Gå til innhold

Har du fysiske plager som hindrer deg i å leve ett «normalt» liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har droppfot som gjør at jeg ikke lenger kan løpe, gå fort, gå i ulendt terreng osv. Har en datter på snart 4 år som jeg ikke kan leke sammen med akkurat slik jeg vil.  Det er veldig sårt!

Anonymkode: 60a67...9df

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, har en kronisk sykdom som har "tatt over" livet mitt. Jeg sier at før så var jeg en, nå er vi to -sykdommen og meg. Og jeg har veldig lite jeg skulle sagt i det forholdet for å si det sånn! 

Har ikke noe annet valg enn å leve med det. Men forsøker å omstille meg sånn at jeg likevel får noe ut av livet -gjøre de tingene jeg KAN gjøre, ..innimellom..

Men du, har du fått sjekket ut dropfoten din ordentlig? Det kan være et tegn på en auto-immun sykdom. 

Anonymkode: 0d848...bad

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Ja, jeg har flere kroniske sykdommer som ødelegger for funksjonsnivået mitt. Jeg lever absolutt ikke et normalt liv.

Har faktisk hatt droppfot, men det forsvant igjen.

Jeg kan ikke forlate huset, lage mat, se film. Livet mitt er smerte, utmattelse og endeløs hvile. Av og til kan jeg ha et kort besøk eller se en episode av en serie, men ikke ofte. Har måtte gi opp alle hobbyer. Jeg eksisterer, men lever ikke slik jeg vil. Jeg savner å være ute på tur i skogen, dra til byen, trene. Kanskje jeg er heldig og blir bedre en dag, eller det kommer en behandling som hjelper. Inntil da er jeg låst, jeg gjør så godt jeg kan men mye man ikke kan styre selv dessverre.

Anonymkode: 188c0...63b

• Hjerte 12
Skrevet

Ja, samme som innlegget over her. Livet mitt har blitt kraftig innskrenka. 

MEN på den positive sida så har det gjort at eg har vendt blikket innover i meg sjølv. Begynt med meditasjon, chakre-bønn, fått eit djupare forhold til kroppen min, bønn, healer meg innanfrå. 

Så alt i alt er det ikkje så gale ❤️ 

Anonymkode: 20937...7d9

• Hjerte 3
Skrevet

Har en fysisk medfødt sykdom som er usynlig. Jeg kan gjøre alt normale mennesker kan når jeg er frisk, men jeg er dessverre ofte uvel grunnet sykdommen min. Det er fordi kroppen min må kjempe litt ekstra hardt hele tiden og det gjør også at fatigue er et vanlig symptom på sykdommen min. Så ofte er jeg trøtt og sliten og blir svimmel og kaldsvetter ved aktivitet, og kan ikke gjøre så mye på fritiden. Det er jo ingen som forstår dette. Samboeren min for eksempel glemmer det veldig ofte og presser på for at jeg skal trene på treningssenter imens jeg har nok med å gå en tur i marka for eksempel. 

Anonymkode: cb9d6...63b

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Joda, har en kronisk sykdom som har "tatt over" livet mitt. Jeg sier at før så var jeg en, nå er vi to -sykdommen og meg. Og jeg har veldig lite jeg skulle sagt i det forholdet for å si det sånn! 

Har ikke noe annet valg enn å leve med det. Men forsøker å omstille meg sånn at jeg likevel får noe ut av livet -gjøre de tingene jeg KAN gjøre, ..innimellom..

Men du, har du fått sjekket ut dropfoten din ordentlig? Det kan være et tegn på en auto-immun sykdom. 

Anonymkode: 0d848...bad

Jeg fikk dropfot grunnet en stor prolaps. Ble ikke tatt på alvor hos legevakten så jeg gikk med store smerter i 10 dager før jeg ble operert. Kirurgen som opererte meg mente at legen på legevakten burde ha sendt meg rett på MR å at jeg skulle ha blitt operert samme dag/natt 😢 Her sitter jeg snart 4 år etter med permanent dropfot og en usikker framtid i møte. 

• Hjerte 2
Skrevet

Medfødte feil i begge føttene som gjør at å gå langt, jogge etc ikke funker. Jeg skulle gjerne gått på fjelltur feks, eller hatt muligheten til å ta hvilken som helst jobb. Men når jeg ikke kan gå rundt en hel arbeidsdag så er mange jobber utelukket for meg.. 

Anonymkode: d125f...718

• Hjerte 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har droppfot som gjør at jeg ikke lenger kan løpe, gå fort, gå i ulendt terreng osv. Har en datter på snart 4 år som jeg ikke kan leke sammen med akkurat slik jeg vil.  Det er veldig sårt!

Hei. Mann her. Da er du omtrent  sånn som meg. Jeg ble operert i mai for droppfot,men har gått med dette i mange mange år, så nå har det gått på ryggen og helsa løs. Gikk ikke bra med operasjonen heller. Var forøvrig muskelen tibialis anterior som gikk rett vest for meg. Synd å høre at du ikke får leke med ungen din. Sånn er det her hjemme også, to gutter på over 10 år. Forøvrig, selv om du ikke ka n gå så mye så kan du sykle og svømme. Finn alternative ting å gjøre med ungen din. 

Endret av Diry72
Ekstra info
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dropfot  jeg også( MS)

Kan ikke jogge lenger , må bruke gåstaver på tur i skog/ fjell.

Anonymkode: 0ac49...b8d

Skrevet

Jeg har en rygg som er stiv hver morgen og stivner og verker når jeg står eller går. Bare en kort tur med hunden så må jeg vagge på vei hjem. Jeg elsker å gå turer, kunne gå i timesvis før og kjenne at både kropp og sjel fikk påfyll. Nå blir jeg tappet av to km tur. Legene gir bare resepter, ingen bryr seg om å vite hvorfor det er slik så dermed klarer ikke fysio eller kiropraktor hjelpe meg heller.

Anonymkode: b0063...094

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samme her ❤️ Fikk det etter stor prolaps for mange år siden. 

Anonymkode: 7ae5c...d11

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en rygg som er stiv hver morgen og stivner og verker når jeg står eller går. Bare en kort tur med hunden så må jeg vagge på vei hjem. Jeg elsker å gå turer, kunne gå i timesvis før og kjenne at både kropp og sjel fikk påfyll. Nå blir jeg tappet av to km tur. Legene gir bare resepter, ingen bryr seg om å vite hvorfor det er slik så dermed klarer ikke fysio eller kiropraktor hjelpe meg heller.

Har du tatt MR ?  Selv har jeg hatt kronisk stiv rygg siden februar.  Tror det er mange her inne som er skuffet over norsk helsevesen. Forøvrig, alle dere som sliter med droppfot, håper dere har testet ut ryggbelte eller ryggstøtte for ekstra stabilitet for ryggen.

Endret av Diry72
Ekstra info
Skrevet
Diry72 skrev (1 time siden):

Hei. Mann her. Da er du omtrent  sånn som meg. Jeg ble operert i mai for droppfot,men har gått med dette i mange mange år, så nå har det gått på ryggen og helsa løs. Gikk ikke bra med operasjonen heller. Var forøvrig muskelen tibialis anterior som gikk rett vest for meg. Synd å høre at du ikke får leke med ungen din. Sånn er det her hjemme også, to gutter på over 10 år. Forøvrig, selv om du ikke ka n gå så mye så kan du sykle og svømme. Finn alternative ting å gjøre med ungen din. 

Fins det en operasjon som muligens kan «fikse» dropfot??

Skrevet

Ja , jeg er hemmet i 80% av dagliglivet 

Anonymkode: 29107...a6d

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har fått varige bekkensmerter etter to svangerskap. Jeg syns det er skikkelig trist. Det begrenser meg i hvordan jeg kan bruke og bevege kroppen min, og dermed i hva jeg kan gjøre med barna mine. Det gjør så utrolig vondt når jeg skal sove, må polstre med masse dyner og puter for å få en ålreit natts søvn.

Anonymkode: d5619...7af

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Bekkenbunnen min er svak og har fått fremfall etter svangerskap og fødsel, så jeg kan ikke løpe. Fysioterapeuten sier, "men du trenger jo ikke løpe, du kan gå?" Men det er jo ikke det samme!

Anonymkode: d9689...daa

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg har flere kroniske sykdommer som ødelegger for funksjonsnivået mitt. Jeg lever absolutt ikke et normalt liv.

Har faktisk hatt droppfot, men det forsvant igjen.

Jeg kan ikke forlate huset, lage mat, se film. Livet mitt er smerte, utmattelse og endeløs hvile. Av og til kan jeg ha et kort besøk eller se en episode av en serie, men ikke ofte. Har måtte gi opp alle hobbyer. Jeg eksisterer, men lever ikke slik jeg vil. Jeg savner å være ute på tur i skogen, dra til byen, trene. Kanskje jeg er heldig og blir bedre en dag, eller det kommer en behandling som hjelper. Inntil da er jeg låst, jeg gjør så godt jeg kan men mye man ikke kan styre selv dessverre.

Anonymkode: 188c0...63b

Jeg har hatt det nokså tilsvarende i 10 år. For min del begynner jeg endelig å bli en del bedre. Men det er et mareritt når kroppen ikke fungerer. Og det sliter på psyken også. Før jeg ble syk tok jeg det for gitt at jeg sto opp og var frisk hver dag og kunne gjøre hva jeg ville. 
De beste årene i livet hvor folk stifter familie og gjør karriere har gått tapt for min del. Du får prøve å sette pris på de små tingene. En god kopp kaffe eller et kjekt blad. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fins det en operasjon som muligens kan «fikse» dropfot??

Anonymkode: 60a67...9dfja

Avhenger av hva som er årsaken til droppfoten. Om det er muskelen tibialis anterior, så kan de bruke en annen sene i foten, men det blir ikke like bra. Ved Ms og etc så er jeg usikker,men det finnes mange hjelpemidler som du kan få gjennom Nav og Hjelpemiddelsentralen evt Ortopedisk butikk. Du har vel forhørt deg med fastlege?

Endret av Diry72
Ekstra info
Skrevet
Diry72 skrev (1 time siden):

Har du tatt MR ?  Selv har jeg hatt kronisk stiv rygg siden februar.  Tror det er mange her inne som er skuffet over norsk helsevesen. Forøvrig, alle dere som sliter med droppfot, håper dere har testet ut ryggbelte eller ryggstøtte for ekstra stabilitet for ryggen.

Ingen MR, bare piller for å komme gjennom dagen. Våkner etter fem-seks timers søvn pga det, bytter på å sove i dobbeltseng og gjesteseng. Like ille uansett hvor jeg sover (også hotell).

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingen MR, bare piller for å komme gjennom dagen. Våkner etter fem-seks timers søvn pga det, bytter på å sove i dobbeltseng og gjesteseng. Like ille uansett hvor jeg sover (også hotell).

Hva slags piller er det? Be om å få tatt MR av rygg. Hvis ikke legen kan hjelpe deg med det, så kan en manuell terapeut henvise deg til MR, evt kiropraktoren.  Dette burde du vel ha fått informasjon om? Forøvrig, du har omtrent krav på å få tatt MR av ryggen. Hvis ikke så er det fordi kommunen prøver å spare penger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...