Gå til innhold

Vær glad og se lyst på livet

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi er forskjellig. Noen liker gammelt og slitt, mens andre liker nytt. Har man råd til nytt så er det greit det også. Bra for deg at du liker brukt, da har råd til den livsstilen du ønsker. Jeg har råd til min. Jeg liker et hjem jeg trives i, og andre trives i sine hjem

Skjønner godt du smiler og er glad nå i dag når di klarte å komme deg ut av så mye elendighet. Må føles utrolig godt. 
hva mener du med utbrent med psykose? Har du andre diagnoser i bunn som bipolar? 

Anonymkode: 7f342...4f4

Slitt er ikke tingene jeg har kjøpt. 😊 vært veldig fine. 

Jeg mista meg selv, surra rundt, anderledes sanseinntrykk, og hvordan jeg opplevde verden og folk. Hadde en kort periode med stemmer til ei jeg var sviger familie med i hodet som kritiserte meg. Deprimert, alt av funksjonene, av følelser, tenke, planlegge, føle noe, være her og nå var helt borte. Var i sorg som om det var mamma som hadde dødd, men var jo sorg over og mistet meg selv. Ikke få gode følelser og minner av musikk. Ingenting hang sammen. Så kom av overbelastning over tid, stressfaktorer rundt meg både hjemme og på jobb. Så smalt det. Både fysisk og psykisk kan man si. Har sikkert hukt av alt på lista for utbrenthet. 

Er ikke bipolar nei. Har adhd, men ikke kraftig men nok at det påvirker dagene mine. Og angst. Men, man blir ikke psykotisk av angst. Alle kan få psykose, friske mennesker om hjernen blir belastet og stresset nok. 😊 Noen er mer sårbar for psykose enn andre, jeg var tydeligvis sårbar. 

• Hjerte 1
Skrevet

Du er heldig da med andre ord🙂  Ikke sikkert alle andre har det samme måten, eller like heldig med venner og familie osv...  Viktig det å prøve være positiv, men  man  kan ha ulike faser i livet, og folk har har også mange ulike erfaringer! :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hadde jeg sykmeldt meg, og lagt meg ned å deppa over alt jeg ikke har, gravd meg ned i alt det negative og hva som ikke var bra i barndommen hadde veien til depresjon vært kort. 
Jeg velger livet 

Eksen min var slik om alt. Eks samboer, mobbing på skolen. Huska bare det negative enn det positive. Måtte liksom spør om det var noe bra som har skjedd i livet liksom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi er forskjellig. Noen liker gammelt og slitt, mens andre liker nytt. Har man råd til nytt så er det greit det også. Bra for deg at du liker brukt, da har råd til den livsstilen du ønsker. Jeg har råd til min. Jeg liker et hjem jeg trives i, og andre trives i sine hjem

Skjønner godt du smiler og er glad nå i dag når di klarte å komme deg ut av så mye elendighet. Må føles utrolig godt. 
hva mener du med utbrent med psykose? Har du andre diagnoser i bunn som bipolar? 

Og, nå nylig ordna jeg stuen min. Jeg leier leilighet og den var møblert når jeg flytta inn. Ordna nytt teppe som jeg elsker , fikk det til 300,- på finn og det kosta 700,- på Ikea 😊 Nytt stuebord til 500,- veil 999,- hos Jysk. Nye putevar på tilbud hos Jysk. Alt til under 1000,- så kjøpte jeg nytt lysfat og ting og ha på det, det ble litt dyrt for meg men jeg likte de så godt 😊 jobba hos Kitch'n og er glad i fine ting 🫣😂 og mye jeg ikke kjøper fra ikea, miljøskade fra kitch'n 😂 men har ikke samvittighet til og kjøpe dyrt, så finner sikkert samme tingene som mange kjøper men jeg kjøper på tilbud. Er det dyrere ting, som Bergans klær så finner jeg det på finn 😊

Vi var fattige da jeg var barn. Pappa har kjempe god råd og fikk mye av han når han og mamma skilla seg. Men han var ikke økonomisk ressurssterk den gang, kom med årene etterhvert han økte i stilling der han jobber. Mamma jobba og var alenemor til stefaren min kom inn i bildet og han er der enda. 😊 Så har nok lært fra barndom at klær til flere tusen ikke er noe man bruker pengene på, ikke bruke penger man ikke har, bruk ting til de er slitt. Men skal se anstendig ut. Sette pris på små ting, og om man får en gave til 50,- så er det tanken som teller og man skal være takknemlig. Har kommet langt med den oppdragelsen. 😊 Men! Er glad i og ha nye ting, brukt som nytt. Men er bare bevisst økonomisk. 

Og bli ivrig kl 3 på natta altså 😂 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har lest litt her inne og sitter igjen med tanker om at det er svært mange destruktive og syke mennesker. 
jeg har aldri vært psykisk syk, og lever et godt liv. 
Min oppskrift på et godt liv er å ha god familie rundt seg, snille venner, en jobb med gode kollegaer, god inntekt og en fantastisk mann. 
Utenom jobb følger jeg opp barna, er sammen med venner og reiser og opplever nye steder. 
mer opptatt av interiør og har et velstelt hus jeg stortrives i. 
Le masse, søk etter det positive, vær takknemlig for det du har, opplev morsomme ting med de du er glad i. 
vær nyskjerrig på andre mennesker, lær noe nytt hver dag. 
En har et liv og lever en gang- ikke kast det bort 

Så fint for deg og dine.  Du forstår nok at du er heldig når du hører om hvordan vanlige folk har det i dag med svært redusert  kjøpekraft. Mange tusen vanlige mennesker som er på vei mot stupet pga inflasjonen.

Jeg vil gjerne anbefale deg å lese denne:  https://www.nrk.no/ytring/kode-rod-for-vanlige-folk-1.16104666

Endret av Adobyen
Skrevet
Maestro skrev (1 time siden):

Slitt er ikke tingene jeg har kjøpt. 😊 vært veldig fine. 

Jeg mista meg selv, surra rundt, anderledes sanseinntrykk, og hvordan jeg opplevde verden og folk. Hadde en kort periode med stemmer til ei jeg var sviger familie med i hodet som kritiserte meg. Deprimert, alt av funksjonene, av følelser, tenke, planlegge, føle noe, være her og nå var helt borte. Var i sorg som om det var mamma som hadde dødd, men var jo sorg over og mistet meg selv. Ikke få gode følelser og minner av musikk. Ingenting hang sammen. Så kom av overbelastning over tid, stressfaktorer rundt meg både hjemme og på jobb. Så smalt det. Både fysisk og psykisk kan man si. Har sikkert hukt av alt på lista for utbrenthet. 

Er ikke bipolar nei. Har adhd, men ikke kraftig men nok at det påvirker dagene mine. Og angst. Men, man blir ikke psykotisk av angst. Alle kan få psykose, friske mennesker om hjernen blir belastet og stresset nok. 😊 Noen er mer sårbar for psykose enn andre, jeg var tydeligvis sårbar. 

Stakkars deg ❤️ Høres veldig skremmende ut. Håper du tar det med ro og sørger for nok hvile. Vi tåler stress ganske bra, helt til vi plutselig ikke tåler det. Og den bikken kan komme nokså uventet. 

Skrevet
Nattero skrev (1 time siden):

Du er heldig da med andre ord🙂  Ikke sikkert alle andre har det samme måten, eller like heldig med venner og familie osv...  Viktig det å prøve være positiv, men  man  kan ha ulike faser i livet, og folk har har også mange ulike erfaringer! :)

Det er klart. En har det ikke bra hele tiden- alltid. Det er perioder i livet det er tøffere enn andre. 

Skrevet
Maestro skrev (1 time siden):

Eksen min var slik om alt. Eks samboer, mobbing på skolen. Huska bare det negative enn det positive. Måtte liksom spør om det var noe bra som har skjedd i livet liksom. 

Nettopp! En kan oppleve 5 bra ting og en dårlig, så er det den dårlige som vektlegges og får all fokus, det positive forsvinner hen. Derfor viktig å ta tak i det positive 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stakkars deg ❤️ Høres veldig skremmende ut. Håper du tar det med ro og sørger for nok hvile. Vi tåler stress ganske bra, helt til vi plutselig ikke tåler det. Og den bikken kan komme nokså uventet. 

Ja, var et klask rett i trynet. Tåler mer nå, men er blitt ufør. Ikke pga psykose lidelse, men at hjernen min ikke fungerer i arbeid pr nå. Satt i et styre i over et år, måtte gi meg der og pga mangel av evne og følge med på møter, følte press når jeg hadde ansvaret for ting som skulle skje, så nei klarte ikke. Men planlegge med venner går fint. Men har da ikke ansvar eller noe press fra noen. 

Men kjipt og ha gått opp OVER 50 kg av medisiner!! Har kutta den ene og trapper den på den andre. Så gått ned 15 kg og ser god forskjell. Er heldigvis under 100 kg som var start målet mitt. Nå er 90 kg neste 😊

Skrevet
Adobyen skrev (1 time siden):

Så fint for deg og dine.  Du forstår nok at du er heldig når du hører om hvordan vanlige folk har det i dag med svært redusert  kjøpekraft. Mange tusen vanlige mennesker som er på vei mot stupet pga inflasjonen.

Jeg vil gjerne anbefale deg å lese denne:  https://www.nrk.no/ytring/kode-rod-for-vanlige-folk-1.16104666

Ja jeg er heldig. Men jeg har valgt å ta en god utdannelse som gir meg god lønn. Kom tidlig inn på boligmarkedet og har snart nedbetalt bolig. Vi har jobbet hardt for det vi har, så det er vel fortjent. 
Har ikke fått noe gratis her i livet. Til og med den ene gangen i livet jeg trengte psykolog måtte jeg ut med 44.000 kr da jeg ikke fikk gå offentlig. Så alt jeg har gjort har jeg finansiert selv. 
Vi er forsiktig med penger, sparer strøm og handler på mat tilbud appen. Fyller tanken når det er billig. 
Alle må styre økonomien sin etter hva de har råd til. Ingen i Norge sitter med lik inntekt og like situasjoner. 
Har lest alt om inflasjonen og jobber til daglig med økonomi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp! En kan oppleve 5 bra ting og en dårlig, så er det den dårlige som vektlegges og får all fokus, det positive forsvinner hen. Derfor viktig å ta tak i det positive 

Veldig leit sånn. 

Skrevet
Maestro skrev (7 minutter siden):

Ja, var et klask rett i trynet. Tåler mer nå, men er blitt ufør. Ikke pga psykose lidelse, men at hjernen min ikke fungerer i arbeid pr nå. Satt i et styre i over et år, måtte gi meg der og pga mangel av evne og følge med på møter, følte press når jeg hadde ansvaret for ting som skulle skje, så nei klarte ikke. Men planlegge med venner går fint. Men har da ikke ansvar eller noe press fra noen. 

Men kjipt og ha gått opp OVER 50 kg av medisiner!! Har kutta den ene og trapper den på den andre. Så gått ned 15 kg og ser god forskjell. Er heldigvis under 100 kg som var start målet mitt. Nå er 90 kg neste 😊

Det er jo kjempebra! Det er jo bakdelen med medisinene - vektoppgang. Samtidig er det bedre å være frisk mentalt på medisiner, og noen kg ekstra, enn å være syk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo kjempebra! Det er jo bakdelen med medisinene - vektoppgang. Samtidig er det bedre å være frisk mentalt på medisiner, og noen kg ekstra, enn å være syk. 

Var det mamma og sa. Men! Det rare er.. Jeg er 178 cm og veide ca 60 kg før. Mye jobbing og lite mat, inkl angst og stress. Så la aldri på meg. Og når vekten økte så savna jeg og være tynn. Men! Ser bilder fra da og tenker at det så krise ut. Kunne sikkert vært en krigsfange, for jeg er smal i kroppen i tillegg. Så jeg ser mer frisk ut, nå, enn da jeg faktisk var frisk 😂🫣 

Skrevet
Maestro skrev (2 minutter siden):

Veldig leit sånn. 

Ja, men det er ofte slik hjernen vår fungerer. Får jeg 10 gode tilbake meldinger, og 1 dårlig.. er den den dårlige som stikker og som jeg tenker på. Men å øve seg på å fokusere på det positive og ikke det negative er ikke gjort over natten. Det er noe en må øve seg på. 
Så må vi rett og slett lære oss å gi mer faen! 
Vi må tørre å stikke oss frem, skryte av oss selv og si høyt at en er happy! Vi nordmenn går med lut rygg og skal ikke snakke oss selv opp.. janteloven- og da er det full slakt! 
I vår kultur skal vi heller klage om å ha det verst, og gjøre oss verre enn vi er. 
Min far er amerikaner og ser dette veldig godt i Norge. Gjør vi noe bra, får topp resultat på eksamen, stolt over en ny bil må en holde det for seg selv, da andre kan bli «krenket» 

Ikke rart mange er triste når man ikke kan vise seg fram og hva man er stolt av. 
Ikke kan vi ringe på døra til hverandre mer for en kaffe, for da får folk angst eller stress. 
alle sitter i sine egne huler på nettet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men det er ofte slik hjernen vår fungerer. Får jeg 10 gode tilbake meldinger, og 1 dårlig.. er den den dårlige som stikker og som jeg tenker på. Men å øve seg på å fokusere på det positive og ikke det negative er ikke gjort over natten. Det er noe en må øve seg på. 
Så må vi rett og slett lære oss å gi mer faen! 
Vi må tørre å stikke oss frem, skryte av oss selv og si høyt at en er happy! Vi nordmenn går med lut rygg og skal ikke snakke oss selv opp.. janteloven- og da er det full slakt! 
I vår kultur skal vi heller klage om å ha det verst, og gjøre oss verre enn vi er. 
Min far er amerikaner og ser dette veldig godt i Norge. Gjør vi noe bra, får topp resultat på eksamen, stolt over en ny bil må en holde det for seg selv, da andre kan bli «krenket» 

Ikke rart mange er triste når man ikke kan vise seg fram og hva man er stolt av. 
Ikke kan vi ringe på døra til hverandre mer for en kaffe, for da får folk angst eller stress. 
alle sitter i sine egne huler på nettet 

Ja vet. Jeg skrøt av min egen innsats når jeg jobba i en tråd her, at jeg gjorde mitt beste som leder men for en uheldig gjeng jeg jobbet med. Ble slakta at jeg snakka positivt om min egen innsats liksom. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja jeg er heldig. Men jeg har valgt å ta en god utdannelse som gir meg god lønn. Kom tidlig inn på boligmarkedet og har snart nedbetalt bolig. Vi har jobbet hardt for det vi har, så det er vel fortjent. 
Har ikke fått noe gratis her i livet. Til og med den ene gangen i livet jeg trengte psykolog måtte jeg ut med 44.000 kr da jeg ikke fikk gå offentlig. Så alt jeg har gjort har jeg finansiert selv. 
Vi er forsiktig med penger, sparer strøm og handler på mat tilbud appen. Fyller tanken når det er billig. 
Alle må styre økonomien sin etter hva de har råd til. Ingen i Norge sitter med lik inntekt og like situasjoner. 
Har lest alt om inflasjonen og jobber til daglig med økonomi. 

Du misforsto kommentaren min. Jeg sier ikke at det er ufortjent. Du har gjort en stor innsats og kommet langt. Jeg unner deg det så vel.

Det jeg reagerte negativt på, er at du blamerer med hvor flink og vellykket du er og samtidig ser ned på svake mennesker. Du gir råd om å være glad og fornøyd med hva man har osv.  De som har lite i disse tider, har ikke slike muligheter. De har faktisk ikke nok penger til både mat og varme.  Denne situasjonen er de i nå.  Noen har lang utdannelse og planer for livet og fremtiden, men får kreft samtidig med siste eksamen, noe som i mange tilfeller går bra, men andre kommer ikke videre og havner på minstetrygd. Noen blir utsatt for vold, og ja. Det er mange forskjellige grunner.  Noen yrker har lav lønn.

Skrevet
Adobyen skrev (1 time siden):

Du misforsto kommentaren min. Jeg sier ikke at det er ufortjent. Du har gjort en stor innsats og kommet langt. Jeg unner deg det så vel.

Det jeg reagerte negativt på, er at du blamerer med hvor flink og vellykket du er og samtidig ser ned på svake mennesker. Du gir råd om å være glad og fornøyd med hva man har osv.  De som har lite i disse tider, har ikke slike muligheter. De har faktisk ikke nok penger til både mat og varme.  Denne situasjonen er de i nå.  Noen har lang utdannelse og planer for livet og fremtiden, men får kreft samtidig med siste eksamen, noe som i mange tilfeller går bra, men andre kommer ikke videre og havner på minstetrygd. Noen blir utsatt for vold, og ja. Det er mange forskjellige grunner.  Noen yrker har lav lønn.

Har hverken sagt jeg er flink eller vellykket, det er din tolkning. Ser heller ikke ned på de svake, men forteller min historie om hva som hjalp meg, og at jeg er stolt av alt jeg har fått til i livet. 
Alle har gode og dårlige dager, og perioder. Når en er sliten samtidig som man får en eller annen utfordring, er det lett å tenke negativt og gi seg over. Det gjør oss alle, og det er lov å kjenne på det vonde. Kunsten er å kjenne på det en liten stund, roe ned og gjøre det beste ut av det og komme seg videre. 
De bekymringene jeg hadde i fjor husker jeg ikke i år. De bekymringene som kan være altoppslukende nå, husker jeg nok ikke neste år. Ved å tenke slik vet jeg at det jeg står i nå også er forbigående selv om det ikke føles slik der og da. 
En vet ikke framtiden, nettopp derfor må man prøve å leve fullt ut hver dag. Om jeg får en skade eller sykdom som gjør at jeg havner på nav, vel.. det er ikke verdens undergang. Vi skal alltid klare oss likevel. Da må en gjøre små endringer som gjør at vi får det best mulig utifra situasjonen. Og det er det det handler om. 
Gjøre det beste ut i fra situasjonen en selv står i. 
mine forutsetninger og mål i livet er ikke lik dine, eller naboen sin. Derfor viktig å sette seg mål og drømmer som er viktig for en selv, og ikke andre. 
Om naboen kjøper seg ei splitter ny Porsche kan jeg glede meg på hans vegne, selv om jeg ikke har råd til det samme. Hadde jeg blitt muggen og misunnelig og rakket ned på han, hadde ikke jeg fått det noe bedre- heller verre. 
En må tåle å se at andre får. Det er jeg oppvokst med. Og glad er jeg for det 

• Liker 1
Skrevet

Virkelig skremmende å se folks holdninger til psykisk helse. 

Mange har kanskje gode liv, men er totalt blottet for innsikt og empati. 

Men det er kanskje det som skal til for å leve et god liv?

Anonymkode: 41135...ca9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Virkelig skremmende å se folks holdninger til psykisk helse. 

Mange har kanskje gode liv, men er totalt blottet for innsikt og empati. 

Men det er kanskje det som skal til for å leve et god liv?

Anonymkode: 41135...ca9

Vet ikke hva du snakker om her.. eller om du har lest tråden i det hele tatt før du kommenterer? 

• Liker 1
Gjest Ms Baxter
Skrevet

Min oppskrift er mye fritid og lite jobb ( og lite ansvar på denne) jeg har jobbet 100% og jeg hadde både angst og depresjon pga alt stresset og krav jeg ikke mestret å møte av div grunner….

Det å kunne ha mye fri m overskudd til familie/ venner og dyrke sine interesser fullt ut m en grei økonomi og god helse som grunnlag er lykken for meg🤗🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...