Gå til innhold

Er veterinær det eneste yrket å satse på om man faktisk vil jobbe MED dyr og samtidig ha en anstendig lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser så mye om at dyrepleier tjener dårlig til tross for bachelor, og at marinbiologer og zoologer har kjempevanskelig arbeidsmarked og at man ofte ender opp som lærer hvis man "bare" er biolog.. 

Så hvis jeg vil jobbe med dyr hele tiden og likevel ha en lønn å leve av, er veterinær det eneste alternativet da? 

Hva med dyrefysioterapeuter? Tjener de greit og er det godt nok marked for det yrket?

Anonymkode: 7ba86...9ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja desverre. Dyrepleier og annet har kjempelav lønn 

Anonymkode: 649b9...00c

Skrevet

Ja, jeg tror dessverre det. Med mindre man skulle klare å gjøre det veldig bra som travtrener eller noe slikt, men det gjør vel de færreste. Eller, du kan vel alltids oppdrette doodle’r, det er det MYE penger. 🙄 

Jeg er dyrlege selv, forresten. Og egentlig vil jeg anbefale å ha dyr som hobby, og finne seg en godt betalt dayjob som ikke har noe med dyr å gjøre. Jeg ble utbrent av alle dyrene (og ungene), og har nå ikke et eneste dyr selv, og ikke vil jeg ha det på lenge heller. 🤣 Ungene er mer enn nok ansvar og arbeid, jeg orker ikke dyr i tillegg. 

Anonymkode: bb4ea...0ca

Skrevet

Dyrefysioterapeut er ikke en beskyttet tittel, hvem som helst kan kalle seg det. Det jobber noen i tilknytning til større dyreklinikker, men tviler på at lønna er noe bedre enn dyrepleiere (uten at jeg vet det). Tror det ofte er dyrepleiere med videreutdanning eller noe slikt. Evt dyrleger med videreutdanning.  Men regner ikke med at det er en gullgruve, akkurat. 

Skrevet

Hovedsakelig, ja.

Du kan jobbe som avløser på gård, det er forsåvidt ok lønn, og så sitter man ikke med hele ansvaret og nærmest jobber seg i hjel, slik mange bønder gjør. 

Ellers kan fysioterapeut/massasjeterapeut for hest være en vei å gå. Det blir mer og mer populært å bruke slike tjenester for hest. Men de fleste har en annen jobb ved siden av og tjener ikke spesielt mye, du skal være veldig flink, veldig godt ansett og ha et stort og stabilt kundegrunnlag for å tjene greit med penger, så veien dit er lang... 

Anonymkode: 1687e...e1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hovedsakelig, ja.

Du kan jobbe som avløser på gård, det er forsåvidt ok lønn, og så sitter man ikke med hele ansvaret og nærmest jobber seg i hjel, slik mange bønder gjør. 

Ellers kan fysioterapeut/massasjeterapeut for hest være en vei å gå. Det blir mer og mer populært å bruke slike tjenester for hest. Men de fleste har en annen jobb ved siden av og tjener ikke spesielt mye, du skal være veldig flink, veldig godt ansett og ha et stort og stabilt kundegrunnlag for å tjene greit med penger, så veien dit er lang... 

De ligger helt, helt nederst på lista over gjennomsnittlig årslønn i Norge sortet på yrke. tillegg er arbeidsdagen gjerne delt opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hovedsakelig, ja.

Avløser er vel en av de laveste lønnede. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Anonymkode: 9cd93...990

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De ligger helt, helt nederst på lista over gjennomsnittlig årslønn i Norge sortet på yrke. tillegg er arbeidsdagen gjerne delt opp. 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Avløser er vel en av de laveste lønnede. 

Anonymkode: 9cd93...990

Hm, jeg er selv avløser, bare på deltid da, men tjener 217 per time, pluss tillegg for helg, kveld, overtid, og røde dager. Tar en del ukurante vakter og tjener helt greit på det synes jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 13.18):

Ja, jeg tror dessverre det. Med mindre man skulle klare å gjøre det veldig bra som travtrener eller noe slikt, men det gjør vel de færreste. Eller, du kan vel alltids oppdrette doodle’r, det er det MYE penger. 🙄 

Jeg er dyrlege selv, forresten. Og egentlig vil jeg anbefale å ha dyr som hobby, og finne seg en godt betalt dayjob som ikke har noe med dyr å gjøre. Jeg ble utbrent av alle dyrene (og ungene), og har nå ikke et eneste dyr selv, og ikke vil jeg ha det på lenge heller. 🤣 Ungene er mer enn nok ansvar og arbeid, jeg orker ikke dyr i tillegg. 

Hva brukeren over her sa.

Finn deg en annen jobb og bli frivillig for dyrebeskyttelsen, bli fosterhjem etc.

Skrevet

Biologer kan jobbe flere steder, i høye stillinger. Jeg kjenner ei som er utdannet biolog, som har en sjefsstilling i Equinor (tidligere Statoil) 

Anonymkode: ba734...194

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Biologer kan jobbe flere steder, i høye stillinger. Jeg kjenner ei som er utdannet biolog, som har en sjefsstilling i Equinor (tidligere Statoil) 

Anonymkode: ba734...194

Men da jobber man åpenbart ikke med dyr, i hvert fall har man ikke daglig kontakt med dyr. Jeg hadde ikke villet studere biologi om jeg ønsket å jobbe i Equinor.

Anonymkode: 7ba86...9ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hm, jeg er selv avløser, bare på deltid da, men tjener 217 per time, pluss tillegg for helg, kveld, overtid, og røde dager. Tar en del ukurante vakter og tjener helt greit på det synes jeg. 

Statistikken er i alle fall tydelig… Bra du har en annen erfaring, men de har i gjennomsnitt den laveste årslønna av alle yrkesgrupper i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...