Gå til innhold

Kan jeg nekte den potensiell arbeidsgiveren om referanser til de er 99% sikre på å ansette meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt referansene mine en grei del i det siste. Den siste arbeidsgiveren snakket med begge referansene mine i 30 min, men de endte opp med å ansette noen andre. Jeg er dermed litt redd for at referansene kan slites ut. Referansene mine er opptatt og føler at visse arbeidsgivere bruker mye av tiden deres. 

Jeg tenker nå å nekte referanser til fremtidig potensiell arbeidsgivere med mindre de er 99% sikre på å ansette meg. Er dette en god Ide?   

Anonymkode: 9604b...c76

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig ikke en god idé.

Anonymkode: a8921...a12

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Selvfølgelig ikke en god idé.

Anonymkode: a8921...a12

Er det en god ide å slite ut mine referanser til dem sier nopp til å være mine referanser lenger?

• Nyttig 1
Skrevet

Er dette etter intervju? Vet noen prøver å ringe før de kaller inn til intervju, så jeg skriver alltid i søknad at referanser blir gitt ved eventuelt intervju. 

Anonymkode: 2991c...fd1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det en god ide å slite ut mine referanser til dem sier nopp til å være mine referanser lenger?

Det er vel ikke arbeidsgiver sitt problem.

Anonymkode: 30ac5...c60

• Liker 3
Skrevet

Nei, men hvis det er så mange potensielle arbeidsgivere som snakker med referansene dine uten at du får jobb, bør du kanskje revurdere de referansene uansett.

Skrevet

Hvordan tenkte du å gå frem for å gjøre dette, TS?

Anonymkode: 3b1b4...69c

Skrevet

Tror neppe noen vil ansette noen..for så ringe referanser

De vil jo høre om du har vært mye vekk fra jobb, hvordan du jobber, hvordan du er som kollegaer etc.

• Liker 3
Skrevet

Jeg gir ikke referansene mine til noen før jeg har kommet på intervju, men lengre enn det tror jeg ikke man skal strekke det.

Anonymkode: e8a25...c91

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo bytte litt på, jeg hadde nok blitt lei av å være referanse gang på gang til kollega. 

Anonymkode: f9582...afa

• Liker 2
Skrevet

Du oppgir ikke referanser før etter intervju. Er det flere runder med intervju gir du referansene etter siste runde.

Når da arbeidsgiver velger å be om referanser så er det fordi du er på topp listen. At du da allikevel ikke får jobben er vanskelig å gjøre noe mtp å slite ut referansene. Dessverre.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ikke ut som de gir gode referanser. Du kan jo ta en stikkprøve og få evt samboer eller noen til å være «potensiell arbeidsgiver», ringe de og sjekke hva de sier som referanse om deg. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har brukt referansene mine en grei del i det siste. Den siste arbeidsgiveren snakket med begge referansene mine i 30 min, men de endte opp med å ansette noen andre. Jeg er dermed litt redd for at referansene kan slites ut. Referansene mine er opptatt og føler at visse arbeidsgivere bruker mye av tiden deres. 

Jeg tenker nå å nekte referanser til fremtidig potensiell arbeidsgivere med mindre de er 99% sikre på å ansette meg. Er dette en god Ide?   

Det hadde jeg ikke tatt sjansen på hvis du vil ha jobben. Det er noe med det inntrykket du gir, når du kommer med et sånt ultimatum. Jeg hadde tenkt mitt, og valgt å ikke gå videre med deg.

Anonymkode: 02fd1...c74

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det hadde jeg ikke tatt sjansen på hvis du vil ha jobben. Det er noe med det inntrykket du gir, når du kommer med et sånt ultimatum. Jeg hadde tenkt mitt, og valgt å ikke gå videre med deg.

Det er helt vanlig praksis hos de fleste seriøse arbeidsgivere å ikke motta eller ringe referansene før siste fase.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Det er helt vanlig praksis hos de fleste seriøse arbeidsgivere å ikke motta eller ringe referansene før siste fase.

Ja det er jeg klar over. Jeg har aldri opplevd å bli spurt om referanser før etter intervju.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er jeg klar over. Jeg har aldri opplevd å bli spurt om referanser før etter intervju.

Nettopp.

Så hvorfor skal TS tenke over hvilket inntrykk det gir?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forklarer alltid at ut av respekt for mine referanser vil jeg oppgi kontaktinfo kun om jeg er et reelt valg for dem på slutten av prosessen. Alle har forstått dette og tilbakemeldingen er at det viser respekt for andres tid, som jo er positivt. 

Anonymkode: 7c36d...4e5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg oppgir referanser og lar det være opp til arbeidsgiver. I håp om de tror jeg iķke har noe å skjule.

Skrevet

Referanser gir jeg kun i siste fasen, der de skal sjekke om "det er noe i veien for å velge meg" og jeg er sikker på at jeg vil jobbe der. Jeg skal jo også preppe mine referanser ifht hva slags jobb jeg har søkt på, hvorfor jeg vil jobbe der, og om det er noe jeg vil at referansene mine skal spørre den som gjør referansesjekken om. 

• Hjerte 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (9 minutter siden):

Nettopp.

Så hvorfor skal TS tenke over hvilket inntrykk det gir?

Fordi hvis vedkommende sier på intervjuet at jeg vil ikke oppgi referansene mine til dere med mindre dere er 99% sikre på at dere vil ansette meg, så gir det et visst inntrykk. arbeidsgiver er ikke

pliktet til å måtte gå videre bare fordi de har innkalt vedkommende på intervju.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...