Gå til innhold

Kompisen min fikk god jobb med god lønn bare av å lyve på CV!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er nyutdannet ingeniør. Med 0 arbeidserfaring. Han ligger også under gjennomsnittet når det gjelder karakterer. Han lyget om sine arbeidserfaring og referanser og var veldig flink til å tro på hans løgner og fikk dermed en god jobb i en internasjonalbedrift som nyutdannet med bachelorgrad og lønn tilsvarende 700 000,- . Han fikk også flere jobbtilbud og selv de som var utdannet innen HR og personalledelse klarte ikke å ta han.  

Jeg kjenner han veldig godt for han er en barndoms kompis også leste jeg gjennom kontrakten hans. 

Jeg er ekstremt sjokkert er det mulig?!

Anonymkode: 91ed5...599

Videoannonse
Annonse
Skrevet

CV-juks er straffbart, og er en form for bedrageri som kan gi fengselsstraff. 

Dette bør/må du rapportere inn HVIS du er sikker i din sak, da.... 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Bombasi skrev (1 minutt siden):

At det er straffbart er en ting. Men det som overasker meg mest er disse arbeidsgivere og høyt utdannet HR personell som ikke klarte å finne ut av det 😂😅🤷‍♂️

• Liker 7
Skrevet

Ja det er fullt mulig, en del lyver på CV. Jeg tenker at det er dems liv og dems risiko. Om sjefen ringer referanser vil løgnen avsløres men jeg hadde ikke giddet å blande meg eller bry meg noe om det 

Anonymkode: 7300c...6bf

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Han fikk også flere jobbtilbud og selv de som var utdannet innen HR og personalledelse klarte ikke å ta han.  

Tror de færreste bedrifter gjør en ordentlig sjekk av kandidatene de ansetter. Når det er sagt så burde man raskt etter ansettelsen oppdage at vedkommende har null relevant arbeidserfaring og at referansene og CVen ikke kan stemme. 

Anonymkode: 30169...505

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er fullt mulig, en del lyver på CV. Jeg tenker at det er dems liv og dems risiko. Om sjefen ringer referanser vil løgnen avsløres men jeg hadde ikke giddet å blande meg eller bry meg noe om det 

Anonymkode: 7300c...6bf

De ringte hans falske referanser, de var noen av hans venner som hadde jobbet i samme området, de var derfor godt forberedt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

At det er straffbart er en ting. Men det som overasker meg mest er disse arbeidsgivere og høyt utdannet HR personell som ikke klarte å finne ut av det 😂😅🤷‍♂️

Intervju handler om å selge seg selv.

Ofte vet ikke de som sitter å intervjuer hva de skal ha eller ser etter heller, spesielt i tekniske yrker. Er du flink på selge deg selv så er du ofte inne. 

Anonymkode: 85ec5...497

Skrevet

Man belønner kreativitet og risikovillighet:/

• Liker 1
Skrevet

Han sliter hvis dette blir avslørt. Skummelt med ingeniører som er juksemakere også. Vil du være kompis med en som ikke har skrupler og null integritet? Pass deg litt for å ha for mye med han å gjøre.

Anonymkode: 1616a...9cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De ringte hans falske referanser, de var noen av hans venner som hadde jobbet i samme området, de var derfor godt forberedt. 

Nettopp. Dette er svindel. Arbeidsgivere sjekker sjelden opp at referansene er dem de sier at de er. 

Anonymkode: 6897c...c85

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er et sånt høyt utdannet HR personell som jobber med rekruttering. 
Hadde nok ikke fått det med meg nei. 

Skrevet

Det var høy risiko, men han hadde "flaks". Tilfeldigheter gjorde at han ikke ble tatt. Det er så klart mulig, men ikke sannsynlig, med et slikt utfall.

Anonymkode: f85dc...2d2

Skrevet

Det gjenstår bare å se om han klarer jobben da. Mulig han måtte ha den kneika (falsk referanse) for å få seg relevant jobb. For noen er jo det å bare få jobb vanskelig, selv om de er fungerende og kompetente på jobb. 

Anonymkode: c005f...2ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han er nyutdannet ingeniør. Med 0 arbeidserfaring. Han ligger også under gjennomsnittet når det gjelder karakterer. Han lyget om sine arbeidserfaring og referanser og var veldig flink til å tro på hans løgner og fikk dermed en god jobb i en internasjonalbedrift som nyutdannet med bachelorgrad og lønn tilsvarende 700 000,- . Han fikk også flere jobbtilbud og selv de som var utdannet innen HR og personalledelse klarte ikke å ta han.  

Jeg kjenner han veldig godt for han er en barndoms kompis også leste jeg gjennom kontrakten hans. 

Jeg er ekstremt sjokkert er det mulig?!

Det er faktisk mer av det enn folk tror, jeg kjenner flere som jobber i det offentlige som bare har sendt jobbsøknader og referanser,uten noe papirer fra utdanninsinstitusjoner,men de har skrevet i søknaden at de er utdannet enten sosionomer eller vernepleiere. Flere har fått jobb og lønn utfra at de er høyskoleutdannet,så skal de fremvise papirer senere.....men det blir selvsagt glemt av kommunen. Det er veeldig mange uten fullført utdannelse som jobber som faglærte rundt om i kommunene,med lønn som høyskoleutdannede.

Anonymkode: a8ea5...a2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er faktisk mer av det enn folk tror, jeg kjenner flere som jobber i det offentlige som bare har sendt jobbsøknader og referanser,uten noe papirer fra utdanninsinstitusjoner,men de har skrevet i søknaden at de er utdannet enten sosionomer eller vernepleiere. Flere har fått jobb og lønn utfra at de er høyskoleutdannet,så skal de fremvise papirer senere.....men det blir selvsagt glemt av kommunen. Det er veeldig mange uten fullført utdannelse som jobber som faglærte rundt om i kommunene,med lønn som høyskoleutdannede.

Anonymkode: a8ea5...a2e

Er det noen som faktisk har systemer på dette, så er det offentlig forvaltning. Med mindre du nevner hvilke offentlige instanser dette dreier seg om, og hvor mange "flere" er, så tror jeg faktisk ikke på deg. (Joda, vi har alle hørt om de legene som ikke er leger, men de få det gjelder blir slått såpass stort opp at alle husker det i mange år.) 

Jeg tror heller ikke alt for mye på påstandene i hovedinnlegget. Joda, dette forekommer, men internasjonale selskaper og store selskaper har i de fleste tilfeller gode rutiner for grundig bakgrunnssjekk, med bruk av eksterne tjenester som er spesialister på akkurat dette. De eksterne aktørene verifiserer blant annet om referansene er ekte. Det er heller i småbedrifter med få ressurser og lite kapasitet til skikkelig bakgrunnssjekk at juks av denne typen lar seg gjennomføre. 

Anonymkode: 45c3f...a73

• Liker 2
Skrevet
Bombasi skrev (14 timer siden):

Nei slutt a! Så lenge han vet hva han driver med, altså har utdannelsen som er relevant, så er det samma

Anonymkode: b191d...71d

Skrevet

ALLE pynter litt på CVen. De som ikke gjør det, får jobb gjennom nepotisme, eller er arbeidsledige.

Anonymkode: ebcf8...04c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ALLE pynter litt på CVen. De som ikke gjør det, får jobb gjennom nepotisme, eller er arbeidsledige.

Det er bare sprøyt. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bare sprøyt. 

Det er fakta.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei slutt a! Så lenge han vet hva han driver med, altså har utdannelsen som er relevant, så er det samma

Anonymkode: b191d...71d

Selvfølgelig ikke! Å lyve på CV er ganske alvorlig. Og fyren ville neppe fått jobben hadde det ikke vært for løgnen, som da ville gitt en bedre kvalifisert jobben. Som igjen ville gagnet en annen og ikke minst arbeidsplassen. 

Å pynte/overdrive på CV er èn ting, men å lyve og fortelle usannheter er en annen og burde ikke bli bagatellisert slik du gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...