Gå til innhold

Tenk så mye dritt som kunne vært unngått dersom...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... man fikk pratet med den nye flammens ekser eller at de som vet at vedkommende er en idiot advarte deg før det blir seriøst! For noen år siden var jeg borti en fyr et halvt års tid som viste seg å være sykelig sjalu og ekstremt kontrollerende. Hadde problemer med han lenge etter jeg gjorde det slutt. Og så viste det seg at "alle" felles bekjente visste om dette og at han hadde vært like fæl mot en rekke andre damer før meg. Og liknende hører jeg om så ofte; Først langt inn i forholdet eller etterpå gidder noen å fortelle at de visste.

Selvsagt er det stor sjanse for at man ikke vil tro på slike advarsler. Men jeg tror nå likevel at varsellampene vil blinke litt før hvis man har fått et hint om at den man dater/er sammen med f eks driver med mishandling eller er notorisk utro.

Varsle mer, sier jeg.

Anonymkode: 5abb0...dee

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de fleste av oss er litt naivt døve for advarsler fra ekser, dessverre. For 20 år siden fikk jeg en advarsel fra en eks, angående en jeg datet og var svært betatt av den gangen. Det gikk rett inn det døve øret og ut igjen på andre siden. 2 år etter så tok jeg kontakt med henne og takket for advarselen, den kom slett ikke fra en "gal eks" som mannen påsto, den var helt korrekt. Jeg holder fortsatt kontakten med henne, trivelig dame. Han derimot er jeg sjeleglad for at jeg ikke har hørt noe fra på 15 år. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Helst ikke. Jeg tipper ihvertfall én eks av kjæresten min kunne advart meg mot ham. Men vi har jo veldig ulik personlighet, så han er ikke mot meg som mot henne. 

Eksmannen min gjorde en del ukloke valg, men det kan jo være han er en kjernekar med nye dama si, hva vet jeg. Har ikke tenkt å advare henne.

Anonymkode: f8be5...885

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke.

Dere som har det sånn burde holde dere unna menn og i stedet oppsøke terapi. Det er jo like mye dere som ikke evner å inngå i et sunt forhold, når dere ikke kjenner igjen tegnene.

Anonymkode: a3304...7b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Absolutt ikke.

Dere som har det sånn burde holde dere unna menn og i stedet oppsøke terapi. Det er jo like mye dere som ikke evner å inngå i et sunt forhold, når dere ikke kjenner igjen tegnene.

Da er du rimelig naiv, hvis du tror alt er synlig før man blir kjent.

• Liker 4
Skrevet
JegMotStrømmen skrev (10 minutter siden):

Tror de fleste av oss er litt naivt døve for advarsler fra ekser, dessverre. For 20 år siden fikk jeg en advarsel fra en eks, angående en jeg datet og var svært betatt av den gangen. Det gikk rett inn det døve øret og ut igjen på andre siden. 2 år etter så tok jeg kontakt med henne og takket for advarselen, den kom slett ikke fra en "gal eks" som mannen påsto, den var helt korrekt. Jeg holder fortsatt kontakten med henne, trivelig dame. Han derimot er jeg sjeleglad for at jeg ikke har hørt noe fra på 15 år. 

Akkurat.

På samme måte som enkelte er døve og blinde for hylende alarmer og røde flagg - som ALLE VI ANDRE ser - så er de også døve og blinde for alt andre prøver å si.

Hver gang man prøver å advare så hyler disse menneskene victim blaming og hvordan kunne jeg vite at han var dårlig og det kom ikke frem før etter vi giftet oss og fikk barn, osv osv osv. og så får man høre at man er slem og ond og lite reflektert og lite synmpatisk, som tror at man vet bedre enn de.

Nei takke meg til å holde seg unna slike.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er du rimelig naiv, hvis du tror alt er synlig før man blir kjent.

Ja, jeg bare visste at du ville komme med noe sånt. Akkurat DERFOR er det ingen som sier fra.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må innrømme at da min eks som hadde trakassert meg i flere år traff en annen kvinne var jeg så utslitt og nedbrutt at jeg bare var glad for at han fikk fokus på en annen kvinne. Kanskje jeg moralsk sett burde ha varslet, men ganske urimelig å kreve det av kvinner som allerede er utslitt og altfor redd for at da vil vondt bli enda verre. Jeg klarte ikke mer. 

Anonymkode: 33ab1...305

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må innrømme at da min eks som hadde trakassert meg i flere år traff en annen kvinne var jeg så utslitt og nedbrutt at jeg bare var glad for at han fikk fokus på en annen kvinne. Kanskje jeg moralsk sett burde ha varslet, men ganske urimelig å kreve det av kvinner som allerede er utslitt og altfor redd for at da vil vondt bli enda verre. Jeg klarte ikke mer. 

Anonymkode: 33ab1...305

Nei, du skal være glad du bare tenkte på deg selv, det er helt riktig, du hadde allerede strukket deg altfor langt.

Ikke hør på disse som mener du skulle ha gjort enda mer.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Akkurat.

På samme måte som enkelte er døve og blinde for hylende alarmer og røde flagg - som ALLE VI ANDRE ser - så er de også døve og blinde for alt andre prøver å si.

Hver gang man prøver å advare så hyler disse menneskene victim blaming og hvordan kunne jeg vite at han var dårlig og det kom ikke frem før etter vi giftet oss og fikk barn, osv osv osv. og så får man høre at man er slem og ond og lite reflektert og lite synmpatisk, som tror at man vet bedre enn de.

Nei takke meg til å holde seg unna slike.

Er på en måte litt takknemlig for erfaringen, ble flinkere til å skygge unna røde flagg. Og heldigvis kun bare hatt denne opplevelsen med den type menneske. 

Skrevet

Jeg prøvde en gang å advare en veninne mot en shady fyr; blant annet prøvde han seg på meg samtidig som de innledet et forhold. Viste henne sms’er fra han som ikke var til å mistolke. Hun bortforklarte det med smiger…Det endte tragisk, med psyokopat oppførsel og politi. Og så sa hun senere at hun skulle ønske noen hadde advart henne. I dag har vi ikke kontakt; våre verdier er for ulike. Hun utsatte sine barn for denne mannen, noe jeg aldri ville gjort med mine. Og slet med at hun gjorde det.

Anonymkode: 3dc24...abb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
JegMotStrømmen skrev (25 minutter siden):

Ja, og det er klart det er lettere å tro på den man ser gjennom rosa briller enn den man tror er en sjalu eks.

Jeg har selv varslet, med vekslende hell, vil jeg si. En gang fikk en gift mann, en bekjent, hang up på meg, selv om jeg var sammen med kompisen hans og han selv var gift. Jeg sa til han flere ganger at hvis han ikke gav seg, kom jeg til å si det til både kjæresten min og hans kone. Han trodde meg ikke. Det gjorde dessverre ikke kjæresten min eller kona hans heller, tror jeg, jeg kuttet kontakten tvert med alle tre. Hun fikk t o m skjermdump av noe av det teite mannen hennes hadde skrevet til meg. Jeg var visst hun psyko dama på utsiden. 🙄

Gang nr to sa jeg fra til den nye daten til han jeg fortalte om i første innlegget som er sykelig sjalu. Han prøvde jo å komme tilbake til meg mens han startet til henne. Hun hørte ikke. Etter over fire år tok hun kontakt og sa jeg hadde hatt rett. Han hadde vært et helvete i fire år og hun var helt knekjørt da hun endelig kom seg unna. Da hadde det vært sykelig sjalusi, psykisk mishandling og utroskap i fire år. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Eller, jeg advarte ei dame/en date mot en som var lystløgner en gang. Vedkommende hadde lurt ikke bare kjærester, men venner, kolleger og kjente med bla påstander om å ha kreft....Da må man advare, tenker jeg. Dette var heller ingen eks av meg eller noen jeg hadde/hatt romantisk interesse i. 

Anonymkode: f8be5...885

Skrevet

Tenker at det er fort gjort å ikke bli tatt seriøst hvis man advarer. Det finnes jo normale mennesker også som har gale ekser som mener motparten er den gale, snakker løgn og dikter opp historier om vedkommende. Opplevde dette med en ekskjæreste, han diktet opp ting som overhodet ikke hadde rot i virkerligeten og advarte andre menn mot meg. Heldigvis var det ikke noen som beit på.

Men det er jo synd når man faktisk er en ekskjæreste som snakker sant og vil advare for å skåne andre. Men ofte har jo ikke den nye personen sett sidene man blir advart mot enda og er mest sannsynlig hodestups forelsket. Mest sannsynlig har ekskjæresten allerede fortalt den nye dama om hvor «gæren» eksen hans er. 

Man må finne det ut selv ofte tror jeg. Kanskje man blir lettere trodd hvis man er flere om å advare. 

Anonymkode: 2f9c2...0b8

• Liker 2
Skrevet
JegMotStrømmen skrev (32 minutter siden):

Er på en måte litt takknemlig for erfaringen, ble flinkere til å skygge unna røde flagg. Og heldigvis kun bare hatt denne opplevelsen med den type menneske. 

Godt å høre :)  

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg prøvde en gang å advare en veninne mot en shady fyr; blant annet prøvde han seg på meg samtidig som de innledet et forhold. Viste henne sms’er fra han som ikke var til å mistolke. Hun bortforklarte det med smiger…Det endte tragisk, med psyokopat oppførsel og politi. Og så sa hun senere at hun skulle ønske noen hadde advart henne. I dag har vi ikke kontakt; våre verdier er for ulike. Hun utsatte sine barn for denne mannen, noe jeg aldri ville gjort med mine. Og slet med at hun gjorde det.

Anonymkode: 3dc24...abb

Nettopp.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, og det er klart det er lettere å tro på den man ser gjennom rosa briller enn den man tror er en sjalu eks.

Jeg har selv varslet, med vekslende hell, vil jeg si. En gang fikk en gift mann, en bekjent, hang up på meg, selv om jeg var sammen med kompisen hans og han selv var gift. Jeg sa til han flere ganger at hvis han ikke gav seg, kom jeg til å si det til både kjæresten min og hans kone. Han trodde meg ikke. Det gjorde dessverre ikke kjæresten min eller kona hans heller, tror jeg, jeg kuttet kontakten tvert med alle tre. Hun fikk t o m skjermdump av noe av det teite mannen hennes hadde skrevet til meg. Jeg var visst hun psyko dama på utsiden. 🙄

Gang nr to sa jeg fra til den nye daten til han jeg fortalte om i første innlegget som er sykelig sjalu. Han prøvde jo å komme tilbake til meg mens han startet til henne. Hun hørte ikke. Etter over fire år tok hun kontakt og sa jeg hadde hatt rett. Han hadde vært et helvete i fire år og hun var helt knekjørt da hun endelig kom seg unna. Da hadde det vært sykelig sjalusi, psykisk mishandling og utroskap i fire år. 

Hvordan i alle dager kan du anbefale mennesker å si fra og varsle, når du selv har bare dårlige erfaringer? Er du helt immun mot å ta lærdom av det som skjer?

Det der er ikke vekslende hell, det der er dårlig og dårligere hell.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp.

Hvordan i alle dager kan du anbefale mennesker å si fra og varsle, når du selv har bare dårlige erfaringer? Er du helt immun mot å ta lærdom av det som skjer?

Det der er ikke vekslende hell, det der er dårlig og dårligere hell.

Jeg mener likevel det riktige er å prøve å varsle. Det kan hjelpe noen.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke slik at alle mennesker forholder seg til hverandre likt. Selv om man har dårlig erfaring med en eks, kan en annen ha en helt annen dynamikk med denne eksen og faktisk ha det bra sammen. 

• Liker 1
Skrevet
Cornix skrev (2 minutter siden):

Det er ikke slik at alle mennesker forholder seg til hverandre likt. Selv om man har dårlig erfaring med en eks, kan en annen ha en helt annen dynamikk med denne eksen og faktisk ha det bra sammen. 

Nettopp det jeg tenkte å si . Av og til har det med kjemi å gjøre . 

Anonymkode: 5a624...885

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mener likevel det riktige er å prøve å varsle. Det kan hjelpe noen.

Ja, og nettopp derfor gidder de fleste av oss ikke å advare.

Du beviser jo at det er umulig å komme gjennom, når du fortsetter å anbefale noe som ikke fungerer.

Hvorfor skulle noen av oss ha et håp om at du tror på oss, når du ikke en gang tror på dine egne helt åpenbare erfaringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...