Gå til innhold

Er dette vanlig praksis i fosterhjem? Game over når man er 18?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange biologiske foreldre mener jo også at deres 18 åringer skal klare seg selv når de blir myndig.

Anonymkode: 1924e...b54

Dette skulle jeg likt å få noe dokumentasjon på. 

Det er langt fra min oppfatning av virkeligheten ihvertfall...

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjerteløst ☹️😞

Hadde jeg søkt om å være fosterhjem hadde min innstilling vært at de var en del av nær familie. 

Om deres egen familie hadde bedret forholdene hjemme og opprettet god kontakt hadde jeg backet høflig ut mer, men hatt åpen dør og invitert innimellom. 

Men om et barn kom til meg i tidligere alder hadde jeg jo ansett det som mitt eget barn og ønsket adoptere på sikt om mulig. Gi ungen en tilhørighet. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg har vært borti noen ungdommer som velger å "takke nei" til ettervern og flytter hjem til biologisk familie den dagen de fyller 18. I en del av disse tilfellene ender man opp "alene", da foreldrene ikke har resursene de trengte i utgangspunktet. 

Det er så mange faktorer som spiller inn, så mange såre følelser, så mange vonde opplevelser. 

Min bestevenninne har vokst opp i fosterhjem. De var fantastiske. Fosterbarna og egne barn har vært likestilt i alt annet enn arv. 

Jeg selv har vært fosterhjem, men det var familieplassering, så vi har kontakt i dag. Mitt fosterbarn flyttet hjem igjen før fylte 18, da situasjonen i hjemmet bedret seg. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
sirenas skrev (5 minutter siden):

Har ikke noe dokumentasjon

Men som lærer til den aldersgruppen, så gjelder det flere enn man tror. 

• Liker 2
Skrevet

Det høres jo helt absurd ut at noen skal la et barn vokse opp hos seg og så bryte kontakten helt når barnet fyller 18. Man blir jo knyttet til barnet i løpet av alle de årene. Burde bli det, hvertfall! 

Anonymkode: d7e64...8d8

• Liker 4
Skrevet

Mine er nå over 20, og begge bor hjemme. Selvfølgelig blir vi engasjerte besteforeldre om de engang får barn. Men, jeg ser at det kan nok være annerledes med en som flytter inn som 15-16 åring, og har tett kontakt med familien, og de som kommer i fosterhjem før/i barneskolealder. 

Anonymkode: c6b29...c3d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tror dette gjelder få engasjerte fosterforeldre.

Jeg kjenner noen som tok imot to brødre og "ga" opp den ene etter et par år mens broren ble boende. Hjerteskjærende, men de klarte ikke mer ungen hadde så mye bagasje.

Anonymkode: ab834...291

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi og stusset på det, men vi konkluderte med at han kanskje har bodd i flere ulike hjem.

Hvis ikke er det virkelig hjerteskjærende! Jeg jobber i barnehage, og jeg blir jo glad i barna og kjempetrist når de begynner på skolen. Hadde jeg bodd med et av barna i 13 år og vært den eneste familien og tryggheten de har hatt i hele livet, altså det er jo en helt annen dimensjon! Hvordan noen kan snu ryggen til et barn i den situasjonen aner jeg ikke!

Anonymkode: 0e2f2...a9e

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi og stusset på det, men vi konkluderte med at han kanskje har bodd i flere ulike hjem.

Hvis ikke er det virkelig hjerteskjærende! Jeg jobber i barnehage, og jeg blir jo glad i barna og kjempetrist når de begynner på skolen. Hadde jeg bodd med et av barna i 13 år og vært den eneste familien og tryggheten de har hatt i hele livet, altså det er jo en helt annen dimensjon! Hvordan noen kan snu ryggen til et barn i den situasjonen aner jeg ikke!

Anonymkode: 0e2f2...a9e

Det er mye bra i norsk barnevern. Men det er også en del ting som ikke fungerer.

En venninne av meg var fostermor for en gutt fra han var 2-3 år. Gutten er psykisk utviklingshemmet. Hun elsket han som sin egen. Hennes egne barn, så på han som en bror. Den dagen han fylte 18 år, opphørte kontrakten og gutten ble flyttet inn i bolig med bistand. Siden min venninne kun har vært fostermor, har hun ingen juridiske rettigheter. Hun får knapt lov til å besøke han i den boligen han bor i, da det er kommunen som nå har omsorgen for han.

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk at (mange) fosterforeldre gjør det for pengenes skyld. Litt mindre vanlig i Norge enn andre land, hvor fosterbarn anses som en fast inntektskilde - og derav har mange fosterfamilier et halvt dusin fosterbarn.

Anonymkode: 0d65a...42d

• Nyttig 1
Skrevet

Det er jo lett å dømme her, men det kan være mange ulike grunner til at fosterforeldre ikke følger opp etter barnet fyller 18. Noen barn flytter hjem til egne foreldre og kutter all kontakt. Noen er veldig krevende og det er ikke alltid fosterforeldrene faktisk klarer å skape en god relasjon som kan ivaretas. Fosterforeldre er vanlige mennesker, de er ikke supermennesker, og noen av disse barna bærer på såpass vonde erfaringer at det bare ikke fungerer å ha en varig relasjon. Noen barn flytter fra hjem til hjem til hjem... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg så på luksusfellen om han som var i fosterhjem fra han var 5 til han var 18, samme hjemmet. Han fikk ikke noe tips råd eller opplæring i økonomi av de, han var også helt på egne ben som 18åring. Det knuste hjertet mitt litt. For ham er jo de menneskene det nærmeste han kom en familie uten å være det. Å vokse opp der fra han var 5 og med de opplevelsene han må ha hatt det før, jeg forstår ikke at de bare kan dytte ham ut som 18åring. Bare fordi man er myndig og voksen, og ikke lenger under barnevern så er man jo ikke bare et navn som strykes eller krysses ut. De færreste jeg kjenner på 18 år var helt klare til å kuttes ut av familien og omtrent behandles som luft, er det seriøst praksisen? 

Anonymkode: ccb7b...5b7

Bekreftet fosterforeldrene at de ikke oppdro han på noe vis, på økonomi etc? Eller var det hans ord? Husk at fosterforeldrene ikke nødvendigvis bare kan uttale seg. 

Anonymkode: cf27e...62a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker ikke bare økonomisk, selv om det enda er da noe, men de folkene har man jo feiret jul med, delt hverdagen med, og alt, jeg kan ikke forstå hvordan man bare kan sparke ut et barn som har vokst opp hos en. 

Ts

Anonymkode: ccb7b...5b7

For økonomien er nok hovedgrunnen, fosterhjem gjør en jobb så selv om barna ser på det som sin familie er det mange mange som desverre våkner til en ny virkelighet når de er 18, mange fosterforeldrene liker ikke en gang ungene de har hatt boende. Stakkars stakkars barn! 

• Nyttig 1
Skrevet
sirenas skrev (1 time siden):

Neiok, så fordi du ikke personlig kjenner noen med den opplevelsen, så er det vanskelig å se for seg? 

Anonymkode: cf27e...62a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Husk at (mange) fosterforeldre gjør det for pengenes skyld. Litt mindre vanlig i Norge enn andre land, hvor fosterbarn anses som en fast inntektskilde - og derav har mange fosterfamilier et halvt dusin fosterbarn.

Anonymkode: 0d65a...42d

Nei Mamge gjør det ikke for pengenes skyld , det er elendig betalt forøvrig 

Anonymkode: 63221...e3a

• Liker 5
Skrevet
Albbas skrev (10 minutter siden):

Det er jo lett å dømme her, men det kan være mange ulike grunner til at fosterforeldre ikke følger opp etter barnet fyller 18. Noen barn flytter hjem til egne foreldre og kutter all kontakt. Noen er veldig krevende og det er ikke alltid fosterforeldrene faktisk klarer å skape en god relasjon som kan ivaretas. Fosterforeldre er vanlige mennesker, de er ikke supermennesker, og noen av disse barna bærer på såpass vonde erfaringer at det bare ikke fungerer å ha en varig relasjon. Noen barn flytter fra hjem til hjem til hjem... 

👏

Skrevet
Kaneel skrev (3 minutter siden):

For økonomien er nok hovedgrunnen, fosterhjem gjør en jobb så selv om barna ser på det som sin familie er det mange mange som desverre våkner til en ny virkelighet når de er 18, mange fosterforeldrene liker ikke en gang ungene de har hatt boende. Stakkars stakkars barn! 

Å der var du igjen ja for å spre litt hat. Nei økonomien er nok ikke grunnen

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei Mamge gjør det ikke for pengenes skyld , det er elendig betalt forøvrig 

Øhhh nei temmelig ok betalt om man har forsterket fosterhjem! Vet om flere som tjener godt på dette

• Nyttig 1
Skrevet
Kaneel skrev (16 minutter siden):

Øhhh nei temmelig ok betalt om man har forsterket fosterhjem! Vet om flere som tjener godt på dette

Nei det er ikke temmelig godt betalt!

• Liker 1
Skrevet
Kaneel skrev (17 minutter siden):

Min venninne hadde bedre betalt som fostermor, enn jeg hadde som lærer ;)

Hvis man er forsterket fosterhjem og legger på satsen for utgiftsdekning, så er det ikke så verst betalt. 

Man blir ikke rik, men man klarer seg godt. Noen som er hensikten, siden man ikke kan ha en jobb i tillegg til. 

Men det er jo forskjell. 

Jeg hadde ikke mye i tillegg for å ha fosterbarn, siden det var familieplassering og jeg kunne ha jobb ved siden av og barnet gikk i skolen og ikke hadde tilsynsordning. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...