Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da boka til Dan Brown kom ut var det store og mange diskusjoner rundt emnet. Mener også at en norsk forfatter hadde skrevet noe om emnet?? Omtrent på samme tid også...? Noen som har en anelse om hva jeg mener??

Tenkte jeg skulle kjøpe den boka til gubben min i julegave - han er akkurat nå fortapt i Da Vinchi-koden...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har jo Knut Nærum sin parodi, Madonna gåten. Kan kanskje være moro den.

En bok som ble skrevet for mange år siden "Hellig blod, hellig gral" (eller omvendt) kan kanskje være en ide. DaVinci koden ble anklaget for å være en kopi av denne.

Og så har du "Engler og Demoner" og "Den digitale festning" som også er skrevet av Dan Brown og skal være vel så bra som DaVinci koden.

Men den norske forfatteren du snakker om, han husker jeg ikke og heller ikke boken han har skrevet.

Endret av Litt Lost
Skrevet

Takk!!

Dentvar den "Hellig blod, hellig gral" jeg mente, tror jeg... ;)

Går til innkjøp i dag jeg, tror jeg!! :):Nikke:

Skrevet (endret)

Hellig blod, hellig gral er ikke norsk.

Den "norske Da Vinci-koden" heter Sirkelens ende, og er skrevet av Tom Egeland.

Endret av Nilma
Skrevet

Hellig blod, hellig gral er også rimelig tørr og ikke en roman. Mest for spesielt interesserte kanskje?

Skrevet

Hm... :klø:

Da må jeg sjekke litt... :klø:

"Sirkelens ende" - skrevet av Tom Egeland - skal sjekkes ut!! :)

Skrevet
Hellig blod, hellig gral er også rimelig tørr og ikke en roman. Mest for spesielt interesserte kanskje?

Ja, om han ikke er veldig interessert ville jeg ikke kjøpt den. Jeg var helt besatt etter at jeg hadde lest Da Vinci-koden men Hellig blod, Hellig gral ligger fremdeles halvlest ved senga - ett år etter.

Skrevet
Jeg var helt besatt etter at jeg hadde lest Da Vinci-koden men Hellig blod, Hellig gral ligger fremdeles halvlest ved senga - ett år etter.

Samme her. Var så dum at jeg kjøpte den på engelsk og - med myggskrift. Det er virkelig en bok man bør være spesielt interessert for å kjøpe.

Skrevet

En bok som ble skrevet for mange år siden "Hellig blod, hellig gral" (eller omvendt) kan kanskje være en ide. DaVinci koden ble anklaget for å være en kopi av denne.

DaVinci-koden er bygget opp med Hellig Blod Hellig Gral som utgangspunkt.

DaVinci koden er en roman, Hellig Blod Hellig Gral tar for seg forfatternes leting, søken etter "sannheten", hva var egentlig den hellige gral, hvem var maria magdalena, hvor mye av dette holder den katolske kirke skjult.... osv.

veldig interessant bok, og jeg er glad jeg leste den før jeg leste DaVinci koden - den ga romanen ganske mye mer kjøtt på bena, og mer forståelse for hva som er hentet fra "virkeligheten" og hva som er ren fiction.

Skrevet
Hm... :klø:

Da må jeg sjekke litt... :klø:

"Sirkelens ende" - skrevet av Tom Egeland - skal sjekkes ut!! :)

Kan likevel ikke måle seg med Da Vinci-koden spør du meg... ;)

Skrevet
DaVinci-koden er bygget opp med Hellig Blod Hellig Gral som utgangspunkt.

DaVinci koden er en roman, Hellig Blod Hellig Gral tar for seg forfatternes leting, søken etter "sannheten", hva var egentlig den hellige gral, hvem var maria magdalena, hvor mye av dette holder den katolske kirke skjult.... osv.

veldig interessant bok, og jeg er glad jeg leste den før jeg leste DaVinci koden - den ga romanen ganske mye mer kjøtt på bena, og mer forståelse for hva som er hentet fra "virkeligheten" og hva som er ren fiction.

Men nå er det vel ikke akkurat alt som står i Hellig Blod Hellig Gral som er sant heller så vidt jeg har skjønt. Var det ikke et par som stod fram om sa de hadde planta bevismaterialet boka bygger på da? Det var en dokumentar på tv om det for en stund siden. De hadde laget hele lista over lederne av den ordenen (hva var det den het igjen?) og noen flere dokumenter. Det var ihvertfall mye mindre interessant å lese boka etter at jeg fikk vite det...

Skrevet
Men nå er det vel ikke akkurat alt som står i Hellig Blod Hellig Gral som er sant heller så vidt jeg har skjønt. Var det ikke et par som stod fram om sa de hadde planta bevismaterialet boka bygger på da? Det var en dokumentar på tv om det for en stund siden. De hadde laget hele lista over lederne av den ordenen (hva var det den het igjen?) og noen flere dokumenter. Det var ihvertfall mye mindre interessant å lese boka etter at jeg fikk vite det...

Hmm..Vet du om denne saken ligger på nettet? Forøvrig er hellig blod, hellig gral en utrolig spennende bok, så fremt du er spesielt interessert som de andre her sier. Boka er jo ikke basert kun på fakta og beviser men også spekulasjoner av forfatterne, og mye av det er nok netopp bare spekulasjoner. Men det er uansett en veldig interessant bok for oss som er interesserte i historie og religion, og måten forfatterne går frem og forklarer på gjør at den også virker ganske troverdig. Da Vinci-koden er ikke bare basert på Hellig blod, hellig gral, de mest kontroversielle påstandene og det som har gjort den til en bestselger er direkte hentet fra denne boka, så for en som interesserer seg for den delen av Da Vinci-koden så er Hellig blod, hellig gral et must! :)

Skrevet

Det ligger helt sikkert på nettet et eller annet sted. Jeg har aldri sett etter det selv men det har jo vært mye oppstyr rundt det så det kan vel ikke være mulig at det ikke finnes noe. Dokumentaren jeg snakker om har ihvertfall blitt sendt flere ganger, men jeg husker ikke hvilken kanal det var på.

Skrevet

Ordenen Prieur de Sion skal visstnok være laget i nyere tid, og de har laget endel falske beviser, men det står mye annet der også som er interessant å tenke litt over. Og som det sies; det er ingen beviser i den forstand, for noen ting, men en del funderinger rundt de faktiske forhold på tiden da jesus levde og som kan gi oss et annet syn på hvem han faktisk var. Veldig interessant. Den graver i historien på en annen måte og tar ikke det som er opplest og vedtatt for god fisk sånn helt uten å undre seg litt.

Skrevet

Det finst massevis av info på nettet om kor Da Vinci koden er rein fiksjon og kkje fakta. mesteparten er fiksjon - inkludert måla på kjente maleri...

Søk på google etter [debunking da vinci code] eller [da vinci hoax] eller noko i den dur, eller sjå etter i artikkelen på Wikipedia der mykje er ramsa opp. Er eit greit utgangspunkt, i alle fall.

Eg var klar over mykje av dette før eg leste da Vinci-koden, så opplevinga for meg var ikkje noko særleg; det stoppa opp og skurra for ofte til at ting var truverdige. For meg var Sirkelens ende av Tom Egeland ei mykje betre bok - sjølv etter å ha byrja lesa på "motbøkene" til da Vinci-koden, trass i at tema er i grunnen det same.

(Synest i tillegg at faktabøkene som går inn på argumenta i Brown sin roman - og kjeldene hans - var mykje meir fengslande lesing enn romanen.)

Skrevet

Egeland har skrevet en bok som ligner på da vinci koden,den kom ut i 2002 eller 2003. Handligen er lagt til Værne Kloster i Rygge kommune.

Skrevet

Men man leser vel ikke Da Vinci koden som en faktabok? Jeg leser den som om det skulle være Harry Potter eller noe lignende, morsomt, spennende og underholdende, men jeg tror da ikke på det som står der!

Skrevet

Hellig blod, hellig gral er IKKE som Da Vincci-koden på noen måte. Utrolig tørr og kjedelig faktabok. Mannen leste edn, jeg datt ut etter 15 sider...

Skrevet
Hellig blod, hellig gral er IKKE som Da Vincci-koden på noen måte. Utrolig tørr og kjedelig faktabok. Mannen leste edn, jeg datt ut etter 15 sider...

Dette er dine ord - jeg syntes den var interessant og er glad jeg leste den før jeg leste DaVinci-koden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...