Gå til innhold

Vektøkning av styrketrening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

For 5 uker siden begynte jeg å trene styrketrening med personlig trener på Sats. Har trent hardt 3 ganger i uken. Jeg har også begynt å spise mer proteiner.

For 5 uker siden veide jeg 53,8, og nå viser vekten 55,5, altså 1,8 kilo opp. Er det mulig at alt det er muskler, eller bør jeg kutte ned på matinntaket?

Jeg er en kvinne på 32 år og utrent i utgangspunktet. Slank, men lite muskler etter to graviditeter. 

Jeg prøver bare å finne ut om jeg er på riktig vei, men finner lite konkret hjelp :)

Anonymkode: eedd4...3bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er mest sannsynlig muskelmasse. Hvor mange kalorier ligger du på?

Endret av Embla Othea
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei,

For 5 uker siden begynte jeg å trene styrketrening med personlig trener på Sats. Har trent hardt 3 ganger i uken. Jeg har også begynt å spise mer proteiner.

For 5 uker siden veide jeg 53,8, og nå viser vekten 55,5, altså 1,8 kilo opp. Er det mulig at alt det er muskler, eller bør jeg kutte ned på matinntaket?

Jeg er en kvinne på 32 år og utrent i utgangspunktet. Slank, men lite muskler etter to graviditeter. 

Jeg prøver bare å finne ut om jeg er på riktig vei, men finner lite konkret hjelp :)

Man kan gå opp i vekt, og samtidig se tynnere når man trener styrke

Anonymkode: b0fa5...6fb

Skrevet

Ja man går ofte opp og derfor er det veldig ok å måle både armer, hofter, mage etc. for å få et litt bredere bilde av kroppens reduksjon. 

Skrevet
Embla Othea skrev (27 minutter siden):

Det er mest sannsynlig muskelmasse. Hvor mange kalorier ligger du på?

Du mener i fullt alvor at en kvinne har lagt på seg 1,8 kg muskelmasse på 5 uker trening? 

Beklager å måtte være negative Nancy, men dette har ingenting med økt muskelmasse å gjøre. Det er sannsynligvis vannvekt, tarminnhold, generelle vektsvigninger alle opplever. 

Anonymkode: ee64c...810

• Liker 1
Skrevet

Muskler veier mer enn fett.....................................................

Anonymkode: a25cc...c5f

Skrevet

I en artikkel skrevet av Lou Schuler, utgitt i Men´s Health, anslår Arangon at utrente person kan legge på seg ca. 1-1,5 kg muskelmasse i måneden. For trente personer kan muskelveksten utgjøre 0,5-1 kg, mens for godt trente er det snakk om maksimalt 250 g i måneden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I en artikkel skrevet av Lou Schuler, utgitt i Men´s Health, anslår Arangon at utrente person kan legge på seg ca. 1-1,5 kg muskelmasse i måneden. For trente personer kan muskelveksten utgjøre 0,5-1 kg, mens for godt trente er det snakk om maksimalt 250 g i måneden.

Dette gjelder menn og forutsetter optimalt kosthold og trening. For kvinner er det maksimalt halvparten. 

Anonymkode: ee64c...810

Skrevet

Det er ikke muskelmasse. Sannsynligvis vann, helt vanlig at kroppen holder på mer vann ved styrketrening. 

Skrevet

Under styrketrening flommer det masse blod til musklene som jobber. For å tilføre næringsstoffer og fjerne avfallsstoffer. Muskler som jevnlig blir utsatt for trening vil holde mer på glykogen, som binder væske. Helt normalt å gå litt opp i vekt i begynnelsen. Du vil få bedre effekt på muskeloppbygging om du spiser bra, altså ikke ligg i underskudd på kalorier, men i energibalanse eller litt over. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...