AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #1 Skrevet 24. september 2022 Hvor mye «svinn» av klær og tilbehør må man regne med i barnehagen? Bare kun det siste året så har det forsvunnet mye ting, og dette er ting som henger i garderoben/ute i vognboden. Ting som ligger i skapet inn i avdelingen får være i fred, så noe sier meg at det rett og slett er tyveri. Alt er merket med navn, så det er umulig en feiltakelse. Jeg har ikke sett noen av de andre barna bruke det vi savner heller. Jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre. Vi elsker barnehagen ellers, men nå har jeg nesten lyst å bytte barnehage. Jeg vil jo at ungen min skal ha ordentlig utstyr i barnehagen, men vi har ikke råd til å erstatte x antall ting ganger i året. Resultatet har blitt at jeg kjøper billig ting som fint kan erstattes, men hvor godt varmer de syntetiske vottene fra H&M når ungen leker i sølepyttene? Vi har også masse hjemmestrikka ull vi nesten ikke får brukt, for det tør jeg hvertfall ikke å sende med i barnehagen.. noen med erfaringer? Noe som hjalp? Er det slik på alle barnehager? Anonymkode: 68c4d...a56
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #2 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye «svinn» av klær og tilbehør må man regne med i barnehagen? Bare kun det siste året så har det forsvunnet mye ting, og dette er ting som henger i garderoben/ute i vognboden. Ting som ligger i skapet inn i avdelingen får være i fred, så noe sier meg at det rett og slett er tyveri. Alt er merket med navn, så det er umulig en feiltakelse. Jeg har ikke sett noen av de andre barna bruke det vi savner heller. Jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre. Vi elsker barnehagen ellers, men nå har jeg nesten lyst å bytte barnehage. Jeg vil jo at ungen min skal ha ordentlig utstyr i barnehagen, men vi har ikke råd til å erstatte x antall ting ganger i året. Resultatet har blitt at jeg kjøper billig ting som fint kan erstattes, men hvor godt varmer de syntetiske vottene fra H&M når ungen leker i sølepyttene? Vi har også masse hjemmestrikka ull vi nesten ikke får brukt, for det tør jeg hvertfall ikke å sende med i barnehagen.. noen med erfaringer? Noe som hjalp? Er det slik på alle barnehager? Anonymkode: 68c4d...a56 Hva slags ting har blitt borte? Er det "store" ting eller typisk votter, små sokker og sko? Hadde dressen til barnet blitt borte flere ganger, da sier det seg selv at det er tyveri - en dress forsvinner bare ikke. Og foreldre ser forskjell på dresser + navnelapper.. Har du tatt opp dette med ped.leder eller styrer? Kanskje andre foreldre opplever det samme? Dette er isåfall noe det må bli slutt på. Det er ulovlig, og den eventuelle forelderen lærer ungene sine å bli svært så umoralske. Anonymkode: 41370...35d 14
Sofakona Skrevet 24. september 2022 #3 Skrevet 24. september 2022 Hva blir borte? Luer, votter, sokker?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #4 Skrevet 24. september 2022 Har hatt barnehagebarn i 10 år. Men det er svært lite som har blitt borte. I tillegg til å merke godt, så har jeg vært nøye på å sjekke barnas hyller og kurver hver dag og gjort de ansatte oppmerksomme om noe har manglet sånn at de kan få sjekket litt rundt i garderoben og evt etterlyse om ting ikke dukker opp. Anonymkode: 0cf59...f79
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #5 Skrevet 24. september 2022 Merk det ekstra tydelig, skriv ungens navn over hele votten feks. Anonymkode: 24631...b95 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #6 Skrevet 24. september 2022 Sjelden vi opplevde at ting forsvant på de 9 årene vi hadde barnehagebarn. Tror det skjedde et par ganger. Anonymkode: 8fd02...1b5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #7 Skrevet 24. september 2022 I barnehagen «vår» henger det innimellom lapp på tavla med «har du sett…»/«har du fått med deg… hjem» osv. Høres ut som det er noe som må til hos dere…? Hender jo at en vott eller lue blir borte og aldri kommer tilbake, men større ting dukker alltid opp etter en dag eller tre. Ta der opp med personale!! Anonymkode: 2bcbd...5ff 4
Summeer Skrevet 24. september 2022 #8 Skrevet 24. september 2022 Skriv navn stort og tydelig! Sjekk over hylla og knagger og tørkeskap hver henting. Sjekk gjerne naboplassen også, barn som kler av seg selv bommer fort på hylla. Sjekk i glemmekassa. Spør etter ting, og ofte så dukker det opp når de ansatte har et lite øye etter den hjemmestrikka genseren. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 Det er mye luer og votter som forsvinner, og ikke de «stygge og billige» tingene men de dyrere i ull. Det har også stått navn med sprittusj, i tillegg til lapper. Ting som votter forsvinner også i par, hadde forstått det om èn vott forsvant. Det største som er forsvunnet er et ullteppe fra vogna, akkurat den føler jeg ikke kan være et uhell. Har ikke funnet igjen tingene i gjenglemtboksen, men skal absolutt sjekke hyllene hver gang jeg leverer og henter så jeg har en oversikt over NÅR ting forsvinner. Har gitt beskjed til de ansatte når vi savner noe, men det virker som det blir glemt også er vi nødt til å kjøpe nytt så går det litt i glemmeboka. Nå har det blitt så mye til sammen, og bare denne høsten har det forsvunnet 2 luer som vi kun rakk å bruke 2-3 ganger. Anonymkode: 68c4d...a56 2
Maskinfører Skrevet 25. september 2022 #10 Skrevet 25. september 2022 Var sånn når jeg gikk i barnehagen også 1988 modell
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #11 Skrevet 25. september 2022 Vi finner for det meste igjen alt. Merker at det er enklest å finne igjen om man etterlyser/ leiter samme dag som det forsvinner. Vi har funnet slikt på de rareste steder, både på andre avdelinger og under trapper. Det er en blanding av mange barn og ulike småplagg på ett sted, kombinert med at det også kan skje mye rart i en barnehage. De litt større barna kan for eksempel synes det er gøy å gjemme sakene til andre osv. Om det er mye vikarer, så blir inn og ut ekstra kaotisk. Er du også helt sikker på at det ikke ligger ute? Luer og votter er jo ting som ungen selv kan nappe av seg, og kaste fra seg ute. Vognteppet kan ha falt av, og ligge i en krok i vognskuret. Noen mennesker stjeler jo, men veldig ofte har det en mer naturlig forklaring. For å forebygge, så er mitt beste tips å vite akkurat hva man har liggende i barnehagen, og sjekke at det er på plass hver dag. Anonymkode: 69ef9...c15 2
Cyndaquil Skrevet 25. september 2022 #12 Skrevet 25. september 2022 Marker på innsiden og utsiden av klærne. Feks på vaskelappen inni votten men også en navnelapp på utsiden. Bruk strykelapper steder klistrelapper sitter dårlig, anbefaler nordic print. De er vanskelig å få av for noen som skal gjøre er enkelt tyveri, og klarer de det blir det små lim rester som in avsløre ar dette var våre votter. velger også gjerne litt synlige farger eller mønster på uteklær klær slik at det er lett for å beskrive for barnehagen hvordan klærne så ut. Og ellers vær på hugget og skjekk at slt er der hver dag. 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #13 Skrevet 25. september 2022 Vet om et tilfelle der en mor stjal klær fra barn i barnehagen og la dette ut på finn. Anonymkode: 076f7...3ed 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #14 Skrevet 25. september 2022 Opplevde for en del år siden at vinterskoene til et barn i barnehagen ble borte. Personalet lette overalt, etterlyste skoene og spurte alle andre foreldrene om noen hadde fått med feil sko hjem. Men nei, de var borte, dyre vintersko. Neste vinter dukket søskenet til et annet barn på avdelingen opp med de vinterskoene, navnet sto fortsatt nedi skoene… Så tyveri skjer dessverre. Anonymkode: 8fd02...1b5 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #15 Skrevet 25. september 2022 Her har det variert litt. Luer, votter, sokker osv har forsvunnet og dukket opp etter noen dager eller uker. Det største vi mistet i barnehagen var en vinterjakke det siste året hun gikk der. Denne dukket opp på skolen året etter. Da var det en lærer som kom gående med den når vi var på tur hjem og sa at "lisa har glemt jakken sin på lekestativet". Jammen var det jakken fra barnehagen, merket med "lisa" flere steder. Da ble det veldig tydelig at den var stjålet. Syns synd på det andre barnet som måtte gå hjem uten jakke den dagen da 😔 Anonymkode: 95a25...91c 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #16 Skrevet 25. september 2022 Jeg har opplevd at det er slurvete foreldre i enhver barnehage som ikke klarer å se forskjell på klær. Når ting har blitt borte har jeg konsekvent lett etter klærne overalt, spesielt i nabo- hylla, på gulvet, under benker osv. Som oftest har jeg funnet klærne igjen, men det har hendt 2 x at bukser til gutten min ble tatt av en annen forelder. Også hjemmestrikkede ullsokker. Den ene buksa var en dyr dongeribukse med et spesielt stort fargerikt merke på siden- helt umulig å ta feil av den. Lapp hang jeg opp også på oppslagstavla i bhg. Etter noen uker ser jeg en gutt går med buksa til gutten min. så en annen mor hadde «tatt feil». Jeg sa det til henne, «å der er jo buksa til Per som jeg har lett etter!» «Åååå er det det??? Jeg har ikke helt oversikt « bla bla bla. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om slike foreldre.... Anonymkode: aa425...820 8
Veggdyret Skrevet 25. september 2022 #17 Skrevet 25. september 2022 Jeg har helt sikkert mistet ting i barnehagen/på skolen, men jeg klarer ikke å holde oversikt over hva vi har av klær engang, ungene vokser så fort og i rykk og i napp, plutselig er ting ryddet bort fordi det er for smått. Mannen min henter ungene i barnehagen og slenger ting til vask uten at jeg får det med meg. Noen ganger blir et plagg liggende på bunnen av en pose eller sekk i månedsvis, eller en liten pose sklir innunder setet i bilen eller noe sånt. Og så arver vi mye og kjøper enda mer tøy brukt, og selv om jeg husker navnet på noen av de barna som går igjen som tidligere eiere av plaggene - vi har kjøpt masse som engang tilhørte Martin og ganske mye som engang tilhørte Alva for eksempel - så hender det at vi har kjøpt brukte plagg som jeg ikke husker navnene på også. Så det dukker stadig opp ting hos meg som jeg ikke er sikker på om er mine. Og da har jeg selvfølgelig elendig samvittighet - men hvis plaggene ikke er merket eller jeg VET at det ikke finnes en eneste "Silje Olsen" i barnehagen - eller en Silje eller et barn som heter Olsen til etternavn - da blir det vanskelig å si om ting er mine eller ikke. Noen ganger tar jeg dem med til barnehagen og putter dem i "hvem eier dette?"-kurva, og så tar jeg det med hjem igjen et par uker senere hvis det fremdeles ligger der. På skolen vår har de så overflod av gjenglemte klær at de omtrent presser oss foreldre til å ta med ting vi er usikre på - for eksempel hadde min datter glemt igjen/rotet bort vinterbuksa si. Som vi ikke var sikre på om vi hadde satt merkelapp på. Den var svart i fargen og jeg husket ikke engang hvilket merke den var, så anonym var den. Så jeg spurte på skolen da jeg var innom for en samtale - "har dere en umerket svart vinterbukse i gjenglemt-kurva? For datteren min har rotet bort sin". Det hadde de. Den var svart og i riktig størrelse, men med noen små grå detaljer som ikke så kjente ut. Så jeg sa "den ser ikke egentlig kjent ut" og læreren sa "værsåsnill ta den allikevel, vi har fryktelig mye gjenglemt tøy og det er trist å bare kaste det". 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #18 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvor mye «svinn» av klær og tilbehør må man regne med i barnehagen? Bare kun det siste året så har det forsvunnet mye ting, og dette er ting som henger i garderoben/ute i vognboden. Ting som ligger i skapet inn i avdelingen får være i fred, så noe sier meg at det rett og slett er tyveri. Alt er merket med navn, så det er umulig en feiltakelse. Jeg har ikke sett noen av de andre barna bruke det vi savner heller. Jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre. Vi elsker barnehagen ellers, men nå har jeg nesten lyst å bytte barnehage. Jeg vil jo at ungen min skal ha ordentlig utstyr i barnehagen, men vi har ikke råd til å erstatte x antall ting ganger i året. Resultatet har blitt at jeg kjøper billig ting som fint kan erstattes, men hvor godt varmer de syntetiske vottene fra H&M når ungen leker i sølepyttene? Vi har også masse hjemmestrikka ull vi nesten ikke får brukt, for det tør jeg hvertfall ikke å sende med i barnehagen.. noen med erfaringer? Noe som hjalp? Er det slik på alle barnehager? Anonymkode: 68c4d...a56 Husker nuk smokkene til eldste forsvant hver uke. Byttet til mam og de ble aldri borte. Så noen stjeler faktisk med vilje. Anonymkode: 5a084...96e 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #19 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Husker nuk smokkene til eldste forsvant hver uke. Byttet til mam og de ble aldri borte. Så noen stjeler faktisk med vilje. Anonymkode: 5a084...96e Selvfølgelig stjeler folk med vilje 😂. Det å tro noe annet, er jo veldig naivt. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet om et tilfelle der en mor stjal klær fra barn i barnehagen og la dette ut på finn. Anonymkode: 076f7...3ed Hvorfor gjorde hun det? Leste også om en småbarnsmor i 20-årene, som ble tatt for svindling. Altså, hallo - ingen oppegående mennesker setter seg selv, i en slik situasjon når de har små barn å ta seg av 🙄 Anonymkode: 41370...35d 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #20 Skrevet 25. september 2022 Jeg ville tatt det opp med personalet. De kan sende en melding til alle om at mange har opplevd å mangle ting, og at folk bør sjekke om de har ting som er blitt tatt av en feil. Anonymkode: 0c467...df3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå