AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #1 Skrevet 24. september 2022 Vi laget privat avtale for 5 år siden da vi skilte oss. Denne har aldri blitt endret. Når jeg ser på bidragskalkulatoren skulle han nå ha betalt over 2000kr mer i mnd enn det han gjør (eller mer, mulig han har fått høyere inntekt enn det jeg vet om). Er redd han kommer til å bli sur dersom jeg ber nav fastsette bidrag, men har han egentlig grunn til det? Han er uenig i prinsippet med at dersom man får høyere inntekt så skal man betale mer, da han mener at dette ikke påvirker barnet. Men, barnet går jo glipp av disse pengene. Far bruker lite penger på barnet når hun er der, og mener nok at jeg bruker for mye, men dette skal jo ikke ha noe å si, sånn prinsipielt sett? Hva er deres erfaring mtp fastsetting av bidrag hos nav, og dårlig stemning? Anonymkode: 79e4f...c48
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #2 Skrevet 24. september 2022 Jeg hadde glatt ringt nav. Han har ingwn rett til å bli sur. Anonymkode: ddb2b...2c5 7 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #3 Skrevet 24. september 2022 Ja, det blir dårlig stemning. Så du må dessverre velge mellom godt samarbeidsklima og pengene. Kan en mellomløsning være å inflasjonsjustere bidraget siden alt er blitt dyrere? Anonymkode: 2264d...c07 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #4 Skrevet 24. september 2022 Jeg ville først ha snakket med han om det, vist han beregningen sånn at han ser det selv. Når nav står for bidrag så økes også bidraget etter jo eldre barnet blir. Eldre barn, høyere bidrag. Så det blir feil at en privat avtale ikke også skal økes i takt med barnets alder Nekter far dette, så søker du via nav. Husk å også krysse av for at nav krever inn (da kan de tvangsinnkreve hvis far ikke betaler). Ut i fra din inntekt så kan du også muligens søke forskuddsbidrag (minstebidrag på litt over 1000kr) hvis far ikke betaler, men det er inntektsbasert. Det koster en engangssum for å få nav til å beregne og kreve inn, men den summen betaler dere halve av hver (tror det ligger på 7-800kr hver) Da har du vært fair og først gitt han sjansen til å fortsette den private avtalen. Barn koster, og begge foreldrene har lik forsørgerplikt. Ja, det er ei mulighet for at han blir sur, men skal barnet gå glipp av sitt rettmessige bidrag for å unngå at far skal bli sur? Blir ikke du sur av å ha den økonomiske hovedbyrden da? Er det viktigere at far ikke blir sur? La han bare bli sur, det er hans barn også Kjenner jeg blir litt mødd når jeg gjentatte ganger leser at mødre blir frarådet å kreve det rettmessige bidraget som barnet har krav på for å unngå at far blir sur. Generelt la far gjøre som han ønsker for at han ikke skal bli sur. Fedre er voksne mennesker de også, og har man barn så tar man vare på barna på lik linje som mor. Jeg var selv gjennom det samme for endel år siden. Far og jeg hadde hadde privat avtale, tok utgangspunkt i bidragsveilederen, og for å være grei så sa jeg at han kunne betale 1000kr mindre, men eksen forholdt seg hverken til avtalt sum eller innbetalingsdato, så etter ett år med dette så varslet jeg at hvis han ikke skjerpet seg så ble det nav sånn at det ble riktig beløp og ikke minst forutsigbart. Og det ble nav (han forholdt seg forsåvidt ikke til samværsavtale, eller mitt tilbud om 50/50, null bidrag men deling av utgifter) Og han ble drittsur og kom hjem hit og foran både barnet, mannen min og barnet jeg har med mannen min, skjelte meg ut så det kost etter….men det fikk så være. Det gikk seg faktisk til og samarbeidet ble faktisk bedre uten den konstante irritasjonen og etterlysningen etter bidraget hver måned. I tillegg så var det nav som justerte bidraget ut i fra alder på barnet. Så; ta det via nav er mitt råd med mindre dere har ett godt økonomisk samarbeid. Det sparer deg for mye frustrasjon og konflikter med far. Er det nav som har kontrollen på det så får barnet det barnet har rett på å få. Og du trenger ikke tenke mere på det. Og det blir en grunn mindre til konflikt hvis dere har ett vanskelig samarbeid fra før. Men husk at nav har ca 4mnd behandlingstid, så sett opp den datoen du søker fra. Det eksen har betalt inn i denne perioden blir trukket fra (så han blir ikke å betale dobbelt opp). I søknaden så opplyses det også at dere i dag har privat avtale. Du må også legge ved kopi/skjermdump av samværsavtale + de siste 3mnd lønnsslipper. Har du utgifter til barnehage/Sfo så må det opplyses om også Og husk at når barnet blir 18 og går på vgs så er fortsatt far bidragspliktig, men barnet må søke selv og får bidraget inn på sin konto Anonymkode: c3238...ccc 6 1
Ænema Skrevet 24. september 2022 #5 Skrevet 24. september 2022 jeg ville gått til nav. han har spart mye kr på disse 5 årene. så ikke ha dårlig samvittighet. 2
Brunello Skrevet 24. september 2022 #6 Skrevet 24. september 2022 Jeg fatter ikke hvorfor noen ikke følger Navs satser. Det burde vært slik at barna hadde krav på at Navs satser ble overført. Så kan de som vil betale mer overføre ekstra som en privat avtale. 3
Carrot Skrevet 24. september 2022 #7 Skrevet 24. september 2022 Jeg ville sagt til far at det er på tide å justere bidraget og at han enten kan gjøre en ny privat avtale eller vi kan be nav fastsette bidraget for oss. Du må nok regne med reaksjon fra far, men om bidraget er ett du trenger så kjør på. 1
Bergenseren_47 Skrevet 24. september 2022 #8 Skrevet 24. september 2022 NAV oppfordrer jo til at man skal etterstrebe å benytte private avtaler fremfor at NAV skal beregne og eventuelt kreve inn bidrag. Dette vil jo også «tvinge» frem samarbeid mellom partene. En underskrevet privat avtale, som begge i utgangspunktet var enige om, er jo en bindende avtale. Jeg er usikker på om NAV kan gå inn og overprøve den uten at det er advokat inne i bildet. Hvordan selve avtalen deres er utformet, vet jeg ikke, men om den ikke inneholder noe om endring eller justering av bidraget, kan det slå dårlig ut for begge, avhengig av hvem av dere som får endret inntekt. Private avtaler må inneholde hvor lenge avtalen er gyldig, hvordan beløp fastsettes (her kan man ta utgangspunkt i bidragsveilederen), og kriterier for endring av beløp.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 Ingen rett eller feil svar på hva du skal gjøre syntes jeg. Alt kommer ann på situasjonen din/hans og barnets. Når nav regner ut bidrag så tar ikke de nødvendigvis hensyn til hva slags utgifter den bidragspliktige har utover boutgifter. Jeg tjener dårlig og far bra. Han skal derfor betale meg 5800 pr mnd med Nav sine satser. Men, jeg har samboer og vi har lavere utgifter enn det faren til barnet mitt har, da han både har høyere lån, er avhengig av bil på jobb, har sykdom som gjør at han trenger behandling og medisiner, han har også cøliaki og må ha spesielle matsorter. Dette tar ikke nav hensyn til, de ser bare på lønna. Så for meg å skulle kreve så mye fra han blir helt feil da vi i utgangspunktet ikke trenger disse pengene, så jeg ville følt at jeg var slem om jeg krevde det. Jeg gikk derfor å sjekket hva sifo skriver at barnet skal koste. Så har vi delt den summen og han betaler halvparten av det. I tillegg så spleiser vi 50-50 hvis det dukker opp noe ekstraordinært. Barnetrygden går på sparekonto. Nå skal det også sies at far har endel samvær og bruker penger på barnet da de er sammen. Anonymkode: c9551...e95 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 Bergenseren_47 skrev (På 24.9.2022 den 12.16): NAV oppfordrer jo til at man skal etterstrebe å benytte private avtaler fremfor at NAV skal beregne og eventuelt kreve inn bidrag. Dette vil jo også «tvinge» frem samarbeid mellom partene. En underskrevet privat avtale, som begge i utgangspunktet var enige om, er jo en bindende avtale. Jeg er usikker på om NAV kan gå inn og overprøve den uten at det er advokat inne i bildet. Hvordan selve avtalen deres er utformet, vet jeg ikke, men om den ikke inneholder noe om endring eller justering av bidraget, kan det slå dårlig ut for begge, avhengig av hvem av dere som får endret inntekt. Private avtaler må inneholde hvor lenge avtalen er gyldig, hvordan beløp fastsettes (her kan man ta utgangspunkt i bidragsveilederen), og kriterier for endring av beløp. Jo, det kan de. Exen og jeg hadde privat avtale, undertegnet av begge, men likevel så forholdt han seg ikke til den. Han fikk mange sjanser, men ga likevel blanke. Jeg orket ikke mere, kontaktet nav og ba om at de overtok. Både utregning og innkreving. Tror vi måtte betale 700kr hver for at de skulle gjøre det, men det var ett engangsbeløp (far fikk etterhvert flere barn og krevde da ny omregning av bidrag, men måtte ikke betale noe da). Så jo, Nav kan ta over selv om man har en skriftlig, privat avtale. For mitt vedkommende så utgjorde det faktisk 2000kr mere i måneden. Og de gangene han ikke betalte så forskutterte nav minstebidrag, og eksen fikk bidragsgjeld. Det blir oppfordret til privat avtale hvis man i utgangspunktet har ett godt samarbeid. Noe vi ikke hadde, mye pga nettopp bidrag. At nav tar over medvirker ofte til mindre konflikter, for da er det de som bestemmer, og det er satte summer Anonymkode: c3238...ccc 4
Bergenseren_47 Skrevet 26. september 2022 #11 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jo, det kan de. Exen og jeg hadde privat avtale, undertegnet av begge, men likevel så forholdt han seg ikke til den. Han fikk mange sjanser, men ga likevel blanke. Jeg orket ikke mere, kontaktet nav og ba om at de overtok. Både utregning og innkreving. Tror vi måtte betale 700kr hver for at de skulle gjøre det, men det var ett engangsbeløp (far fikk etterhvert flere barn og krevde da ny omregning av bidrag, men måtte ikke betale noe da). Så jo, Nav kan ta over selv om man har en skriftlig, privat avtale. For mitt vedkommende så utgjorde det faktisk 2000kr mere i måneden. Og de gangene han ikke betalte så forskutterte nav minstebidrag, og eksen fikk bidragsgjeld. Det blir oppfordret til privat avtale hvis man i utgangspunktet har ett godt samarbeid. Noe vi ikke hadde, mye pga nettopp bidrag. At nav tar over medvirker ofte til mindre konflikter, for da er det de som bestemmer, og det er satte summer Anonymkode: c3238...ccc Vel, i ditt tilfelle misligholdt exen avtalen, og da har sikkert NAV mulighet til å gå inn og kreve inn bidrag i henhold til sine beregninger. I TS sin situasjon, holder exen avtalen begge har signert på, og NAV skriver på sine sider: "Avtalen som foreldrene inngår, er i utgangspunktet like bindende som et vedtak fra NAV". Derfor tenker jeg at det må advokater inn i bildet dersom man ikke i felleskap blir enige om en ny avtale. Det kommer sikkert også litt an på hvordan avtalen er formulert. Kanskje den er så mangelfull og urimelig at den blir kjent ugyldig i en rettssak? TS kan få NAV til å beregne bidrag, og far kan si seg uenig og klage på vedtaket med at han overholder en allerede inngått avtale. Jeg har ingen fasit på hvem som vil gå seirende ut av en slik sak. PS. Dette er min tolkning uten noen som helst juridisk utdanning eller erfaring 😅
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #12 Skrevet 26. september 2022 Bergenseren_47 skrev (40 minutter siden): Vel, i ditt tilfelle misligholdt exen avtalen, og da har sikkert NAV mulighet til å gå inn og kreve inn bidrag i henhold til sine beregninger. I TS sin situasjon, holder exen avtalen begge har signert på, og NAV skriver på sine sider: "Avtalen som foreldrene inngår, er i utgangspunktet like bindende som et vedtak fra NAV". Derfor tenker jeg at det må advokater inn i bildet dersom man ikke i felleskap blir enige om en ny avtale. Det kommer sikkert også litt an på hvordan avtalen er formulert. Kanskje den er så mangelfull og urimelig at den blir kjent ugyldig i en rettssak? TS kan få NAV til å beregne bidrag, og far kan si seg uenig og klage på vedtaket med at han overholder en allerede inngått avtale. Jeg har ingen fasit på hvem som vil gå seirende ut av en slik sak. PS. Dette er min tolkning uten noen som helst juridisk utdanning eller erfaring 😅 Du tar feil. Man kan når som helst be nav om å beregne. Det som henvises til betyr bare at man kan be nav om å innkreve private avtaler. Anonymkode: 0db21...55a 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #13 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror vi måtte betale 700kr hver for at de skulle gjøre det, men det var ett engangsbeløp. Anonymkode: c3238...ccc Idag er det 1221 kr begge må betale som engangssum,når den andre søker beregning. Men det er for all del verdt det,for å få riktig bidrag. Anonymkode: 17ca3...510
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #14 Skrevet 26. september 2022 Bergenseren_47 skrev (1 time siden): Vel, i ditt tilfelle misligholdt exen avtalen, og da har sikkert NAV mulighet til å gå inn og kreve inn bidrag i henhold til sine beregninger. I TS sin situasjon, holder exen avtalen begge har signert på, og NAV skriver på sine sider: "Avtalen som foreldrene inngår, er i utgangspunktet like bindende som et vedtak fra NAV". Derfor tenker jeg at det må advokater inn i bildet dersom man ikke i felleskap blir enige om en ny avtale. Det kommer sikkert også litt an på hvordan avtalen er formulert. Kanskje den er så mangelfull og urimelig at den blir kjent ugyldig i en rettssak? TS kan få NAV til å beregne bidrag, og far kan si seg uenig og klage på vedtaket med at han overholder en allerede inngått avtale. Jeg har ingen fasit på hvem som vil gå seirende ut av en slik sak. PS. Dette er min tolkning uten noen som helst juridisk utdanning eller erfaring 😅 Det er klart at dersom man har valgt en privat avtale i stedet for beregning via NAV, så gjelder den private avtalen. Privat avtale > ingen avtale. Men dersom en av partene vil gå over til å kreve inn via NAV, så er det den som gjelder. NAVs beregninger tar alle hensyn; begges inntektsnivå, samvær, alder på barn, eventuell SFO, samboerskap, ytterligere barn etc. Den er satt etter visse fastsatte parametre, så dersom det er noe tvil, er det denne som er den "riktige". Dersom far skulle si seg uenig i summen satt av NAV (antakeligvis fordi den er for høy), så er det kun fordi NAV har regnet med noe deres private avtale ikke har regnet med - ergo har man ikke noen sak der. Grunnen til at de skriver det de skriver ("Avtalen som foreldrene inngår, er i utgangspunktet like bindende som et vedtak fra NAV") er at partene skal forstå at så lenge de kun har den private avtalen, så skal de følge den. Anonymkode: 21987...f05 2
Bergenseren_47 Skrevet 26. september 2022 #15 Skrevet 26. september 2022 Hvor tar jeg feil? Det er riktig at begge parter når som helst kan be NAV om en utregning. NAV kan også kreve inn penger på vegne av private avtaler. Det jeg stiller spørsmål ved, er om NAV uten videre kan gå inn og sette til side en privat avtale som de selv sier er like bindende som et vedtak. I såfall må det gjelde begge veier, også i tilfeller hvor det betales mer enn en beregning gjort av NAV tilsier. Den parten som er uenig i utregningen har full rett til å protestere, men jeg ser for meg at den da må gå via rettssystemet.
Bergenseren_47 Skrevet 26. september 2022 #16 Skrevet 26. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Grunnen til at de skriver det de skriver ("Avtalen som foreldrene inngår, er i utgangspunktet like bindende som et vedtak fra NAV") er at partene skal forstå at så lenge de kun har den private avtalen, så skal de følge den. Anonymkode: 21987...f05 Hvis det er den tolkningen som ligger til grunn, så forstår jeg det slik at det ikke er anledning til å kreve bidrag tilbake i tid dersom det er etter utregninger fra NAV er betalt for lite bidrag på en privat avtale, da det er den som gjelder frem til en eventuell ny beregning. Endret 26. september 2022 av Bergenseren_47
Bergenseren_47 Skrevet 26. september 2022 #17 Skrevet 26. september 2022 Bergenseren_47 skrev (15 minutter siden): Det jeg stiller spørsmål ved, er om NAV uten videre kan gå inn og sette til side en privat avtale som de selv sier er like bindende som et vedtak. I såfall må det gjelde begge veier, også i tilfeller hvor det betales mer enn en beregning gjort av NAV tilsier. Den parten som er uenig i utregningen har full rett til å protestere, men jeg ser for meg at den da må gå via rettssystemet. Får svare meg selv her😅 Etter litt googling, ser det ut til at NAV kan overprøve privat avtale, men den som er uenig har mulighet til å klage på vedtaket.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #18 Skrevet 26. september 2022 Han har absolutt ingen grunn til å bli sur for det! Min eks prøvde å tilby meg en høyere sum for å ta det privat. Men jeg kjenner han og vet at jeg ikke hadde fått pengene, så jeg gikk gjennom nav. Han har ofte ikke giddet å betale de bidragene så jeg er glad jeg valgte som jeg gjorde. Om han blir sur får være hans problem. Anonymkode: 17ae3...19a 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #19 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 8.00): Vi laget privat avtale for 5 år siden da vi skilte oss. Denne har aldri blitt endret. Når jeg ser på bidragskalkulatoren skulle han nå ha betalt over 2000kr mer i mnd enn det han gjør (eller mer, mulig han har fått høyere inntekt enn det jeg vet om). Er redd han kommer til å bli sur dersom jeg ber nav fastsette bidrag, men har han egentlig grunn til det? Han er uenig i prinsippet med at dersom man får høyere inntekt så skal man betale mer, da han mener at dette ikke påvirker barnet. Men, barnet går jo glipp av disse pengene. Far bruker lite penger på barnet når hun er der, og mener nok at jeg bruker for mye, men dette skal jo ikke ha noe å si, sånn prinsipielt sett? Hva er deres erfaring mtp fastsetting av bidrag hos nav, og dårlig stemning? Anonymkode: 79e4f...c48 Jeg var i samme situasjon som deg, privat avtale med lavt bidrag. Jeg foreslo at vi endret avtalen, og da ble han sur. Jeg søkte da fastsetting og han ble enda surere. Det brydde jeg meg null om. Han furtet noen måneder før han kom over det. Anonymkode: 15f45...c87 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #20 Skrevet 26. september 2022 Bergenseren_47 skrev (28 minutter siden): Hvor tar jeg feil? Det er riktig at begge parter når som helst kan be NAV om en utregning. NAV kan også kreve inn penger på vegne av private avtaler. Det jeg stiller spørsmål ved, er om NAV uten videre kan gå inn og sette til side en privat avtale som de selv sier er like bindende som et vedtak. I såfall må det gjelde begge veier, også i tilfeller hvor det betales mer enn en beregning gjort av NAV tilsier. Den parten som er uenig i utregningen har full rett til å protestere, men jeg ser for meg at den da må gå via rettssystemet. NAV går ikke inn i saken "uten videre", en av partene har søkt via NAV. Men så lenge en av dem har det, så er det NAVs egen avtale som gjelder, og det går selvsagt begge veier. Du kan alltids klage på alle vedtak. Er du uenig i utregningen til NAV, så må du sende inn dokumentasjon på det du er uenig i - da eksempelvis at du har lavere inntekt enn de har tatt utgangspunkt i. Men dette hentes jo fra skattbar inntekt. Anonymkode: 21987...f05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå