Lillpia Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 Jeg mistet nylig fastlegen min og er nr 250 i kø til å få ny. Saken er at jeg har behov for fornyelse av en respet. Burde også tatt noen blodprøver (d-vitaminnivå og sjekk av evt kjønnssykdommer etter en fuktig kveld i sommer 🙄) Kan jeg oppsøke legevakten for dette? Finnes det andre alternativer? Jeg er ufør og har ikke mye penger til overs til en evt privat lege 😕 På forhånd takk for svar 🙏
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Jeg mistet også min fastlege, men fikk automatisk ny. Da en annen lege tok over for min tidligere fastlege etter hun sluttet. Anonymkode: c4d80...a00 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 Du skal vel kunne få time på samme legesenter? Jeg har heller ikke fastlege, men kan få time hos de andre legene på kontoret hvor min fastlege sluttet Anonymkode: 5a61f...400 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 Nei, dette er ikke noe legevakten gjør. Mulig de kan fornye resepten, avhengig av hva det er. Du må ta kontakt med kommunen og høre hvilke rutiner de har. De har egentlig plikt til å ordne et tilbud, selv om de ofte prøver å frasi seg det ansvaret. Få det skriflig. Hvis du ikke får et klart svar klager du til Statsforvalteren og tar kontakt med Pasientombudet. Anonymkode: 97b58...953 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 Ring legekontoret og spør om de har ledig time hos noen andre. Jeg har blant annet fått time hos turnuslege når min lege ikke har hatt tid til å ta meg inn på lenge og det er noe jeg helst skulle ordnet raskt Anonymkode: 48433...69b
Lillpia Skrevet 25. september 2022 Forfatter #6 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mistet også min fastlege, men fikk automatisk ny. Da en annen lege tok over for min tidligere fastlege etter hun sluttet. Anonymkode: c4d80...a00 Jeg ble satt på en samleliste, men i en annen kommune og ganske langt unna. Jeg får ikke kjøre bil pga sykdommen min, så det ville blitt utrolig tungvint. Samlelisten «silte» også hvem som fikk komme til, så jeg ville blitt skjøvet lenger og lenger bak i køen siden medisinen min ikke er livsviktig 😕 Var derfor jeg satte meg i kø hos en lege rett over gata fra der jeg bor.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skal vel kunne få time på samme legesenter? Jeg har heller ikke fastlege, men kan få time hos de andre legene på kontoret hvor min fastlege sluttet Anonymkode: 5a61f...400 Ikke alle steder. De har egentlig ikke krav/plikt til å tilby det, siden legene gjerne har nok med sine egne lister. Noen steder har begynt å si nei. Det er kommunen sitt ansvar å sørge for fastlegeordningen, det er ikke de andre legene sitt ansvar å jobbe mer for å dekke kommunens rygg. Anonymkode: 97b58...953
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #8 Skrevet 25. september 2022 Lillpia skrev (1 minutt siden): Jeg ble satt på en samleliste, men i en annen kommune og ganske langt unna. Jeg får ikke kjøre bil pga sykdommen min, så det ville blitt utrolig tungvint. Samlelisten «silte» også hvem som fikk komme til, så jeg ville blitt skjøvet lenger og lenger bak i køen siden medisinen min ikke er livsviktig 😕 Var derfor jeg satte meg i kø hos en lege rett over gata fra der jeg bor. Men da har du jo fastlege? Og den har du til du får plass hos den andre. Har du sendt forespørsel om fornying av resept? Anonymkode: 97b58...953 3
Lillpia Skrevet 25. september 2022 Forfatter #9 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men da har du jo fastlege? Og den har du til du får plass hos den andre. Har du sendt forespørsel om fornying av resept? Anonymkode: 97b58...953 Nei, når jeg valgte å sitte i kø hos ny lege mistet jeg plassen min på samlelisten. Så jeg er helt uten lege og legekontor 🤷♀️
Lillpia Skrevet 25. september 2022 Forfatter #10 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, dette er ikke noe legevakten gjør. Mulig de kan fornye resepten, avhengig av hva det er. Du må ta kontakt med kommunen og høre hvilke rutiner de har. De har egentlig plikt til å ordne et tilbud, selv om de ofte prøver å frasi seg det ansvaret. Få det skriflig. Hvis du ikke får et klart svar klager du til Statsforvalteren og tar kontakt med Pasientombudet. Anonymkode: 97b58...953 Takk for råd! Jeg har alt skrevet en epost til kommunen og forklart situasjonen og spurt hvordan de tenker at jeg skal løse dette. 🤞
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #11 Skrevet 25. september 2022 Du mister ikke den fastlegen bare fordi du står i kø hos enda en ny? Da har det skjedd en feil. Anonymkode: 0f423...cae
Lillpia Skrevet 25. september 2022 Forfatter #12 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du mister ikke den fastlegen bare fordi du står i kø hos enda en ny? Da har det skjedd en feil. Anonymkode: 0f423...cae Ja, du har rett! 👍 Jeg ser på Helsenorge at jeg fortsatt tilhører denne samlelisten med 1100 pasienter og en vikarlege i 60% stilling Får se hva som skjer først; ny lege eller time hos vikarlegen 😅
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #13 Skrevet 25. september 2022 Lillpia skrev (5 timer siden): Nei, når jeg valgte å sitte i kø hos ny lege mistet jeg plassen min på samlelisten. Så jeg er helt uten lege og legekontor 🤷♀️ Nei, du har fremdeles legeplass på samlelisten mens du står i kø hos en annen. Det er kontoret som har ansvar for denne listen som skal fornye resepten din. Sjekk av d-vitaminnivå er jo ikke noe du trenger å gjøre, mistenker du at det er lavt er det bare å ta tilskudd. Lillpia skrev (5 timer siden): Takk for råd! Jeg har alt skrevet en epost til kommunen og forklart situasjonen og spurt hvordan de tenker at jeg skal løse dette. 🤞 De har løst dette ved å putte deg på en annen liste. At du er misfornøyd med det er ditt problem, ikke kommunen sin. Anonymkode: 16a7b...cf7
Lillpia Skrevet 25. september 2022 Forfatter #14 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, du har fremdeles legeplass på samlelisten mens du står i kø hos en annen. Det er kontoret som har ansvar for denne listen som skal fornye resepten din. Sjekk av d-vitaminnivå er jo ikke noe du trenger å gjøre, mistenker du at det er lavt er det bare å ta tilskudd. De har løst dette ved å putte deg på en annen liste. At du er misfornøyd med det er ditt problem, ikke kommunen sin. Anonymkode: 16a7b...cf7 Som jeg skrev over så vet jeg at jeg tok feil ang om jeg sto på den listen. Saken er at det legekontoret ligger i en annen kommune, og det koster jo ikke noe å spørre kommunen om det kan finnes en bedre løsning 🙂 Jeg er også ufør pga kronisk sykdom, så synes det er ubehagelig å ikke ha en lege jeg kan komme til forholdsvis raskt. Jeg hadde så lavt d-vitaminnivå i vår at jeg skulle begynne på sprøyter om det ikke bedret seg over sommeren. Jeg har gått på tilskudd i mange år. Test av kjønnssykdommer gjøres gratis på sykehuset, så det er ikke noe problem.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #15 Skrevet 25. september 2022 Lillpia skrev (1 time siden): Som jeg skrev over så vet jeg at jeg tok feil ang om jeg sto på den listen. Saken er at det legekontoret ligger i en annen kommune, og det koster jo ikke noe å spørre kommunen om det kan finnes en bedre løsning 🙂 Jeg er også ufør pga kronisk sykdom, så synes det er ubehagelig å ikke ha en lege jeg kan komme til forholdsvis raskt. Jeg hadde så lavt d-vitaminnivå i vår at jeg skulle begynne på sprøyter om det ikke bedret seg over sommeren. Jeg har gått på tilskudd i mange år. Test av kjønnssykdommer gjøres gratis på sykehuset, så det er ikke noe problem. Du skal være glad for å i det hele tatt ha kommet på en liste, selv om den er i nabokommunen. Mange som mister fastlegen får ikke noe tilbud i det hele tatt, og kommunen har oppfylt sin plikt når du er kommet på en liste. At du er ufør er heldigvis totalt irrelevant i denne saken, du har ikke mer rett på fastlege enn andre. Anonymkode: 16a7b...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #16 Skrevet 26. september 2022 Vi var over 1000 stk som.mista fastlege i min kommune. Ny vikarlege er ikke på plass før i oktober. Legevakt hjelper kun med akutte situasjoner. Ikke resept el sykemelding. Eneste mulighet her er å oppsøke privat lege men da må man betale den 1000 lappen det koster 🤷♀️ Anonymkode: 04f1e...728
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå