Gå til innhold

Kan dette være tegn på autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutt på 19 måneder (litt over 1,5 år) som alltid skal leke med sand ved å la den renne mellom fingrene, spinner hjulet på lekebiler rundt og rundt, snurrer kontorstolen rundt og rundt.

Gikk først nærmere halvannet år, sier kun noen helt få ord. Gjentagende monoton babling. 

Anonymkode: 743cb...37e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må utredes for å vite, men han er vel altfor ung til det? Min gutt hadde ikke de symptomene, men har autisme.

Anonymkode: 39df1...a7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må utredes for å vite, men han er vel altfor ung til det? Min gutt hadde ikke de symptomene, men har autisme.

Når begynte du å se tegn? Og hva var de?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gutt på 19 måneder (litt over 1,5 år) som alltid skal leke med sand ved å la den renne mellom fingrene, spinner hjulet på lekebiler rundt og rundt, snurrer kontorstolen rundt og rundt.

Gikk først nærmere halvannet år, sier kun noen helt få ord. Gjentagende monoton babling. 

Endel barn med autisme gjør dette ja. Selvstimulering. Men det behøver jo ikke å være det, barnet er fortsatt veldig lite. Hvis dere er usikrere så kan dere be om utredning. 

Anonymkode: 420a0...053

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min sønn ble ikke diagnostisert før han var 8 år, men i retrospekt hadde han tydelige tegn helt fra spedbarnsalder. (Han mangler det vanligvis klassiske tegnet å bli sint, var derfor han ble så sent oppdaget)

Til ts: det kan være for tidlig å stille en diagnose enda, men snakk med helsesøster/lege. Hjelpemidlene man får/bruker på autister er uansett ufarlig å bruke på nevrotypiske barn, og jo tidligere man setter inn (rette) tiltak jo bedre får barnet det

Skrevet

Hvordan er han med felles oppmerksomhet? Kan du holde opp en leke/ bamse og få hans oppmerksomhet ved å si: «Se her»? Og når han er i farta og dere roper navnet hans stopper han opp og snur seg mot dere? 

Mangel på dette er også typiske tegn på autisme i denne alderen. Har sett det ved et par tilfeller som pedagog på småbarnsavd og de barna har senere fått påvist autisme. 

Ene barnet brukte heller ikke sine foreldre som den trygge «havnen» de første dagene i bhg. Hvor de ofte er ute å utforsker før de kommer innom mamma for å slappe av litt før neste runde. 

Anonymkode: a53a6...6e8

Skrevet

Det første vi så var forsi ket språk og vanskelig å få kontakt. Lysteret ikke navnet sitt. Lite mimikk og smil. Å gjorde det samme om og om igjen. Overganssituasjoner var vanskelig. Var på utilpass egentlig. Å viftet med hendene. Fikk diagnose før fyllte 2.selv om det var opplagt ved 1.5 års alder. 

Anonymkode: f0119...3c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det første vi så var forsi ket språk og vanskelig å få kontakt. Lysteret ikke navnet sitt. Lite mimikk og smil. Å gjorde det samme om og om igjen. Overganssituasjoner var vanskelig. Var på utilpass egentlig. Å viftet med hendene. Fikk diagnose før fyllte 2.selv om det var opplagt ved 1.5 års alder. 

*mye utilpass. Må legge til at ute var det helt håpløst. Han bare løp og stoppet aldri eller så seg tilbake. 

Skrevet

Mitt barn har heller ikke sinne. Fikk først diagnosen lett pu, har og autisme og epilepsi. 

Fikk diagnosen først på 7 trinn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...