Gjest Adobyen Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 Loff er sjelden kost her, men det kom et ønske om frøloff. Da måtte jeg finne frem oppskriften og mekke noen. Kostholdseksperter må helst se en annen vei 🤣 Jeg brukte kjøkkenmaskinen til å elte deigen ganske lenge. Ha 1 liter melk i litermålet. Smelt 90 gram smør i en kasserolle Hell oppi litt av melken og varm opp. Hell resten av melken oppi og sjekk at temperaturen blir passe fingervarm. Ha all væsken i bakebollen og bland inn 1 pose tørrgjær og 1 ss sukker. Vent 5 minutter. Tilsett 1,5 kg hvetemel (jeg erstattet 150 gram hvetemel med siktet rugmel) 1 ts salt Kjør deigen ganske lenge, 15-20 minutter med litt varierende hastighet. Bollen blir helt ren og all deigen samler seg. Dekk bollen med et klede og hev den en time til dobbel størrelse. Dryss litt mel på benken og legg på deigen. Del den i 3 like store emner og kna hver litt til emner som legges i smurte former. Jeg brukte former på 1,5 liter. Ha litt smør på hendene og flat ut deigen. Dekk formene med et klede og la dem heve til opp over kanten på formene (ca dobbel størrelse) Sett ovnen på 200 grader over og undervarme. Ikke varmluft. Smør brødene med sammenvispet egg og dryss på valmuefrø. Sett inn brettet på nederste rille og stek i 40 minutter. Ovner kan være litt forskjellige, men det passet her. Det er den beste loffen jeg har fått til, så det skal jeg lage igjen. Da de var kalde så skar jeg dem opp på brødskjæreren og frøs ned 4 halve.
Maestro Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Så veldig fine ut! 😊😊 Godt med reker og attåt på 🤤 1 1
Gjest Adobyen Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 Maestro skrev (7 minutter siden): Så veldig fine ut! 😊😊 Godt med reker og attåt på 🤤 Takk, ja det var nettopp en pose med reker som førte til baksten 😂🦐
Maestro Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 Adobyen skrev (9 minutter siden): Takk, ja det var nettopp en pose med reker som førte til baksten 😂🦐 Åh, herlig 😊 Kanskje jeg skal gjøre det samme til neste helg? Date med meg selv med reker og vin? 😍 Jeg gjør det! 1 1 1
Gjest Adobyen Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 Maestro skrev (Akkurat nå): Åh, herlig 😊 Kanskje jeg skal gjøre det samme til neste helg? Date med meg selv med reker og vin? 😍 Jeg gjør det! Det er du vel unt
Maestro Skrevet 25. september 2022 #6 Skrevet 25. september 2022 Adobyen skrev (Akkurat nå): Det er du vel unt Det synes jeg faktisk 😊
Bithiah Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 (endret) Ser veldig gode ut! 😋 Hva mener du egentlig med at du skar dem opp på brødskjæreren? En sånn du snurrer rundt på? Har begynt å bake selv (havrebrød da), fordi brød er så dyrt nå. Baker selv til 10 kroner brødet. Men savner å kunne hive dem i maskinen i butikken..må ha de i skiver i fryseren, så jeg står der i lange tider med brødkniven min og skjærer opp 4 brød i slengen.. 😛 Endret 25. september 2022 av Bithiah
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #8 Skrevet 25. september 2022 Alltid mer spennende å se innsiden enn utsiden, er min erfaring med brødbaking 😄 Anonymkode: 28e31...1bf 2
Gjest Adobyen Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 Bithiah skrev (4 timer siden): Ser veldig gode ut! 😋 Hva mener du egentlig med at du skar dem opp på brødskjæreren? En sånn du snurrer rundt på? Har begynt å bake selv (havrebrød da), fordi brød er så dyrt nå. Baker selv til 10 kroner brødet. Men savner å kunne hive dem i maskinen i butikken..må ha de i skiver i fryseren, så jeg står der i lange tider med brødkniven min og skjærer opp 4 brød i slengen.. 😛 Det er veldig greit å fryse ned i skiver. Jeg har en gammel Wilfa, maken til denne. Jeg bruker den til både pålegg og brød. Hvis jeg har en stek eller kalkunfilet eller noe. Det finnes mange typer og forskjellige priser. (Min er sikkert 30 år, arvet) https://www.power.no/kjoekkenmaskiner/kjoekkenmaskiner-og-miksere/paaleggsmaskin/wilfa-fs1w-120-easy-slice-kutter/p-1180952/
Gjest Adobyen Skrevet 25. september 2022 #10 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alltid mer spennende å se innsiden enn utsiden, er min erfaring med brødbaking 😄 Anonymkode: 28e31...1bf 😂
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #11 Skrevet 25. september 2022 Blandet du tørrgjæren i væsken og ikke i melet? Hvorfor det? Anonymkode: cd60f...d6f
Gjest Adobyen Skrevet 25. september 2022 #12 Skrevet 25. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blandet du tørrgjæren i væsken og ikke i melet? Hvorfor det? Anonymkode: cd60f...d6f Helt tilfeldig egentlig, men denne gangen gjorde jeg det sånn. (Tenkte at jeg ville lage litt gjærstart på denne måten før jeg blandet resten, og for å unngå salt som blandet seg i gjæren.. noe sånt.) Endret 25. september 2022 av Adobyen
Kamelia83 Skrevet 26. september 2022 #13 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Blandet du tørrgjæren i væsken og ikke i melet? Hvorfor det? Anonymkode: cd60f...d6f Jeg gjør alltid det, væske, tørrgjær og litt sukker. Syns jeg får et mye bedre resultat 👍 løser seg opp og blir mer som fersk gjær. Tar jeg det i melet blir det ofte som små tørre prikker i deigen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #14 Skrevet 26. september 2022 On 9/25/2022 at 2:30 PM, Adobyen said: 😂 Fine👏🏻 Anonymkode: 28e31...1bf 1
Brunhilde Skrevet 26. september 2022 #15 Skrevet 26. september 2022 Flott bakst! Det inspirerer til å finne frem kjøkkenmaskinen, og jeg tenker det blir hjemmebakt loff (etter din oppskrift) her i huset til helgen. Takk for deling av både oppskrift og bilder!
Gjest Adobyen Skrevet 26. september 2022 #17 Skrevet 26. september 2022 Så mange koselige kommentarer fra dere fine ❤️ Tusen takk. Det blir snart en ny omgang her igjen også. Hvetemelet er billig hos Kiwi denne uka, 14,90 for 2 kg. Slike priser er det lenge siden vi har sett 😄
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #18 Skrevet 26. september 2022 Just now, Adobyen said: Så mange koselige kommentarer fra dere fine ❤️ Tusen takk. Det blir snart en ny omgang her igjen også. Hvetemelet er billig hos Kiwi denne uka, 14,90 for 2 kg. Slike priser er det lenge siden vi har sett 😄 Fikk en Mail idag om at de har ny prisstrategi, så hvetemel er en av varene som nå er kraftig redusert i pris😊 Anonymkode: 28e31...1bf 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #19 Skrevet 26. september 2022 Foretrekker mindre brun skorpe, men inni var de jo perfekte! Anonymkode: 01c1f...4d0
Gjest Adobyen Skrevet 26. september 2022 #20 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Foretrekker mindre brun skorpe, men inni var de jo perfekte! Anonymkode: 01c1f...4d0 Det skal nok gå fint å legge inn et bakepapir over dem for at de ikke skal bli sånn 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå