AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #1 Skrevet 24. september 2022 Er bonusmamma til en gutt på 11 år i 6. klasse. Jeg har ingen barn selv og eneste referansen er meg selv som barn.. Bonussønnen min fungerer veldig bra sosialt, er oppegående, morsom, ironisk og empatisk. Men, han han ikke klokka, har ikke noe forståelse for tid og skjønner ikke helt enkle grunnleggende ting. Han kan gå i skapet for å finne noe og begynner å lete på høyre side. Da sier jeg «ikke den siden, andre siden» som i venstre. Da snur han seg helt rundt og ser på andre siden av rommet feks. Jeg kan si «vi skal dra om 10 minutter» men han har ikke forståelse om tid.. Samme med mat, hvis noe skal stå i ovnen i 45 min spør han etter 3 minutter om «nå er det vel klart?». Han kan få med seg 100kr i butikken for å kjøpe noe men ender opp med å måtte legge tilbake masse fordi han ikke vet hva hundre kroner er. Har tatt opp dette med faren og det er snakk om litt ekstra spes.undervisning på skolen. Spørsmålet mitt er, er dette vanlig for en 11-åring? Jeg husker meg selv fra den alderen og jeg kan ikke huske å være så «bak». Takk for svar. Anonymkode: 81984...7b0 1
Toyah Skrevet 24. september 2022 #2 Skrevet 24. september 2022 Stor forskjell på barn. Det er en del 6.klassinger som ikke kan klokke, eller har tidsperspektiv. Høyre/venstre er også mange som strever med. Han har noe ekstra undervisning på skolen sier du, men hva sier far. Jeg vil jo tro at skolen har fanget opp om det er noen vansker? 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #3 Skrevet 24. september 2022 Ikke helt vanlig nei, men kan veldig godt gå seg til. Selv kunne jeg forresten ikke klokka (den analoge) før jeg var voksen. Men tidsbegrep hadde jeg jo likevel fra tidlig alder. Jeg skjønte at fem minutter var snart, og at 45 minutter var lenger til. Man må jo sikre seg at de i det hele tatt får med seg hva du sier, jeg har ofte trodd at de har hørt og forstått, men så har de virkelig ikke fått med seg en ting. Det er vel de små barnehagebarna som ikke har helt grep om rom og plassering. Penger har jeg aldri hatt for mye av, og lærte meg tidlig verdien av. Mine tre barn er likens (min treåring er bl.a. nøgd fordi han "tisser sidelengs". Han skjønner at i før er fortid, men kaller fremdeles alt som har skjedd for "i går", og det som skal skje for "i morra" Jeg som voksen kunne snudd meg rundt i rommet den dag i dag hvis du ba meg lete på andre siden (men jeg er ikke så oppvakt egentlig, selv om evnenivået er gjennomsnittlig. Anonymkode: 2bce4...92f 1
Mrs Robinson Skrevet 24. september 2022 #4 Skrevet 24. september 2022 Gjelder dette kun matematikk/romforståelse, eller viser det seg på andre områder også? 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #5 Skrevet 24. september 2022 Er han flink på skolen da? Alle de positive kvalitetene du ramser opp stemmer ikke med lave evner i alle fall, da må det i så fall være snakk om mer spesifikke vansker Anonymkode: 90594...747 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #6 Skrevet 24. september 2022 Ts her. Han har dysleksi og lese og skrivevansker. Når man møter han virker han egentlig over snittet oppegående og smart, og har et veldig stort ordforråd. Men kan knapt lese og skrive. Engelsk er han kjempegod på pga YouTube. Han klarte ikke å skrive sitt eget etternavn før i sommer. Så langt over snittet på mye, og veldig under på det rent faglige Anonymkode: 81984...7b0 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #7 Skrevet 24. september 2022 Mulig han har dyskalkuli Anonymkode: 1b2dc...ee2 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #8 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Er bonusmamma til en gutt på 11 år i 6. klasse. Jeg har ingen barn selv og eneste referansen er meg selv som barn.. Bonussønnen min fungerer veldig bra sosialt, er oppegående, morsom, ironisk og empatisk. Men, han han ikke klokka, har ikke noe forståelse for tid og skjønner ikke helt enkle grunnleggende ting. Han kan gå i skapet for å finne noe og begynner å lete på høyre side. Da sier jeg «ikke den siden, andre siden» som i venstre. Da snur han seg helt rundt og ser på andre siden av rommet feks. Jeg kan si «vi skal dra om 10 minutter» men han har ikke forståelse om tid.. Samme med mat, hvis noe skal stå i ovnen i 45 min spør han etter 3 minutter om «nå er det vel klart?». Han kan få med seg 100kr i butikken for å kjøpe noe men ender opp med å måtte legge tilbake masse fordi han ikke vet hva hundre kroner er. Har tatt opp dette med faren og det er snakk om litt ekstra spes.undervisning på skolen. Spørsmålet mitt er, er dette vanlig for en 11-åring? Jeg husker meg selv fra den alderen og jeg kan ikke huske å være så «bak». Takk for svar. Anonymkode: 81984...7b0 Kjøp et armbåndsur til gutten og lær han klokken. Trodde alle lærte klokken i 1 klasse? Anonymkode: c9e7f...ead 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #9 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøp et armbåndsur til gutten og lær han klokken. Trodde alle lærte klokken i 1 klasse? Anonymkode: c9e7f...ead Det er ikke alle som kan lære klokka like lett, om det ligger noe mere bak. Anonymkode: 1b2dc...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #10 Skrevet 24. september 2022 Dyskalkuli er mer enn bare mattevansker. Det går på delen av hjernen som også har med rom og retningssans, tid osv å gjøre. Kanskje han sliter med alt dette? Anonymkode: 0b04a...3c2 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #11 Skrevet 24. september 2022 Hvor myr hjelp har han fått hjemme med å lære seg klokka, evt knute skolisser og lære seg å sykle og sånne basis ting ? En med dysleksi skal kunne vite hva som et venstre og høyre i et skap ? Anonymkode: a1d60...95d 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #12 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor myr hjelp har han fått hjemme med å lære seg klokka, evt knute skolisser og lære seg å sykle og sånne basis ting ? En med dysleksi skal kunne vite hva som et venstre og høyre i et skap ? Anonymkode: a1d60...95d Men med dysleksi, er det også større sjanse for dyskalkuli også. Og da kan tall, matte, tid, klokke mm være vanskelig. Anonymkode: 1b2dc...ee2 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #13 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts her. Han har dysleksi og lese og skrivevansker. Når man møter han virker han egentlig over snittet oppegående og smart, og har et veldig stort ordforråd. Men kan knapt lese og skrive. Engelsk er han kjempegod på pga YouTube. Han klarte ikke å skrive sitt eget etternavn før i sommer. Så langt over snittet på mye, og veldig under på det rent faglige Anonymkode: 81984...7b0 Men har han tatt evnetest hos PPT? Det hadde jeg bedt om ut fra det du beskriver nå. veldig indikasjon for det vil jeg si Anonymkode: 90594...747 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #14 Skrevet 24. september 2022 Nei, dette er ikke vanlig for et barn på denne alderen. Så fint at du er oppmerksom på dette, for han vil ha behov for ekstra hjelp for å lære seg dette for å kunne bli mer selvstendig. Anonymkode: 8d6a4...8be 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #15 Skrevet 24. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Kjøp et armbåndsur til gutten og lær han klokken. Trodde alle lærte klokken i 1 klasse? Anonymkode: c9e7f...ead Det er virkelig ikke vanlig å lære klokka i første klasse. Det er et tema som kommer igjen mange ganger til langt opp på mellomtrinnet. Husk at 1. klasse er 6-åringer, de er veldig små. Det er ikke vanlig med analog klokke lenger, så ikke uvanlig at barn strever med klokka. Tviler sterkt på at et barn med så store utfordringer med tid og i tillegg dysleksi vil lære klokka ved å få en klokke. Anonymkode: 4191a...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #16 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er virkelig ikke vanlig å lære klokka i første klasse. Det er et tema som kommer igjen mange ganger til langt opp på mellomtrinnet. Husk at 1. klasse er 6-åringer, de er veldig små. Det er ikke vanlig med analog klokke lenger, så ikke uvanlig at barn strever med klokka. Tviler sterkt på at et barn med så store utfordringer med tid og i tillegg dysleksi vil lære klokka ved å få en klokke. Anonymkode: 4191a...ea9 jo det er vanlig, de begynner med klokka i siste del av 1 klasse og har litt i 2 klasse, 6åringer er ikke så små. min kunne klokken nesten helt før hn begynte Anonymkode: 55113...4e8 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #17 Skrevet 24. september 2022 Ikke vanlig nei. Har selv slitt med skole da jeg ble fortere ferdig en alle andre å oppgavene var kjedelige så jeg spilte bare dum så jeg slapp unna lettere. Har høy iq. Dumma meg også til hjemme så godt jeg kunne 😂 rart jeg vet men det funka da oppgaver var dødskjedelig å da slapp jeg sitte med det. Gjorde ferdig matteboka på under en skole time når jeg bare gadd å etter det fant jeg ut det var kjedelig får da var min *belønning* flere oppgaver. Følte meg straffa var bare ett barn lærte fort å utnytte så jeg slapp å følte noe var galt med meg Anonymkode: 4955b...ce1 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #18 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men med dysleksi, er det også større sjanse for dyskalkuli også. Og da kan tall, matte, tid, klokke mm være vanskelig. Anonymkode: 1b2dc...ee2 Så vidt jeg vet så er denne gutten ikke utredet og da kan vi se bort fra dyskalkuli. Det har ingenting med det motoriske. Sånne barn må en være veldig flink til å vise fysisk hva de skal gjøre. Da lærer de bedre. Jeg tror at jeg hadde kontaktet PPT og bedt om en samtale, dvs far og mor må nok gjøre det i første omgang Anonymkode: a1d60...95d
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #19 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så vidt jeg vet så er denne gutten ikke utredet og da kan vi se bort fra dyskalkuli. Det har ingenting med det motoriske. Sånne barn må en være veldig flink til å vise fysisk hva de skal gjøre. Da lærer de bedre. Jeg tror at jeg hadde kontaktet PPT og bedt om en samtale, dvs far og mor må nok gjøre det i første omgang Anonymkode: a1d60...95d Det stod ingenting i innlegget at han sliter med motorisk. Og han er ikke utredet for feks dyskalkuli, så det er mye mulig, hvorfor mener du man kan se bort i fra det ? Anonymkode: 1b2dc...ee2 1 1
Mitalita Skrevet 25. september 2022 #20 Skrevet 25. september 2022 Dysleksi er så mye mer enn bare lese og skrivevansker. Jeg har dysleksi og sliter enda med høyre og venstre. Jeg brukte lang tid på å lære meg klokken og tidsperspektiv. Tidsperspektiv har jeg enda vansker med da jeg ikke klarer å se for meg hvor god tid jeg egentlig har osv. Sjekk ut dysleksinorge.no Podkasten fakk skrivefeil og foredrag holder mads Johan Øgaard. Hilsen en med dysleksi 😊 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå