Gå til innhold

Jeg er bekymret for sønnene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en godt voksen kvinne som har 4 barn, to døtre og to sønner. Mine døtre har begge klart seg godt, de har begge lang utdannelse, fast jobb og samboer. Mine sønner derimot er jeg langt mere bekymret for. Min eldste sønn har også lang utdannelse, fast jobb med svært god inntekt (7sifret inntekt), men er sjenert og uten kjæreste, og nærmer seg 30 år, han kommer ofte på besøk til oss på fredager, og er med sine gamle foreldre og er veldig lei seg over manglende kjæreste, i stedet for å gå på byen for å prøve å løse problemet. Jeg har rådet ham til å prøve datingapper, Tinder, men det nekter han å gjøre, og sier det er håpløst uansett. Min andre sønn bor fortsatt hjemme og har en gjeld på millioner uten sikkerhet pga dårlige økonomiske valg før, i tillegg til at han har lavtlønnsyrke, og er veldig bekymret for sin økonomi. Jeg  og min mann støtter ham økonomisk, men han har et utseende som gjør at damene snur seg etter ham på gata, og han får masse sex, korte forhold som i regelen ikke varer spesielt lenge. Er det bare en trend vi må venne oss til, at damene klarer seg godt i livet, mens mennene detter igjennom?

K56

Anonymkode: 5006c...56d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er voksne begge to og har ansvar for sitt eget liv. 

Anonymkode: bce5b...083

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dine sønner er i hver sin skala økonomisk, så de burde lære litt av hverandre.

Når det gjelder det å skaffe seg damer og jobbe må de yte litt selv.

Anonymkode: 789f1...163

• Liker 2
Skrevet

Sine gamle foreldre? Og du er 56? 
han finner vel ut av dette selv.. 

Anonymkode: 94792...257

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hvorfor tror du damene klarer seg bedre enn menn? Jeg har vært gjennom alvorlig sykdom, kronisk sykdom. Forhold har tatt slutt. Har ikke barn. Er 38 år. Er ufør. Har mistet mye nettverk. Er ofte på besøk hos foreldre som er eldre. Jeg er selv veldig bekymret for egen fremtid. Redd for å ende opp ensom.

Nei, det er mange som sliter. Både kvinner og menn.

Endret av mo1234
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Tror du må spørre deg selv om du har gjort og gjør dem uselvstendige. 

Min eldste sønn gjorde også dårlige økonomiske valg. Vi hjalp ham første gang, da han fremdeles var tenåring, men da han gjorde det igjen måtte han stå på og ordne opp selv. Å flytte hjem igjen og få økonomisk støtte var ikke et alternativ. I dag klarer han seg bra. 

Jeg lærte av eldste feil, og yngste sønn fikk klar beskjed om at dersom han begynte å bruke kredittkort og kjøpe på avbetaling skaper han seg et problem han får stå i selv. Vi er ikke hans lommebok eller villige til å fikse hans feil. Jeg var også mer nøye på å lære ham alt for å stå på egne ben. I det tilfellet bor jeg med far, så enklere å få far til å ikke slå ihel det jeg forsøkte å lære gutten. Hvilket hadde vært utfordringer angående eldste. (Det jeg sa nei til sa far ja til,og krevde jeg noe av gutten fikk jeg kritikk. Han ble derfor bortskjemt. )

Man får i stor grad de barna man oppdrar, men det er ikke for sent. Dere må nok kutte navlestrengen. 

Anonymkode: 7b16d...b2a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en godt voksen kvinne som har 4 barn, to døtre og to sønner. Mine døtre har begge klart seg godt, de har begge lang utdannelse, fast jobb og samboer. Mine sønner derimot er jeg langt mere bekymret for. Min eldste sønn har også lang utdannelse, fast jobb med svært god inntekt (7sifret inntekt), men er sjenert og uten kjæreste, og nærmer seg 30 år, han kommer ofte på besøk til oss på fredager, og er med sine gamle foreldre og er veldig lei seg over manglende kjæreste, i stedet for å gå på byen for å prøve å løse problemet. Jeg har rådet ham til å prøve datingapper, Tinder, men det nekter han å gjøre, og sier det er håpløst uansett. Min andre sønn bor fortsatt hjemme og har en gjeld på millioner uten sikkerhet pga dårlige økonomiske valg før, i tillegg til at han har lavtlønnsyrke, og er veldig bekymret for sin økonomi. Jeg  og min mann støtter ham økonomisk, men han har et utseende som gjør at damene snur seg etter ham på gata, og han får masse sex, korte forhold som i regelen ikke varer spesielt lenge. Er det bare en trend vi må venne oss til, at damene klarer seg godt i livet, mens mennene detter igjennom?

K56

Noen diagnoser med i bildet her? ADHD eller aspie eller noe? 

Anonymkode: c456e...557

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

yngste sønn fikk klar beskjed om at dersom han begynte å bruke kredittkort og kjøpe på avbetaling skaper han seg et problem han får stå i selv.

Så bra! Eksen min ødela livet sitt pga manglende økonomistyring. Han hadde doktorgrad, men klarte ikke kontrollere penger. Han forventet også at søsken skulle hjelpe han, når han var helt ruinert. Når de ikke ville hjelpe, ble han sur og kuttet kontakten. Gjeldsordning ble det også søkt om. Han sliter i dag med angst og depresjoner. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

K56

La de løse det selv

Anonymkode: 8f441...c20

• Liker 1
Skrevet

Laaaaang utdannelse? Mener du høy kanskje? 

Anonymkode: b2469...618

• Liker 1
Skrevet

Det at du lar han få bo hjemme og tar av han økonomisk i den alderen sier litt. Dem har tydelivis ikke hatt en disiplinert farsfigur! Kanskje du har dullet for mye med dem og farsfiguren har vært lat å bare la det gå. Sønner trenger disiplin fra sin farsfigur! Hilsen mor selv til en gutt.

Anonymkode: 70e13...080

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 50 og ville aldri sett meg selv som gammel eller avskrevet ungene mine slik du gjør med gutta dine TS, og ikke ville jeg fokusert på at det som gir suksess er solid utdannelse, høy lønn og utseende heller. Kanskje det at du har det fokuset du har bidrar til at gutta dine føler som de gjør om sin egen hverdag? 

Anonymkode: 48397...989

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner. 

Christina82, mod

Skrevet

At den eldste som er singel kommer hjem på besøk er vel helt naturlig. Han kan fint ha et bra liv uten dame. Men den yngste bør flytte ut, og ta ansvar for egen økonomi. Iallefall betale for seg hjemme. Han har jo tydeligvis råd til å reke ute på byen..

Anonymkode: 096f1...f75

Skrevet
mo1234 skrev (15 timer siden):

Hvorfor tror du damene klarer seg bedre enn menn? Jeg har vært gjennom alvorlig sykdom, kronisk sykdom. Forhold har tatt slutt. Har ikke barn. Er 38 år. Er ufør. Har mistet mye nettverk. Er ofte på besøk hos foreldre som er eldre. Jeg er selv veldig bekymret for egen fremtid. Redd for å ende opp ensom.

Nei, det er mange som sliter. Både kvinner og menn.

Blir 30, er nylig blitt uføretrygdet, leier leilighet. Har heldigvis stort nettverk. Er singel selv nå, da jeg brøt med kjæresten jeg hadde. 

Ensom blir jeg nok ikke, men kjæreste kan bli vanskelig pga livssituasjonen min.. Er ikke sengeliggende, er mye aktiv, men har en hjerne som ikke kan jobbe pga senskader etter psykisk sykdom og at jeg har sikkert hukt av alt man kan ha når man er utbrent. 

Er bare så dritt at folk skal dømme andre når de ikke faktisk ikke vet bedre. Vær heller åpen og nysgjerrig, enn dømmende.(dette gjelder folk generelt, ikke retta mot noen her😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. Tråden stenges da det er mye regelbrudd. 

Christina82, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...