oppstår når kroppen ikke greier å regulere ned nivået av hepcidin nok når jernnivået i blodet begynner å synke. Og nivået av hepcidin reguleres ned av et annet hormon, som kroppen bl.a. trenger sink for å produsere. Osv. Ting henger sammen.

Akkurat som paratyroidhormon (PTH) regulerer opptaket av kalsium: Når nivået av kalsium synker i blodet, starter kroppen produksjon av hormonet PTH, som stimulerer nyrene til å produsere hormonet kalsitriol, som igjen sørger for opptak av kalsium fra fordøyelsen. Hvis det er for lite kalsium i fordøyelsen (som det ofte er), starter PTH en prosess som henter kalsium fra skjelettet og overfører det til blodet i stedet.

Poenget er å sørge for at det finnes nok mineraler i fordøyelsen til enhver tid, slik at kroppen kan ta opp mineralene den trenger når den trenger det.

Alt dette står godt beskrevet i Store Norske Leksikon.

• Liker 1
Skrevet

Vitamin mangel?

Man kan ha det selvom ikke tester viser det. Kjøp b12 og D vitaminer 

Anonymkode: 4f822...9d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Man kan ha det selvom ikke tester viser det.

Det har du helt rett i. En blodprøve kan bare fortelle hva som finnes i blodet. En blodprøve sier ingenting om hvor mye vitaminer (eller mineraler) som finnes andre steder i kroppen enn i blodet.

Skrevet

Jeg ble sånn etter jeg hadde covid19. Og er fortsatt trøtt 7 måneder etterpå

• Liker 2
Skrevet

Gravid?

Anonymkode: 95162...866

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...