Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Kosttilskudd til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt råd.. jeg er redd for at sønnen min (3 år) ikke får i seg nok vitaminer. Han er kresen, og jeg får ikke i han så mye variert mat. Han virker litt småsliten og bleik. Fastlegen vil ikke utrede han. Jeg har begynt å gi han multivitamin, men er usikker på om det er det rette... Har dere noen kloke råd? 

Anonymkode: bd2b4...532

Skrevet

Vitaminbjørner fungerer her. Har han mangler som er konstantert hos lege? Min mangler jern, vi har tatt blodprøve, så hun får jerntilskudd i dråpeform. Putter det bare i juiceglasset. 

Men ingen vits å gi dersom man ikke har vitaminmangel. 

Ellers er det et godt tips å f.eks mose blomkål med stavmikser og putte i hvit saus, eller andre grønnsaker i pølsegrateng eller brun saus osv, slik at det blir mindre synlig. 

Anonymkode: 9ca70...440

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vitaminbjørner fungerer her. Har han mangler som er konstantert hos lege? Min mangler jern, vi har tatt blodprøve, så hun får jerntilskudd i dråpeform. Putter det bare i juiceglasset. 

Men ingen vits å gi dersom man ikke har vitaminmangel. 

Ellers er det et godt tips å f.eks mose blomkål med stavmikser og putte i hvit saus, eller andre grønnsaker i pølsegrateng eller brun saus osv, slik at det blir mindre synlig. 

Anonymkode: 9ca70...440

Hvorfor er det ikke noe poeng i å gi kosttilskudd hvis det ikke er påvist mangel? 

Jeg trodde poenget med kosttilskudd var å sikre at kroppen finner vitaminer og mineraler i fordøyelsen når den trenger det, sånn at vi unngår mangel vi kan bli syke av. 

Eller er kosttilskudd "medisiner" som vi bare skal spise for å kurere mangelsykdommer etter at de har oppstått? 

Anonymkode: f9b79...99f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor er det ikke noe poeng i å gi kosttilskudd hvis det ikke er påvist mangel? 

Jeg trodde poenget med kosttilskudd var å sikre at kroppen finner vitaminer og mineraler i fordøyelsen når den trenger det, sånn at vi unngår mangel vi kan bli syke av. 

Eller er kosttilskudd "medisiner" som vi bare skal spise for å kurere mangelsykdommer etter at de har oppstått? 

Kosttilskudd er konsentrerte næringsstoffer, som vi også finner i mat. En del av disse næringsstoffene kan ikke kroppen lagre over tid. Disse kan derfor skilles ut i urin, og f.eks. karbohydrater og protein kan i noen tilfeller lagres som fett.

Noen næringsstoffer kan lagres, men får man overskudd kan det føre til helseproblemer.

Et vanlig, variert kosthold vil for de aller fleste bidra til at vi får de næringsstoffene vi trenger. Så finnes det selvfølgelig unntak. I tillegg er det enkelte tilskudd som anbefales helsemyndighetene. Men for veldig mange vil det meste av kosttilskudd i beste fall være bortkastede penger, og i verste fall kunne bidra til helseproblemer.

Hvis du tror sønnen din har en mangeltilstand, så bør du rådføre deg med fagpersoner. 

Anonymkode: 63ec9...664

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kosttilskudd er konsentrerte næringsstoffer, som vi også finner i mat. En del av disse næringsstoffene kan ikke kroppen lagre over tid. Disse kan derfor skilles ut i urin, og f.eks. karbohydrater og protein kan i noen tilfeller lagres som fett.

Noen næringsstoffer kan lagres, men får man overskudd kan det føre til helseproblemer.

Et vanlig, variert kosthold vil for de aller fleste bidra til at vi får de næringsstoffene vi trenger. Så finnes det selvfølgelig unntak. I tillegg er det enkelte tilskudd som anbefales helsemyndighetene. Men for veldig mange vil det meste av kosttilskudd i beste fall være bortkastede penger, og i verste fall kunne bidra til helseproblemer.

Hvis du tror sønnen din har en mangeltilstand, så bør du rådføre deg med fagpersoner. 

Hva mener du med at kosttilskudd er konsentrerte næringsstoffer? Er vitaminene og mineralene du finner i kosttilskudd annerledes enn vitaminene og mineralene du finner i mat?

Det er nøye definert hva som er trygge doser for vitaminer og mineraler som kosttilskudd. Det er ikke lov å selge kosttilskudd i Norge som er skadelige å spise. Dette overvåkes nøye og kosttilskuddene som står i hyllene på apoteket er trygge. Det kan det ikke være tvil om.

Eller tror du Helsedirektoratet har ønske om å skade oss når de sier at det er helt trygt for alle over 11 år å spise 100 mikrogram (4.000 IE) D-vitamin hver dag og det er tillatt å selge D-vitamintilskudd på 80 mikrogram over disk uten resept? Det går an å spørre, for det er mange som påstår at det er skadelig å spise mer enn de anbefalte 10 mikrogrammene med D-vitamin hver dag. 

Alt er skadelig hvis du spiser for mye av det. Å spise kosttilskudd kjøpt på apoteket skader ingen så lenge du følger instruksen på pakken. Kosttilskudd sikrer at du unngår mangel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva mener du med at kosttilskudd er konsentrerte næringsstoffer? Er vitaminene og mineralene du finner i kosttilskudd annerledes enn vitaminene og mineralene du finner i mat?

Konsentrert i form av at det kommer som piller, pulver etc, fremfor i form av en matvare. Eksempelvis: Du kan få i deg c-vitamin via appelsiner, eller i konsentrert form via tabletter. C-vitamin er c-vitamin uansett. Fordelen med mat er at det også inneholder mange andre nyttige næringsstoffer. Derfor anbefaler ernæringsfysiologer at man primært får i seg nødvendige næringsstoffer via mat, ikke preparat. Så kan kosttilskudd selvfølgelig være nyttig i de tilfellene der behovet av ulike årsaker ikke lar seg dekke med normal kost.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er nøye definert hva som er trygge doser for vitaminer og mineraler som kosttilskudd. Det er ikke lov å selge kosttilskudd i Norge som er skadelige å spise. Dette overvåkes nøye og kosttilskuddene som står i hyllene på apoteket er trygge. Det kan det ikke være tvil om.

Eller tror du Helsedirektoratet har ønske om å skade oss når de sier at det er helt trygt for alle over 11 år å spise 100 mikrogram (4.000 IE) D-vitamin hver dag og det er tillatt å selge D-vitamintilskudd på 80 mikrogram over disk uten resept? Det går an å spørre, for det er mange som påstår at det er skadelig å spise mer enn de anbefalte 10 mikrogrammene med D-vitamin hver dag. 

Alt er skadelig hvis du spiser for mye av det. Å spise kosttilskudd kjøpt på apoteket skader ingen så lenge du følger instruksen på pakken. Kosttilskudd sikrer at du unngår mangel.

Her er jeg rett og slett litt usikker på hva du argumenterer mot av det jeg skrev..? Jeg ser ikke at jeg har påstått verken at kosttilskudd solgt i apotek er farlig eller at vi ikke skal følge rådene fra Helsedirektoratet. Faktisk er det nettopp informasjon fra myndighetene jeg baserer det jeg skrev på. Også skriver du selv at alt er skadelig i for store doser, og det er jo det samme som jeg skriver. 

Men, det er ingen vits i å følge instruksen på pakken dersom du ikke faktisk har en mangel. For da er det heller ikke noe behov som trenger å dekkes. Da er det for de aller fleste, bortkastede penger. Det er helt unødvendig å ta kosttilskudd «for sikkerhetsskyld», med mindre fagpersoner eller helsemyndigheter har anbefalt dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2022 den 20.15):

Det var dette jeg siktet til.

Såvidt jeg har registrert, er det ikke dokumentert tilfeller i Norge der noen har fått problemer fordi de har lagret for mye næringsstoff i form av kosttilskudd. Det blir påstått av mange, men dokumentasjonen er i beste fall anekdotisk. 

For å få overskudd av næringsstoffene som lagres, må vi i tillegg til det vi får i maten spise tilskudd som er himmelhøyt over anbefalte doser. 

Hva er poenget med å advare mot å spise kosttilskudd hvis problemer med for høyt opptak er ikkeeksisterende?

Mineraler skal lagres i kroppen. En normal kropp lagrer f.eks. 2,5 g sink, 3-4 g jern, 25 g magnesium og 1-1,2 kilo kalsium. Opptaket av mineraler styres av hormoner. Når kroppen har fått nok av et mineral, dannes hormoner som stanser opptaket. Hvis ikke hadde vi blitt forgiftet. 

Verken vitaminer eller mineraler er "konsentrert" i kosttilskudd. Mineraler er grunnstoff. Det går ikke an å konsentrere grunnstoff. Ikke vitaminer heller. Molekylene er de samme, enten du spiser dem som mat eller kosttilskudd. 

Når du spiser kosttilskudd, havner det i magesekken. Der blir de oppløst og blander seg med maten vi spiser, før suppa blir sendt videre til tarmen, klart for opptak. 

Om vitaminene kommer til magesekken tilsatt i melk eller kosttilskudd, spiller ingen rolle. 

Det er ikke bortkasta å spise kosttilskudd. For å få i oss anbefalt mengde jod, må vi ifølge FHI spise to torskemiddager i uka.

Hvis du skal få anbefalt mengde magnesium gjennom mat, bør du være glad i broccoli, mørk sjokolade og blåskjell. 

Hvis du skal få i deg anbefalt mengde kalsium ved å drikke melk, må du drikke åtte deciliter hver dag. 

Hvor mange gjør det? 

Kosttilskudd er kvalitetssikring av næringsinntak. Spesielt for unger som ikke spiser to-tre fiskemiddager i uka og grønnsaker hver dag. Spiser vi kosttilskudd, er vi sikre på at vi får nok.

Alternativer er "å spise sunt og variert" og HÅPE på at vi får nok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var dette jeg siktet til.

Såvidt jeg har registrert, er det ikke dokumentert tilfeller i Norge der noen har fått problemer fordi de har lagret for mye næringsstoff i form av kosttilskudd. Det blir påstått av mange, men dokumentasjonen er i beste fall anekdotisk. 

For å få overskudd av næringsstoffene som lagres, må vi i tillegg til det vi får i maten spise tilskudd som er himmelhøyt over anbefalte doser. 

Hva er poenget med å advare mot å spise kosttilskudd hvis problemer med for høyt opptak er ikkeeksisterende?

Mineraler skal lagres i kroppen. En normal kropp lagrer f.eks. 2,5 g sink, 3-4 g jern, 25 g magnesium og 1-1,2 kilo kalsium. Opptaket av mineraler styres av hormoner. Når kroppen har fått nok av et mineral, dannes hormoner som stanser opptaket. Hvis ikke hadde vi blitt forgiftet. 

Verken vitaminer eller mineraler er "konsentrert" i kosttilskudd. Mineraler er grunnstoff. Det går ikke an å konsentrere grunnstoff. Ikke vitaminer heller. Molekylene er de samme, enten du spiser dem som mat eller kosttilskudd. 

Når du spiser kosttilskudd, havner det i magesekken. Der blir de oppløst og blander seg med maten vi spiser, før suppa blir sendt videre til tarmen, klart for opptak. 

Om vitaminene kommer til magesekken tilsatt i melk eller kosttilskudd, spiller ingen rolle. 

Det er ikke bortkasta å spise kosttilskudd. For å få i oss anbefalt mengde jod, må vi ifølge FHI spise to torskemiddager i uka.

Hvis du skal få anbefalt mengde magnesium gjennom mat, bør du være glad i broccoli, mørk sjokolade og blåskjell. 

Hvis du skal få i deg anbefalt mengde kalsium ved å drikke melk, må du drikke åtte deciliter hver dag. 

Hvor mange gjør det? 

Kosttilskudd er kvalitetssikring av næringsinntak. Spesielt for unger som ikke spiser to-tre fiskemiddager i uka og grønnsaker hver dag. Spiser vi kosttilskudd, er vi sikre på at vi får nok.

Alternativer er "å spise sunt og variert" og HÅPE på at vi får nok. 

Jeg forstår fortsatt ikke hva du argumenterer mot. Dette fremstår enten som argumentasjon for argumentasjonens skyld, eller at du sliter med leseforståelsen din og tillegger meg meninger jeg ikke har ytret.

At overskudd av enkelte næringsstoffer kan gi helseproblemer er fakta, men jeg har aldri sagt at dette er spesielt utbredt. Det er likevel et faktum som er meget godt dokumentert. Her kan du forøvrig lese om et norsk eksempel, siden du mente det var ikke-eksisterende:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/fekk-d-vitamin-forgifting-_-no-vil-han-atvare-andre-1.15840006

At man bør ta kosttilskudd «bare i tilfelle» er jeg uenig med deg i. Jeg mener det er unødvendig, av grunner nevnt i mitt første innlegg. Og dette baserer jeg på råd fra fagpersoner. Jeg finner i hvert fall ingen anbefalinger fra myndighetene om å ta diverse tilskudd «for sikkerhetsskyld». Enkelte ting er anbefalt for noen (f.eks. D-vitamin), men det aller meste får de fleste dekket i kosten. Hvis du finner anbefalinger fra myndighetene som støtter ditt syn, så legg gjerne ved link.

Og forøvrig: du nevner flere næringsstoffer og henviser til at vi må spise X mengde av en bestemt matvare for å få dette dekket. Men disse næringsstoffene finnes jo i mange forskjellige matvarer, ikke bare matvarene du viser til. Ergo: variert kost vil for de aller fleste bidra til å dekke behovet. Argumentasjonen din her er veldig lik den som brukes av selgere av kosttilskudd.

Kilder som støtter mine argumenter:

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/sma-grep-for-et-sunt-kosthold/trygg-bruk-av-kosttilskudd/ (Her finner du forøvrig beskrivelsen av kosttilskudd som næringsstoffer i konsentrert form, siden du argumenterer så hardt mot det. Men jeg tror egentlig dette handler mer om manglende leseforståelse/semantikk, enn uenighet.)

https://tidsskriftet.no/2004/06/tema-ernaering/vitamin-og-mineraltilskudd-nodvendig-god-helse

https://www.nrk.no/trondelag/mener-folk-kaster-bort-penger-pa-vitamintilskudd-_-fa-bevis-pa-at-det-har-effekt_-sier-forskere-1.16012041

https://sunnidrett.no/spis-mat-ikke-preparat/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...