Gå til innhold

Er dette vanlig praksis i fosterhjem? Game over når man er 18?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så på luksusfellen om han som var i fosterhjem fra han var 5 til han var 18, samme hjemmet. Han fikk ikke noe tips råd eller opplæring i økonomi av de, han var også helt på egne ben som 18åring. Det knuste hjertet mitt litt. For ham er jo de menneskene det nærmeste han kom en familie uten å være det. Å vokse opp der fra han var 5 og med de opplevelsene han må ha hatt det før, jeg forstår ikke at de bare kan dytte ham ut som 18åring. Bare fordi man er myndig og voksen, og ikke lenger under barnevern så er man jo ikke bare et navn som strykes eller krysses ut. De færreste jeg kjenner på 18 år var helt klare til å kuttes ut av familien og omtrent behandles som luft, er det seriøst praksisen? 

Anonymkode: ccb7b...5b7

• Liker 13
  • Hjerte 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både og. Da jeg var i fosterhjem sa fosterforeldrene mine at dem aldri ville lukke døren for meg - selv etter fylte 18. Men jeg vet om flere som har måttet stå på egne bein rent økonomisk, ja.

Det er mulig å få søke om ettervern, slik at man får oppfølging fra bvtj. etter myndighetsalder.

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Huff,  dette virket brutalt.  Jeg har ingen kunnskaper om dette men håper ikke  det er slik at du ute av systemet dagen du passerer 18.

Anonymkode: 11179...ded

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huff,  dette virket brutalt.  Jeg har ingen kunnskaper om dette men håper ikke  det er slik at du ute av systemet dagen du passerer 18.

Anonymkode: 11179...ded

Det finnes et ettervern, men kanskje ungdommen selv må be om det? 
De færreste 18-åringer er vel klar til å stå på helt egne ben. 

Skrevet

du kan ha ettervern helt frem til 25 år mener jeg det er blitt. Er mange opplevelser med dette. Men er man 18 er man ute om man ikke ber om mer tiltak. Barnevernet skal da hjelpe med kontakt med nav og de andre instansene som man trenger som voksen. Dessverre blir mange etter 18 overlatt til seg selv og ikke lært opp i voksenlivet,,,

Skrevet

Jeg tenker ikke bare økonomisk, selv om det enda er da noe, men de folkene har man jo feiret jul med, delt hverdagen med, og alt, jeg kan ikke forstå hvordan man bare kan sparke ut et barn som har vokst opp hos en. 

Ts

Anonymkode: ccb7b...5b7

• Liker 20
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Både og!

Det å være fosterhjem er i og for seg en jobb og når barnet fyller 18, er det i de fleste tilfeller slutt på arbeidsforholdet. Heldigvis er det mange fosterforeldre som ser på dette som et livslangt prosjekt og ønsker å ha barna i livet videre, men det er mange faktorer som spiller inn her. Noen ganger ønsker jo ikke fosterbarnet videre kontakt heller. 

Det er mulig for mange å søke ettervern frem til de er mellom 21-23 igjennom barnevernet. Takker man nei til det, må man jo klare seg selv økonomisk og uten veiledning. 

• Liker 7
Skrevet

Hva er det slags mennesker som blir fosterfamilie og kaster poden på dør når han er 18? De får ikke penger lenger?

Det må vel være opp til staten å sørge for ettervern for disse ungdommene? Jeg er bare rystet over hele systemet. 

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Skrevet

Dette var trist lesing, jeg er fosterbarn. Har aldri mista "familie min" er over 40 år nå og barna mine har fantastisk besteforeldre. 

De har lært meg så utrolig mye og vært med meg siden jeg var en redd og forsømt 5 åring.

Fostetfar fulgt meg opp kirkegulve og stolte var de der når mine barn og derres barnebarn ble født. Ja vi tilbringer forsatt tid sammen, bedre foreldre kunne jeg ikke fått. Og besteforeldre på begge sider og en haug ned tanter og onkler og etterkommere.

Anonymkode: 92df6...88c

• Liker 9
  • Hjerte 32
Skrevet

Hvilken episode i luksusfellen var dette? Høres veldig sårt ut for 18 åringen 

• Liker 3
Skrevet

jeg ble det. Satt til meg selv som 18 åring. Tøff vei å gå men i dag hjelper jeg andre med litt veiledning ang nav og søknader osv. 

Skrevet
Mellah skrev (1 minutt siden):

jeg ble det. Satt til meg selv som 18 åring. Tøff vei å gå men i dag hjelper jeg andre med litt veiledning ang nav og søknader osv. 

Har du fått egen familie? 

• Nyttig 1
Skrevet

Skulle jeg hatt fosterbarn ville det barnet vært barnet mitt hele livet. Ville aldri slutta å bry meg bare fordi «kontrakten» har opphørt.

(Tror ikke jeg kan bli fosterhjem uansett da, er alene og på AAP.)

Anonymkode: 2bc5d...926

• Liker 8
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg har fått egen familie og kontakt med min biologiske familie i voksen alder

Skrevet

Det kan være sånn, men ingen oppegående fosterforeldre gjør det.

Et vennepar har vært fosterforeldre i alle år. Tror de har hatt 5 unger innom.. minst. 

eldste jentungen på 24 bor fortsatt på rommet sitt hjemme hos dem. De har ikke fått penger av barnevernet på noen år, men som de sier selv: «vi ble ikke fosterhjem for å tjene penger» Fosterbarna deres er barna deres. Enkelt og greit. De får bo der så lenge de trenger det. Og er alltid velkommen etter at de har flyttet ut og.

Med tanke på det mange fosterbarn har vært gjennom før de kommer i fosterhjem, er det ikke uvanlig at de trenger å bo hjemme etter fylte 18.

Å kaste ut et fosterbarn den dagen de fyller 18, er umenneskelig og brutalt.

• Liker 5
  • Hjerte 14
Skrevet

Det varierer veldig tror jeg. Ikke alle fosterhjem er gode hjem, og ikke alle gode fosterhjem har mulighet til å fortsette lengre uten støtte fra det offentlige. For noen er det nok game over når barnet er 18. Andre barn kombinerer ettervern sammen med fosterfamilie. Jeg kjenner også til fosterhjem hvor fosterbarn har bodd lenge etter myndighetsalder uten støtte fra det offentlige. 

• Liker 2
Skrevet

Det er kjempetrist når/at det skjer, men det gjør det. Min kusine har hatt 2 fosterbarn, og både hjalp dem med utdanning etter 18 og har jevnlig kontakt med dem. Nå har de en 3. som er veldig vanskelig og har store adferdsproblemer, men de gir ikke opp. Kudos til dem, og veldig leit når man bare blir kastet ut "i livet" etter en allerede vanskelig oppvekst 💔 

Anonymkode: 411ec...3ed

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er ofte opp til fosterforeldre, og det er svært individuelt. Jeg har stått på egne bein siden jeg var 18. Ingen søndagsmiddager, ingen økonomisk hjelp, ingen foreldre eller ettervern, ingen å feire jul og nyttår med etter jeg fylte 18. Det er selvsagt sårt men sånn er livet for mange.

Anonymkode: 6f78b...3f6

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet

Fosterforeldre er ikke bedre mennesker enn andre, fordi de tar til seg et fosterbarn!

Mange biologiske foreldre mener jo også at deres 18 åringer skal klare seg selv når de blir myndig.

Anonymkode: 1924e...b54

• Liker 7
Skrevet
Kvalitet skrev (9 minutter siden):

Hvilken episode i luksusfellen var dette? Høres veldig sårt ut for 18 åringen 

Det er den siste som kom nå på onsdag. 

Anonymkode: 035c4...611

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...