Gå til innhold

Er det forskjell på folk med og uten utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du gjort deg noen tanker? 

Anonymkode: a3fc2...621

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enda en tråd med akkurat samme spørsmålet..?

Anonymkode: e3cd0...7a8

• Liker 4
Skrevet

Tja, forskjellen er vel at den ene gruppen har utdanning, den andre ikke? 

Jeg kjenner late folk med dårlig moral, som ikke har spesiell høy intelligens med utdanning. Men jeg kjenner også folk med utdanning som er rake motsetningen. Og akkurat det samme med folk uten utdannelse. 

For 5 år siden hadde jeg ikke vgs en gang. Nå er jeg snart ferdig utdannet ingeniør. Jeg vil ikke si at personligheten min har endret seg i stor grad. Dog antar jeg at økonomien vil endre seg, det var jo hele poenget med utdanning for mitt vedkommende. 

Anonymkode: bc444...6b9

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er et hav av forskjell. Folk uten utdanning er f.eks. i liten grad i stand til å vurdere egen tenkning og egne forestillinger utenfra, de tror det de oppfatter er "sant", sånn ganske ukritisk. De føler det er "sant", ergo er det sant.

Anonymkode: ae31c...e67

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Heheh, vi med utdannelse har ofte veldig mye høyere studielån vi må betale ned på🤑

Anonymkode: 477b6...48c

• Liker 9
Skrevet

Mange forskjeller! De med lav eller ingen utdannelse er oftere representert i kriminalitetsstatistikken, har dårligere helse, røker mer. For å nevne noe

Anonymkode: 0868b...d1d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er et hav av forskjell. Folk uten utdanning er f.eks. i liten grad i stand til å vurdere egen tenkning og egne forestillinger utenfra, de tror det de oppfatter er "sant", sånn ganske ukritisk. De føler det er "sant", ergo er det sant.

Det der er jo bare tull. Har jobbet med mange mennesker uten utdannelse som er velreflekterte, og som har klart å skape seg suksess på andre måter enn via noen år på skolebenken. Har også jobbet med velutdannede mennesker som er stokk dumme og har bastante holdninger om de merkeligste ting. Utdanning er jo flott  men det gjør ikke alltid mennesker mer intelligente. 

Anonymkode: c4eaf...5c9

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg tok utdannelse sent ettersom jeg rotet rundt noen år. Det endret meg ikke. Så kan man jo kanskje si at det at man vil ha en utdannelse betyr at man trenger å bruke hodet sitt. Har en søster med en doktorgrad, og en bror som har ett par år på høyskole. Jeg vil ikke si at min søster med doktorgrad er smartere enn broren min likevel. De er to ulike typer. Det er vel mer tilfeldighet og interesser som avgjør. 

Min mormor var den smarteste jeg kjenner, kanskje med unntak av min onkel. Jeg vil tippe både jeg og mine søsken har arvet intelligensen fra det holdet siden vi tar skole veldig lett. Han skippet skoleklasser men tok aldri høy utdannelse. Han var bonde og imot hele samfunnet og det kapitalistiske systemet.... Kanskje ikke så smart der, men han var jo veldig intelligent..  Vi har nok arvet andre mer autistiske gener også derfra, for å si det slik. 

Jeg har en datter med master nå. Hun er smart, men hennes søster er like smart. Hun sliter derimot med sitt og jeg er usikker på hvor mye skole hun vil greie å ta. Jeg tror ikke man kan dele folk inn i hvor mye utdannelse de har. Men selvsagt; Har du en hele familie som har folk som jobber som hjelpepleiere, så sier det gjerne noe. Både om forventninger, men også om intelligens. I vår familie så tar ingen yrkesfag. Det ligger en forventning om at vi minst har tre år på høyskole - og hvis ikke er du en fullstendig fiasko. Som jeg var i noen år...

Anonymkode: dceb4...c10

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange forskjeller! De med lav eller ingen utdannelse er oftere representert i kriminalitetsstatistikken, har dårligere helse, røker mer. For å nevne noe

Fler ting. Uten utdannelse, lever man kortere og tjener mindre.
Alkoholbruken øker også med høyere utdanningsnivå, MEN alkoholrelatert sykelighet og alkoholproblemer er likevel vanligere i grupper med lavere sosioøkonomisk status

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og noen folk med utdannelse generaliserer voldsomt og evner ikke se nyanser….

Anonymkode: 4cf37...e13

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det der er jo bare tull. Har jobbet med mange mennesker uten utdannelse som er velreflekterte, og som har klart å skape seg suksess på andre måter enn via noen år på skolebenken. Har også jobbet med velutdannede mennesker som er stokk dumme og har bastante holdninger om de merkeligste ting. Utdanning er jo flott  men det gjør ikke alltid mennesker mer intelligente. 

Anonymkode: c4eaf...5c9

Nei, det gjør selvfølgelig ikke mennesker mer intelligente, men det viktigste mange, ikke alle, lærer i løpet av utdannelsen, uavhengig av fag, er nettopp å tilegne seg kunnskap gjennom å aktivt oppsøke kilder, kildekritikk og evne til refleksjon. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Synes du ikke at de som tror deres egne fordommer er sannhet er veldig enkle? Tenker ikke lengre enn sin egen nesetipp jo!  Jeg synes de dømmer ukritisk og mangler empati.

Anonymkode: 0d136...18e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og noen folk med utdannelse generaliserer voldsomt og evner ikke se nyanser….

Vi snakker statistisk her?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes du ikke at de som tror deres egne fordommer er sannhet er veldig enkle? Tenker ikke lengre enn sin egen nesetipp jo!  Jeg synes de dømmer ukritisk og mangler empati.

Anonymkode: 0d136...18e

Empati? Jo, det er synd på folk som ikke kan se sammenhenger og tenke klart, men det var ikke temaet?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Folk uten utdanning er f.eks. i liten grad i stand til å vurdere egen tenkning og egne forestillinger utenfra, de tror det de oppfatter er "sant", sånn ganske ukritisk. De føler det er "sant", ergo er det sant.

Føler du dette du skriver er "sant og kritisk"? Det virker veldlig unyansert. Litt som det du beskylder andre for å være. 

Anonymkode: dceb4...c10

Skrevet

Var der jeg skrev provoserende? Jeg tenker blant annet sånn fordi jeg selv har lang utdanning (seff), men også fordi jeg ser rundt meg at hva folk mener og gjør faktisk er ganske forutsigbart ut fra utdanningsnivå. Finnes masse statistikk på det der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var der jeg skrev provoserende? Jeg tenker blant annet sånn fordi jeg selv har lang utdanning (seff), men også fordi jeg ser rundt meg at hva folk mener og gjør faktisk er ganske forutsigbart ut fra utdanningsnivå. Finnes masse statistikk på det der.

Og som en sann akademiker er kilden din «stol på meg» og «jeg leste det et sted». Husker jeg brukte de kildene mye på masteren min 🙄

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og som en sann akademiker er kilden din «stol på meg» og «jeg leste det et sted». Husker jeg brukte de kildene mye på masteren min 🙄

Har du master du også? Så fint, heier på utdanning😊. Alle tjener på akademisk skolering. Men statistikken er soleklar, hvem stemmer på hva, hvem røyker og drikker med, hvem kaller ungene sine de mest harry navna og hvem leser kvalitetslitteratur.

Finnes unntak, men sammenhenger viser at flertallet i de ulike gruppene IKKE er unntak.

Skrevet

Har du sett de gamle professorene på Blindern? Høyere utdannet enn de fleste, men stilmessig står flere av dem til stryk 😝

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Snakk om å være arrogant…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...