Kratt_ Skrevet 25. september 2022 #41 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har lest litt her inne og sitter igjen med tanker om at det er svært mange destruktive og syke mennesker. jeg har aldri vært psykisk syk, og lever et godt liv. Min oppskrift på et godt liv er å ha god familie rundt seg, snille venner, en jobb med gode kollegaer, god inntekt og en fantastisk mann. Utenom jobb følger jeg opp barna, er sammen med venner og reiser og opplever nye steder. mer opptatt av interiør og har et velstelt hus jeg stortrives i. Le masse, søk etter det positive, vær takknemlig for det du har, opplev morsomme ting med de du er glad i. vær nyskjerrig på andre mennesker, lær noe nytt hver dag. En har et liv og lever en gang- ikke kast det bort Anonymkode: 7f342...4f4 Men da er du jo avhengig av noe for å se lyst på livet. Virker som at du må ha de tingene for å ha det bra, ikke at du har det bra av deg selv. Og det er jo litt stusselig. 5 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #42 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ts her. Det finnes jo alltid en grunn til å vedlikeholde det tunge og det mørke.. dere ramser opp at dere har dårlige venner og familie. Kanskje derfor dere har det dritt da? Alle har et valg, en velger venner. En trenger ikke holde på dårlig vennskap, det finnes mange flotte mennesker der ute som dere enda ikke har møtt. En kan få kontroll på negative tanker, og en trenger Ikke ligge nede pga ytre ting en ikke er fornøyd med. dette er selvvalgt. Vil dere virkelig at ting dere opplevde for 15- 20 år siden skal styre livet deres nå i dag? Hva får dere gjort med dette nå? Alle opplever dritt i livet, nederlag, tap, stress, sorg. Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det. Min hverdag starter kl 06 for å kjøre min ungdom på bussen da han pendler til en videregående skole. Kommer hjem for å få opp de andre barna, få de på skolen. Begynner selv på jobb fra 8-16. kommer hjem og lager middag, og må hente ungdommen på bussen igjen kl 17. da er det klesvask og husarbeid, handle og ting som må gjøres. kl er ofte 18 når jeg har fått satt meg ned. mannen jobber offshore og jeg er mye alene. På kveldene går jeg turer med venninner, drar på kino eller slapper av hjemme. Jeg må legge meg i 22 tiden for å få skjønnhets søvnen til å klare en ny dag. Mange hadde ikke orket. De hadde gått ned i stilling, latt husarbeidet hope seg opp. Jeg har ikke bare «fått alt dalende ned» som noen beskriver.. jeg jobber knallhardt for det jeg har. Og har studert i mange år og stått i stressende eksamener og blodslit. nå i dag er jeg stolt av alt jeg har fått til. Jeg har hatt dårlige venner som jeg har kuttet ut, da jeg ikke orker negativ støy i livet. Mine nærmeste venner er som balsam for sjela. Fordi jeg valgte de positive og slapp fri de negative. Jeg styrer mitt liv, og jeg lever en gang. Anonymkode: 7f342...4f4 Kan du ikke bare ta alle du ser har det vondt her på forumet, line dem opp og spytte dem i ansiktet mens du smiler, kan hende det smitter over! Anonymkode: 2c512...05b 8
AlcosAnal Skrevet 25. september 2022 #43 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da har du ikke lest alt jeg har skrevet. Trist at du ser på beinhard jobbing som skryt.. Anonymkode: 7f342...4f4 Hvis å være ferdig for dagen kl 18 og ha gått igjennom et "beinhardt eksamenskjør" er din utgave av å ha hatt det tøft, har du ingen ting du skulle ha sagt. Hør på deg selv, da. Du snakker om skjønnhetssøvn.... Det er ikke bare å "velge det gode", så går alt over 5 3
Vera Skrevet 25. september 2022 #44 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har lest litt her inne og sitter igjen med tanker om at det er svært mange destruktive og syke mennesker. jeg har aldri vært psykisk syk, og lever et godt liv. Min oppskrift på et godt liv er å ha god familie rundt seg, snille venner, en jobb med gode kollegaer, god inntekt og en fantastisk mann. Utenom jobb følger jeg opp barna, er sammen med venner og reiser og opplever nye steder. mer opptatt av interiør og har et velstelt hus jeg stortrives i. Le masse, søk etter det positive, vær takknemlig for det du har, opplev morsomme ting med de du er glad i. vær nyskjerrig på andre mennesker, lær noe nytt hver dag. En har et liv og lever en gang- ikke kast det bort Anonymkode: 7f342...4f4 Jeg har god familie, gode venner, en fantastisk mann, flotte og friske barn, stort nedbetalt hus, god inntekt. Reiser akkurat der hvor vi vil reise, følger opp barna, er aktive i barnas liv, tilbringer mye tid sammen som kjærester. Er opptatt av interiør og design, har et velstelt, nyoppusset hus..ja alle de ingrediensene du beskriver som oppskriften på et lykkelig liv - uten psykiske problemer. Jeg har Ptsd. Og fortsatt er det ikke det som definerer meg. Jeg sliter skikkelig med panikkangst og angst pga Ptsd diagnosen min. Allikevel er det ikke det som definerer meg. Jeg er overhodet ikke takknemlig for at jeg ble voldtatt som 14-åring..men jeg tror det har vært med på dannelsesreisen min..det som gjør at jeg klarer å se forbi en pen fasade, hvor man dyrker overflate, og er redd for å skrape litt i dybden. Folk er sjelden interessante på overflaten..der er vi som regel temmelig like. Det er først når man vekker tillit nok hos mennesker - og de åpner seg til deg - at man har oppnådd virkelig lykke. Ingenting av det materialistiske er noe som varer - men inntrykkene vi gir andre mennesker og som andre mennesker gir oss - Det har varighet. Overfladiske personer gjør meg utrygg..for hva er det egentlig den personen skjuler så iherdig? 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #45 Skrevet 25. september 2022 Kratt_ skrev (5 minutter siden): Men da er du jo avhengig av noe for å se lyst på livet. Virker som at du må ha de tingene for å ha det bra, ikke at du har det bra av deg selv. Og det er jo litt stusselig. Her inne klager folk over dårlig økonomi, ensomhet og ingen venner.. Å ha venner er en berikelse jeg trenger i livet. Å ha muligheten til å betale regningene mine, reise på turer og oppleve nye ting, stifte nye bekjentskaper, lære mer gir meg glede. Ha en jobb å gå til, bidra i samfunnet og få bruke det jeg har lært gir meg glede. Å ligge på sofaen helt alene og se på Netflix gir meg glede. Ha friske kjekke barn gir meg glede. Å pusle i Hagen gir meg glede. Gå i fjellet på ski gir meg glede. Finn ut hva som gir deg glede, og gjør mer av det! En skal være takknemlig for det man har fått til og det man har. ja visst er det mange som har mer enn meg, får til mer enn meg, lykkes mer enn meg. Og det synes jeg er kjempeflott og inspirerende. Men jeg er fornøyd med hva jeg har fått til og hva jeg har i livet. Livet er skjørt og vi vet ikke hva som skjer neste time. Hvorfor ikke bare slappe av og være glad for det man har? Man må ikke sammenligne seg med andre for å føle seg bra. Hva som gir meg glede, trenger ikke gi deg glede- og motsatt. Finn din egen kraft og livsglede Anonymkode: 7f342...4f4 1
K.B. Skrevet 25. september 2022 #46 Skrevet 25. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har lest litt her inne og sitter igjen med tanker om at det er svært mange destruktive og syke mennesker. jeg har aldri vært psykisk syk, og lever et godt liv. Min oppskrift på et godt liv er å ha god familie rundt seg, snille venner, en jobb med gode kollegaer, god inntekt og en fantastisk mann. Utenom jobb følger jeg opp barna, er sammen med venner og reiser og opplever nye steder. mer opptatt av interiør og har et velstelt hus jeg stortrives i. Le masse, søk etter det positive, vær takknemlig for det du har, opplev morsomme ting med de du er glad i. vær nyskjerrig på andre mennesker, lær noe nytt hver dag. En har et liv og lever en gang- ikke kast det bort Anonymkode: 7f342...4f4 Så din "oppskrift" er å ha flaks ved å "bli født inn i en god familie"? Det er akkurat som du ikke skjønner realitetene og hvordan verden fungerer. dette er jo hvorfor fri vilje er en illusjon, du kontrollerer ikke omstendighetene du blir født inn i, dine egne gener, helse osv. Innlegget ditt har absolutt ingen verdi, og jeg synes egentlig litt synd på folk som har en smått narsissistisk holdning til verden rundt seg. Endret 25. september 2022 av K.B. 7 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #47 Skrevet 25. september 2022 Vera skrev (4 minutter siden): Jeg har god familie, gode venner, en fantastisk mann, flotte og friske barn, stort nedbetalt hus, god inntekt. Reiser akkurat der hvor vi vil reise, følger opp barna, er aktive i barnas liv, tilbringer mye tid sammen som kjærester. Er opptatt av interiør og design, har et velstelt, nyoppusset hus..ja alle de ingrediensene du beskriver som oppskriften på et lykkelig liv - uten psykiske problemer. Jeg har Ptsd. Og fortsatt er det ikke det som definerer meg. Jeg sliter skikkelig med panikkangst og angst pga Ptsd diagnosen min. Allikevel er det ikke det som definerer meg. Jeg er overhodet ikke takknemlig for at jeg ble voldtatt som 14-åring..men jeg tror det har vært med på dannelsesreisen min..det som gjør at jeg klarer å se forbi en pen fasade, hvor man dyrker overflate, og er redd for å skrape litt i dybden. Folk er sjelden interessante på overflaten..der er vi som regel temmelig like. Det er først når man vekker tillit nok hos mennesker - og de åpner seg til deg - at man har oppnådd virkelig lykke. Ingenting av det materialistiske er noe som varer - men inntrykkene vi gir andre mennesker og som andre mennesker gir oss - Det har varighet. Overfladiske personer gjør meg utrygg..for hva er det egentlig den personen skjuler så iherdig? Jeg ble brutalt gjengvoldtatt 2 uker før eksamen som 21 åring. Jeg måtte jobbe knallhardt for å komme meg ut av det. Det er mer enn bare «eksamens stress» Jeg vet å være takknemlig over livet. Er du overfladisk som har stort og flott hus og god råd? jeg har også stort flott hus med god råd, er ikke overfladisk av den grunn Anonymkode: 7f342...4f4 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #48 Skrevet 25. september 2022 Hvilken kategori tror du selv at du tilhører, TS? Anonymkode: 16b73...5b4 4 4
Purple_Pixiedust Skrevet 25. september 2022 #49 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er din tolkning. Alle kan gjøre noe for seg selv som gjør at man får det litt bedre. Hvem kan hjelpe dere når dere ikke tåler å høre at det finnes håp om å få det bedre? Da har dere tatt valget. Å være i mørket kan også føles trygt Anonymkode: 7f342...4f4 Jeg tåler fint å høre at det finnes håp. Håp er godt og det er kun det jeg lever for. Jeg trener feks. Selv om jeg sliter med mye depresjon. Kun sjeldent faller jeg av, slik som nå da jeg ble såpass dypt deprimert at jeg planla selvmord. Nå er jeg ennå deprimert og har ennå selvmordstanker, men har trent i går og i dag. I morgen skal jeg hjem fra sykehuset og vet at jeg er totalt avhengig psykisk av å fortsette å trene. Uansett hvor tøft det kan være å komme i gang. Jeg skjønner ikke hvordan du tolket meg til at det absolutt ikke finnes håp og at jeg vil være i mørket. Jeg prøvde bare skissere at til tross for hardt arbeid, mål osv. Så kan man bli såpass dårlig. Jeg får håpe jeg kan klare å jobbe meg til et bedre liv, men jeg kan nok aldri bli helt frisk og det har jeg akseptert. 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #50 Skrevet 25. september 2022 Ts, jeg er nok en av dem du tenker du skal gi råd til. Men jeg kan aldri følge din oppskrift eller bli som deg, for jeg har en totalt annerledes bakgrunn og totalt annerledes forutsetninger for hva slags liv jeg reellt kan ha. Skal jeg sammenlignes med deg, vil svært mange se meg som mislykket: er det noe å være glad for? Skal jeg sammenlignes med andre med tilsvarende bakgrunn som meg, vil noen få se meg som vellykket - fordi jeg har overlevd. Jeg vet mye om å måtte dra meg selv opp fra undergang og prøver å være glad for den evnen, men det er ikke alltid så lett når prisen for overlevelse er såpass skyhøy; og den offisielle versjonen av "det gode liv" er nøyaktig det du beskriver. Anonymkode: fdba0...0db 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #51 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts, jeg er nok en av dem du tenker du skal gi råd til. Men jeg kan aldri følge din oppskrift eller bli som deg, for jeg har en totalt annerledes bakgrunn og totalt annerledes forutsetninger for hva slags liv jeg reellt kan ha. Skal jeg sammenlignes med deg, vil svært mange se meg som mislykket: er det noe å være glad for? Skal jeg sammenlignes med andre med tilsvarende bakgrunn som meg, vil noen få se meg som vellykket - fordi jeg har overlevd. Jeg vet mye om å måtte dra meg selv opp fra undergang og prøver å være glad for den evnen, men det er ikke alltid så lett når prisen for overlevelse er såpass skyhøy; og den offisielle versjonen av "det gode liv" er nøyaktig det du beskriver. Anonymkode: fdba0...0db Som skrevet skal du ikke sammenligne deg med andre. Du skal sammenligne deg med deg selv. Din lykke og glede er din. Jeg kjenner folk som bor i mikrohus på 17 kvm. De er lykkelig og har økonomisk frihet og har kvittet seg med masse unødvendige ting. Jeg kjenner lykkelige folk som har valgt å ikke få barn. Jeg kjenner lykkelige folk som er ufør. Nettopp fordi de ikke sammenligner seg med andre. En trenger ikke stort flott hus og labrador for å være glad. For noen er det lykken, for andre er det andre ting som gjelder. Anonymkode: 7f342...4f4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #52 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har tydeligvis ikke lest innlegget. Jeg er en voksen kvinne. Har barn, hus og mann. Jeg har kommet meg over en brutal gjengvoldtekt som 21 åring. To uker før en stor eksamen, som jeg klarte å gjennomføre. Jeg vet hva livet har å by på jeg også. Men jeg er her jeg er i dag, fordi jeg har jobbet hardt og velger å tenke positivt og omgås positive mennesker Anonymkode: 7f342...4f4 Er også stor forskjell på traume som skjer når man er voksen med godt støtteapperat rundt seg, fremfor traume som skjer i barneårene. Selvsagt kunne du også blitt påvirket av det du opplevde, det er ekstremt forferdelig at du har opplevd noe så grusomt, men du har psykisk mer grunnmur til å komme deg gjennom noe forferdelig som skjer i voksen alder etter en god oppvekst, enn de som opplever traumer i barneår. Så dette er nettopp et godt eksempel på det, stor forskjell på å oppleve fæle ting i forskjellige deler av livet. Veldig godt å høre at du har klart deg! Anonymkode: 7f4c4...d4e 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #53 Skrevet 25. september 2022 Ts, kan du forestille deg hvordan det er å ikke ha en god familie? Hvordan det er å vokse opp med mangel på normal omsorg og støtte, men med mengder av vold, mobbing, grove seksuelle overgrep og voldtekter fra tidlig barndom, feilernæring, manglende helsestell, fattigdom som hindrer sosialt liv - hva slags grunnlag har man da til å takle voksenlivet? Anonymkode: fdba0...0db 6 4 1
Purple_Pixiedust Skrevet 25. september 2022 #54 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du er innlagt er ikke kg det som løfter deg opp hvertfall. Du høres sterk og flink ut. Trening kan være medisin og du er rå! jeg orker ikke trene, kun periodevis. Å komme seg opp av grøfta slik du har gjort viser at du har ei rå indre styrke og det står det respekt av Anonymkode: 7f342...4f4 Nja, det blir som en flukt igrunn. Å være litt på forum, men holdt meg unna i starten. Takk. Jeg har dog lang vei igjen å gå.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #55 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg ble brutalt gjengvoldtatt 2 uker før eksamen som 21 åring. Jeg måtte jobbe knallhardt for å komme meg ut av det. Det er mer enn bare «eksamens stress» Jeg vet å være takknemlig over livet. Er du overfladisk som har stort og flott hus og god råd? jeg har også stort flott hus med god råd, er ikke overfladisk av den grunn Anonymkode: 7f342...4f4 Valgte du å anmelde, og ble du i så fall trodd? Fikk du støtte fra menneskene rundt deg, eller ble du anklaget for å lyve/legge opp til det selv! Fikk du den hjelpen du eventuelt trengte fra det offentlige, eller måtte du stå i det helt alene etterpå? Anonymkode: 16b73...5b4 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #56 Skrevet 25. september 2022 You don't say....Fordi alle har jo familie og venner, alle har gode relasjoner i livet sitt...🙄 Anonymkode: 4e594...9e8 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #57 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Valgte du å anmelde, og ble du i så fall trodd? Fikk du støtte fra menneskene rundt deg, eller ble du anklaget for å lyve/legge opp til det selv! Fikk du den hjelpen du eventuelt trengte fra det offentlige, eller måtte du stå i det helt alene etterpå? Anonymkode: 16b73...5b4 Jeg turte ikke anmelde da jeg ikke visste hvem mennene var, og frykten for å ikke bli trodd. Jeg snakket ikke om det før det hadde gått 2 år. Når jeg var ferdig med studiene, flyttet tilbake i hjembyen ble jeg sengeliggende. Det tok 4 år med psykolog (privat) da jeg fikk avslag hos det offentlige. Så ja, jeg vet hvordan det er når kroppen ikke klarer mer. Takknemlig for norsk helsevesen og en helt rå psykolog som fikk meg på beina igjen. Anonymkode: 7f342...4f4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #58 Skrevet 25. september 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Som skrevet skal du ikke sammenligne deg med andre. Du skal sammenligne deg med deg selv. Din lykke og glede er din. Jeg kjenner folk som bor i mikrohus på 17 kvm. De er lykkelig og har økonomisk frihet og har kvittet seg med masse unødvendige ting. Jeg kjenner lykkelige folk som har valgt å ikke få barn. Jeg kjenner lykkelige folk som er ufør. Nettopp fordi de ikke sammenligner seg med andre. En trenger ikke stort flott hus og labrador for å være glad. For noen er det lykken, for andre er det andre ting som gjelder. Anonymkode: 7f342...4f4 Hvis f.eks. jeg ikke skal sammenligne meg med andre, hvorfor holder du da ditt liv fram som oppskrift på et godt liv? Tror du din gode familie er noe du valgte selv? Det virker som du tar dem for gitt, og ikke forstår hvor mye det betyr å vokse opp bra eller å vokse opp dårlig. For å sitere min egen fastlege: "Det er ikke alle skader som kan repareres og ikke allle sykdommer som kan kureres." Det er ikke å være negativ, det er å være realistisk. Og noen ganger er selve virkeligheten dønn jævlig, samme hvordan man tenker eller føler, samme hva man foretar seg. Anonymkode: fdba0...0db 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #59 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): You don't say....Fordi alle har jo familie og venner, alle har gode relasjoner i livet sitt...🙄 Anonymkode: 4e594...9e8 Du trenger ikke ha venner som du ikke har god relasjon med Anonymkode: 7f342...4f4
Vera Skrevet 25. september 2022 #60 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg ble brutalt gjengvoldtatt 2 uker før eksamen som 21 åring. Jeg måtte jobbe knallhardt for å komme meg ut av det. Det er mer enn bare «eksamens stress» Jeg vet å være takknemlig over livet. Er du overfladisk som har stort og flott hus og god råd? jeg har også stort flott hus med god råd, er ikke overfladisk av den grunn Anonymkode: 7f342...4f4 Jeg tror ikke helt jeg skjønner hva du skriver.. Hva mener du med at det er mer enn bare eksamensstress - samtidig som du skriver at du ble gjengvoldtatt? Jeg er også veldig takknemlig for livet..og takknemlig for å være en person som forstår at alle ikke takler livet og utfordringene på samme måte. Vi har ulike forutsetninger for å kunne takle påført stress..ting som alder, ståsted i livet, miljø, trygghet osv påvirker hvordan vi takler ulike stressmomenter. Jeg tror noen kan bli trigget i negativ retning av hovedinnlegget i denne tråden - fordi det kan tolkes som at man velger å slite psykisk. 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå