AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #1 Skrevet 24. september 2022 Hei. skal for første gang lage elgstek idag. Den er mellom 1,5 - 2 kg. Jeg fikk et tips om å ikke langtidssteke den da det blir som leverpostei. Men alle oppskrifter jeg finner på nett er å steke lengre på mindre varme. Så, noen som har erfaring? øbsker også tips til steketid, tilbehør og saus 👌🏼 Anonymkode: 1c59e...fbb
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #2 Skrevet 24. september 2022 Langtidssteiking på lav varme er utvilsomt det beste, så jeg må si du har fått et dårlig råd der. Viktig å avslutte steketiden når kjernetemperaturen er rundt 60 grader. (55 om du vil ha den litt mer rosa) Tilbehør er sjysaus/viltsaus, grønnsaker, potet, tyttebær og et godt flatbrød om du har. Enkelt og godt Anonymkode: 4adb2...671 1
Hunter7 Skrevet 24. september 2022 #3 Skrevet 24. september 2022 48 minutter siden, AnonymBruker said: Hei. skal for første gang lage elgstek idag. Den er mellom 1,5 - 2 kg. Jeg fikk et tips om å ikke langtidssteke den da det blir som leverpostei. Men alle oppskrifter jeg finner på nett er å steke lengre på mindre varme. Så, noen som har erfaring? øbsker også tips til steketid, tilbehør og saus 👌🏼 Anonymkode: 1c59e...fbb Jeg pleier å langtidssteke elgstek og har ennå til gode å ende opp med "leverpostei-konsistens". Surrer steken stramt, masserer inn godt med salt og pepper, og steker den raskt på høy varme i panne/jerngryte på alle sider. I mellomtiden lar jeg ovnen varme seg opp til 100°. Plasserer et steketermometer i steka, og setter stek sammen med gulrøtter, pastinakk, og løk og et par klatter smør i ovnen. Lar alt steke til kjernetemperaturen er rundt 54°-56°*, tar steka ut og pakker den godt inn i alufolie og håndduker. Selv etter en time er steka fortsatt varm. Mens steka får hvile, lager jeg brunsaus med kraft fra steka, purerer de ovnsbakte grønnsakene og smaker til brunsausen med de purerte grønnsakene, salt, pepper, rips- hhv. tyttebærgele, og kanskje noen einebær. Tilbehør: Ovnsstekt eller pannestekt rosenkål, gjerne med ei klype muskat (+salt og pepper) Puré av potet og pastinakk eller sellerirot Fløtegratinerte poteter / Gratin dauphinois (kan forberedes i forveien slik at det kan settes i ovnen mens steka hviler) Salat med bitre salatblader (f.eks. endivie, rucola, og radicchio), tynnskivede reddiker, granateplekjerner, og grovhakkede og ristede hasselnøtter med sennepsvinaigrette (heller utradisjonelt tilbehør, men utgjør et friskt kontrapunkt) (Smør)Dampet brokkoli og/eller blomkål Stekt sopp (champignon/kantarell/skrubb/smørsopp/steinsopp - whatever floats you boat) *kjernetemperaturen vil stige pga. restvarme i steka Ang. langtidssteking: https://matosofi.com/2012/11/29/kunsten-a-steke-kjott-kjernetemperatur-mort-kjott-og-den-viktige-maillard-effekten/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå