Gå til innhold

Når ble ditt barn opptatt av bøker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammelt var ditt barn da det ble opptatt av bøker? Og hvor lenge varte det? Eller kom aldri den interessen? Var/er du selv glad i bøker?

Barnet mitt er 1,5 år og i det siste har hun vært veldig interessert i bøker. Blar i dem og kikker på bildene, vil at vi skal lese favorittbøkene om og om og om igjen. Men ikke så opptatt av teksten ennå, ofte blar hun videre før vi får lest ferdig så tror ikke hun bryr seg om story ennå. Lurer på hvor lenge det varer. Er det noe vi kan gjøre for å opprettholde interessen?

Anonymkode: 66566...116

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når hn var baby, fortsatt veldig glad i bøker og fyller snart 10

Anonymkode: 77663...9f7

Skrevet

Fra under året. Elsket å bla frem og tilbake for å se, småbarn elsker jo forutsigbare repetisjoner, så det var kjempegøy å bla fram og tilbake mellom bildene. Tekst ble ikke relevant før etter to år, da som en enkel forklaring på hva som skjedde på bildene. Helt tidlig hold det med bare bilder, eller et bilde med et ord som beskrev bildet, f.eks. en ball, og så stod det "ball" under. Nå er han snart tre, og liker bøker med klaffer og situasjoner han gjenkjenner og kan snakke om, og da liker han å peke ut både ting som fins på bildet, og fortelle hva de gjør og gjerne  gjøre det samme. F.eks. leker de bjørnen sover i slutten av en bok, og da vil han leke bjørnen sover selv. Sangbøker med musikk er også en hit, de kan man danse til. 

For å opprettholde interesse tror jeg bare er å leke med bøkene sammen med ham, at det blir en felles morsom lek, ikke noe han bare gjør alene, f.eks. Vis interesse, responder på hans samhandling med boka, kommenter og spør mer om hans kommentarer. Spør om ting dere ser i boka. Ikke ta det så nøye med en måtte lese historien, en kort forklaring på hva som skjer basert på at du har lest teksten er ofte like greit som å sitte å prøve å lese opp. Hvis barnet ikke er interessert i å høre det heller, men blar videre eller kommenter andre ting, så blås i historien og følg barnet. Heller ikke så viktig å lese hele boka, hvilken rekkefølge det skjer i eller i hvilket tempo, her vil det variere ut fra barnets interesse i øyeblikket. Poenget er egentlig bare å leke sammen med bøker, og la barnet utforske. Gradvis vil de jo utvikle mer interesse for historien og teksten også. 

Anonymkode: 0bea1...790

• Nyttig 1
Skrevet

Leser hver kveld for mine på 6 og snart 3 og har gjort det fra det var under året. 6-åringen gleder seg til han kan lese selv. Minstemann klarer ikke alltid holde fokus; men er det riktig bok er hun limt til historien eller ler høyt. 

Vi er på biblioteket sammen 1-2 ganger i mnd og finner noe nytt vi kan lese sammen. Både mannen og jeg leser på sengen tilnærmet hver kveld. 

Hørs ut som dere bare skal fortsette som dere gjør og fylle på med nytt, det er en livslang glede å være glad i bøker 

Anonymkode: 0447a...1eb

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn har foreløpig ikke vært det minste interessert i å lese bøker selv, han er 10 år nå. Jeg har lest for ham hver kveld fra han var 1, og det liker han. Han hadde også stor interesse for å lære å lese selv, men så fort han hadde lært det så var han liksom "ferdig" med det og ikke noe interessert i å gjøre mer av det.

Selv slukte jeg bøker fra jeg var 5 og hele resten av oppveksten. Såpass mye at foreldrene mine innførte en grense for hvor mye jeg fikk lese for at jeg skulle være ute litt også. Litt som man gjør med skjerm i dag. 😛 Jeg vet ikke om foreldrene mine gjorde noe spesielt for å få meg interessert i utgangspunktet. Så vidt jeg husker var det ikke ofte de leste for meg, men det var veldig stas når de gjorde det.

Anonymkode: 181e7...f12

• Liker 2
Skrevet

Den beste måten å gjøre barn interessert i bøker er:

1. Lese for dem

2. Ha bøker i huset

3. Lese selv, fremfor å stirre inn i en skjerm 😊

• Liker 1
Skrevet

Barn 1 - likte å høre stemmen, se på utrykket i ansiktet vårt når vi leste..bla frem og tilbake fra ca 10 mnd..likte det frem til 3-4 års alder. Nå null interesse for bøker. 

Barn 2. Ble lest for fra 3-4 mnd alder. Elsket bøker og historier fra 1-6 års alder. Mistet interessen når barnet lærte å lese selv. Nå null interesse.

Barn 3. Ble lest for som barn nr 1 og 2. Satt musestille og fulgte med fra 1 års alder. 
Leste bøker selv fra 5-6 års alder (da mener jeg bøker med mye tekst og lite bilder). Ønsker seg bøker til bursdag og jul. Bruker sparepenger på bøker osv. Leser også engelske bøker (9 år). Til jul ønsker barnet seg Hobbiten..på engelsk. 

Anonymkode: 0b315...450

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mitt barn har foreløpig ikke vært det minste interessert i å lese bøker selv, han er 10 år nå. Jeg har lest for ham hver kveld fra han var 1, og det liker han. Han hadde også stor interesse for å lære å lese selv, men så fort han hadde lært det så var han liksom "ferdig" med det og ikke noe interessert i å gjøre mer av det.

Selv slukte jeg bøker fra jeg var 5 og hele resten av oppveksten. Såpass mye at foreldrene mine innførte en grense for hvor mye jeg fikk lese for at jeg skulle være ute litt også. Litt som man gjør med skjerm i dag. 😛 Jeg vet ikke om foreldrene mine gjorde noe spesielt for å få meg interessert i utgangspunktet. Så vidt jeg husker var det ikke ofte de leste for meg, men det var veldig stas når de gjorde det.

Anonymkode: 181e7...f12

Hehe ja, jeg pleide å lese utover natta og derfor være kjempetrøtt på skolen, så foreldrene mine brukte å enten konfiskere boka jeg holdt på med eller gløtte innom rommet og sjekke at lyset var av 😛Heldigvis knirket trappen så jeg hørte når de kom opp for å sjekke og da skyndet jeg meg å skru av lampa, gjemte boka under dyna og lot som jeg sov. Kjipt å være forferdelig trøtt dagen etterpå, men ofte var boka sååå spennende og plutselig ble klokka 3😬

Anonymkode: 66566...116

• Liker 2
Skrevet

Har elsket bøker fra hun var baby. Vi har lest mye, leser for henne hver kveld selv nå da hun er 9, og er glade i bøker selv. Hun hører mye på lydbok, mens hun leker for deg selv eller tegner. Elsker bibliotek. 

Anonymkode: 3f3f8...1a3

Skrevet

Mine barn viste også interesse i den alderen. Jeg leste for dem hver dag frem til skolestart. Etter det har interessen dabbet kraftig av her altså. De leser en del på skolen heldigvis, men svært lite hjemme. Vet ikke hva jeg har gjort «feil». Kanskje noen flere bibliotekturer kan være med på å holde oppe interessen?

Anonymkode: 2d418...bf1

Skrevet

I sommer blitt. Min datter på 15

Anonymkode: 78a76...c20

Skrevet

Vi begynte å lese for dem før de var ett år og de har alltid vist interesse for bøker. De har lest selv daglig siden de lærte å lese og alle tre leser mye. Vi foreldre leser også mye så barna har jo opplevd å se leseglede hos oss, vi har huset fullt av bøker og går ofte på biblioteket samt at det å lese sammen har vært en daglig aktivitet siden de var helt små. Vi leser fremdeles hver kveld for de to yngste, selv om de også leser selv, bare fordi det er så hyggelig og de setter pris på det. 

Skrevet

Vi bladde i pekebøker og bøker med lyd fra ca 6 mnd, men sikkert nærmere 1,5 år før han var interessert i å høre på høytlesing 

Skrevet

Jeg elsker bøker og har flere tusen bøker i hus. Dessverre kom aldri den interessen hos barna mine. Den mellomste er glad i å lese fagartikler på nett/ i blader. Men det er den eneste lesegleden han har. Men alt er bedre enn ingen ting. Jeg har lest for dem som barn, men med maur i rompa, ble det mer sang/lyrikk som fenget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...