Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #1 Skrevet 28. november 2005 http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article1166693.ece Dette er så tragisk! Har selv en tante som er jordmor i hjemlandet, her jobber hun på renseri Riktignok er ikke hennes utdannelse godkjent i Norge, slik tilfellet er for disse nevnt i artikkelen, men er likevel frustrerende å se nyttig arbeidskraft sølt bort på denne måten. Man bør virkelig våkne opp og se på hva man driver med i dette landet!
Gjest TomKrus Skrevet 28. november 2005 #2 Skrevet 28. november 2005 (endret) Ja, jeg synes det blir litt patetisk av usikre intervjuere å ikke tørre å ta opp noen med utenlandsk utdanning til intervju. Spesielt da vi ikke har noe spesielt anerkjent høyere utdanning her i landet. De velger alltid den sikreste veien og ansetter noen som ligner dem selv. Spesielt finner jeg det morsomt at industrien enda ser på tidligere nth som noe spesielt og stort, noe det ikke er. Og jeg har selv gått der. Men i middelmådighetens land takker man seg vel heller til middelmådige nordmenn enn noen andre. For min egen del så skal jeg vel ikke klage over det. Endret 28. november 2005 av TomKrus
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #3 Skrevet 29. november 2005 Jeg må tilstå at jeg er skyldig i å kaste endel søknader med rare navn rett i søpla. Det har å gjøre med at vi trenger folk som snakker og leser godt norsk, og som ingen har problemer med å forstå, selv om det går kjapt unna. Jeg ansatte en for to år siden, en kjempegutt, men pga norsken hans fungerer det ikke. Vi har betalt norskkurs to ganger, men merker lite forskjell. Jeg vil råde innvandrere med god norsk, til å levere søknad personlig eller eventuelt ringe angående søknaden sin. Hvis jeg hører at norsken deres er god, har jeg ingenting imot å vurdere dem på lik linje med andre søkere.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 29. november 2005 #4 Skrevet 29. november 2005 Her er en lang vei å gå! Bør være til ettertanke for dem som klager på at innvandrerne ikke skaffer seg jobb.
Fakse Skrevet 29. november 2005 #5 Skrevet 29. november 2005 Jeg må tilstå at jeg er skyldig i å kaste endel søknader med rare navn rett i søpla. Det har å gjøre med at vi trenger folk som snakker og leser godt norsk, og som ingen har problemer med å forstå, selv om det går kjapt unna. Jeg ansatte en for to år siden, en kjempegutt, men pga norsken hans fungerer det ikke. Vi har betalt norskkurs to ganger, men merker lite forskjell. Jeg vil råde innvandrere med god norsk, til å levere søknad personlig eller eventuelt ringe angående søknaden sin. Hvis jeg hører at norsken deres er god, har jeg ingenting imot å vurdere dem på lik linje med andre søkere. ← Jeg vil råde sånne som deg til å i det minste kalle inn til intervju, så får dere sjansen til å vurdere om en som ellers er tilstrekkelig kvalifiser snakker språket godt nok.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #6 Skrevet 29. november 2005 Jeg vil råde sånne som deg til å i det minste kalle inn til intervju, så får dere sjansen til å vurdere om en som ellers er tilstrekkelig kvalifiser snakker språket godt nok. ← Enig. ALle innvandrere jeg kjenner med utdanning snakker godt norsk, men sliter nok mer enn nordmenn for å få kvalifisert jobb. Har ei venninne med attraktiv utdanning og gode karakterer, og som snakker flytende norsk. Men fordi hun er asiat tok det LANG tid før hun fikk seg jobb og i det hele tatt svar på søknader, enda hun er utdannet innen et felt hvor det var og er stor etterspørsel etter arbeidskraft. Det ordnet seg heldigvis for henne, da.
Gjest TomKrus Skrevet 29. november 2005 #7 Skrevet 29. november 2005 Jeg mistenker at de som rekruterer er litt gamle og sidrompa og har aldri gått i klasse med en utlending.
aline Skrevet 29. november 2005 #8 Skrevet 29. november 2005 Jeg må tilstå at jeg er skyldig i å kaste endel søknader med rare navn rett i søpla. Det har å gjøre med at vi trenger folk som snakker og leser godt norsk, og som ingen har problemer med å forstå, selv om det går kjapt unna. Jeg ansatte en for to år siden, en kjempegutt, men pga norsken hans fungerer det ikke. Vi har betalt norskkurs to ganger, men merker lite forskjell. Jeg vil råde innvandrere med god norsk, til å levere søknad personlig eller eventuelt ringe angående søknaden sin. Hvis jeg hører at norsken deres er god, har jeg ingenting imot å vurdere dem på lik linje med andre søkere. ← noengang tenkt over hvor mange det er som faktisk er FØDT i norge, oppvokst i norge, KUN har gått på norske skoler fra de var seks til de nå kanskje er tyve-tredve og der hatt norsk som en naturlig del av skoledagen i minimum ni år og likevel har rare navn pga familie som kommer fra andre land? å kaste søknader rett i søpla pga rare navn og EN dårlig erfaring er dårlig, da er det ikke de med rare navn som bør gjøre ekstratiltak, det er firmaer som har folk med slik holdning i rekrutteringsavdelingen sin.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #9 Skrevet 30. november 2005 http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article1166693.ece Dette er så tragisk! Har selv en tante som er jordmor i hjemlandet, her jobber hun på renseri Riktignok er ikke hennes utdannelse godkjent i Norge, slik tilfellet er for disse nevnt i artikkelen, men er likevel frustrerende å se nyttig arbeidskraft sølt bort på denne måten. Man bør virkelig våkne opp og se på hva man driver med i dette landet! ← Ikke alle utdannelser er godkjent i Norge. Kjenner ei som er utdannet advokat i sitt hjemland. Sier jo seg selv at hun ikke får jobb i Norge. Vi har andre lovverk osv. Nå sliter hun på gølvet i Norge. Samtidig vil jeg jo si at de har nok skoler(bakgrunn) til å beg på skole i Norge. Må streve litt selv også.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #10 Skrevet 30. november 2005 Jeg må tilstå at jeg er skyldig i å kaste endel søknader med rare navn rett i søpla. Det har å gjøre med at vi trenger folk som snakker og leser godt norsk, og som ingen har problemer med å forstå, selv om det går kjapt unna. Jeg ansatte en for to år siden, en kjempegutt, men pga norsken hans fungerer det ikke. Vi har betalt norskkurs to ganger, men merker lite forskjell. Jeg vil råde innvandrere med god norsk, til å levere søknad personlig eller eventuelt ringe angående søknaden sin. Hvis jeg hører at norsken deres er god, har jeg ingenting imot å vurdere dem på lik linje med andre søkere. ← Kaste søknader med rare navn? Hva med 2 generasjon innvandrere da?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #11 Skrevet 30. november 2005 Ikke alle utdannelser er godkjent i Norge. Kjenner ei som er utdannet advokat i sitt hjemland. Sier jo seg selv at hun ikke får jobb i Norge. Vi har andre lovverk osv. Nå sliter hun på gølvet i Norge. Samtidig vil jeg jo si at de har nok skoler(bakgrunn) til å beg på skole i Norge. Må streve litt selv også. ← Selvsagt, det vet jeg. Min tante kan slippe unna med noen utdannelse, men hun har fått to barn på kort tid og har ikke fått satt i gang med det ennå. Uansett; man bør jo se på en internasjonal standardisering av utdannelser, slik at en utdannelse er like mye verdt i Norge som i andre land. Verden blir "mindre og mindre" og stadig flere reiser ut for å utdanne seg/jobbe. Det bør jo være et mål at dette skal flyte greiest mulig. For vanskeligstilte land kan jo dette også hjelpe på økonomien etc på sikt - utdannelse er jo alfa omega for disse landene
Gjest Melk Skrevet 30. november 2005 #12 Skrevet 30. november 2005 (endret) Sverige skal jo nå teste ut statlige anonyme søknader (Søknad og navn på søker atskilles til intervjuobjektene er plukket ut). Skal bli spennende å se resultatet. Absolutt noe jeg vil tro kan hjelpe, og forhåpentligvis etterfølges. Endret 30. november 2005 av Melk
Bønna Skrevet 30. november 2005 #13 Skrevet 30. november 2005 Dette er så tragisk! Man bør virkelig våkne opp og se på hva man driver med i dette landet! ← Ja, det er på tide å la innvandringen medføre økt konkurranse på arbeidsmarkedet også for middelklassen, og ikke bare arbeiderklassen? Jo da, jeg kunne gått for den, hadde det ikke vært for det at jeg vet at det viktigste for middelklassen er at de relativt sett er langt bedre stilt enn rengjøringsbetjenter, butikkpersonale, stuepiker og bartendere etc.
Bønna Skrevet 30. november 2005 #14 Skrevet 30. november 2005 Men i middelmådighetens land takker man seg vel heller til middelmådige nordmenn enn noen andre. ← Hva er det som er så galt med å være middelmådig? Er du en selvhater også på det individuelle planet? For øvrig gjør middelmådighetens land det svært godt med sin middelmådige urbefolkning. Hvorfor skal vi importere flinke utlendinger som kan gjøre livet surt for oss på arbeidsmarkedet?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #15 Skrevet 30. november 2005 Jeg må tilstå at jeg er skyldig i å kaste endel søknader med rare navn rett i søpla. Det har å gjøre med at vi trenger folk som snakker og leser godt norsk, og som ingen har problemer med å forstå, selv om det går kjapt unna. Jeg ansatte en for to år siden, en kjempegutt, men pga norsken hans fungerer det ikke. Vi har betalt norskkurs to ganger, men merker lite forskjell. Jeg vil råde innvandrere med god norsk, til å levere søknad personlig eller eventuelt ringe angående søknaden sin. Hvis jeg hører at norsken deres er god, har jeg ingenting imot å vurdere dem på lik linje med andre søkere. ← Ja, forutinntatte mennesker er vel det vi har nok av i dette potetlandet
Bønna Skrevet 30. november 2005 #16 Skrevet 30. november 2005 Kaste søknader med rare navn? Hva med 2 generasjon innvandrere da? ← Phø! Jeg er mer opptatt av hvordan han klarte å kvitte seg med en ansatt på et språklig grunnlag. Takket være arbeiderbevegelsen har vi har et strengt oppsigelsesvern i dette landet, og det bør ikke ekle sjefer få lov til å uthule.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #17 Skrevet 1. desember 2005 Ja, det er på tide å la innvandringen medføre økt konkurranse på arbeidsmarkedet også for middelklassen, og ikke bare arbeiderklassen?← Nei, la oss uføretrygde og sette flest mulig på ulike tiltak. Hva er poenget med konkurranse på arbeidsmarkedet?
Bønna Skrevet 1. desember 2005 #18 Skrevet 1. desember 2005 Nei, la oss uføretrygde og sette flest mulig på ulike tiltak. Hva er poenget med konkurranse på arbeidsmarkedet? ← Siden du stiller spørsmålet kan du kanskje også svare på det? Hva er poenget med konkurranse på arbeidsmarkedet? Det kan umulig være et poeng i seg selv. Dermed må det jo være noen som tjener på det, før det skal være noe poeng med konkurranse på arbeidsmarkedet. Konkurranse på arbeidsmarkedet vil det selvfølgelig alltid være, men de middelmådige, det vil si de fleste av oss, er ikke tjent med at konkurransen er hardere enn nødvendig. I så måte er uføretrygd etc en billig og grei måte å sikre sine interesser. Både for de som befinner seg innenfor og utenfor arbeidsmarkedet. Høyresiden påstår at de som befinner seg innenfor arbeidsmarkedet taper på å finansiere velferdsordninger, som gjør det mulig for deler av befolkningen å leve uten for arbeidsmarkedet. Men det er direkte feil. De som befinner seg på arbeidsmarkedet er tvert i mot tjent med å betale for ordninger som reduserer tilbudet av arbeidskraft. Det er jo ren markedslogikk. De som i virkeligheten tjener på at tilbudet av arbeidskraft øker, slik det vil gjøre gjennom en innstramming i de velferdsordningene vi har i dag, er de som kjøper arbeidskraft. Og det er interessene til de som kjøper arbeidskraft høyresiden er ute etter å tjene, ikke interessene til de som selger arbeidskraft. Nei til innvandring!
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #19 Skrevet 1. desember 2005 Phø! Jeg er mer opptatt av hvordan han klarte å kvitte seg med en ansatt på et språklig grunnlag. Takket være arbeiderbevegelsen har vi har et strengt oppsigelsesvern i dette landet, og det bør ikke ekle sjefer få lov til å uthule. ← Kvittet oss ikke med han, han er her fortsatt men i en annen stilling. Uansett vil jeg gi samme råd til alle som søker stillinger, ikke bare innvandrere. Det viser initiativ å komme på døra med en søknad (men det kommer sikkert an på hva slags jobb det er). Vi får inn masse søknader på mail, og jeg orker ikke kalle inn mange mennesker som jeg ikke har tro på at kommer til å være aktuelle. Men jeg husker de som kommer innom - det blir jo et lite mini-intervju, dessuten viser det at de virkelig ønsker jobben når de gidder å gå på websiden vår, finne adressen, og komme til oss.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #20 Skrevet 1. desember 2005 Vi er avhengig av verdiskapning. For at verdiskapningen skal bli størst mulig må vi ha de beste i arbeid. Så kan de heller betale tiltak/trygd for de middelmådige som ikke får seg jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå