Gå til innhold

Klage på vedtak om tvungent psykisk helsevern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring?

Anonymkode: 420ef...5ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Noen med erfaring?

Ja.

Anonymkode: 94574...40a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja.

Fikk du medhold?

Skrevet

Ja har erfaring med det. Fikk ikke medhold.

Anonymkode: 83265...3bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fikk du medhold?

Jeg har fått medhold. Jeg var heldigvis også intelligent nok til å vite hva jeg skulle si og ikke si i møte med helsevesenet så klarte å komme meg ut av det forferdelige regimet. 

Anonymkode: 48c6a...169

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fått medhold. Jeg var heldigvis også intelligent nok til å vite hva jeg skulle si og ikke si i møte med helsevesenet så klarte å komme meg ut av det forferdelige regimet. 

For å si det sånn så handler ikke medhold eller avslag om intelligens. Jeg har mer enn nok av det  og har til og ed fått skryt av at klagene mine er velformulerte og jeg viser at jeg kan alle regler og paragrafer innafor det psykisk helsevernloven  inn og ut, men jeg har allikevel fått avslag

• Nyttig 1
Skrevet

Ja.

En gang ja, X antall andre ganger nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

For å si det sånn så handler ikke medhold eller avslag om intelligens. Jeg har mer enn nok av det  og har til og ed fått skryt av at klagene mine er velformulerte og jeg viser at jeg kan alle regler og paragrafer innafor det psykisk helsevernloven  inn og ut, men jeg har allikevel fått avslag

Nå var det ikke snakk om å vite om paragrafene, men å vite hva de bruker imot en som begrunnelser til tvang og hvordan man kan komme seg ut av det gjennom å holde kjeft om det man ikke burde snakke om. F. Eks om du bare fortsetter å bable om at "jeg er ikke syk" så blir du aldri tatt av tvangen, om du derimot er smart nok til å skjønne at du må fake sykdomsinnsikt og svare at "ja jeg er syk og har x diagnose" så er det mye mer sannsynlig. Er det det handler. Ikke vanskeligere enn det. Spørs hvor mye du ønsker å bli kvitt dem. Vet jo om en som på en eller annen rar måte liker å være under tvang. Selv syntes jeg det var grusomt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen med erfaring?

Det lureste er å samarbeide. Det gjorde jeg. Tvangen forsvant veldig fort da. Trengte ikke å klage. Jeg var tvangsmedisinert. Etter at Tvangen forsvant,  var det en som sa at hen syntes jeg var helt fin, og sa fra til legen at jeg kunne trappe ned å avslutte all medisinering. Det tok litt tid, men i dag er jeg medisinfri og skrevet ut av psykiatrien. Det er den beste måten å bli ferdig med dem. 

Anonymkode: 77e33...d1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå var det ikke snakk om å vite om paragrafene, men å vite hva de bruker imot en som begrunnelser til tvang og hvordan man kan komme seg ut av det gjennom å holde kjeft om det man ikke burde snakke om. F. Eks om du bare fortsetter å bable om at "jeg er ikke syk" så blir du aldri tatt av tvangen, om du derimot er smart nok til å skjønne at du må fake sykdomsinnsikt og svare at "ja jeg er syk og har x diagnose" så er det mye mer sannsynlig. Er det det handler. Ikke vanskeligere enn det. Spørs hvor mye du ønsker å bli kvitt dem. Vet jo om en som på en eller annen rar måte liker å være under tvang. Selv syntes jeg det var grusomt. 

Så enkelt er det ikke nei.

• Nyttig 1
Skrevet

Hva handler dette om?

Det er noen som tvinger dere til dette, og på hvilket grunnlag?

Hilsen unvitende.

Anonymkode: 3af50...e51

Skrevet

Så enkelt er det ikke nei.

Hadde vært lettere å svare om du sa hvorfor de holder deg under det, men enten så er det farekriteriet altså at du er en fare for deg eller andre ved å selvskade eller er voldelig eller så er det kriteriet at det er fare for forverring om du ikke blir medisinert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde vært lettere å svare om du sa hvorfor de holder deg under det, men enten så er det farekriteriet altså at du er en fare for deg eller andre ved å selvskade eller er voldelig eller så er det kriteriet at det er fare for forverring om du ikke blir medisinert. 

Fare for eget liv. Og tro du meg jeg er fullstendig klar over at jeg er syk men allikevel så kan de holde deg på tvang om du ikke er samtykkekompetent og om det er fare for død.

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Fare for eget liv. Og tro du meg jeg er fullstendig klar over at jeg er syk men allikevel så kan de holde deg på tvang om du ikke er samtykkekompetent og om det er fare for død.

Aha, det var jeg også en gang, men jeg lyvde bare og latet som alt var bra en stund så ble jeg til slutt tatt av tvangen og fikk komme ut. Jeg er veldig god til å maskere. 

Skrevet

Hvor lenge varer et slikt vedtak? ...og hvor ille må det være for at det trår til? Hvem tar initiativet til at det faktisk blir tvunget? Er det helsevesenet selv eller er det familie som blander seg? Spør for en venn :) ...

Anonymkode: 26d08...ac3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aha, det var jeg også en gang, men jeg lyvde bare og latet som alt var bra en stund så ble jeg til slutt tatt av tvangen og fikk komme ut. Jeg er veldig god til å maskere. 

Det er vel bare deg selv du lurer…

Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Det er vel bare deg selv du lurer…

Jeg tok jo aldri livet mitt da så var ikke noe vits å ha meg der

Skrevet

Jeg har klaget én gang.

Jeg var psykotisk. De holdt meg på 3-3 pga alvorlig sinnslidelse, fare for liv og helse og manglende samtykkekompetanse. 
Fikk hjelp av miljøpersonell til å skrive klage. Fikk utnevnt en advokat og hadde en lang samtale med henne. Så hadde vi møte i kontrollkommisjonen, der begge sider la frem sin sak. Naturligvis hadde jeg veldig dårlig innsikt og vedtaket ble stående. 

Prosessen gjorde meg bare mer sliten enn noe annet. 

Anonymkode: 3fece...af5

Skrevet

Hvor lenge varer et slikt vedtak? ...og hvor ille må det være for at det trår til? Hvem tar initiativet til at det faktisk blir tvunget? Er det helsevesenet selv eller er det familie som blander seg? Spør for en venn :) ...

Anonymkode: 26d08...ac3

Tvungent psykisk helse vern fattes for tre måneder av gangen, men vedtaket kan oppheves før eller forlenges nå tre måneder har gått. For å bli innlagt på tvang og så må man mangle samtykket kompetanse,men vilkåret gjelder ikke ved nærliggende og alvorlig fare for pasientens eget liv eller andres liv og helse.Det er helsevesenet som fatter tvangsvedtak

Skrevet

Det er forskjell på å bli tatt av tvangen versus det å klage på vedtaket. Når man klager på vedtaket så må man gjennom et møte med kontrollkommisjonen, advokat,overlege på avdelingen og så videre. Og det er også forskjell på hvor hvor man er innlagt på tvang. Det er faktisk ikke alt man kan maskere eller lyve seg unna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...