AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #21 Del Skrevet 25. september 2022 Jeg trodde dette var det livsforsikring var til? Den tilfaller vel partneren som blir sittende igjen, slik at denne kan kjøpe ut andre arvinger/barn? Sjekk ut det! Mener å ha lest om dette i en annen tråd for lenge siden. Anonymkode: 502da...c27 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #22 Del Skrevet 25. september 2022 Dette må du for all del ikke skrive under på. Gjør du det kan det ende med at din mors arv går til hans barn. Dersom din mor dør først er det nettopp det som vil skje. å skrive under er som å fraskrive seg arveretten. Anonymkode: 8e72c...bf7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #23 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei men hørt om for mange tilfeller der det ikke var arv igjen når lengstlevende døde. Anonymkode: e692a...f15 Det kommer jo an på mannen. Feks min kjærestes stemor levde i uskiftet bo, og hun levde for og ga bort mesteparten av verdiene kjæresten min og søskene skulle hatt. Ikke bare økonomisk verdi, men hun kvittet seg med det hun så riktig. Du må nesten se an den fyren og spør deg om han har respekt for deg og din mors ting og liv? Ville han ødelagt for arven deres? Er han en snill fyr? Anonymkode: 9cf54...ca5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #24 Del Skrevet 25. september 2022 Det hadde jeg aldri signert på! En jeg kjenner gjorde det. Foreldrene ble skilt etter 30 år og far traff ei ny dame med barn som han giftet seg med ganske raskt etter at de møttes. Barna signerte på at hun kunne sitte i uskiftet bo og rett etterpå døde han i en ulykke. Hans barn kunne se langt etter noen arv fra sin far mens hennes barn nøt godt av det. Anonymkode: 5feda...5d0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 25. september 2022 #25 Del Skrevet 25. september 2022 Dersom du ønskjer å inngå ekteskap på nytt må du gi opplysningar til skatteetaten om at det er gjennomført skifte etter tidlegare ekteskap, partnarskap eller sambuarskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 25. september 2022 #26 Del Skrevet 25. september 2022 Til og med med sine egne små barn kan det lønne seg å gjøre opp arv hvis en av foreldrene dør. Hvis ikke eier overformynderiet plutselig en del av boligen dere bor i og man kan ikke uten videre flytte. Jeg ville ikke skrevet under. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #27 Del Skrevet 25. september 2022 Jeg er ganske sjokkert over mange av svarene i tråden. Ikke nok med at foreldrene har pøst ut millioner på å forsørge deg de første 18-20 årene av livet. De skylder deg også arv. Irettesetter dere mødrene deres om de velger å kjøpe takeawaykaffe også, eller bruker kantina på jobb i stedet for å ta med matpakke? Anonymkode: be5e2...52b 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #28 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg hadde respektert et min mor er et voksent menneske, som bestemmer over egne penger. Om så valget betyr at jeg ikke får arv så er det likefullt hennes beslutning. Men du kan jo foreslå gjensidig livsforsikring som et alternativ, slik at den gjenlevende kan sitte på huset? Anonymkode: be5e2...52b Tror mange løser det ved at begge sikres gjennom tinglyst borett til felles bolig, så må ikke denne selges umiddelbart. Anonymkode: 609f1...2c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #29 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg hadde respektert et min mor er et voksent menneske, som bestemmer over egne penger. Om så valget betyr at jeg ikke får arv så er det likefullt hennes beslutning. Men du kan jo foreslå gjensidig livsforsikring som et alternativ, slik at den gjenlevende kan sitte på huset? Anonymkode: be5e2...52b Om hun dør så er det ikke hennes penger lenger. Du er et temmelig tarvelig menneske om du setter partner over egne barn. Ekteskap bør avskaffes så raskt som mulig. Helt tullete opplegg. Anonymkode: bd686...32e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #30 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er ganske sjokkert over mange av svarene i tråden. Ikke nok med at foreldrene har pøst ut millioner på å forsørge deg de første 18-20 årene av livet. De skylder deg også arv. Irettesetter dere mødrene deres om de velger å kjøpe takeawaykaffe også, eller bruker kantina på jobb i stedet for å ta med matpakke? Anonymkode: be5e2...52b Alle er lovpålagt å forsørge barna sine til de er ferdig på vgs eller har fylt 18år. Skal jeg takke foreldrene mine for at de følger loven? 🤔 Er ikke det en jævlig rar ting å gjøre? Anonymkode: 2ca02...f60 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #31 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er ganske sjokkert over mange av svarene i tråden. Ikke nok med at foreldrene har pøst ut millioner på å forsørge deg de første 18-20 årene av livet. De skylder deg også arv. Irettesetter dere mødrene deres om de velger å kjøpe takeawaykaffe også, eller bruker kantina på jobb i stedet for å ta med matpakke? Anonymkode: be5e2...52b I min kjærestes sak så var det ikke det økonomiske som var det tyngste, at stemoren brukte opp pengene, men hun solgte ting med affeksjonsverdi. Kastet ting som kjæresten min og søskene skulle ha etter faren. Hun ble kvitt alt og det stod bare en eske å arve til slutt. Anonymkode: 9cf54...ca5 9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #32 Del Skrevet 25. september 2022 Her har mamma ikke gått med på dette med ny samboer. Når en av de dør så skal arven gjøres opp med en gang. Barna skal ikke måtte forholde seg til samboeren i lang tid etter hvis de ikke ønsker. Samboeren kan kjøpe ut barna eller flytte til annet sted hvis den ikke har råd. De har begge gode økonomier og vil sikkert kjøpe ut barna. Mamma og samboer har tre barn hver og leiligheten de bor i er ikke verdt mye, og arven blir også veldig lite grunnet at de ikke betaler på lånet lenger. Men det er SÅÅ deilig å vite at hvis mamma dør før samboer så er ALT ordnet og klart. Hvis jeg var deg hadde jeg ikke signert. Anonymkode: 31581...d0d 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #33 Del Skrevet 25. september 2022 Hva er navnet på et slikt papir? Moren min ønsker også at jeg skal signere det. Det skal jeg absolutt. TS, du er egoistisk. Anonymkode: cdd12...49a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #34 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dette må du for all del ikke skrive under på. Gjør du det kan det ende med at din mors arv går til hans barn. Dersom din mor dør først er det nettopp det som vil skje. å skrive under er som å fraskrive seg arveretten. Anonymkode: 8e72c...bf7 Og? Min "stefar" er snillere enn min biologiske far og jeg ønsker han alt godt. Selvfølgelig signerer jeg papiret. Anonymkode: cdd12...49a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 25. september 2022 #35 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ikke signér. Folk som verdsetter partner over barn må virkelighetsorienteres. Di mor bør klare seg selv om mannen skulle falle fra. Anonymkode: bd686...32e Unnskyld meg, men hvor feil går det ann å ta? Om de eier et hus og innbo på tilsammen 8 mill i dag, kanskje har de 2-3 mill i restgjeld på lån. Et helt realistisk regnestykke. Hvordan skal moren til ts betale ut hans arvinger uten å selge huset? Hva skal hun kjøpe å bo i for ca 3,5 mill som er resterende etter utbetalt arv og gjeld med kun pensjon i inntekt? Det er mor og stefar sine penger og verdier. Det virker til å bli helt glemt. Verdiene tilhører dem og de vil naturligvis sikre seg selv. Noe de kan , igjen, siden det er deres penger. Var det meg som satt i den situasjonen så ville jeg bedt egne og mannens barn å skrive under på uskiftet bo. Det er noe jeg ville gjort for å sikre meg selv. Jeg kan ikke tilby mannen, som jeg er glad i og har valgt å dele livet med, en avtale der JEG sikres og han ikke. Hvorfor skulle han vel gått med på det? (Hint til noen høyere i tråden). Man må gi og ta. For å FÅ denne avtalen må man også GI sin livspartner samme muligheten. Jeg kan ikke si " jeg vil du skal sikre meg om du dør, men om jeg dør så syntes jeg du burde finne en måte å klare deg selv på for jeg vil ikke sikre deg." Eller hva? Resultatet for ts om hans barn underskriver på uskiftet bo og ts og hennes søsken nekter er at mor og stefar overfører alle verdier på stefar. De vil sikre hverandre, og blir ts vrang så må de ta i bruk de metoder som står igjen å bruke. Da får ts ingenting. Testament hjelper ikke. Særkullsbarn sin arverett trumfer testament. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #36 Del Skrevet 25. september 2022 Jeg regner med du og dine søsken er voksne og står på egne bein. Eller levet dere på en arv som en gang skal komme? La moren din få leve sii liv og la henne bruke si e penger slik hun ønsker. Anonymkode: a0568...7c1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #37 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Din mor og hennes nye mann ønsker å sikre hverandre om en av de dør før den andre. Det er deres penger. Det er deres hus. Ønsker du å kaste ut din stefar om din mor dør? At han skal måtte flytte ut av hans og din mor sitt hus for at du skal få penger? Ønsker du ikke at din stefar skal kunne bo i det huset som er hans hjem til han evt ikke kan det lenger? Det er ikke dine penger. Det er ikke ditt hus. Hvorfor skal ikke de få slippe å bekymre seg for alderdommen? Jeg har signert for begge mine foreldre. Ja de er begge formuende. Ja det vil bli endel arv. Ja de pengene kan i verste fall forsvinne. Men det var jo aldri mine penger til å begynne med. Om de ønsker å feks ta opp lån på huset og reise mye og kose seg på slutten av sitt liv, så er det fremdeles deres penger og deres liv. Jeg syns det er egoistisk av barn å ikke unne sine foreldre og steforeldre å slippe ekstra bekymringer på sine eldre dager, med mindre det er slik at man har grunn til å mislike sin steforeldre eller foreldre og ikke unner dem å ha det godt. Men da kan man ende opp med at foreldre overfører hus og formue til sin nye partner og der blir ingen arv.. Anonymkode: 1781d...6dd Du har oppsummert dette på en flott måte! Arv er ikke noe man har rett på 😊 Trist at voksne mennesker ikke kan bruke/forvalte SINE penger, uten tanke på gribber som forventer arv... Anonymkode: d83d5...be3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #38 Del Skrevet 25. september 2022 Når min mamma døde, så hadde ikke hun skrevet uskifte med hennes ektemann. Det førte til at jeg vippset over alt jeg fikk i arv (5.000,-) fordi han ikke er en velstående mann men trenger det han kan få. De pengene var aldri mine uansett. Jeg tror ikke jeg hadde tenkt annerledes om det var snakk om en million. Jeg kommer heller ikke til å få arv fra min biologiske far, fordi han har skrevet alt over på kona si. Jeg kan jo ikke si noe på det. Ikke mine penger. Men det er vondt likevel egentlig, for han er ikke den som har stilt opp i oppveksten. I det hele tatt. Heldigvis har han vært noe mer tilstedeværende i voksen alder,og min stemor har vært helt fantastisk med barnebarna ❤️ Anonymkode: 5cb50...28a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #39 Del Skrevet 25. september 2022 theTitanic skrev (37 minutter siden): Unnskyld meg, men hvor feil går det ann å ta? Om de eier et hus og innbo på tilsammen 8 mill i dag, kanskje har de 2-3 mill i restgjeld på lån. Et helt realistisk regnestykke. Hvordan skal moren til ts betale ut hans arvinger uten å selge huset? Hva skal hun kjøpe å bo i for ca 3,5 mill som er resterende etter utbetalt arv og gjeld med kun pensjon i inntekt? Det er mor og stefar sine penger og verdier. Det virker til å bli helt glemt. Verdiene tilhører dem og de vil naturligvis sikre seg selv. Noe de kan , igjen, siden det er deres penger. Var det meg som satt i den situasjonen så ville jeg bedt egne og mannens barn å skrive under på uskiftet bo. Det er noe jeg ville gjort for å sikre meg selv. Jeg kan ikke tilby mannen, som jeg er glad i og har valgt å dele livet med, en avtale der JEG sikres og han ikke. Hvorfor skulle han vel gått med på det? (Hint til noen høyere i tråden). Man må gi og ta. For å FÅ denne avtalen må man også GI sin livspartner samme muligheten. Jeg kan ikke si " jeg vil du skal sikre meg om du dør, men om jeg dør så syntes jeg du burde finne en måte å klare deg selv på for jeg vil ikke sikre deg." Eller hva? Resultatet for ts om hans barn underskriver på uskiftet bo og ts og hennes søsken nekter er at mor og stefar overfører alle verdier på stefar. De vil sikre hverandre, og blir ts vrang så må de ta i bruk de metoder som står igjen å bruke. Da får ts ingenting. Testament hjelper ikke. Særkullsbarn sin arverett trumfer testament. Spørsmål. Hvis jeg blir bedt om å signere et slikt papir, men ser at de andre særkullsbarna ikke ønsker å gjøre det, hva er poenget for meg å skrive under? Burde det ikke være enten alle særkullsbarna eller ingen? Anonymkode: cdd12...49a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 25. september 2022 #40 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Arv er ikke noe man har rett på Du burde lese arveloven. Arv er noe man har rett på. Den retten inntreffer den dagen noen dør. Å sitte i uskiftet bo der det finnes særkullsbarn er derimot noe man ikke har rett på. Det står også i arveloven. Så du bommer på inngangen her. Uskiftet bo ved særkullsbarn kan faktisk ikke gå bra. Men se på noe annet enn penger. Tenk deg at din mor har et vakkert arvesmykke som du er lovet og vil ha. Mor dør uten at det er laget en ektepakt på smykket, mens mors nye mann sitter i uskifte (som du selvsagt har signert, jmf din egen oppfordring) i 30 år til. Når han dør er smykket forlengst borte, hans egen favorittsønn fikk det og solgte det for å skaffe noen raske penger til dop. Uskiftet bo betyr ikke bare uskiftet bolig. Uskiftet bo betyr alt. Med eller uten verdi. 7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå