Gå til innhold

Jeg fikk startlån på 8 * årsinntekt med to barn alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og en bil. Så nå er boligen min lagt ut for salg. Dette har jeg ikke sjans til å tåle mer.. 

Husker jeg måtte signere frarådningsskjema (at banken egentlig frarådet låneopptaket), men skjønner nå når jeg ser andre sliter med 3 og 4 ganger årsinntekt, at jeg har fått laaaaangt over hva jeg burde. 

Tenk at jeg var så glad for dette, føltes som jeg hadde vunnet i Lotto da jeg fikk lånet. 

Anonymkode: c19e9...006

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og en bil. Så nå er boligen min lagt ut for salg. Dette har jeg ikke sjans til å tåle mer.. 

Husker jeg måtte signere frarådningsskjema (at banken egentlig frarådet låneopptaket), men skjønner nå når jeg ser andre sliter med 3 og 4 ganger årsinntekt, at jeg har fått laaaaangt over hva jeg burde. 

Tenk at jeg var så glad for dette, føltes som jeg hadde vunnet i Lotto da jeg fikk lånet. 

Den er kjipt. Fatter ikke at du ville ta den sjansen. «Alle» skjønte jo at renta skulle opp etterhvert 

Anonymkode: 29a5d...403

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den er kjipt. Fatter ikke at du ville ta den sjansen. «Alle» skjønte jo at renta skulle opp etterhvert 

Alternativet var å leie usikkert bosted med skyhøy husleie. Er først nå etter strømmen ble så dyr at jeg er oppe i samme boligkostnad som jeg hadde på husleie. Men om en måned eller to er jeg langt over pga strøm + kommunale avgifter i tillegg til rente. 

• Hjerte 1
Skrevet

Bankene er jo skurker.

Anonymkode: af1d1...02e

Skrevet

Når du sier startlån, tenker du da på startlån gjennom husbanken?

Anonymkode: d1d27...d4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når du sier startlån, tenker du da på startlån gjennom husbanken?

Anonymkode: d1d27...d4b

Startlån fra Husbanken som går gjennom kommunen ja. 

Skrevet

Men kan du ikke forhandle deg frem til lengre nedbetalingstid? Startlån via Husbanken kan f.eks. nedbetale over 50 år.

Anonymkode: 6c8f6...0ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kan du ikke forhandle deg frem til lengre nedbetalingstid? Startlån via Husbanken kan f.eks. nedbetale over 50 år.

Hadde 45 års nedbetalingstid da jeg fikk det. 

• Hjerte 1
Skrevet

Kan jeg spørre om hvor stort lån du fikk og hvor lang nedbetalingstid?

• Liker 1
Skrevet

Er dette sant, er det en eller flere i Husbanken som burde fått en reprimande, og rett ut døra! Det er jo er det glade vanvidd å låne ut så mye mot inntekt. Men TS burde også ha tenkt seg om litt, mer enn èn gang.

• Liker 2
Skrevet

Du var veldig naiv TS. Tenkte du overhode ikke over risikoen?

Når jeg tar lån tar jeg utgangspunkt i at man skal kunne betjene lånet mens går på dagpenger. 

Skrevet
Rucula skrev (4 minutter siden):

Når jeg tar lån tar jeg utgangspunkt i at man skal kunne betjene lånet mens går på dagpenger. 

Kunne nok tatt risikoen jeg også, om renten hadde holdt seg lav i 5-10år til og TS hadde nedbetalt så mye hun kunne + lønnsvekst kunne bildet vært helt annerledes. Men risikoen man tar gjør jo at man kan være nødt å selge om betingelsene forandrer seg. Sånn må det jo være, tar man stor risiko kan konsekvensene bli store, eller gevinstene. 

Anonymkode: c85e8...b2f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan jeg spørre om hvor stort lån du fikk og hvor lang nedbetalingstid?

2.850.000 med 45 års nedbetalingstid, 5 års avdragsfrihet. 

tdm900 skrev (6 minutter siden):

Er dette sant, er det en eller flere i Husbanken som burde fått en reprimande, og rett ut døra! Det er jo er det glade vanvidd å låne ut så mye mot inntekt. Men TS burde også ha tenkt seg om litt, mer enn èn gang.

Jeg var faktisk overbevist om at jeg skulle rekke å finne meg en mann og få meg en samboer til avdragsfriheten var ferdig. Dette beregnet også den ansatte i kommunen. At jeg ikke kom til å være alene "for evig"..  

Rucula skrev (4 minutter siden):

Jeg er ufør. Dvs ikke akkurat mange muligheter. For meg var (og er) stabilt bosted for barna mine (og meg selv, jeg sliter med å gå så kan ikke bo i boliger hvor det er trapper) noe av det jeg satte høyest. 

Risikoen for meg var større ved å bli i leid bolig. Slik jeg så det da. Nå er det stress-salg før jeg havner altfor mye bakpå med alle utgifter. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Føler med deg ts… Jeg har 4 mill på boligen alene (uten barn) og med gjennomsnittlig lønn. Har heldighvis ett ekstra rom som mulig må leies ut i vinter. 
Har du sett på muligheten til å tjene inn noen ekstra kroner på egenhånd? Ønsker deg lykke til

Anonymkode: 2c44d...72b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Føler med deg ts… Jeg har 4 mill på boligen alene (uten barn) og med gjennomsnittlig lønn. Har heldighvis ett ekstra rom som mulig må leies ut i vinter. 
Har du sett på muligheten til å tjene inn noen ekstra kroner på egenhånd? Ønsker deg lykke til

Anonymkode: 2c44d...72b

Ja, jeg fant ut at det blir så på hengende håret at jeg ikke tør å ta sjansen. Så jeg selger nå. Det siste året har jeg blitt helt ødelagt psykisk av stress for økonomien. Det er kanskje det sterkeste punktet. Jeg trenger å fungere psykisk også for barna mine, uten å gruble for mye. 

• Hjerte 1
Skrevet

Vi låste renta i fjor, i 5 år, angrer på at vi ikke tok 10. Men hvorfor tenkte du ikke på det, når du ikke klarer renteoppgang?

Anonymkode: d9c00...33a

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mange unge visste dette, men trodde sikkert at når den tid kom, tjente man bedre osv. Det er ikke lett for unge og uerfarne å forstå dette, selv om de visste dette. Bankene burde vært strengere med utlån selv om rentene er lave. 

Anonymkode: bd1fa...664

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vi låste renta i fjor, i 5 år, angrer på at vi ikke tok 10. Men hvorfor tenkte du ikke på det, når du ikke klarer renteoppgang?

Anonymkode: d9c00...33a

Hadde fastrenteavtale som gikk ut i vår.. Så joda, jeg tenkte på det også. Dårlig timing. 

Skrevet

Husbanken krever låst rente. Har mange ganger inntekt jeg og, men tok lånet nå så 10 år med fast rente takk og pris.

Anonymkode: e94b9...7e4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husbanken krever låst rente. Har mange ganger inntekt jeg og, men tok lånet nå så 10 år med fast rente takk og pris.

Anonymkode: e94b9...7e4

Det krevde de (kommunen altså, snakket jo aldri med Husbanken selv) ikke for meg. De frarådet det, faktisk. Jeg tok det likevel. Men den gikk jo ut nå, og har ikke råd til å binde på disse nivåene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...