Gå til innhold

Kan man søke dagpenger selv "om man har jobb"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg jobber fra måned til måned, dette har jeg gjort i 3 års rid med et smil og påståvilje, nå synes jeg det er veldig vanskelig, uforytsigbart,pg nedbrytende.

Jeg lurer på om det er lov å motta dagpenger selv om man jobber enkelte dager i uken? Jeg krysser av de dagene jeg jobber.-og gir beskjed. Jeg må få tid til å søke faste stillinger og gå på intervjuer.

Anonymkode: f3879...23a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke men vil jo ikke få innvilget dagpenger om du ikke fyller vilkårene... Du må ha nedsatt arbeidstid med minst 50% for å få dagpenger... Og du kan ikke bare velge å takke nei til vakter for så å få dagpenger.... 

Anonymkode: 60b04...606

• Liker 4
Skrevet

Jobb 50%! Da kan du få 50% dagpenger, funker fint. Gjort dette selv av og til før.

Anonymkode: 16f9f...7bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan søke men vil jo ikke få innvilget dagpenger om du ikke fyller vilkårene... Du må ha nedsatt arbeidstid med minst 50% for å få dagpenger... Og du kan ikke bare velge å takke nei til vakter for så å få dagpenger.... 

Dette. Du må bevise at du har mistet minst 50% arbeidstid for å få innvilget dagpenger. I vedtaket vil det stå hvor mange arbeidstimer de har beregnet at du hadde også kan du jobbe 50% av dette og blir trukket time for time. Hvis du jobber over 50% mister du alle dagpengene for den perioden, som er på 14 dager.

Anonymkode: 4a0ec...58a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo faktisk. Jeg hadde en periode 45% stilling. Jeg takket nei til én vakt på 14 dagersperiode, og fikk derfor heller 4-5-6 vakter. Det å miste dagpenger for hele perioden hadde jeg ikke råd til, så jeg måtte jobbe mer enn en vakt for å ikke gå konk. Dette forstod sjefen min og tok hensyn.

Anonymkode: a1d1d...061

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. Du må bevise at du har mistet minst 50% arbeidstid for å få innvilget dagpenger. I vedtaket vil det stå hvor mange arbeidstimer de har beregnet at du hadde også kan du jobbe 50% av dette og blir trukket time for time. Hvis du jobber over 50% mister du alle dagpengene for den perioden, som er på 14 dager.

Vel, det er veldig utforutsgbart slik jeg holder på nå.

Fikk følgende melding fra oppdragsgiver: Mindre vakter tilgjengelig for tiden, og vi kan bare velge en.

Jeg stiller opp på alt ekstra, GRATIS. Men dette går på min dyrebare TID og jeg må ha tid til å søke jobber og

gå på intervjuer som kan føre til en fast stilling, defor mitt spørsmål om dette lar seg gjøre ved hjelp av dagpenger. Jeg vil selvfølgelig notere ned de vaktene jeg har jobbet og vise til riktig informasjon hele veien.

• Hjerte 1
Skrevet

🌸🌸Takk så mye for svar🌸🌸

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fikk følgende melding fra oppdragsgiver: Mindre vakter tilgjengelig for tiden, og vi kan bare velge en.

Jeg stiller opp på alt ekstra, GRATIS. Men dette går på min dyrebare TID og jeg må ha tid til å søke jobber og

gå på intervjuer som kan føre til en fast stilling, defor mitt spørsmål om dette lar seg gjøre ved hjelp av dagpenger. Jeg vil selvfølgelig notere ned de vaktene jeg har jobbet og vise til riktig informasjon hele veien.

Og med en slik dokumentasjon så er sjansen mye større for at du kan få dagpenger. Er det lenge siden du hadde en mer fast jobb da?

Uansett så er det bare å søke, ingenting feil med det.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og med en slik dokumentasjon så er sjansen mye større for at du kan få dagpenger. Er det lenge siden du hadde en mer fast jobb da?

Uansett så er det bare å søke, ingenting feil med det.

Noen år siden jeg hadde en fast jobb:) jeg trives så godt med det jeg gjør så det har blitt utsatt.. men nok er nok og jeg MÅ videre.

Tusen takk for svar :)

🌸         🌸        🌸      🌸

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men du har vel tid til å søke når du ikke jobber heltid? Du får jo ikke noe bedre tid til å søke bare fordi du får dagpenger.

eller mener du at du vil jobbe mindre og få dagpenger for å kunne søke jobber?

de aller fleste jobber heltid samtidig som de søker jobber.

Anonymkode: 8ee2b...643

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du har vel tid til å søke når du ikke jobber heltid? Du får jo ikke noe bedre tid til å søke bare fordi du får dagpenger.

eller mener du at du vil jobbe mindre og få dagpenger for å kunne søke jobber?

de aller fleste jobber heltid samtidig som de søker jobber.

Jobber heltid for øyeblikket, men vet aldri fra måned til måned.

Ja, jobbe mindre for å få mer tid til å gå på intervjuer og søke annet, tung jobb så på ettermiddag er jeg helt ferdig, lite tid til jobbsøk da. Får se hva det blir til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jobber heltid for øyeblikket, men vet aldri fra måned til måned.

Ja, jobbe mindre for å få mer tid til å gå på intervjuer og søke annet, tung jobb så på ettermiddag er jeg helt ferdig, lite tid til jobbsøk da. Får se hva det blir til.

Selvfølgelig så skal du ikke få dagpenger bare fordi du ikke orker å søke jobber ved siden av jobben du har nå. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig så skal du ikke få dagpenger bare fordi du ikke orker å søke jobber ved siden av jobben du har nå. 

Har skrevet at det er veldig usikkert, jeg må ha tid til å gå på jobbintervju.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

fortsatt ingen unnskyldning, da får du heller be om fri fra jobb, eller ta intervjuet etter jobb. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvordan tror du resten av oss gjør det egentlig? Har jobbet 100% siden jeg kom ut i arbeidslivet og har likevel både søkt nye jobber og gått på jobbintervju. Man stjeler jo ikke penger fra staten fordi man skal søke ny jobb 😂 ta deg sammen.

Anonymkode: 1a4ac...ad7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvordan tror du resten av oss gjør det egentlig? Har jobbet 100% siden jeg kom ut i arbeidslivet og har likevel både søkt nye jobber og gått på jobbintervju. Man stjeler jo ikke penger fra staten fordi man skal søke ny jobb 😂 ta deg sammen.

Jeg er lavtlønnet og skatter mye i forhold til den lønnen jeg har, det er ikke snakk om å stjele fra staten, når du ikke vet om du har jobb uken etter så prøver man å finne LØSNINGER.  Så hold deg for god til å nevne stjeling, stiller opp på veldig kort varsel, reiser lange avstander rundt til ulike arbeidsplasser og blir ikke alltid behandlet med vanlig folkeskikk. Så NEI, svaret ditt er jaggu UPASSENDE,

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er lavtlønnet og skatter mye i forhold til den lønnen jeg har, det er ikke snakk om å stjele fra staten, når du ikke vet om du har jobb uken etter så prøver man å finne LØSNINGER.  Så hold deg for god til å nevne stjeling, stiller opp på veldig kort varsel, reiser lange avstander rundt til ulike arbeidsplasser og blir ikke alltid behandlet med vanlig folkeskikk. Så NEI, svaret ditt er jaggu UPASSENDE,

Nei, det som er upassende er at du mener at du skal få lov til å jobbe mindre og få dagpenger fordi du ikke orker å søke jobber etter jobb. Du sier selv at du trives så godt med det du gjør så du har ikke prioritert å få fast jobb, og det er jo helt og holdent din egen skyld. Kan ikke skjønne hvordan du mener det er rettferdig at du skal få lov til å jobbe mindre fremover og få dagpenger sponset av staten istedenfor å gjøre som alle andre som jobber heltid og samtidig søker nye jobber. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, det som er upassende er at du mener at du skal få lov til å jobbe mindre og få dagpenger fordi du ikke orker å søke jobber etter jobb. Du sier selv at du trives så godt med det du gjør så du har ikke prioritert å få fast jobb, og det er jo helt og holdent din egen skyld. Kan ikke skjønne hvordan du mener det er rettferdig at du skal få lov til å jobbe mindre fremover og få dagpenger sponset av staten istedenfor å gjøre som alle andre som jobber heltid og samtidig søker nye jobber. 

🤮til deg🐫🤮

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

🤮til deg🐫🤮

Begynner å skjønne hvorfor du ikke har fast jobb.

• Liker 2
Skrevet

Søk dagpenger! 

Dersom du får avslag fordi du ikke oppfyller vilkårene for dagpenger kan du likevel være registrert hos nav som arbeidssøker. Da vil du få hjelp og oppfølging i prosessen du står i. 

Lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...