Gå til innhold

For eller mot hidjab

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt i mot hijab.

Helt for kvinners rett til å kle seg i hva de vil, også hijab.

Helt for å nekte hijab i yrker hvor uniform er en del av utøvelsen, med mindre man også skal tillate alt annet folk føler for å gå med (og da forsvinner hele uniformen). Ser ingen som helst grunn til at religiøse begrunnelser skal gis forrang foran andre ting som er viktig for folk. 

Anonymkode: b4d2a...6fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Athena Catalina skrev (På 4.10.2022 den 20.06):

I mot, fordi det er et kvinneundertrykkende plagg.

Hva er undertrykkende med hijab?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 11.23):

Niks, mange bruker hijab fordi det er mote eller fordi de ønsker det selv. Flertallet faktisk, og ettersom det er en del av deres ytringsfrihet er det helt greit.

Anonymkode: fd9e5...ff8

Nå er det ikke mote, da, men et religiøst symbol. Som sådan helt greit å bruke privat, men man bør ikke ha rett til å bruke det i jobbsammenheng, akkurat som man heller ikke bør kunne kreve å få bære kors rundt halsen eller yarmulke, eller andre former for religiøse symboler. 

Anonymkode: 7ccda...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er frivillig bruk så har jeg ikke noe i mot det. Er vel ikke verre en caps egentlig. 

Anonymkode: c722b...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge det er frivillig bruk så har jeg ikke noe i mot det. Er vel ikke verre en caps egentlig. 

Anonymkode: c722b...1c1

😂😂😂

les deg opp! 

Anonymkode: 5d44a...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen

Jeg er i mot, men ønsker ikke å nekte dem det.   Man kan ikke kalle det et klesplagg. Man sier ikke at man bærer en lue, men de sier at de bærer hijab.  De kler på seg religionen sin. De bærer en muslimsk uniform.  Og de har lov å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (6 timer siden):

Jeg er i mot, men ønsker ikke å nekte dem det.   Man kan ikke kalle det et klesplagg. Man sier ikke at man bærer en lue, men de sier at de bærer hijab.  De kler på seg religionen sin. De bærer en muslimsk uniform.  Og de har lov å gjøre det.

Jeg er i grunnen enig. Jeg er mot hijab men er også mot å nekte folk å bære det. Har jo kjent hyggelige, liberale muslimske kvinner som går med hijab. De trenger ikke være islamister for å gå med hijab.

Jeg har et blandet forhold til når folk går med veldig tydelige kors også, men ville aldri forbudt det. Eller politiske symboler for den sakens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 18.57):

Nå er det ikke mote, da, men et religiøst symbol. Som sådan helt greit å bruke privat, men man bør ikke ha rett til å bruke det i jobbsammenheng, akkurat som man heller ikke bør kunne kreve å få bære kors rundt halsen eller yarmulke, eller andre former for religiøse symboler. 

Anonymkode: 7ccda...84d

Det er litt forskjell på ting da, yarmulke må du vel gå med hvis du er konservativ jøde, og går du med hijab er det ikke bare-bare å ta det av.  Kors er mye mer frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at folk ikke ser ironien i at man vil ta avstand fra at noen bestemmer hva kvinner skal gå med gjennom å bestemme hva de ikke skal få gå med.

Anonymkode: d076e...123

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imot.  Et fullstendig idiotisk plagg.  Hvorfor skal kvinner måtte finne seg i å kle seg slik fordi noen menn krever dette.

Kanskje mennene som mener kvinnene skal gå med dette kunne gå med det selv, så slapp vi å se så mye av dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JegMotStrømmen skrev (På 25.9.2022 den 11.33):

Jeg har ikke noen problemer med plagget hijab på voksne kvinner, det kan sammenlignes med et godt gammeldags skaut, det dekker ikke til mer enn håret. 

Eg ser kva du seier, her. Men sjølv vil eg ikkje heilt samanlikna hijab med korleis skaut vart brukt i Noreg.

Skaut vart først og fremst nytta av kvinner etter at dei var gifte. Det var ein måte å sjå kven som var gifte og ikkje. (Dette kan vi sjå att i bunadane i dag: jentebunadar har gjerne ikkje skaut.) 

Ugifte kvinner kunne bruka skaut til arbeid: når dei feks var i fjøset eller jobba andre stader der ein ville verne håret mot skitt og lukt. 

Om ei kvinne (ugift eller gift) brukte hovudplagg som ho egentleg ikkje skulle bruke, så vart det nok mykje bygdesnakk og bysladder om henne. Men ikkje fare for den sosiale kontrollen ein kan sjå i enkelte muslimske miljø (med vekt på enkelte) der vi ser at ei jente sin oppførsel fører skam og tap av ære for heile familien/slekta.

Anonymkode: 858cf...7cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 17.18):

Flertallet velger dette, og kvinnen blir ikke skjult. Det skjuler kun håret.

Anonymkode: fd9e5...ff8

Når de har blitt tilvennet å bruke det siden barneskolealder.. og plagget går rundt hals, bryst osv. som betyr det ikke kan sammenlignes med en sommerlue, akkurat. Plagget er dominerende, og må brukes HELE tiden utenfor hjemmet. Derfor er jeg svært skeptisk til hvor 'frivillig' det faktisk er. Plagget er også svært symboltungt. Ja, vi kan løpe rundt med miniskjørt i Norge, men hvis du har masse hakekors på er det ikke like nøytralt. Ja, jeg tror noen bruker det frivillig. Men jeg har sett f.eks. en venninne tok søsteren sin på fersken i å ikke ha på hijab, og kritiserte henne. Så mange jenter opplever nok en form for "tvang", selv om den konfrontasjonen i eksempelet jeg ga var relativt mildt. Men det var der.

Anonymkode: 5e87d...d36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...