Gå til innhold

Kan man stole på en tidligere rus-venninne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ei tidligere rus-venninne som har tatt kontakt igjen. Hun og jeg hang sammen og var en del på kjøret sammen for noen år tilbake. 

Nå har hun plutselig tatt kontakt igjen, og jeg lurer på om jeg kan stole på at hun ikke vil dra meg ned i kjøret igjen? At hun har null intensjoner om å dra meg med seg?

Fortalte henne at jeg er gift og har en nyfødt og hun virker veldig glad for meg.

Likevel har jeg dette beskyttelsesinstinktet hvor jeg ikke vet om jeg bør gjenoppta kontakten, for jeg vet aldri den faktiske intensjonen og om rusen fortsatt er en del av bildet.

Hva ville dere følt? Ville dere ha gjenopprettet vennskapet?

Anonymkode: 654ee...5d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ruser hun seg fremdeles da? Om ja, så ville jeg holdt meg unna. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis hun er clean og har vært det en stund så ser jeg ikke noe galt her 

Anonymkode: b5e21...81e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette beror på om hun ruser seg nå eller ikke. Du har selv forandret deg, det er fullt mulig at hun også har. Every saint has a past and every sinner has a future... Du trenger ikke å gå fra 0 til 100 her, du trenger ikke å være bestevenn med en gang, men kanskje lodde stemningen? Jeg skjønner at det er en enorm risiko for deg å ta i og med at det virker triggende, og kanskje finner dere ut at det vennskapet dere hadde i rus ikke er der når rusen ikke er der, men kanskje går du glipp av et fantastisk, oppbyggende og nært vennskap bare pga du tror hun ikke har forandret seg. Jeg ville vært forsiktig men jeg ville definitivt gitt hun en håndsrekning, og gitt det en sjanse med full åpenhet om at dette er et vennskap som må respekteres uten rus! 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Nei du kan ikke stole på henne. 

Anonymkode: c3d8c...ea4

• Liker 7
Skrevet

Men har du spurt om hun fortsatt bruker da?

• Liker 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Av erfaring, så kan man aldri stole på folk som ruser seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei du kan ikke stole på henne. 

Det vil jo si at ts heller ikke er å stole på da siden hun har rust seg

Anonymkode: ac1b0...177

• Liker 4
Skrevet
Athena Catalina skrev (22 minutter siden):

Av erfaring, så kan man aldri stole på folk som ruser seg.

Hvis man ikke kan stole på folk som bruker eller har brukt rus omfatter det gjerne 85%-90% av Norges befolkning…

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden du er redd for å bli dratt inn i rus igjen så hadde jeg unngått det.

Anonymkode: 01f94...919

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt sjangsen på det. Jeg har en venn som kom ut av rusen for 10 år siden, den har voksne barn og barnebarn og livet på stell men jeg har ikke vert i rusmiljøet eller ruset meg. Hadde jeg vert eks rusmisbruker hadde jeg og ikke våget å ha den som venn.

Anonymkode: 62cc0...ddb

• Liker 3
Skrevet

Hun kan ikke dra deg med i noe du ikke vil bli dratt inn i.

Anonymkode: 3a719...ede

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Å bli venn med noen som har slitt veldig er som å gi fra seg energien sin.. 

slike folk er ofte meg meg meg - de lyver og stjeler og det vil ikke ta lang tid før du lager et nytt innlegg om at du irriterer deg over henne 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ei tidligere rus-venninne som har tatt kontakt igjen. Hun og jeg hang sammen og var en del på kjøret sammen for noen år tilbake. 

Nå har hun plutselig tatt kontakt igjen, og jeg lurer på om jeg kan stole på at hun ikke vil dra meg ned i kjøret igjen? At hun har null intensjoner om å dra meg med seg?

Fortalte henne at jeg er gift og har en nyfødt og hun virker veldig glad for meg.

Likevel har jeg dette beskyttelsesinstinktet hvor jeg ikke vet om jeg bør gjenoppta kontakten, for jeg vet aldri den faktiske intensjonen og om rusen fortsatt er en del av bildet.

Hva ville dere følt? Ville dere ha gjenopprettet vennskapet?

Anonymkode: 654ee...5d3

Hvis dere begge er rusfrie ser jeg ikke noe problem med det.

Anonymkode: a26ff...cd1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å bli venn med noen som har slitt veldig er som å gi fra seg energien sin.. 

slike folk er ofte meg meg meg - de lyver og stjeler og det vil ikke ta lang tid før du lager et nytt innlegg om at du irriterer deg over henne 

Og ofte ikke. Svært mange i min omgangskrets har eksperimentert med rus, for de fleste av dem først og fremst i yngre dager. Alle er i dag "ordentlige" folk med livet på stell, høyt utdannet og/eller god betalte jobber, og gjerne familie også. 

Anonymkode: 2e02a...af1

• Liker 3
Skrevet

Om hun ruser seg fortsatt bør du jo holde deg unna. Særlig fordi du har barn som du bør beskytte fra det miljøet. Det er ikke sikkert hun har planer om å få deg inn i rusmiljøet igjen, det er uansett ditt valg. Men du husker vel kanskje hvordan det var å være en del av det miljøet, og er det virkelig noe du ønsker å være en del av igjen uavhengig av om du ruser deg?

Anonymkode: e9660...414

Skrevet

Er hun rusfri? Og hvor mye kontakt har hun igjen med det gamle miljøet? 

Anonymkode: dcd6d...d21

• Liker 3
Skrevet

Folk virker veldig kjapp med å dømme her. Det står ingen plasser at denne venninnen ruser seg nå, det er vel det det hele står og faller på. Selv har jeg vært rusfri i 4 år, har en god jobb hvor mine kollegaer aldri ville drømt i sine villeste mest dømmende fantasier at jeg er en tidligere rusmisbruker. Jeg har selv tatt opp kontakten med venner jeg hadde litt kontakt med før, vi er en liten gjeng som treffes, går turer og kan snakke samme språk i og med at vi har de samme erfaringer, uten at det blir for mye men heller at vi heier hverandre frem og er glade på hverandres vegne når vi lykkes med noe. Å ha hatt et rusproblem gjør ikke noen verken mer needy, lyger og stjeler og annet tull. Å være i rus gjør dette med deg ja, men igjen det står ingen plasser at denne venninnen ruser seg nå. Jeg tror folk hadde fått hakeslepp om de hadde vist hvor mangen av deres nærmeste eller i bekjentskspskretsen som kollegaer hadde eksperiment ganske tungt  med rus. Det står ikke i pannen til folk selv om de mest dømmende her tror det.

Anonymkode: b8ddb...8e2

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Folk virker veldig kjapp med å dømme her. Det står ingen plasser at denne venninnen ruser seg nå, det er vel det det hele står og faller på. Selv har jeg vært rusfri i 4 år, har en god jobb hvor mine kollegaer aldri ville drømt i sine villeste mest dømmende fantasier at jeg er en tidligere rusmisbruker. Jeg har selv tatt opp kontakten med venner jeg hadde litt kontakt med før, vi er en liten gjeng som treffes, går turer og kan snakke samme språk i og med at vi har de samme erfaringer, uten at det blir for mye men heller at vi heier hverandre frem og er glade på hverandres vegne når vi lykkes med noe. Å ha hatt et rusproblem gjør ikke noen verken mer needy, lyger og stjeler og annet tull. Å være i rus gjør dette med deg ja, men igjen det står ingen plasser at denne venninnen ruser seg nå. Jeg tror folk hadde fått hakeslepp om de hadde vist hvor mangen av deres nærmeste eller i bekjentskspskretsen som kollegaer hadde eksperiment ganske tungt  med rus. Det står ikke i pannen til folk selv om de mest dømmende her tror det.

Anonymkode: b8ddb...8e2

Jeg er tørrlagt alkoholiker og tenker det samme som deg. Samtidig skjønner jeg skepsisen, jeg vil ikke ha kontakt med aktive rusmisbrukere/alkoholikere for de er syke og jeg er kommet langt i edruskapen. 

Anonymkode: 8b1eb...3aa

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er tørrlagt alkoholiker og tenker det samme som deg. Samtidig skjønner jeg skepsisen, jeg vil ikke ha kontakt med aktive rusmisbrukere/alkoholikere for de er syke og jeg er kommet langt i edruskapen. 

Anonymkode: 8b1eb...3aa

Personligheten blir jo påvirket eller endres helt hvis man var en alkoholiker i mange år før. Man blir vant til å lyve, for eksempel. Sorry. 

Anonymkode: 88953...249

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...