Gå til innhold

Bør Jeg betale mer på min andel av lånet eller spare utenom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse tider... Jeg har 70k på sparekonto, 50k i fond og 50k i IPS. Ellers har jeg spyttet inn 140k i EK i bolig. Samboer resten. Jeg eier rundt 15 % av boligen i dag, men andelen har vi avtalt øker for hver innbetaling jeg gjør. 

Jeg lurer på hvordan jeg bør fordele sparingen min. Aner jo ikke hvordan det går med boligprisene fremover, om det vil bli noe tap hvis vi selger/gjør det slutt osv. Problemet med å sette pengene i bolig er at de blir låst, og på sparekonto er det fort gjort at de blir brukt.

Er usikker på om jeg skal øke beløpet jeg betaler per måned eller sette det på sparekonto heller. Sparer 5k i fond fast hver måned, men dette er til pensjon og langt frem i tid. 

Anonymkode: e68fb...db3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, 

Du burde i det minste sørge for at du får tinglyst din prosentandel sånn at du får fortjenesten av denne hvis eiendommen skulle selges. Da står det i grunnboken at du har en rett på den prosentandelen til den eiendommen det er snakk om, og det er ikke en "muntlig avtale" eller en skriftlig avtale mellom dere som er lett å bestride.

Merk deg at det kan være vanskelig å tinglyste pga. det kan koste penger for deg å gjøre det, og det kan være vanskelig mtp. boliglånet om dere ikke deler det for det skal være pant i eiendommen.

Dette er det samme for menn og kvinner. Folk er veldig griske når det kommer til penger, og det er ikke sikkert de vil være så snill om forholdet kollapser!

Anonymkode: 74a5b...304

Skrevet

Hvis du er redd for å bruke av pengene er det sikreste du gjør å investere de i boligen,  for de pengene er "låst" og ikke disponible før du evt. selger :) 

Anonymkode: 74a5b...304

• Liker 1
Skrevet

Om dere har veldig ulik eierandel ville jeg kjøpt meg opp i boligen. 

Anonymkode: 7aff8...19a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...