Gå til innhold

Kommer snart til å klikke i hodet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har to barn sammen også har han et barn fra tidligere, å nå kommer jeg snart til å klikke i hode! Jenta på 4 våkner klokka 4-5 hver morgen uansett når tid ho legger seg kvelden før, ho blir sliten og gråter hele dagen å har det ikke noe godt, ho er veldig oppmerksomhetssøkende pga baby vil jeg tro, og dette synes jeg er veldig vanskelig, kjenner jeg blir helt kvalm av det. Å jeg vet at om jeg hadde leika med ho hele dagen hadde ikke dette vært et problem! Men jeg strekker heller ikke til, pga lite søvn å natt amming samtidig som jeg har begynt på skole tærer det veldig på. Jeg vet rett å slett ikke hva jeg skal gjøre! Vet ikke hvor jeg vil med dette heller, føler bare at jeg feiler helt som mamma! Har ingen til å passe får aldri noe pauser. Er i en ond sirkel med gråting og mas og dritt! Vet ikke lenger om jeg liker ungene mine en gang! Vet ikke hva jeg skal gjøre! Orker ikke mere! Ungene mine gjør jo egentlig ikke noe galt, er jo jeg som har er problem! I skrivende stund har jeg låst meg inne på rommet mens jenta står utenfor og snart river ned veggen! Ho er ikke alene for pappan er der altså! Jeg bare orker ikke mere! Det blir for mye! Vil bare hoppe ut av vinduet og dø! Klarer ikke det her mer! Føler meg som verdens værste mamma! Prøver å sitte å tegne med jenta om dagene for det er det jeg har overskudd til, ellers så tåler jeg ingenting! Alt blir for mye! 

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg. Det finnes hjelp å få. Du er ikke en dårlig mamma. Du er sliten, frustrert og lei deg. Ring til helsestasjonen og be om en time hos helsesykepleier. Del dine bekymringer og frustrasjoner der. De har ofte gode råd. Går jenta i barnehagen?

Anonymkode: cc9ba...240

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kjære deg. Det finnes hjelp å få. Du er ikke en dårlig mamma. Du er sliten, frustrert og lei deg. Ring til helsestasjonen og be om en time hos helsesykepleier. Del dine bekymringer og frustrasjoner der. De har ofte gode råd. Går jenta i barnehagen?

Anonymkode: cc9ba...240

Ho går i barnehage ja! 4 dager i uken.

Skrevet
Sofakona skrev (23 minutter siden):

4 år eller 4 mnd?

4 år 

Skrevet

Så du har en 4 åring som våkner tidlig...og du har en baby du ammer? 

Og du går på skole?

Skrevet

Jeg tror 4 åringen er ts og samboer sitt biologiske barn.

Gjest tullerikke
Skrevet

Hvorfor tar ikke samboeren din ansvar for 4 åringen?

Skrevet
T.N skrev (1 time siden):

Jeg og samboer har to barn sammen også har han et barn fra tidligere, å nå kommer jeg snart til å klikke i hode! Jenta på 4 våkner klokka 4-5 hver morgen uansett når tid ho legger seg kvelden før, ho blir sliten og gråter hele dagen å har det ikke noe godt, ho er veldig oppmerksomhetssøkende pga baby vil jeg tro, og dette synes jeg er veldig vanskelig, kjenner jeg blir helt kvalm av det. Å jeg vet at om jeg hadde leika med ho hele dagen hadde ikke dette vært et problem! Men jeg strekker heller ikke til, pga lite søvn å natt amming samtidig som jeg har begynt på skole tærer det veldig på. Jeg vet rett å slett ikke hva jeg skal gjøre! Vet ikke hvor jeg vil med dette heller, føler bare at jeg feiler helt som mamma! Har ingen til å passe får aldri noe pauser. Er i en ond sirkel med gråting og mas og dritt! Vet ikke lenger om jeg liker ungene mine en gang! Vet ikke hva jeg skal gjøre! Orker ikke mere! Ungene mine gjør jo egentlig ikke noe galt, er jo jeg som har er problem! I skrivende stund har jeg låst meg inne på rommet mens jenta står utenfor og snart river ned veggen! Ho er ikke alene for pappan er der altså! Jeg bare orker ikke mere! Det blir for mye! Vil bare hoppe ut av vinduet og dø! Klarer ikke det her mer! Føler meg som verdens værste mamma! Prøver å sitte å tegne med jenta om dagene for det er det jeg har overskudd til, ellers så tåler jeg ingenting! Alt blir for mye! 

Og hvor er far? Det er hans barn også. La han ta et større ansvar for de to største mens den yngste fortsatt er så liten og ammes. 
Hvis dere begge to kjenner på at dere har tatt dere vann over hodet, får dere høre med familie og venner om avlastning, eventuelt ta kontakt med helsestasjonen. 
Og det er ikke noe galt med deg, du er tydelig sliten med behov for hjelp.

• Liker 3
Skrevet
Sofakona skrev (6 timer siden):

Så du har en 4 åring som våkner tidlig...og du har en baby du ammer? 

Og du går på skole?

Jepp! Det stemmer! Skal jo egentlig ikke klage! Men blir slitsomt til tider!

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
~white lady~ skrev (5 timer siden):

Og hvor er far? Det er hans barn også. La han ta et større ansvar for de to største mens den yngste fortsatt er så liten og ammes. 
Hvis dere begge to kjenner på at dere har tatt dere vann over hodet, får dere høre med familie og venner om avlastning, eventuelt ta kontakt med helsestasjonen. 
Og det er ikke noe galt med deg, du er tydelig sliten med behov for hjelp.

Far er hjemme med baby mens jeg er på skolen! Tror alle kan kjenne at de tar seg vann over hodet en gang i blandt! Har ikke så mye familie å spørre da mamman min begynner å bli ganske dement å svigerfamilien ikke er spesielt interesserte!

Endret av T.N
Skrevet
T.N skrev (4 minutter siden):

Far er hjemme med baby mens jeg er på skolen! Tror alle kan kjenne at de tar seg vann over hodet en gang i blandt! Har ikke så mye familie å spørre da mamman min begynner å bli ganske dement å svigerfamilien ikke er spesielt interesserte!

Siden dere valgte å få et barn til når dere egentlig ikke har kapasitet til det, får dere begynne å tenke praktisk og løsningsorientert. 
fireåringen kan gå i bhg fem dager i uka i stedet for fire. 
Pappaen kan levere og hente (med baby i vogn/bilstol/bæresele. 
Du må få unnagjort alt skolearbeid på dagtid sånn at dere kan være to om ungene på ettermiddag, kveld, helger og helligdager. 
Vurdér å skaffe barnevakt til fireåringen (et par timer i helgene f.eks). 
Sørg for at dere begge to har kvalitetstid med de to eldste. Snakk med dem, øyekontakt. Connect, rett og slett. Ikke kjeft. 
Prøv å få til enkle løsninger i hverdagen. Matlevering, robotstøvsuger. 
Prøv å få nok søvn. Vurdér å kutte ut amming hvis det går veldig utover søvnen din. Mme er helt greit. 
Ha alenetid med fireåringen din. Vi forståelse for at hun kanskje føler seg tilsidesatt og savner kvalitetstid med mammaen sin. Hun er fortsatt lita🙂

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Når barna mine våknet så tidlig geleidet jeg de rett i seng igjen med beskjed om at det fortsatt var natt og alle skal sove litt til.

Anonymkode: 3d079...d27

• Liker 4
Skrevet

Du kan fortsette med nattamming når du skal tidlig opp og konsentrere deg om skole. Gi mme

Anonymkode: 74ccd...3ec

• Liker 1
Skrevet

Helsesøster på helsestasjonen kan hjelpe dere med veiledning til 4 åringen.

Du må be om hjelp.

Anonymkode: 2d72b...afa

• Liker 1
Skrevet

Snakk med helsesøster, kan høres ut som du har en (påbegynnende)fødselsdepresjon! At 4 åringen våkner så tidlig er dessverre normalt, kan være en periode, kan være barnet er veldig A menneske. Å kutte nattamming/amming i det hele gir heller ingen garanti for bedre søvn, det er bare en myte. Selvfølgelig kan du slutte å amme om du føler for det, men ikke gjør det om det er med forventninger om bedre søvn for da kan du gå på en smell som forverrer psyken enda mer (snakker av erfaring).. 

Har du prøvd å la 4 åringen komme inn til dere når hun våkner om morgenen, så samsover dere siste timen-to? Da får hun fylt opp litt av behovet for nærhet, og om hun sover eller ei så får du/dere slumret litt lenger om morgenen :) men den perioden er hard, uavhengig av hvor mye mannen hjelper til så blir en ødelagt psykisk av lite søvn, mye ansvarsfølelse, dårlig samvittighet for både den ene og andre osv. Men det blir bedre, og i mellomtiden kan helsestasjonen være en god støtte :)

Anonymkode: e50c3...801

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når barna mine våknet så tidlig geleidet jeg de rett i seng igjen med beskjed om at det fortsatt var natt og alle skal sove litt til.

Anonymkode: 3d079...d27

Og hvis barnet nektet å ligge i senga, hva gjorde du da? Bandt det fast? 

Anonymkode: c5c35...4db

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for avsporing. 

Christina82 mod

Skrevet

Er det en grunn for at hun våknet så tidlig hver dag? Har dere snakket med lege og evnt forhørt dere om melatonin kan hjelpe? 

Anonymkode: d7506...f6a

Skrevet
T.N skrev (På 25.9.2022 den 7.45):

Det er ikke livsnødvendig å gå på skole når de aller viktigste behovene ikke er på plass.  Her må du prioritere. 

Studier er et overskuddsprosjekt en ikke har overskudd til med baby og 4-åring og lite søvn. Ta det senere. Søk om permisjon  og utsett noen år. 

Begynn med flaske, så mannen kan bidra på natten han og. Drit i ammepolitiet og gjør som DU best kan. Det er mer enn godt nok.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...