Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor lærerne streiker. På tariffavtaler har lærerne egen kolonne med høyere lønn enn de andre. Jeg skjønner at lønnsøkningen har vært lav, men de har jo hatt mer lønn enn resten lenge. Det gjør vel bare at forskjellene ikke skal være så store lenger, som er rett og rimelig? 

Hva er det som gjør at lærerne skal ha mer lønn enn vernepleier, sykepleiere osv? Har vi ikke lært at vi er avhengig av alle under pandemien? 

Hva er det jeg ikke skjønner? 

Anonymkode: dbdd4...222

• Liker 7
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor lærerne streiker. På tariffavtaler har lærerne egen kolonne med høyere lønn enn de andre. Jeg skjønner at lønnsøkningen har vært lav, men de har jo hatt mer lønn enn resten lenge. Det gjør vel bare at forskjellene ikke skal være så store lenger, som er rett og rimelig? 

Hva er det som gjør at lærerne skal ha mer lønn enn vernepleier, sykepleiere osv? Har vi ikke lært at vi er avhengig av alle under pandemien? 

Lengre utdanning.

Anonymkode: d3d9b...2c6

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Stående applaus til deg 👏👏 

Er jo nettopp det. Lærere har tjent for mye lenge, og nå når lønnsøkningen ikke har vært så høy som før så er det klaging og sutring. Men endelig er de på et lønnsnivå de fortjener.

Anonymkode: 909e1...039

• Liker 11
Skrevet

Det er jo en stor sutregjeng! Har trippelt så mye ferie som oss andre og tjener bedre enn oss andre i off. sektor. 

Unner ikke den gruppen der en krone ekstra! Begynner å bli lei klagingen

Anonymkode: 56523...71a

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

De tjener og skal tjene mer pga. betydelig lengre utdanning. Ikke så vanskelig å forstå, egentlig.

Anonymkode: 5a65d...d87

• Liker 9
Skrevet

Fordi vi har 5-års utdannelse og ikke 3 år :)

Jeg og trodde at lærerne hadde mye fri, helt til jeg ble lærer selv. Jeg var vant til å jobbe 100% under studiene og gledet meg til en roligere tilværelse. Hehe, man kan si jeg tok feil gitt. Kommer nok til å søke meg bort fra yrket for dette er det tøffeste jeg har vært med på. Blir bl.a utsatt for vold og trusler daglig. Jeg elsker å undervise og jeg er utrolig glad i elevene mine, men dessverre er det mye mer enn bare undervisning som hører med til dette yrket.

Anonymkode: 0bd51...c3c

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De tjener og skal tjene mer pga. betydelig lengre utdanning. Ikke så vanskelig å forstå, egentlig.

Ingen får lønn pga. utdanningslengde. Man får lønn etter hvor ettertraktet man er, og utdanning kan ofte gjøre en mer ettertraktet på arbeidsmarkedet.

Anonymkode: 861e4...52e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ingen får lønn pga. utdanningslengde. Man får lønn etter hvor ettertraktet man er, og utdanning kan ofte gjøre en mer ettertraktet på arbeidsmarkedet.

I det offentlige får man lønn etter lengde på utdanning, jo. Og både lærer, vernepleier og sykepleier er yrker du stort sett finner i det offentlige.

• Liker 5
Skrevet

Hvis det bare var utdanningslengden det gikk på så er det ganske mange som har like lang utdanning som lærerne og langt mindre lønn 😛 

Selv har jeg en doktorgrad, så 8 år med høyere utdanning, og jeg tjener ikke voldsomt mye mer enn min venninne som er lærer 😊

Anonymkode: 1ea4c...042

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I det offentlige får man lønn etter lengde på utdanning, jo. Og både lærer, vernepleier og sykepleier er yrker du stort sett finner i det offentlige.

Da er det på høy tid at disse sektorene blir privatisert, for sånn kan vi ikke ha det.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg jobber som politi og har flere års lønnsansinitet. Vet dere hva grunnlønna mi er på? 430.000 kr i året! Jeg har gått 3 år skole + 1 år videreutdanning, altså 4 år. Jeg jobber netter, helger, høytider og det snakkes om vold i yrket..  Jeg må ta til takke med 4 uker ferie i året, slik alle andre må. Så mens han naboen min som er lærer driver dank fra juni til august, så har jeg bare lov av arbeidsgiver å ta meg ut 3 uker i strekk pga bemanning og samfunnsansvar. 

Ja jeg har valgt dette selv og det er ikke NM i å ha det vondest, men gud bedre meg lærere mangler gangsyn hva gjelder lønn og sin egen rolle! 

De skal ha den samme % lønnsveksten som vi andre måtte ta til takke med. Kom dere på jobb! 

• Liker 15
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da er det på høy tid at disse sektorene blir privatisert, for sånn kan vi ikke ha det.

Det er det faktisk en viss fare for nå. Lærerne sier opp i hopetall, og må bli leies inn via private vikarbyråer til blodpris. Lignende som man har sett med sykepleiere i USA og UK, hvor det tjener godt over millionen i året. DET blir dyrt for statskassa. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber som politi og har flere års lønnsansinitet. Vet dere hva grunnlønna mi er på? 430.000 kr i året! Jeg har gått 3 år skole + 1 år videreutdanning, altså 4 år. Jeg jobber netter, helger, høytider og det snakkes om vold i yrket..  Jeg må ta til takke med 4 uker ferie i året, slik alle andre må. Så mens han naboen min som er lærer driver dank fra juni til august, så har jeg bare lov av arbeidsgiver å ta meg ut 3 uker i strekk pga bemanning og samfunnsansvar. 

Ja jeg har valgt dette selv og det er ikke NM i å ha det vondest, men gud bedre meg lærere mangler gangsyn hva gjelder lønn og sin egen rolle! 

De skal ha den samme % lønnsveksten som vi andre måtte ta til takke med. Kom dere på jobb! 

Her faller alt du skriver på sin egen urimelighet. For politi har nemlig fått 3,8 % mens lærere under 3. Altså motsatt av det du mener. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lengre utdanning enn hvem? 

Så du mener at  lønn skal betales ut fra utdanning ikke hva du jobber som? Eller hvordan man utfører jobben sin?

Det er mange som har langt hardere jobb enn lærere som tjener langt mindre. Jeg synes lønn skal stå i stil med jobben du utfører, ikke bare at du har vært skoleflink . 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi vi har 5-års utdannelse og ikke 3 år :)

Jeg og trodde at lærerne hadde mye fri, helt til jeg ble lærer selv. Jeg var vant til å jobbe 100% under studiene og gledet meg til en roligere tilværelse. Hehe, man kan si jeg tok feil gitt. Kommer nok til å søke meg bort fra yrket for dette er det tøffeste jeg har vært med på. Blir bl.a utsatt for vold og trusler daglig. Jeg elsker å undervise og jeg er utrolig glad i elevene mine, men dessverre er det mye mer enn bare undervisning som hører med til dette yrket.

Anonymkode: 0bd51...c3c

Haha, du kommer til å få deg en overraskelse når du bytter yrke. De fleste andre yrker er mye tøffere en læreryrket. Lykke til! 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Haha, du kommer til å få deg en overraskelse når du bytter yrke. De fleste andre yrker er mye tøffere en læreryrket. Lykke til! 

Har du jobbet som lærer?

Anonymkode: 839cf...02e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lengre utdanning enn hvem? 

Så du mener at  lønn skal betales ut fra utdanning ikke hva du jobber som? Eller hvordan man utfører jobben sin?

Det er mange som har langt hardere jobb enn lærere som tjener langt mindre. Jeg synes lønn skal stå i stil med jobben du utfører, ikke bare at du har vært skoleflink . 

Hele KS sin modell bygget på lønn etter utdanning og ansiennitet. For eksempel tjener en sykepleier med enn en helsefagarbeider. Det er bare rett og rimelig. Vil du endre på dette?

Med det sagt. Jeg tror lærerne er tjent med lokale lønnsforhandlinger. At de flinkeste lærerne med mest ettertraktet master/fagkombinasjon kan forhandle seg opp. Likt som i privat og andre steder i offentlig sektor. Konsekvens blir da at lønningene mest sannsynlig øker prosentvis for alle lærere.

• Liker 7
Skrevet

Helt enig med deg, TS, jeg skjønner heller ikke at lærerne har det så ille. Den lange ferien må jo være MYE verdt. De har ikke noe spesielt belastende arbeid ift mange andre, f.eks. sykepleiere, de må ikke jobbe natt og det er begrensa hvor stort ansvar de har (ikke ansvar for liv, helse eller store pengeverdier). Hvorfor lang utdanning automatisk skal gi høyere lønn har jeg aldri skjønt, og lærerutdanningen er jo uansett lettere å komme inn på en de fleste andre studier og har vel heller ikke nevneverdig strykprosent. 

Anonymkode: 98efd...f24

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Helt enig med deg, TS, jeg skjønner heller ikke at lærerne har det så ille. Den lange ferien må jo være MYE verdt. De har ikke noe spesielt belastende arbeid ift mange andre, f.eks. sykepleiere, de må ikke jobbe natt og det er begrensa hvor stort ansvar de har (ikke ansvar for liv, helse eller store pengeverdier). Hvorfor lang utdanning automatisk skal gi høyere lønn har jeg aldri skjønt, og lærerutdanningen er jo uansett lettere å komme inn på en de fleste andre studier og har vel heller ikke nevneverdig strykprosent. 

Anonymkode: 98efd...f24

Men du skjønner vel at utdanning må kompenseres på et vis? Hvis ikke TAPER man penger på å ta utdanning pga. tapt arbeidsinntekt som student og studielån. Da burde du heller argumentere mot at lærerstudiet skal være 5-årig. Ikke at lærere med 5-årig utdanning i praksis skal tape masse penger i kroner og øre sammenlignet med for eksempel en vernepleier fordi de tvinges til å studere i 5 år. Det du skriver er jo bare helt usakelig.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan kan du si det? Har du jobbet i de alle? Er det så få som  ser viktigheten av lærere i årene fremover? 

Lærere og sykepleiere kan bli en stor og farlig mangel om noen år.

Anonymkode: b427b...b4b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...