Gå til innhold

Forfremmelse hvis jeg bytter jobb, burde jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har fått en forfremmelse fra min nåværende stilling, men bare hvis jeg bytter arbeidsgiver. Jeg kontaktet min nåværende arbeidsgiver og de sier helt enkelt at det er ingenting sjefen kan gjøre med saken - og hvis jeg vil bli her så må jeg bare ta til takke med min nåværende stilling. Sjefen min påpekte at det var for stor risiko for meg å skifte nå, og at jeg kommer til å angre hvis jeg gjorde det. Det gjør meg redd for konsekvensene.

I utgangspunktet så liker jeg jobben min her. Jeg har veldig hyggelige kolleger, og jobben jeg gjør føles helt OK men ingenting spesielt. Hvis jeg bytter jobb så begynner jeg med noe veldig usikkert i forhold til det jeg holder på med nå, og at jeg presser meg selv til å gjøre andre oppgaver og mer enn jeg gjør nå. Mao. mer ansvar enn min nåværende jobb som jeg står helt fast i...

Det føles likevel "risikabelt" med tanke på økonomien og verden nå å begynne med noe nytt. Er det mulighet for at jeg ikke klarer jobben min med nye utfordringer, hva gjør jeg hvis det ikke fungerer? Jeg kan jo ikke bare "dra tilbake" til min gamle jobb.

Hva ville dere gjort i min situasjon? Tatt sjansen eller latt være?

Anonymkode: c38e0...484

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir jo vanskelig uten å høre mer om din livssituasjon da. Men jeg mener generelt man er for dårlig til å ta sjanser, og å komme seg ut av komfortsonen. Så jeg heller mot å bytte jobb.

Anonymkode: 15db5...889

• Liker 1
Skrevet

Sjefen ønsker ikke å gi deg mer ansvar/forfremmelse, og ønsker ikke at du skal si opp. Det er ikke så uvanlig å snakke ned alternativene for å få det som man selv vil.

Men om du synes alle faktorene med den nye jobben virker skummelt og utrygt, du ikke vet om du vil takle oppgavene, og er usikker på ansvaret, da kan det være like greit å bli i den trygge jobben. Ja, du står "fast" da, men det er trygt. Ønsker du få noe mer spennende eller utfordrende, så må du ta sjanser, eller vente til det kanskje dukker opp noe i nåværende jobb.

Anonymkode: c0a35...0c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Blir jo vanskelig uten å høre mer om din livssituasjon da. Men jeg mener generelt man er for dårlig til å ta sjanser, og å komme seg ut av komfortsonen. Så jeg heller mot å bytte jobb.

Anonymkode: 15db5...889

Takk for svar. Beklager at jeg ga litt lite informasjon...

Jeg er vel egentlig etablert hvor jeg bor og har ca. 25 år igjen av boliglånet. Helt overkommelig siden jeg kjøpte litt rimeligere enn jeg hadde råd til egentlig. Inntekten min blir derfor sånn at jeg klarer fint at jeg går over til evt. dagpenger om jeg skulle miste jobben ved å spare inn på fornøyelser, i tillegg til at jeg har spart meg opp en god buffer på ca. 50.000 kr, mener jeg. Så egentlig burde jeg ta sjansen selv om jeg er veldig lite risikovillig.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjefen ønsker ikke å gi deg mer ansvar/forfremmelse, og ønsker ikke at du skal si opp. Det er ikke så uvanlig å snakke ned alternativene for å få det som man selv vil.

Men om du synes alle faktorene med den nye jobben virker skummelt og utrygt, du ikke vet om du vil takle oppgavene, og er usikker på ansvaret, da kan det være like greit å bli i den trygge jobben. Ja, du står "fast" da, men det er trygt. Ønsker du få noe mer spennende eller utfordrende, så må du ta sjanser, eller vente til det kanskje dukker opp noe i nåværende jobb.

Anonymkode: c0a35...0c4

Selvfølgelig er det i sjefen sin interesse at jeg bare blir. Det blir en del jobb for hen å ansette noen andre fordi det er faktisk ikke lett å rekruttere til min stilling. Vi forsøkte tidligere og ingen søkere som gikk gjennom intervjuene, noe som virkelig fikk meg til å stusse for jeg trodde folk sto i kø for min jobb?

Jeg synes det virker skummelt for det er veldig annerledes, men har veldig lyst til å prøve å gå ut fra min komfortsone. Forsøke å presse meg selv. Jeg tror ikke det vil dukke opp noe nytt i min nåværende jobb, så hvis jeg er fornøyd med det så er det jo opp til meg.

En person fikk faktisk forfremmelse i min jobb til "sjef" og likte det ikke, og ville ut fra den jobben etter bare et par mnd. Jeg er litt redd for å havne i samme situasjon hvor jeg får oppgaver jeg ikke liker. Men fra det jeg hører fra min nye arbeidsgiver så høres det ut som det blir spennende utfordringer. Det er ikke uvanlig at jeg hører fra andre at de er misfornøyde med jobber de likte etter noen år for de får mer og mer ansvar og oppgaver de ikke liker.  Så derfor er jeg som sagt skeptisk, kanskje det høres veldig bra ut fra arbeidsgiver, men at de "lurer" meg inn i noe?

F.eks. flere av de selskapene som stemmes inn som "beste" å jobbe for i Norge - jeg kjenner folk som sier de ikke liker seg der for de får ikke lenger holde på med ting de liker... Det høres ut som det kanskje er kjempe fint jobbe der for enkelte, men ikke for andre.

Anonymkode: c38e0...484

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...