AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #1 Del Skrevet 24. september 2022 Som tidligere arbeidsnarkoman har jeg fortsått at mange sliter med dette. Tar ekstra vakter/overtid etc, selv om de egentlig ikke har lyst. Dette må folk slutte med, er jo din egen feil at du gjør det. Lar jobben bestemme over deg 100%. Du sliter deg bare ut, dette taper alle parter på til slutt. Å bli utbrent tjener ikke samfunnet bra økonomisk. Du må tenke på deg selv, du har bare et liv. Det skal ikke brennes ut i arbeidslivet. Hardt arbeid lønner seg ikke, bare i korte perioder. Til slutt blir man utslitt. Grensene jeg måtte sette for meg selv var følgende: 1. Ikke jobbe mer enn stillingsprosenten, den er maks 100%. Nå i dag har jeg 50% bare, nok for meg. 2. Aldri si ja til overtid, uansett. 3. Ikke bry deg om din arbeidsgiver, de bryr seg ikke om deg. Du er kun penger for en arbeidsgiver. 4. Når du har fri bør du slappe av mest mulig, ikke ha masse plikter. Lær deg å hvile, gjøre ingenting. 5. Tenk deg godt om før du får barn, klarer du dette? Økonomisk også? Det er krevende å ha barn. 6. Gå turer i skog og mark er godt for den mentale helsen, styrketrening også. 7. Juster kostholdet, spis næringsrike måltider som du lager selv. Ikke ferdigmat. 8. Kutt ut koffein, nikotin og alkohol. Dette er bare stimulanter og dårlige vaner, som du bruker PENGER PÅ! 9. Si nei, si nei. Si nei! Lær deg å styre tiden din, tid til deg selv. Venner som krever at du er tilgjengelig hver dag er ikke en venn. En venn forstår at du trenger hvile, tid til deg selv. Å sende en sms hver dag er jo greit, men om man skal møtes veldig ofte kan det bli slitsomt. 10. Ikke bruk fritiden på ting om innholder elementer fra arbeidslivet. Anonymkode: 7b11e...8d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #2 Del Skrevet 24. september 2022 Altså, man har masse fritid i Norge. 8 timer på jobb, 8 timers søvn = 8 timers fritid. Enig i at man skal legge opp fritiden sin til å gi energi, men dette vil jo være forskjellig fra person til person. Og at ikke alle har overskudd til å ha barn. Mine tips? Hør på en podcast eller musikk når du gjør kjedelige ting som husarbeid eller reiser til jobb. Gjør det til noe hyggelig. Ha en jobb og kollegaer du trives med. Anonymkode: bc11c...536 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #3 Del Skrevet 24. september 2022 Jeg har en utmerket balanse, og fin flyt mellom jobb og fritid. Jobber ca 300 overtidstimer i året, med en del reisedøgn. Men med mye fleksibilitet og mulighet for hjemmekontor. Så jeg definerer egentlig ikke "arbeidstid" slik du gjør. Tar gjerne unna litt mail og telefoner, uten at det stresser meg overhodet. På samme måte som jeg gjerne løper en tur i løpet av hjemmekontordagen, eller avrunder kl 12 en fredag. Kollegaer er også nære venner, så lunsj- og kaffepauser er hyggelige stunder. Trening, gjøremål, venner og slikt, det gir meg bare energi og glede. Slike strenge regler du har må da være utmattende. I stedet for å bare senke skuldrene, og ha et avslappet forhold til alt livet innebærer. Anonymkode: 57129...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #4 Del Skrevet 24. september 2022 Jeg synes jeg har en fin balanse. Jeg jobber 100% og noen ganger overtid. Når og hvor lenge jeg jobber overtid bestemmer jeg selv så jeg synes det er en grei måte å få litt ekstra inntekt på. Fritiden er viktig for meg. Jeg vil ha et rolig og avslappende liv. Jeg har derfor valgt å ikke få barn og å ikke ha en travel hverdag uten jobben. Det betyr at jeg kan slappe av, lade opp og bruke all min fritid på mine interesser. Det gjør at jeg fint har overskudd til den lille overtiden jeg jobber innimellom - noe som gir meg mer penger til mine fritidsinteresser. Anonymkode: 44e1f...47f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms Baxter Skrevet 24. september 2022 #5 Del Skrevet 24. september 2022 1. Jeg jobber ikke mer enn stillingsprosenten min, den er 40% (resterende er ufør) trives veldig i jobben forresten. 2. Jobber ikke overtid pga. det over, blir ikke spurt heller da jeg har tilrettelagt stilling. 3og4 sant 5 Har ett barn, som jeg greier fint økonomisk og har mye glede av… men skal ikke ha fler, vil ikke ha noen partner heller. 7og8 Jeg kunne blitt flinkere til dette. 9 Har en liten, men nær vennegjeng, blir aldri sliten av å møte dem. 10 Min stilling er ikke slik at jeg må/ kan bruke fritid på den. Fritiden går til gaming, kampsport og kunst. Og være sosial m familie og venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #6 Del Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg synes jeg har en fin balanse. Jeg jobber 100% og noen ganger overtid. Når og hvor lenge jeg jobber overtid bestemmer jeg selv så jeg synes det er en grei måte å få litt ekstra inntekt på. Fritiden er viktig for meg. Jeg vil ha et rolig og avslappende liv. Jeg har derfor valgt å ikke få barn og å ikke ha en travel hverdag uten jobben. Det betyr at jeg kan slappe av, lade opp og bruke all min fritid på mine interesser. Det gjør at jeg fint har overskudd til den lille overtiden jeg jobber innimellom - noe som gir meg mer penger til mine fritidsinteresser. Anonymkode: 44e1f...47f Hørtes fornuftig ut Skal aldri ha barn jeg heller, det hadde ikke fungert i heletatt. Viktig å kjenne sin begrensninger i livet. Anonymkode: 7b11e...8d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 24. september 2022 #7 Del Skrevet 24. september 2022 Jeg har ikke barn men det er fordi jeg ikke har lyst på, det er den eneste grunnen en trenger for den avgjørelsen igrunn. Dernest jeg har en jobb jeg trives i. Trivsel er også ekstremt viktig. Og så er jeg enig i at her i Norge har vi ekstremt mye fritid. Jeg har en sosial jobb der vi samles utenfor jobben, der vi gjør gøye kjekke energigivende ting utenfor arbeidslivet.. Enten det er en fest med god mat, grilling, bading, dans, halloween fest, fjelltur etc., og jeg elsker det. Jeg har skjønt på kg publikumet at slikt noe er reint utnyttende, helt uforskammet, energikrevende og fælt å være med på og nåde den arbeidsplassen som gjør noe annet enn å faktisk jobbe men jeg trives med dette. Det gjør faktisk arbeidslivet mitt langt bedre, det blir en annen stemning på jobb, mer humør og latter og god energi.. Så dette får være opp til hver og en, selvsagt kan ikke en jobb kreve at en stiller opp på slikt, det er ditt eget valg, en velger jo hva en bruker fritiden på. Jeg har jobbet på en skikkelig dårlig arbeidplass, og jeg har jobbet på gode arbeidsplasser, forskjellen er virkelig som himmel og helvete. Så jeg tror at god ledelse, gode kolleger, trivsel har langt mer å si enn om en tar seg en kopp kaffe på morningen igrunn. Trivsel er jo individuelt, trivsel for meg er noe annet enn for noen andre, hver og en bør tenke igjennom sin trivselsliste.. Du skriver at vi er kun penger for en arbeidsgiver, tja men er ikke en arbeidsplass nøyaktig det samme for oss arbeidere? Få ville jobbet gratis, vi går jo på jobb for pengene så prinsippet er det samme for oss. Jeg er glad i jobben min, men jeg hadde ikke gjort det vist ikke jeg hadde fått penger og lønn for strevet! Så "utnyttelsen" går jo begge veier her, det er jo sånn arbeidslivet funker.. Vi er forskjellige, denne listen funker kanskje for deg som er bra, og intensjonen er fin men vi er nok forskjellige og har forskjellige prioriteringer for å sette en slik mal for alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #8 Del Skrevet 16. desember 2022 Det vanskeligste er å ikke tenke på jobb i fritiden…. Anonymkode: f98c7...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #9 Del Skrevet 16. desember 2022 Hehe, jeg synes rådene dine høres litt...kjedelige ut? Jeg har 0 problem med å jobbe litt ekstra, jeg har valgt jobb ut fra interesse, ikke lønn. Jeg har også greie arbeidsgivere. Barn har jeg ikke, men det er fordi jeg ikke vil. Mine gener vil dø ut etter meg.😂 Tror du virkelig at du bare kan si til folk, "det er ikke lurt å få barn" og så sier de ja og undertrykker tusener eller millioner av år med formeringsinstinkt? Når det gjelder alkohol så liker jeg det. Både det og trening. Det ene utelukker ikke det andre, jeg har sterk tro på balanse. Anonymkode: 42c6b...eec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 16. desember 2022 #10 Del Skrevet 16. desember 2022 Jeg er bare glad TS ikke jobber hos oss😆… PS: Vi får gratis kaffe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå