babaganoshh Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 Hei! Jeg er i en noe kinkig situasjon jobbmessig og håper på noen nyttige innspill. Kontrakten min på nåværende arbeidsplass går snart ut, og jeg har gitt beskjed om at jeg ikke kommer til å fortsette. For noen måneder siden startet jeg å søke nye jobber, og søkte i den forbindelse på en stilling. For et par dager siden fikk jeg endelig beskjed om at jeg har fått stillingen, og at kontrakt osv snart blir tilsendt. Beskjeden ble formidlet per telefon, og jeg kunne ikke annet å bli glad samt å takke ja, da jeg ønsker å jobbe på dette stedet. Men nå har det seg slik at jeg også har søkt på andre jobber i mellomtiden, det har jo gått lang tid før jeg fikk beskjed om tilbud (flere mnd). Jeg har søkt på to andre jobber, begge er jobber jeg heller vil ha enn den jeg har fått tilbud om. Jeg tok derfor kontakt med ansvarlige for begge stillingene, og forklarte min situasjon. Begge jobber ga beskjed om at jeg kom til å bli innkalt til intervju. Det skal sies at jeg hadde ikke søkt på jobben jeg nå har fått hadde jeg visst at de to andre skulle dukke opp (men de dukket opp ca 2 mnd senere). Jobben jeg har fått har oppstart i januar. Så nå er spørsmålene: når er det for sent å trekke seg fra jobben jeg har fått? Er det dårlig skikk å gjøre det? Jeg kan jo ikke satse på at jeg får en av de andre jobbene, men som sagt er de begge mye mer aktuelle og spennende. Alle jobbene er også på samme arbeidsplass, så det er ikke utenkelig at det blir noe prat dem i mellom. Jeg ønsker derfor ikke skape noe dårlig inntrykk, men jeg må jo også tenke på meg selv og min karriere. Antar jeg får en svarfrist på kontrakten, venter til denne går ut og pusher på de andre jobbene? Som sagt, jeg vet det var dumt å søke in the first place, men jeg måtte ha en jobb å gå til og jeg visste ikke at det skulle dukke opp to stillinger jeg heller ville ha.
Anonymeeee Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 babaganoshh skrev (19 minutter siden): Hei! Jeg er i en noe kinkig situasjon jobbmessig og håper på noen nyttige innspill. Kontrakten min på nåværende arbeidsplass går snart ut, og jeg har gitt beskjed om at jeg ikke kommer til å fortsette. For noen måneder siden startet jeg å søke nye jobber, og søkte i den forbindelse på en stilling. For et par dager siden fikk jeg endelig beskjed om at jeg har fått stillingen, og at kontrakt osv snart blir tilsendt. Beskjeden ble formidlet per telefon, og jeg kunne ikke annet å bli glad samt å takke ja, da jeg ønsker å jobbe på dette stedet. Men nå har det seg slik at jeg også har søkt på andre jobber i mellomtiden, det har jo gått lang tid før jeg fikk beskjed om tilbud (flere mnd). Jeg har søkt på to andre jobber, begge er jobber jeg heller vil ha enn den jeg har fått tilbud om. Jeg tok derfor kontakt med ansvarlige for begge stillingene, og forklarte min situasjon. Begge jobber ga beskjed om at jeg kom til å bli innkalt til intervju. Det skal sies at jeg hadde ikke søkt på jobben jeg nå har fått hadde jeg visst at de to andre skulle dukke opp (men de dukket opp ca 2 mnd senere). Jobben jeg har fått har oppstart i januar. Så nå er spørsmålene: når er det for sent å trekke seg fra jobben jeg har fått? Er det dårlig skikk å gjøre det? Jeg kan jo ikke satse på at jeg får en av de andre jobbene, men som sagt er de begge mye mer aktuelle og spennende. Alle jobbene er også på samme arbeidsplass, så det er ikke utenkelig at det blir noe prat dem i mellom. Jeg ønsker derfor ikke skape noe dårlig inntrykk, men jeg må jo også tenke på meg selv og min karriere. Antar jeg får en svarfrist på kontrakten, venter til denne går ut og pusher på de andre jobbene? Som sagt, jeg vet det var dumt å søke in the first place, men jeg måtte ha en jobb å gå til og jeg visste ikke at det skulle dukke opp to stillinger jeg heller ville ha. Kan jeg spørre hva slags type jobb det er snakk om? Uansett så er det dumt å si fra seg et jobbtilbud for å satse på at man får en av de andre, for plutselig så står man der da uten noe inntekt. Og den følelsen der er kanskje kjip. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 Anonymeeee skrev (28 minutter siden): Kan jeg spørre hva slags type jobb det er snakk om? Uansett så er det dumt å si fra seg et jobbtilbud for å satse på at man får en av de andre, for plutselig så står man der da uten noe inntekt. Og den følelsen der er kanskje kjip. Derfor ønsket jeg å spørre ts om hun har sparepenger? Eller om hun tror det blir lett å få noe annet hvis begge tilbudene går i dass Anonymkode: bf92e...a23
babaganoshh Skrevet 25. september 2022 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2022 Anonymeeee skrev (1 minutt siden): Kan jeg spørre hva slags type jobb det er snakk om? Uansett så er det dumt å si fra seg et jobbtilbud for å satse på at man får en av de andre, for plutselig så står man der da uten noe inntekt. Og den følelsen der er kanskje kjip. Det er liksom det jeg også tenker. Jeg hadde jo aldri rådet noen andre til å gjøre det samme. Det er snakk om en IT-jobb i et større selskap. Men stillingene er helt forskjellige fra hverandre. De to andre stillingene er derimot noe nytt fra det jeg har gjort tidligere, og vil på sikt føre til en bedre stilling og at jeg utvikler meg mer i jobben. 1
babaganoshh Skrevet 25. september 2022 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Derfor ønsket jeg å spørre ts om hun har sparepenger? Eller om hun tror det blir lett å få noe annet hvis begge tilbudene går i dass Anonymkode: bf92e...a23 Jeg har sparepenger, de er egentlig øremerket bolig men jeg skal klare meg. Jeg tror det blir forholdsvis greit å finne seg noe annet, men jeg begynner jo snart å få dårlig tid.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #6 Skrevet 25. september 2022 Det finnes ingen garantier. Selv om du har flere intervjuer er det ikke sikkert du får de andre jobbene. Du bør bare gå for den du har takket ja til. Om du får et annet jobbtilbud så kan du eventuelt takke nei senere, du har kort oppsigelsestid i begynnelsen. Men det kommer klart an på hvor etterspurt du er. Anonymkode: b436e...72a
Determegja Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 Hei. Det er ikke uvanlig å takke ja for deretter å takke nei pga annet jobbtilbud eller en har fått høyere lønnstilbud i gammel jobb 1
Gjest Albbas Skrevet 25. september 2022 #8 Skrevet 25. september 2022 Du har ikke gjort noe dumt ts, det er helt normalt. Du kan trekke deg når som helst. Men siden det er i samme selskap kan det være lurt å være ærlig med jobben du har takket ja til, at du venter på en avklaring et annet sted i selskapet. Vær forsiktig på hvordan du formulerer deg, IKKE takk nei, og når du må signere så signerer du. Så er det bare å trekke seg hvis et bedre tilbud dukker opp. Dette skjer hele tiden, ikke ha dårlig samvittighet.
babaganoshh Skrevet 25. september 2022 Forfatter #9 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det finnes ingen garantier. Selv om du har flere intervjuer er det ikke sikkert du får de andre jobbene. Du bør bare gå for den du har takket ja til. Om du får et annet jobbtilbud så kan du eventuelt takke nei senere, du har kort oppsigelsestid i begynnelsen. Men det kommer klart an på hvor etterspurt du er. Anonymkode: b436e...72a Absolutt ikke. Og da står jeg der med skjegget i postkassen. Har man det? Det må jeg vel vente an å se ift hva som står i kontrakten (når det gjelder oppsigelsestid)?. Føler meg bare kjip som takker ja når jeg egentlig venter på et bedre tilbud, men sånn er jo verden. Hadde ikke alle vært på samme arbeidsplass hadde det vært litt enklere!
babaganoshh Skrevet 25. september 2022 Forfatter #10 Skrevet 25. september 2022 Determegja skrev (6 timer siden): Hei. Det er ikke uvanlig å takke ja for deretter å takke nei pga annet jobbtilbud eller en har fått høyere lønnstilbud i gammel jobb Det er ikke det nei? Det er jo godt å høre. Man føler seg så frekk som "kaster bort" tiden de har brukt på meg og min ansettelse, men det er vel ikke akkurat uvanlig nei. Det gjør litt godt å høre, takk!
babaganoshh Skrevet 25. september 2022 Forfatter #11 Skrevet 25. september 2022 Albbas skrev (6 timer siden): Du har ikke gjort noe dumt ts, det er helt normalt. Du kan trekke deg når som helst. Men siden det er i samme selskap kan det være lurt å være ærlig med jobben du har takket ja til, at du venter på en avklaring et annet sted i selskapet. Vær forsiktig på hvordan du formulerer deg, IKKE takk nei, og når du må signere så signerer du. Så er det bare å trekke seg hvis et bedre tilbud dukker opp. Dette skjer hele tiden, ikke ha dårlig samvittighet. Takk, det gjør godt å høre! Hvor ærlig kan man være? For jeg vil jo anta at dersom jeg begynner å formidle at jeg egentlig venter på de andre stillingene, så får de vel lyst til å begynne og lete etter en ny kandidat? Ja jeg må nok trå litt varsomt her, får håpe at kontrakten har et par ukers signeringstid. Tenkte jeg skulle prøve å dra det ut så langt jeg kan. Takk!
kar90 Skrevet 25. september 2022 #12 Skrevet 25. september 2022 Ta den jobben du har fått og fortsett å gå på intervjuer. Det er helt meningsløst å være lojal mot en arbeidsgiver. Det er den sikreste måten å bli værende på samme lønnsnivå og bli tatt for gitt.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #13 Skrevet 25. september 2022 Jeg ville tatt jobben du har fått tilbud om. Det er ingen garanti for at du får tilbud om en av de andre jobbene. Men, OM du skulle få tilbud om en bedre jobb, så er det faktisk bare å bytte. Kjipt, og gir litt dårlig inntrykk kanskje, men det er ingen regel mot det akkurat. Og du har vel gjerne kort oppsigelsestid i starten også. Og skulle det ikke gå veien med de to andre jobbene, så er det kanskje lettere neste gang de trenger folk, når du allerede er ansatt innenfor selskapet. Anonymkode: 882d7...3ba
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #14 Skrevet 25. september 2022 kar90 skrev (3 timer siden): Ta den jobben du har fått og fortsett å gå på intervjuer. Det er helt meningsløst å være lojal mot en arbeidsgiver. Det er den sikreste måten å bli værende på samme lønnsnivå og bli tatt for gitt. Interessant. Jeg vil søke meg videre, men hvorfor meningsløst å være lojal mot arb giver? Det er vel lurt å være lojal noen år vel? Anonymkode: 31919...2f8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #15 Skrevet 25. september 2022 Jeg havnet i en ganske lik situasjon for 1 år siden. Jeg søkte ny jobb der jeg fikk nesten alt jeg ville ha, og jeg fikk jobben og takket da selvsagt ja, signerte papirer og sa opp jobben jeg hadde. 2 uker etter signeringen får jeg et nytt tilbud fra gamle jobben. Alt jeg ville ha + mye mer penger (jeg spurte i flere år om å få disse tingene men de ville selvsagt ikke gi meg det før jeg sluttet 🙄) så da ble det til at jeg måtte si opp den nye jobben 🙈 oppsigelses fristen var på 1 mnd, og det var fortsatt litt over 1 mnd til jeg skulle begynne. Det var flaut og forferdelig. Og jeg har nok brent alle broer i det selsakpet, men jeg valgte det som var best for meg! Så min anbefalinger å se nøye på oppsigelses fristen. Signere kontrakten for så å si opp den nye jobben hvis du får et nytt tilbud. Da er du tryg! ☺️ Anonymkode: 7b46e...b83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå