Gå til innhold

Vær glad og se lyst på livet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt her inne og sitter igjen med tanker om at det er svært mange destruktive og syke mennesker. 
jeg har aldri vært psykisk syk, og lever et godt liv. 
Min oppskrift på et godt liv er å ha god familie rundt seg, snille venner, en jobb med gode kollegaer, god inntekt og en fantastisk mann. 
Utenom jobb følger jeg opp barna, er sammen med venner og reiser og opplever nye steder. 
mer opptatt av interiør og har et velstelt hus jeg stortrives i. 
Le masse, søk etter det positive, vær takknemlig for det du har, opplev morsomme ting med de du er glad i. 
vær nyskjerrig på andre mennesker, lær noe nytt hver dag. 
En har et liv og lever en gang- ikke kast det bort 

Anonymkode: 7f342...4f4

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Hva om man går på nav da?

Anonymkode: f59b9...068

Skrevet

Tja. Du har helt rett i at innstilling er viktig, og at det å fokusere på negative ting gjør vondt verre.

Men, det er ikke slik at du aldri har strevd psykisk fordi du har de tingene. Det kan klart forebygge en del ting, feks depresjon. Spesielt i kombinasjon med innstilling til livet. Men det garanterer ikke. Jeg ville vel ikke definert meg selv som «psykisk syk», men jeg har utviklet en moderat depresjon, og strever med flere ting. For 2-3 år siden kunne jeg også skrevet «jeg har aldri vært psykisk syk, og lever et godt liv. 
Min oppskrift på et godt liv er å ha god familie rundt seg, snille venner, en jobb med gode kollegaer, god inntekt og en fantastisk mann
Utenom jobb følger jeg opp barna, er sammen med venner og reiser og opplever nye steder.»

Faktisk stemmer det i dag også. At jeg har god familie, snille venner, samme jobb med samme gode kolleger (bare at jeg ikke klarer å stå 100% i den jobben akkurat nå), samme inntekt, samme fantastiske mann. Men jeg ønsker jeg vekk fra familien…mistet all selvtillit på jobb..ønsker ikke å møte kolleger og venner. Gjør det, men det krever enormt av meg. Det er ganske klart for både meg selv og helsevesenet hva som har utløst depresjonen (legen sa det hadde i grunnen vært mer unaturlig om jeg ikke hadde kjent på dette i det hele tatt). 

Det er driiiiiiitvanskelig å holde på en positiv innstilling når alt er ganske svart. Klart teorien stemmer (spesielt for mild-moderat depresjon feks), men hvor vanskelig det er i praksis tror jeg ikke er mulig å skjønne viss du ikke har vært der til en viss grad selv.

Og nå har jeg ikke snakket ut fra alvorlige psykiske lidelser. Det er et annet kapittel.

TS: du har til en viss grad rett. Men det kan fort oppleves som en hvit, rik, privilegert mann fra vesten som forsøker å lære en person fra en helt annen del av verden å spare penger. Teorien kan være ok den, men oppleves fort nedlatende og det viser at en virkelig ikke forstår 🤷‍♀️

Anonymkode: 3184c...737

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min oppskrift på et godt liv er å ha god familie rundt seg, snille venner, en jobb med gode kollegaer, god inntekt og en fantastisk mann.

Beklager, men dette blir for dumt. 

Anonymkode: 950a8...46c

• Liker 28
  • Nyttig 9
Skrevet

Så bra for deg. Men for oss andre skal det mer til enn å «vær glad og se lyst på livet». For et idiotisk råd.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Har lest litt her inne og sitter igjen med tanker om at det er svært mange destruktive og syke mennesker. 
Utenom jobb følger jeg opp barna, er sammen med venner og reiser og opplever nye steder. 
Le masse, søk etter det positive, vær takknemlig for det du har, opplev morsomme ting med de du er glad i. 

Min oppskriftcer også gode venner og god familie. Jeg har det helt topp når ikke andre påvirker meg negativt.  Men jeg har ikke en god familie eller gode venner. Jeg har bare familie og venner som bruker meg som søppelbøttw, syndebukk og noe de kan utnytte. Feks i bursdager og jul er det ekstra synlig. Ikke måte på hvor dyre ønsker de serverer meg iht slikt, selv om de vet at inntekten min går så vidt rundt, og at dyre gavene kun går til egne barn. Og på min bursdag får jeg ingenting,  ikke engang en burdsagshilsen. Jeg får hilsen fra alle andre perifere venner på fb feks, men ikke fra de som hat utnyttet meg. Feks min søster hat bursdag 4 dager etter meg. Og unnskylder seg hvert år på at hun har glemt det. Veldig rart av en person som aldri glemmer noen bursdager.  Så lite hyggelig av folk og kun dukke opp for å få noe, skylde på meg for ting de gjør selv, forlsnger til seg og sitt, og ikke et pip om at de setter pris på meg. Bursdagsselskap har jeg gitt opp. Alle sier de kommer, jeg bruker penger på å kjøpe inn. Men når dagen kommer , så kommer det ingen.  Og siste avlysning kommer en time etter det startet. Så min nye løsning på et godt å lykkelig liv.  Hold deg unna alle som ikke vil deg vel. Og jeg har ingen som vil meg vel. Så da er jeg lykkeligste alene. Og det er jeg faktisk,  selv om jeg savner å ha noen i livet mitt. 

Jeg har barna da

Anonymkode: d9bdf...430

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet

Den oppskriften din er jo ikke noe man bare kan røre sammen i en bolle, sette til heving og vips så har man alt dette.

Anonymkode: 0e950...736

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Si det til deg selv den dagen du får helseplager som medfører et liv i ensomt isolat i hjemmet.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå er det langt fra alle som har det du kaller for oppskriften da TS, og selv med alt det, er det noen som utvikler alvorlige lidelser. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde du vært gjennom noe av det du ser på som psykisk sykdom og kommet ut av det, kunne jeg kanskje tatt deg seriøst. Men dette setter jeg på lik linje som tynne mennesker (som alltid har vært tynn) som gir "hjelpende" råd til de som sliter med vekta - uten noe kunnskap eller erfaring med problemet. En må ha opplevd det for å forstå hvor utfordrende det er. Det eneste jeg får ut av innlegget ditt er at du har blitt skånt for mye (sålangt) i livet.

Det er heller ikke alle som hadde blitt lykkelig av å leve et likt liv som deg. Vi er ulike og ønsker ulike ting.

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

.

Endret av BerntHulken
  • Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Blir for lettvint at noen som er friske og ikke vet hva det vil si å være syk skal gi syke en oppskrift på å "leve et godt liv". 

For øvrig faller ikke en "god familie, snille venner, en jobb med gode kollegaer, god inntekt og en fantastisk mann" ned fra trærne til folk.

Du må rett og slett innse at det er du som er heldig og har hatt flaks på veldig mange måter, og at totalbildet passer deg. Og kun deg. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Veldig fint at du ts klarer å se lyst på livet når du har alle kriterier oppfylt for å kunne se lyst på livet. Tror nok instillingen din hadde vært litt annerledes dersom du var lavlønnet og stadig presset til å prestere bedre, skilt, uten barn og med venner som er opptatt av sine familier…  Mulig du hadde da tenkt «hva er meningen med livet?»

Anonymkode: 42f03...64c

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Depressive mennesker er gjerne mer realistiske enn "smil til verden og verden smiler til deg"-folk..... 

Anonymkode: f6327...956

• Liker 4
  • Hjerte 2
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at innstillingen vi har er svært viktig for trivsel og et godt liv. Men vi har ikke alle samme utgangspunkt, det er ikke alltid like lett å søke det positive, være takknemlig og oppleve ting sammen med familie og nære. Ikke når man opplever at alt er svart og at man ikke har noe eller noen, og heller ikke har helse og/eller penger til å kjøpe seg en bedre hverdag. 

Jeg har alltid vært en optimist av natur, og jeg er heldigvis også blitt gitt en "dårlig hukommelse." Begge deler har nok hjulpet meg når livet har vært tomt, jeg mistet de aller fleste mine i løpet av noen få år, de fleste til alvorlige, smertefulle sykdommer som tok dem lenge før de var gamle nok til å forlate livet. Et par døde brått av andre årsaker. I samme periode kjempet jeg for å få igjennom rettighetene til barn med lærevansker, hvor far ikke stilte opp i det hele tatt. Barnet ble av disse grunnene også mobbet i skolen. Samtidig ble et av de andre barna syk, alvorlig. Det var igjen en kamp for å få penger nok av det offentlige sånn at jeg ikke behøvde å jobbe like mye. Det var ganske svart, jeg mistet alle mine støttespillere, økonomien gikk rett i bakken, jeg hadde ikke mulighet for opplevelser og ferier. Det var ikke mye positivt, og det var ikke mye å le av. Men jeg overlevde, og søkte trøst i barna og i arbeidet, måtte jobbe veldig mye for å komme a jour igjen med det økonomiske. Noe som førte til en psykisk smell noen år senere.

Jeg anser meg faktisk som heldig, jeg står fortsatt oppreist, jeg ler mye, jeg har det veldig bra i dag, er en empatisk og real person, opplever ting, har gode mennesker i livet. Jeg trives i livet mitt men det var en kamp å komme seg dit. Når man aldri har opplevd særlig sorg og sykdom så må man erkjenne at man faktisk ikke vet hva det dreier seg om, det er tungt og vondt. Og jeg forstår veldig godt at mange trenger et forum hvor de kan lufte all den bitterhet og frustrasjon de ellers kanskje brenner inne med. 

Jeg håper også at disse menneskene klarer å finne veien ut av mørket, og skape seg et godt liv. 

• Hjerte 4
Skrevet

Tenker det er sunt å ha det litt dritt innimellom. Jeg også hadde ett liv som gikk på skinner og hadde aldri møtt stor motgang i livet -før pang så er jeg kronisk syk, husbunden og mistet jobben, det sosiale livet og kan ikke gjøre annet i hverdagen en å ta hensyn til sykdommen. Da blir man dritt lei slike råd, jeg har det bedre når jeg tillater meg selv å sørge over tapt liv, da får jeg energi til å brette opp ermene og prøve å glede meg over de «små tingene» igjen en periode. Livet er drittøft for noen. Jeg blir også litt usikker på om TS kun er ute etter å provosere elle hovere??

Anonymkode: efa21...57b

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ts her. Det finnes jo alltid en grunn til å vedlikeholde det tunge og det mørke.. dere ramser opp at dere har dårlige venner og familie. Kanskje derfor dere har det dritt da? Alle har et valg, en velger venner. En trenger ikke holde på dårlig vennskap, det finnes mange flotte mennesker der ute som dere enda ikke har møtt. 
En kan få kontroll på negative tanker, og en trenger Ikke ligge nede pga ytre ting en ikke er fornøyd med. 
dette er selvvalgt. 
Vil dere virkelig at ting dere opplevde for 15- 20 år siden skal styre livet deres nå i dag? Hva får dere gjort med dette nå? 
Alle opplever dritt i livet, nederlag, tap, stress, sorg. Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det. 
Min hverdag starter kl 06 for å kjøre min ungdom på bussen da han pendler til en videregående skole. Kommer hjem for å få opp de andre barna, få de på skolen. Begynner selv på jobb fra 8-16. kommer hjem og lager middag, og må hente ungdommen på bussen igjen kl 17. da er det klesvask og husarbeid, handle og ting som må gjøres. 
kl er ofte 18 når jeg har fått satt meg ned. 
mannen jobber offshore og jeg er mye alene. 
På kveldene går jeg turer med venninner, drar på kino eller slapper av hjemme. 
Jeg må legge meg i 22 tiden for å få skjønnhets søvnen til å klare en ny dag. 
Mange hadde ikke orket. De hadde gått ned i stilling, latt husarbeidet hope seg opp. 
Jeg har ikke bare «fått alt dalende ned» som noen beskriver.. jeg jobber knallhardt for det jeg har. Og har studert i mange år og stått i stressende eksamener og blodslit. 
nå i dag er jeg stolt av alt jeg har fått til. 
Jeg har hatt dårlige venner som jeg har kuttet ut, da jeg ikke orker negativ støy i livet. Mine nærmeste venner er som balsam for sjela. Fordi jeg valgte de positive og slapp fri de negative. 
Jeg styrer mitt liv, og jeg lever en gang. 

• Liker 1
Skrevet

Det hadde vært interessant å se om normalt lykkelig mennesker kunne tvunget seg selv til å bli negativ og depressiv..

• Liker 3
Skrevet

Din oppskrift på lykke er det ikke alle som har, derfor har man det vondt. Noen har ikke familie, venner, jobb osv. Her kan du jo sette deg inn i hvordan du hadde hatt det uten familie og venner rundt deg. Livet blir ganske annerledes. 

Anonymkode: 7237a...b1d

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...