Jako235 Skrevet 24. september 2022 #1 Skrevet 24. september 2022 Hei. Har prøvd å google dette lenge men finner ikke noe entydig svar. Jeg er midlertidig ansatt i en bedrift ut året og prøvetiden går ut nå i slutten av september. I prøvetiden har jeg 14 dagers oppsigelsestid. Jeg har fått ny jobb fra 1. januar og ønsker helst å slutte tidligere i desember. Har snakket med arbeidsgiver og de sier de ikke vet om de kan la meg ta fri, selv om jeg har forklart grunnen (familierelatert). Så.. det jeg lurer på: Er det mulig å si opp i prøvetiden men sette siste arbeidsdag til f.eks 15. desember? Har arbeidsgiver mulighet til å nekte det?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #2 Skrevet 24. september 2022 Altså, de har sagt nei til at du kan ta fri i to uker i desember? Og nå vil du si opp med en gang, men jobbe likevel til midten av desember? Altså få i pose og sekk? Sier du opp i prøveperioden, så må du gå etter 2 uker. Sier du opp i oktober, så har du sannsynligvis 3 mnd oppsigelse og kan ikke gå midt i en mnd. Så nei, du får ikke «lurt systemet». Du må velge, så arbeidsledig etter to uker, eller ta de kjipe dagene i desember også. Du forstår at det er fryktelig vanskelig for arbeidsgiver å finne noen som kan steppe inn for deg i midten av des?? Anonymkode: b9bb9...af8
Taluno Skrevet 24. september 2022 #3 Skrevet 24. september 2022 Ja, arbeidsgiver kan nekte det. Arbeidsgiver kan si "vi forholder oss til kontrakten. Men de kan også være snill og avtale en annen slutt-dato. Jeg har jobbet både kortere og lengre oppsigelsestid enn hva som var avtalt i kontrakt. Men da har det vært etter avtale med arbeidsgiver. Vil ikke arbeidsgiver legge til rette for deg, så forholder du deg til avtalt oppsigelsestid.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #4 Skrevet 24. september 2022 Hvis jeg forklarte meg uklart: Ja, arbeidsgiver har mulighet til å nekte deg å sette din egenvalgte sluttdato når du sier opp i prøveperioden. Da er det 2 uker som gjelder. Og arbeidsgiver vet at du ikke finner deg ny jobb fra oktober- 1. januar, så ingen grunn til å tilrettelegge noe som helst for deg, Jako. Anonymkode: b9bb9...af8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå