Gå til innhold

Kan man bli fosterhjem med psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt nysgjerrig på dette. Vet om et par, som prøvde i ti år for og få barn. Men fikk ikke. Så søkte de om og bli fosterhjem, hun er ufør og han er i arbeid, de har hus og stabilt liv. Men fikk avslag pga en av de har hatt depresjon for flere år siden, pga hendelser i livet. 

Venninnen min er 22 med angst, adhd, borderline og sikkert noe annet. Går på skole som er tilrettelagt for psykisk syke. Klarer ikke og holde orden hjemme, moren vasker gulvene for henne for hun ikke gjør det selv. Takler konfrontasjon, konflikter dårlig, fokuserer mye på ting som trigger henne. Listen er desverre lang. Flott jente altså, er jo venn for en grunn 😊 Hun gir meg mye glede men og mye frustrasjon 😂 er og 8 år eldre, så for meg er hun en hjelpesløs forlatt valp på gata som jeg forer mat til (😂som i og være venn, støtte når jeg kan og sånn) 

Men hun ønsker og bli fosterhjem en gang. Og sa at om man søker som det privat, så er det lettere enn kommunalt? Og at om det er lenge siden sykdom så var det ikke et problem. 

Hvordan er regler på sånn? Ikke at jeg skal løpe etter henne og si at sånn og sånn er det. Men ble nysjerrig 😊 Siden jeg har hørt noe annet. Hun er 22 og har nå mange år og finne ut hvordan ting fungerer i det voksne liv 😊

Anonymkode: 16c4c...edf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En som fungerer så dårlig som det du beskriver kommer aldri til å bli godkjent som fosterhjem.

Anonymkode: c07b5...353

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Så lenge psykiske problemer ikke er dokumentert så kan man bli fosterhjem. Moren min hadde fasaden rett å fikk det til. At hun var voldelig var det ingen som forsto. 

Anonymkode: d42d5...6ee

• Liker 2
Gjest Lavendelblomst
Skrevet (endret)

Synes man skal tenke deg nøye om. Godt du vil hjelpe, men av og til kan lysten til å hjelpe bety at man er avhengig av andres anerkjennelse. 

Endret av Lavendelblomst
Skrevet

Det kreves attest fra lege om at man er psykisk stabil. Og man må levere politiattest. 

Anonymkode: 124be...2fb

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ble litt nysgjerrig på dette. Vet om et par, som prøvde i ti år for og få barn. Men fikk ikke. Så søkte de om og bli fosterhjem, hun er ufør og han er i arbeid, de har hus og stabilt liv. Men fikk avslag pga en av de har hatt depresjon for flere år siden, pga hendelser i livet. 

Venninnen min er 22 med angst, adhd, borderline og sikkert noe annet. Går på skole som er tilrettelagt for psykisk syke. Klarer ikke og holde orden hjemme, moren vasker gulvene for henne for hun ikke gjør det selv. Takler konfrontasjon, konflikter dårlig, fokuserer mye på ting som trigger henne. Listen er desverre lang. Flott jente altså, er jo venn for en grunn 😊 Hun gir meg mye glede men og mye frustrasjon 😂 er og 8 år eldre, så for meg er hun en hjelpesløs forlatt valp på gata som jeg forer mat til (😂som i og være venn, støtte når jeg kan og sånn) 

Men hun ønsker og bli fosterhjem en gang. Og sa at om man søker som det privat, så er det lettere enn kommunalt? Og at om det er lenge siden sykdom så var det ikke et problem. 

Hvordan er regler på sånn? Ikke at jeg skal løpe etter henne og si at sånn og sånn er det. Men ble nysjerrig 😊 Siden jeg har hørt noe annet. Hun er 22 og har nå mange år og finne ut hvordan ting fungerer i det voksne liv 😊

Jeg var slik du beskriver venninnen din da jeg var 22. Veldig syk, veldig hjelpetrengende og hadde lav boevne. Nå er jeg i 30-årene, fungerer godt i hverdagen, har egne barn, er snart ferdig utdannet vernepleier med toppkarakterer og med deltidsjobb ved siden av studiene. Jeg vurderer å søke om å bli fosterhjem om noen år, og blir overrasket om de ikke vurderer meg som egnet fordi jeg var syk 15 år tidligere. Jeg kan dog forstå at noen som er ufør kan få avslag. Det kan være svært krevende å være fosterhjem så hvis hin ikke har arbeidsevne så vet jeg ikke hvordan hun skal kreve det. Noen fosterforeldre må ta permisjon fra jobb for å klare det.

Anonymkode: 9401d...1e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kreves attest fra lege om at man er psykisk stabil. Og man må levere politiattest. 

Anonymkode: 124be...2fb

Psykopater stiller jo sterkt til å bli fosterhjem da. De har sjeldent slikt dokumentert  

Anonymkode: d42d5...6ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var slik du beskriver venninnen din da jeg var 22. Veldig syk, veldig hjelpetrengende og hadde lav boevne. Nå er jeg i 30-årene, fungerer godt i hverdagen, har egne barn, er snart ferdig utdannet vernepleier med toppkarakterer og med deltidsjobb ved siden av studiene. Jeg vurderer å søke om å bli fosterhjem om noen år, og blir overrasket om de ikke vurderer meg som egnet fordi jeg var syk 15 år tidligere. Jeg kan dog forstå at noen som er ufør kan få avslag. Det kan være svært krevende å være fosterhjem så hvis hin ikke har arbeidsevne så vet jeg ikke hvordan hun skal kreve det. Noen fosterforeldre må ta permisjon fra jobb for å klare det.

Anonymkode: 9401d...1e4

Veldig fint og høre at ting ble så bra for deg 😊🧡 Hun her har vært i psykiatrien siden 10 års alder. Er følelsesmessig ustabil, skader seg, suicidal innimellom. Og ønsker og studere, men må da ha veldig tilrettelagt opplegg for og komme i mål. 

Og jeg ønsker ikke og knuse håp og drømmer, da jeg har vært alvorlig psykisk syk selv. Og vet at ting kan snu og bli bedre med tid og hjelp og egen innsats. 

Men er bare redd at hun får slag i trynet når den dag kommer om hun søker om og bli fosterhjem, og ha en vanlig jobb osv. 

Skrevet
Lavendelblomst skrev (7 timer siden):

Synes man skal tenke deg nøye om. Godt du vil hjelpe, men av og til kan lysten til å hjelpe bety at man er avhengig av andres anerkjennelse. 

Tenker du på meg? Nei, er født omsorgsfull og hjelpsom. Alltid vært slik. 😊 Både med dyr og mennesker. Tenker på andre enn meg selv. Sistnevnte er jeg blitt bedre og sette meg først, men pga jeg har stort sett venner innad psykeratien og kan ikke løpe rundt døgnet rundt og være psykolog for alle og tilrettelegge for alt og alle. For det er en påkjenning det og. 

Skrevet

Nei, kjenner til ei som fikk diagnosen depresjon etter faren døde og de ble ikke godkjent, enda det var spesifisert i papirene at det var sorg. Mye mulig det var mer til historien enn hva jeg vet. 

Anonymkode: a51cf...693

Skrevet

Ikke som du beskriver venninnen din, nei. Men det er selvsagt mulig å omgå reglene ved å holde kjeft om det og få legeerklæring fra en lege som ikke er kjent med tidligere problematikk.

Helt idiotisk vil det jo være.

Anonymkode: 7f27f...015

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...