Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På spørsmål om voldtekt/vold/seksuelt misbruk som barn, bør man være ærlig eller gjør dette mer godt ett vondt? Leste på en annen tråd at man får spm om dette 

Anonymkode: dc813...215

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På spørsmål om voldtekt/vold/seksuelt misbruk som barn, bør man være ærlig eller gjør dette mer godt ett vondt? Leste på en annen tråd at man får spm om dette 

Har aldri fått spørsmål om dette🧐 fikk derimot spørsmål om min egen oppvekst og forholdet til min egen mor. Var ærlig og sa det var dårlig og at hun har drevet med psykisk vold. Angrer på at jeg delte det for jordmor sitt svar var; ja da kan det jo hende det blir vanskelig for deg å gi barnet ditt noe du aldri selv har fått.. så du må nesten vurdere selv hvor mye du vil dele. 

Anonymkode: 91a30...3a8

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Fikk aldri noe slike spørsmål av jordmor, eller helsesøster etter barna kom. Aldri noen spørsmål om min oppvekst heller. Kun om nettverk.

Anonymkode: 31456...39d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tja. Jeg vil si at du bør se an din jordmor. Ikke alle i alle yrker er dyktige. Nivået på deling, ærlighet og fortrolighet bør legges etter at en har tatt en vurdering av hvor oppegående jordmor fremstår. Still han eller henne først en håndfull spørsmål om moderne medisin, og legg lista etter hvor oppdatert vedkommende er. Er hen utdatert? Svar med generiske standardfraser og sjekk muligheten for å bytte fagperson. Er dette ikke mulig, hold ting overfladisk.

Anonymkode: 304d2...44b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, sa aldri noe sånt til jordmor. Del minst mulig.

Anonymkode: 4ad2f...fc0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei man bør ikke være ærlig.  De spør fordi sånt visstnok ifølge utdanningen dems skal være "arvelig"... Har man en hel haug med journaler som bekrefter saken bør man kanskje ikke lyve om det, men hvis ikke så bringer det ikke noe godt med seg for din del.

Skrevet

Jeg fikk ikke spørsmål om dette. Men jeg fikk spørsmål om min psykiske helse og ble spurt hvordan jeg hadde det. Antar jeg hadde fått noen oppfølgingsspørsmål dersom jeg f.eks svarte at jeg følte meg deprimert eller hadde angst.

Anonymkode: e46ce...fb7

Skrevet

Jeg sa aldri noe om det, men fikk heller ikke spørsmål om det. Hadde sikkert svart ærlig hadde hun spurt meg om det.

• Liker 1
Skrevet

Aldri fått spørsmål om det 

Anonymkode: 5bab6...5c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri fått spørsmål om dette🧐 fikk derimot spørsmål om min egen oppvekst og forholdet til min egen mor. Var ærlig og sa det var dårlig og at hun har drevet med psykisk vold. Angrer på at jeg delte det for jordmor sitt svar var; ja da kan det jo hende det blir vanskelig for deg å gi barnet ditt noe du aldri selv har fått.. så du må nesten vurdere selv hvor mye du vil dele. 

Anonymkode: 91a30...3a8

Det kan hodt hende jm ikke sa det på en spesielt god måte, men det er jo ikke feil. Det er ikke shaming, jm beskylder deg ikke for noe når hun sier dette, men ting man ikke lærte som barn kan man lære som voksen. De spør vel for å fange opp de som kan ha nytte av ekstra veiledning (ikke ekstra overvåking, som noen ser ut til å tro). 

fransine skrev (3 timer siden):

Nei man bør ikke være ærlig.  De spør fordi sånt visstnok ifølge utdanningen dems skal være "arvelig"... Har man en hel haug med journaler som bekrefter saken bør man kanskje ikke lyve om det, men hvis ikke så bringer det ikke noe godt med seg for din del.

Det er arvelig. Men det er ingen automatikk i at alle med dårlig oppvekst fører det videre. Og det er mye man kan gjøre for å motvirke effekt av egen oppvekst. Det kan jo også like gjerne hende at man blir så fokusert på å unngå foreldrenes feil at man går for langt «andre veien», så det er vel bare positivt å ta tak i det før barnet blir født? 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, sa aldri noe sånt til jordmor. Del minst mulig.

Anonymkode: 4ad2f...fc0

Jeg skjønner ikke helt denne frykten for støtte, hjelp og tiltak som en del her utviser. Hvorfor er det negativt å få hjelp? Og det helt gratis i tillegg? Jeg ser bare fordeler. Men jeg er enig i at du må føle at jm er en det er greit å prate med. Det er ikke alltid match, men jeg ville nok heller tatt kontakt med en annen tjeneste eller bedt om å bytte jm eller noe sånt heller enn å holde ting inne. 

Anonymkode: d07f9...fa2

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Aldri fått spørsmål om dette, men ville vært ærlig hvis hun spurte. Fortalte om tidligere depresjon og spiseforstyrrelser. Har bare møtt forståelse. 

Anonymkode: da40d...b21

Skrevet

Jeg var helt ærlig om vanskelig oppvekst og komplisert forhold til min egen mor. Jordmor var medfølende og støttende, og passet på at jeg fikk oppfølging fra barne- og familietjenesten fra før termin. Det var veldig nyttig, for det å bli mor utløste mange gamle problemer. Dette ville ikke blitt fange opp uten at jeg allerede var i kontakt med noen som er gode på å oppdage slikt, for min mor lærte meg å skjule slikt.

Anonymkode: 324b8...0da

• Hjerte 6
Skrevet

Du eier din egen fortid, og du bestemmer selv hvem du vil dele hva med. Du har ingen plikt til å opplyse om noe, men må selv vurdere om dette er noe du føler er greit, riktig og nyttig å dele med din jordmor. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var helt ærlig om vanskelig oppvekst og komplisert forhold til min egen mor. Jordmor var medfølende og støttende, og passet på at jeg fikk oppfølging fra barne- og familietjenesten fra før termin. Det var veldig nyttig, for det å bli mor utløste mange gamle problemer. Dette ville ikke blitt fange opp uten at jeg allerede var i kontakt med noen som er gode på å oppdage slikt, for min mor lærte meg å skjule slikt.

Du er ein helt! ☺️

• Liker 2
Skrevet
fransine skrev (4 timer siden):

Det er arvelig, men det er ikke derfor de spør om det. Det er en del av kartleggingen for å skille ut gravide som kan trenge mer oppfølging. Det er ikke for å følge med på og vurdere om du blir en god mor, men for å kunne veilede og være behjelpelig i en periode hvor man er spesielt utsatt for psykisk belastning. Hvis du har en barndom med vold e.l, så har du jo en bagasje med deg, og gjennom et svangerskap skal du gjennom en enorm hormonkarusell og livet som du kjenner det endrer seg brutalt. Det kan være traumatisk for mange. 

Anonymkode: 274f6...d43

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette 🙏❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er arvelig, men det er ikke derfor de spør om det. Det er en del av kartleggingen for å skille ut gravide som kan trenge mer oppfølging. Det er ikke for å følge med på og vurdere om du blir en god mor, men for å kunne veilede og være behjelpelig i en periode hvor man er spesielt utsatt for psykisk belastning. Hvis du har en barndom med vold e.l, så har du jo en bagasje med deg, og gjennom et svangerskap skal du gjennom en enorm hormonkarusell og livet som du kjenner det endrer seg brutalt. Det kan være traumatisk for mange. 

På samme måte som hvis man har fødselsangst e.l. pga tidligere traumatiske fødsler tenker du?

Skrevet

Anbefaler deg på det sterkeste å være ærlig! Jeg har en venninne som ikke sa noe om sin fortid angående psykisk og seksuell vold i barndommen til sin jordmor (hun har heller ikke fått noe annen hjelp fra helsepersonell). I dag reproduserer hun sin fortid ved å være sammen med en mann som er narsissist og bruker psykisk vold. Slikt går ofte i generasjoner.

Anonymkode: 1daa2...0c2

Skrevet

Dersom du er ærlig så vil en god jordmor bare hjelpe deg. 

Mulig slikt går i arv, men det kan også bli helt motsatt. Mormor behandlet ikke mamma bra, og det gjorde at hun var veldig obs på å unngå alt hun hatet fra sin egen oppvekst. Ingen alkohol foran barna, ingen fysisk avstraffelse, og bevisst på å trygge oss i at det er lov å snakke om ting som er vanskelig og at vi alltid kan komme til hun om det er noe vi trenger hjelp/råd til

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 12.50):

Ingen har spurt meg om min barndom i alle mine 3 svangerskap. Det eneste de spurte var om det foregår vold i familien nå. Med andre ord om mannen min er en konebanker, noe han ikke er. Så svarte bare nei hver gang. Jeg opplevde det som et spørsmål de er nødt til å stille selv om det er irrelevant for de aller fleste. Målet er vel å fange opp de få tilfellene hvor det foregår vold i familien.

Anonymkode: 103cd...35e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...