AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #1 Skrevet 24. september 2022 Ser stadig det diskuteres matbudsjett over alt. Pleier disse å granske spesifiserte kvitteringer og sortere mat fra nonfood eller er det regnet med batterier og vaskemidler i matbudsjettet? Vi er to og bruker ca 1600 i uka men da inkludert alt, dyremat, usb ledning og Ibux går i samme regning. Anonymkode: ad7bb...2c1 2
JegMotStrømmen Skrevet 24. september 2022 #2 Skrevet 24. september 2022 På mitt matbudsjett inngår alt som kjøpes i matvarebutikker/gårdsutsalg. Så da kan det fort snike seg med noe toalettpapir og zalo m.m. Vanligvis kjøper jeg batterier, vaskemidler, medisiner o.l andre steder enn i matvarebutikken.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #3 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser stadig det diskuteres matbudsjett over alt. Pleier disse å granske spesifiserte kvitteringer og sortere mat fra nonfood eller er det regnet med batterier og vaskemidler i matbudsjettet? Vi er to og bruker ca 1600 i uka men da inkludert alt, dyremat, usb ledning og Ibux går i samme regning. Anonymkode: ad7bb...2c1 Det meste man kjøper i en matbutikk som ikke er mat (til dyr eller mennesker) er ikke av stor viktighet. Sliter man med å holde budsjettet er «annet» første post man kutter. Deretter kutter man «usunt». Svaret er ja, alt inngår. Kjøper du så mye «annet» på butikken at det utgjør forskjell i budsjettet ditt bør du kutte i annet, ikke sortere kvitteringer. Eksempler som Ibux og ledninger er jo ting man ikke kjøper ukentlig. Kjøper man Ibux ukentlig (eller månedlig) bør man gå til lege. Ting som vaskemiddel etc utgjør heller ikke det store forbruket for en normal husholdning. Vasker man klær 1-3 ganger i uka varer en pakke vaskemiddel et halvt år. Anonymkode: a849c...557
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #4 Skrevet 24. september 2022 Jeg regner alltid med alt som kjøpes på Kiwi og Meny. Så det inkluderer toalettpapir, tørkerull, lyspærer, vaskemidler av alle slag, bind, håndsåpe, tannpleie og batterier (bruker dog veldig lite av det siste). Anonymkode: 3688f...9a8 1
Gjest Villfisker Skrevet 24. september 2022 #5 Skrevet 24. september 2022 Jeg regner alt som kan spises. Alt annet havner på en annen post.
Leo Skrevet 24. september 2022 #6 Skrevet 24. september 2022 Hvis man ser på SIFO sitt budsjett så er "andre dagligvarer" og "husholdningsartikler" spesifisert som egne poster. Dette er strengt tatt heller ikke helt nøyaktig for mange matvareforretninger har et vareutvalg som går ut over dette. Imidlertid ser nok de fleste kun på summene de har brukt i matvareforretninger når de snakker om matbudsjett. Hvis du likevel vil sammenligne med f.eks. SIFO-budsjettet og vet at både "personlig pleie", "andre dagligvarer" og "husholdningsartikler" for en stor del blir handlet i den samme butikken som dere kjøper mat kan du jo bare legge sammen de aktuelle SIFO-postene og bruke det som sammenligningsgrunnlag. Personlig gjennomgår jeg dette fra tid til annen og siden jeg ikke har behov for å gå så voldsomt vitenskapelig til verks bruker jeg tallene fra kontoutskriften som viser hvilke beløp som er brukt i typiske matbutikker. Det jeg kommer frem til er da vårt "matbudsjett" selv om det altså ikke blir helt nøyaktig. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #7 Skrevet 24. september 2022 Her regner vi alt sammen. Bestiller fra Meny.no, og det er alt fra toalettpapir til shampo på matbudsjettet vårt. Anonymkode: 4d323...d63
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #8 Skrevet 24. september 2022 Matbudsjettet mitt inkluderer ALT jeg kjøper på en matbutikk. Så det inkluderer dopapir, håndsåpe, vaskemiddel og andre rengjøringsmidler, hundesnacks osv. Anonymkode: f2f36...d46 2
Toyah Skrevet 24. september 2022 #9 Skrevet 24. september 2022 Vi har et mat og husholdningsbudsjett, der inngår alt vi trenger av forbruksvarer i husholdningen. 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 24. september 2022 #10 Skrevet 24. september 2022 Jeg regner med mat i mitt matregnskap, både det som er kjøpt på matbutikk og spise ute. Men ikke annet kjøpt på matbutikk som toalettpapir, vaskemidler osv.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #11 Skrevet 24. september 2022 Leo skrev (2 timer siden): Hvis man ser på SIFO sitt budsjett så er "andre dagligvarer" og "husholdningsartikler" spesifisert som egne poster. Dette er strengt tatt heller ikke helt nøyaktig for mange matvareforretninger har et vareutvalg som går ut over dette. Imidlertid ser nok de fleste kun på summene de har brukt i matvareforretninger når de snakker om matbudsjett. Hvis du likevel vil sammenligne med f.eks. SIFO-budsjettet og vet at både "personlig pleie", "andre dagligvarer" og "husholdningsartikler" for en stor del blir handlet i den samme butikken som dere kjøper mat kan du jo bare legge sammen de aktuelle SIFO-postene og bruke det som sammenligningsgrunnlag. Personlig gjennomgår jeg dette fra tid til annen og siden jeg ikke har behov for å gå så voldsomt vitenskapelig til verks bruker jeg tallene fra kontoutskriften som viser hvilke beløp som er brukt i typiske matbutikker. Det jeg kommer frem til er da vårt "matbudsjett" selv om det altså ikke blir helt nøyaktig. Husholdningsartikler og dagligvarer ble tusen kroner ekstra dåder vil si to tusen i uka. Da er jeg innafor. Anonymkode: ad7bb...2c1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #12 Skrevet 24. september 2022 Hos oss regner vi alt kjøpt i dagligvarebutikker. Med mindre vi går ekstra innom for feks hundemat (har eget budsjett til dette) eller om vi kjøper et laken på obs tar vi prisen for det lakenet fra en annen konto. Men alt «dagligvarer» går fra vår matkonto Anonymkode: 494bc...0b4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #13 Skrevet 24. september 2022 Vi har mat/husholdning under ett. Jeg gidder ikke å sitte å regne på hvor mye av kvitteringen som har gått til shampo og barberblader og hva som er mat. Anonymkode: 63b02...017 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #14 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har mat/husholdning under ett. Jeg gidder ikke å sitte å regne på hvor mye av kvitteringen som har gått til shampo og barberblader og hva som er mat. Anonymkode: 63b02...017 Samme her. Har ikke noe excel-ark ned budsjett heller. Vi bare bruker det som er normalt for oss, og hverken strammer inn eller flotter oss. Har jo nettbank tilgjengelig med et klikk på mobilen, så enkelt å holde kontroll. Anonymkode: 8d15d...a3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå