Gå til innhold

Har noen erfaring med foreldre som medlåntaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe bolig, og mine foreldre skal være medlåntakere på papiret. Jeg skal alene stå for lånet. Det er snakk om et par hundre tusen ekstra lån sammenlignet med hva jeg får i lån alene grunnet «lav» inntekt (600k). 

Har noen erfaring med dette? 

Vi er innforstått med at mine foreldre også er ansvarlig for lånet, inntil jeg kan ta hele lånet alene. 

Anonymkode: 3f16c...c0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det begrenser deres (foreldrenes) mulighet til å ta opp lån. Dersom du ikke betaler så står de også ansvarlige og banken kan ta pant i deres bolig også. Dersom ingen av nevnte er aktuelle for dere så ser jeg ingen problem med en sånn avtale. Du kan ta ny verdivurdering om par år og dersom verdien har steget kan du overføre alt til deg. Synes det er fint når foreldrene hjelper til når de kan så du kommer deg inn på boligmarked. Lykke til!

Anonymkode: ac2be...889

Skrevet

Min mor og stefar var medlåntaker på min første leilighet. Jeg måtte ha mer lån fordi jeg trengte to soverom, hadde en sønn som på tidspunktet ble 6 år. Klarte helt fint å stå på lånet alene på kun min inntekt. Jeg møtte han som nå er min mann et par år senere og da kjøpte vi bolig sammen slik at de ikke trengte å stå på lånet lengre.

Det var en veldig fin mulighet for meg som hjalp meg veldig i etableringsfasen! Men som bruker over sier, det kan begrense dine foreldres muligheter så det er viktig at de ikke har store planer for egen situasjon en stud framover. Og at dere har på plass gode livsforsikringer.

Anonymkode: dd548...d38

Skrevet

Vi har mannen sine foreldre som medlånetakere. Ingen problem med å betale lånet selv, men manglet nok egenkapital. Men som du nevner så er de ansvarlige hvis du ikke betaler. Hvis du ikke kan betale så forventes det av dem. 

svigers angret på det etter noen år fordi de ønsket å kjøpe hytte, men fikk da ikke lån. Nå venter de på at vi får betalt ned nok så vi kan søke om å få fjernet dem som medlånetakere. Det er ikke en kul følelse av å stå i veien for andre sine planer, selv om de ble medlånetakete frivillig

Anonymkode: 38d53...c63

Skrevet

Her er fatter medlåntager da jeg hadde for lav inntekt selv. Jeg betaler alt på lånet osv, og han vet at jeg er økonomisk fornuftig og betaler det jeg skal. Mulig det ville gjort det vanskeligere for han å eks kjøpe hytte alene, men han sjekket med banken og det gikk vist greit da han har en lite begånt bolig selv og relativt god lønn. Den som evt taper på dette er broren min om han evt også trenger medlåntaker etterhvert. 

Anonymkode: d016b...434

Skrevet

Takk for svar! 
Mine foreldre har nedbetalt bolig, og har ingen planer om å ta opp andre lån til seg selv. 

Det eneste er vel om min søster trenger hjelp til bolig også. Men jeg vil tro at ettersom mine foreldre ikke har andre lån, vil det gå fint å hjelpe henne også. Dette skal jeg undersøke :) 

Anonymkode: 3f16c...c0c

Skrevet

Jeg har mamma som medlåntaker. Ettersom jeg er enslig forsørger kniper bankene igjen pengesekken ganske kraftig, så jeg får bare 3x inntekt. Ikke nok til å kjøpe leilighet der jeg vil bo. 

Det går greit, men hun kan ikke ta opp mer lån. Hun tok opp et rammelån i samme slengen bare i tilfelle, sånn at hun har mulighet til å pusse opp hus osv. likevel. 

Anonymkode: 981f2...751

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 8.29):

Det begrenser deres (foreldrenes) mulighet til å ta opp lån. Dersom du ikke betaler så står de også ansvarlige og banken kan ta pant i deres bolig også. Dersom ingen av nevnte er aktuelle for dere så ser jeg ingen problem med en sånn avtale. Du kan ta ny verdivurdering om par år og dersom verdien har steget kan du overføre alt til deg. Synes det er fint når foreldrene hjelper til når de kan så du kommer deg inn på boligmarked. Lykke til!

Anonymkode: ac2be...889

Ny verdivurdering hjelper ikke. Foreldre er medlåntakere pga knapp betjeningsevne i modellene, ikke pga høy belåningsgrad ift. verdi. Kombinasjon av nedbetaling og lønnsøkning kan gi grunnlag for å overta lånet alene etter en tid.

Anonymkode: 78680...3d9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...