AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 I utgangspunktet er jeg veldig glad i mat. Liker også å lage mat. På grunn av egen kronisk sykdom, full jobb og pendling er jeg så sliten at jeg fort dropper mat. I alle år har heller ikke sultfølelsen vært sterk så lett for meg å droppe mat. Jeg bør opp 10 kg. Ingen sjans å spise frokost, men spiser havregrøt på formiddagen på jobb og et måltid til på jobb. Ser at jeg oftere bare dropper mat når jeg kommer hjem fra jobb. Er sliten og har 2-3 timer hjemme før jeg bør legge meg. Har akkurat hatt ferie. Servert mat. Jeg spiste halvparten av det jeg gjorde før. Dette går bare ikke! Egg, rent kjøttpålegg og advokado samt havregryn er hyppig spist. Tips om næringstett mat, vaner, tvang og rutiner. Vi snakker musestepp i starten. Anonymkode: 4766c...5a6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Kjøp næringsdrikker på apoteket. En flaske på 200ml tilsvarer et fult måltid. Anonymkode: 63561...f47 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 Så lenge du får i deg egg og kjøtt så overlever du fint da . Anonymkode: 337d8...d61 1
Gjest PanteneProVVV Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så lenge du får i deg egg og kjøtt så overlever du fint da . Anonymkode: 337d8...d61 Og en liten sitrondråpe i vannet.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så lenge du får i deg egg og kjøtt så overlever du fint da . Anonymkode: 337d8...d61 Det hjelper overhode ikke når kaloriinntaket ikke er nok for en dag. Jeg har en usunn vekt. Jeg spiser også mye kjøtt og grønnsaker. Går aldri for lettprodukter. Drikker ikke brus. Anonymkode: 4766c...5a6 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #6 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hjelper overhode ikke når kaloriinntaket ikke er nok for en dag. Jeg har en usunn vekt. Jeg spiser også mye kjøtt og grønnsaker. Går aldri for lettprodukter. Drikker ikke brus. Anonymkode: 4766c...5a6 Skulle stå ost og ikke kjøtt. Anonymkode: 4766c...5a6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): I utgangspunktet er jeg veldig glad i mat. Liker også å lage mat. På grunn av egen kronisk sykdom, full jobb og pendling er jeg så sliten at jeg fort dropper mat. I alle år har heller ikke sultfølelsen vært sterk så lett for meg å droppe mat. Jeg bør opp 10 kg. Ingen sjans å spise frokost, men spiser havregrøt på formiddagen på jobb og et måltid til på jobb. Ser at jeg oftere bare dropper mat når jeg kommer hjem fra jobb. Er sliten og har 2-3 timer hjemme før jeg bør legge meg. Har akkurat hatt ferie. Servert mat. Jeg spiste halvparten av det jeg gjorde før. Dette går bare ikke! Egg, rent kjøttpålegg og advokado samt havregryn er hyppig spist. Tips om næringstett mat, vaner, tvang og rutiner. Vi snakker musestepp i starten. Anonymkode: 4766c...5a6 Bland kokosolje i grøten og topp den med banan,nøttesmør og nøtter Lag energibarer med havregryn,sirup,nøttesmør,tørket frukt,nøtter og kakaonibs som du spiser som mellommåltid Småspis nøtter gjennom dagen Ha oppkuttet frukt i fryseren så du kan lage en smoothie med frukt,avocado,kokosmelk og nøttesmør når du kommer hjem fra jobb Anonymkode: a62e5...b85 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #8 Skrevet 25. september 2022 Drikk en 1,5 liter coca cola om dagen. Da er du tjukk som ei blubbe etter noen uker. Anonymkode: de961...5cf 3
pautina Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 Min løsning er ben og jerry iskrem. Elsker is da så en bøtte av det så mange kvelder i uka jeg orker funker fjell. Og passe på å drikke kalorier, brus med sukker, juice med høyt kaloriinnhold og kakao eller te med masse sukker i stedet for kaffe så ofte som mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #10 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Drikk en 1,5 liter coca cola om dagen. Da er du tjukk som ei blubbe etter noen uker. Anonymkode: de961...5cf Når man gjør det i tillegg til mat så, jeg drakk mer cola enn det daglig en litt for lang stund og når man er en dårlig spiser da var jeg alltid fornøyd og gadd ikke så har aldri vært så tynn😊 Anonymkode: 7e42f...92a
pautina Skrevet 25. september 2022 #11 Skrevet 25. september 2022 Å ja, glemte styrketrening, jeg har også dårlig appetitt, men den øker jo mere styrketrening jeg gjør og man bruker ikke like mye energi som ved kondistrening som jeg i hvert fall ikke kan gjøre så mye jeg vil uten å bli farlig tynn😊 1
Krist1an Skrevet 25. september 2022 #12 Skrevet 25. september 2022 Hva med å bytte jobb. Høres ut som du er alt for stresset slik du har det i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #13 Skrevet 25. september 2022 Vi har ei datter vi periodevis fôrer opp i samråd med lege. (Magemigrene som gir enormt med oppkast i perioder, og dermed vektnedgang - altså ikke spisevegringsproblematikk). Da bruker vi næringsdrikker fra apoteket (kan fryses og spises som is), vi bruker fløte i all mat som skal ha melk, ekstra mye egg i all mat der det går an, litt mer olje i maten. Osv. Melkefett, oljer og egg er altså det vi anbefales. Og det funker. Vi får henne opp i vekt. Anonymkode: 57e7f...c3c 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #14 Skrevet 25. september 2022 Man kan få i seg mange kalorier via drikke. Det er lettere å drikke noe når dagene er hektisk og man ikke gidder å lage mat. Jeg tenker på sjokolademelk, proteindrikker, milkshakes, næringsdrikker. Det dumme er at du får i deg mye sukker, men men... Nøtter er også genialt. Ta med deg nøtter overalt. Og olje. 3 ss olje er ihvertfall 200 kcal og kan blandes inn i havregrøten eller over salaten eller over maten. Smaker svært lite. Du kan ta med deg i en liten flaske på jobb. Så må du nok også belage deg på å føle deg uvel de første ukene mens kroppen tilpasser seg det nye matinntaket. Er også enig i at det kan høres ut som den jobben eller det livet du lever ikke er helt bærekraftig på sikt... Uansett: det beste er nok å spise ting som du synes smaker skikkelig godt. Hva enn det måtte være! De gangene jeg har slitt med matlysten og blitt tynn, så har faktisk syrlige ting vært det enkleste å spise. Blir ikke like kvalm. Så pleide å ha mye lime og sitron i maten. Anonymkode: 34b5c...249 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #15 Skrevet 26. september 2022 Få hjelp av fastlegen. Min far har vært gjennom dette. Ernæringsfysiologer er eksperter på tips for å lure inn kalorier. Næringsdrikker kan du få på resept. Drikk de kalde med sugerør så «slipper» du å forholde deg så veldig til det. Har du noe snacks du syns er lettere å få i deg? Feks nøtter, eller rett og slett sjokolade? Også må man tvinge seg selv litt, selv om appetitten ikke er der. Se på det som trening, du tvinger deg litt fordi du vet at kroppen får det bedre. Det kan hjelpe å spise mens du feks ser på tv eller scroller på telefonen. Ha på alarm på telefonen når det er på tide å spise igjen. Ofte vil jo nok mat hjelpe på formen, både fysisk og psykisk. Så dette er kjempeviktig når du er kronisk syk. Anonymkode: e6c9f...371 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #16 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Få hjelp av fastlegen. Min far har vært gjennom dette. Ernæringsfysiologer er eksperter på tips for å lure inn kalorier. Næringsdrikker kan du få på resept. Drikk de kalde med sugerør så «slipper» du å forholde deg så veldig til det. Har du noe snacks du syns er lettere å få i deg? Feks nøtter, eller rett og slett sjokolade? Også må man tvinge seg selv litt, selv om appetitten ikke er der. Se på det som trening, du tvinger deg litt fordi du vet at kroppen får det bedre. Det kan hjelpe å spise mens du feks ser på tv eller scroller på telefonen. Ha på alarm på telefonen når det er på tide å spise igjen. Ofte vil jo nok mat hjelpe på formen, både fysisk og psykisk. Så dette er kjempeviktig når du er kronisk syk. Anonymkode: e6c9f...371 Å få Nærings drikker på resept er ikke så enkelt. Først må man få et vedtak fra hellfo som tilsier at man får det på blå resept og utifra hva Ts skriver i hovedinnlegget oppfyller ikke hun kriteriene. https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/dekning-av-utgifter-til-naeringsmidler/ Anonymkode: a62e5...b85 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. september 2022 #17 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 11.08): Drikk en 1,5 liter coca cola om dagen. Da er du tjukk som ei blubbe etter noen uker. Anonymkode: de961...5cf Det er ikke så fryktelig mye kalorier i cola, og dessuten gjør brus med kullsyre at man føler seg mett, så det er en veldig dårlig idé for TS. TS: Du bør spise mat med mye kalorier (da kan du spise mindre mengde), men det er jo et poeng at man liker maten, da spiser man mer. Er du inaktiv? Du vil trolig få bedre matlyst av å trene. Man blir ikke tynn av å trene (det er matmengden som bestemmer vekta), så det er ikke "farlig" for deg å trene litt.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #18 Skrevet 27. september 2022 Varme ostesmørbrød (brød, smør, ost, salami og evt. ketchup hvis du liker det) er raskt og enkelt å lage. Siden det er varmt er det mer fristende enn vanlige kalde brødskiver. Slike små eggepaier som man finner i frysedisken er også et alternativ. Enkelt både å lage og spise. Og snakk med fastlegen. Det høres ut som vekten og matlysten bare er en del av det du sliter med. Anonymkode: 3d69f...232 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #19 Skrevet 27. september 2022 Dersom du spiser lite bør du passe på at maten du får i deg inneholder de nødvendige næringsstoffene. Jeg ville ikke drukket cola og spist ostesmørbrød og ferdigmat med mindre det er det eneste du klarer å spise. Da fyller du bare opp magen med næringsfattig mat og usunt fett. Kanskje du bør snakke med en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg å sette sammen små måltider med mye næring! Ellers er det vanskelig å si så mye mer uten å vite hvor undervektig du er. Du sier at du vil opp ti kilo, hvilken bmi får du da? Anonymkode: f6877...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #20 Skrevet 27. september 2022 Jeg var innlagt på sykehus og hadde elendig matlyst. Fikk ikke i meg nok kalorier. Her er tiltak sykehuset og jeg gjorde: - Næringsdrikker, helst 2 per dag - Jeg klarte ikke å spise så mye fast føde, så fikk mye suppe, yoghurt, juice, helmelk og smoothie. Alt dette inneholder mye næring. Drakk flere glass helmelk om dagen siden det inneholder både kcal og næring. - Fikk i meg egg så spiste det flere ganger om dagen. - Næringspulver i suppene. Anonymkode: f59e1...17f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå