Gå til innhold

Swedoor, knirker allerede og låsekassen spretter ikke opp håndtaket helt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

En Swedoor innedør har begynt å knirke noe forferdelig i hengslende etter ca. litt under 2 år.

Fra det jeg kan forstå så er dette egentlig vedlikehold på døren jeg selv må utføre, og ikke noe som er feil i produktet i seg selv? I så fall, har dere noe tips mot den knirkingen?

Det andre er at låsekassen, den spretter ikke opp håndtaket helt opp når jeg åpner og lukker døren. Du må dra håndtaket helt opp eller så henger det litegrann ned. Er det kanskje noe jeg må smørre på den også eller er det bare billig fjær i den siden døra var rimelig? Jeg ser på låsekassen at den mangler merke på seg så mistenker det er en rimelig modell enn den jeg hadde før som var merket ASSA ABLOY / Trioving og holdt i mange tiår.

Takk for svar for de som vet noe om dører :) 

Anonymkode: e7ec2...1df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare kjøp deg en smørespray (sprayboks med rør), og spray litt i hengslene, så fikser det seg kjapt. Gjort mange ganger dette, både på dyr og billig dør i ulike leiligheter jeg har bodd. 

Anonymkode: 91b5f...e27

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare kjøp deg en smørespray (sprayboks med rør), og spray litt i hengslene, så fikser det seg kjapt. Gjort mange ganger dette, både på dyr og billig dør i ulike leiligheter jeg har bodd. 

Anonymkode: 91b5f...e27

Takk, hvor får du kjøpt det? Jernia, Clas Ohlson, Biltema? Hvis det er kjapt er jo det fantastisk. Jeg har noe olje liggende for motorsag kjeder, så kanskje den også kan virke.

Er passelig ny bolig eier så vet ikke noe om vedlikehold. Føler meg litt dum om du skjønner.

På nett sto det du kunne bare bruke såpe i hengslene, og det hørtes rart ut. Håndsåpe eller Zalo liksom?

Anonymkode: e7ec2...1df

Skrevet (endret)

Tømreren sier kjedeolje til motorsag er bedre enn crc til hengsler, fordi den holder lenger/ikke tørker så fort. 

Problemet med håndtaket kan være at dørvrideren er montert litt for hardt, kan hjelpe å løsne litt. Kan hjelpe å smøre godt også, men da helst med crc. Ellers er visst bare låsekassene til Swedoor sånn dessverre, på de dyrere dørene vi har også. Det er en svakhet de ofte har.

Endret av Elle Melle
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...