Gå til innhold

Dere med borderline, hva er grunnen til at dere fikk det? Omsorgssvikt, personlighet…?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk diagnosen borderline personlighetsforstyrrelse for noen år siden. Det var godt å få vite hva som feilet meg sånn at jeg kunne få riktig hjelp. Har aldri klart å ha et forhold lenger enn noen måneder fordi jeg har ødelagt det med usikkerhet og sjalusi. Mange brutte vennskap også. Utviklet et stort alkoholproblem som jeg nå har klart å slutte med. Barndommen var preget av mye negativ dynamikk i familien, foreldre som aldri kommuniserte følelser eller sa de var glad i meg og et kaotisk hjem uten grensesetting. Jeg tror det er årsaken til at jeg har slitt psykisk i voksen alder. Men er nysgjerrig på hvorfor andre har utviklet borderline? Er det barndom? Medfødt personlighet? 

Anonymkode: b219f...755

• Hjerte 2

Fortsetter under...

Grov omsorgssvikt, overgrep og sadistisk vold, flere relasjonsbrudd (vokst opp i 5 forskjellige hjem + barnehjem og fosterhjem). Men har nok også "dårlig " (risiko)temperament.  Overfølsom og høyreaktiv. Arv og miljø i uskjønn forening. 

Anonymkode: 9b5c8...deb

• Hjerte 2

Noe omsorgssvikt og utrygghet, mobbing, stefar som var voldelig mot min mor, psykisk vold mot meg fra min kjæreste fra jeg var 16 og ni år inn i voksenlivet. Så har jeg en del sårbarheter også da jeg har diagnosen Asperger og bipolar 2 også. Utviklet rusproblem også.

• Hjerte 2

Annonse

Liten emosjonell svikt i hjemmet, fikk ikke den oppfølgingen jeg burde hatt. Ble mobbet fra ganske ung alder og ingen gjorde noe med det. Flyttet mye, så fikk ingen grobunn for hvordan oppføre seg med normer eller sosial omgang med trygge mennesker. 

Har ofte hatt kjærester som har behandlet meg dårlig, ofte emosjonelt. Venner som stengte meg ute og "dumpet" meg når de ikke trengte meg lenger. 

Er per definisjon frisk i dag, men kjenner det lugger fremdeles. Men nå føler jeg at jeg har kontroll på meg selv og lar ikke sinnet mitt gå utover andre. Kunne kjefte på samboeren min og venner helt uten grunn før. Har ikke egne barn, men venners barn og fadderbarn har aldri fått oppleve denne siden av meg. Har heldigvis vært fornuftig og våken nok til å overøse de med kjærlighet og lar de bli sett. 

Anonymkode: f46af...54f

• Hjerte 3
  • 1 måned senere...

Jeg vokste opp med en mor som ikke ville ha barn og aldri klarte å gi meg og mine søsken kjærlighet og trygghet. I tillegg ble jeg utsatt for grov fysisk og psykisk mobbing i oppveksten og jeg ble voldtatt. Så en traumatisk oppvekst hvor jeg lagde meg mestringsstrategier som ikke fungerer nå når jeg er voksen.

Jeg ødelegger relasjoner med min ustabilitet, jeg er livredd for å bli avvist og jeg avskyr når jeg møter andre mennesker som oppfører seg som meg. Hverdagen er utrolig tøff, jeg ønsker ikke å være slik som dette og jeg har store hull i hukommelsen pga alle traumene.

På psyk har de vært mer opptatt av å oppdra og avvise meg fordi jeg ikke klarer å regulere meg, enn å gå inn i en traumebehandling. Min adferd er  mestringsstrategier som var hensiktsmessige når jeg var i overlevelsesmodus, men som voksen har det ødelagt så utrolig mye for meg. 

Anonymkode: ac035...181

• Liker 1
  • Hjerte 2

Aner ikke. Har hatt en kjempefin barndom med gode foreldre og venner på skolen. Ingen I slekten har eupf så vidt jeg vet. Så jeg har vel bare vært uheldig. 

Anonymkode: 9f87c...9df

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...