AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #1 Del Skrevet 24. september 2022 Jeg er såpass opp i alder at jeg har ikke vokst opp med plagget. Og først ble veldig negativt påvirket av media fremstilling iht min mening om hidjab. På en annen side har jeg hele veien tenkt at det er pussig å skulle forby noe plagg. Ja jeg skammer meg for at jeg ble påvirket negativt. Så unnskyld. Damer både med og uten hidjab blir stadig vekk hetset for både å bruke plagget og for ikke å bruke plagget. Men jeg har landet på at jeg mener at vi ikke har noe med det. Og at ingen kvinner skal hetses for å bruke noe som helst. Så dør det kvinner i fengsel pga bruke plagg feil. Da kommer tvilen tilbake. Men jeg tenker den riktige kampen handler ikke om for eller mot hodeplagg. Men retten til å bære eller ikke bære det man vil, og at kampen egentlig handler om kvinnefrihet generelt. Uansett ingen skal dø i fengsel for å bruke klær feil, og ingen skal dø i fengsel for å bruke religiøs bekledning om de ønsker å bruke det. På 90 tallet ble det foreslått et forbud, mot hette på hodet bla. Mener å huske baggy bukser og caps også var foreslått forbud mot. Bla fordi unge kriminelle brukte hette genser/jakke caps og store bukser de ikke kunne ha oversikt på. Heldigvis en lov som aldri kom. Men jeg husker godt hvordan vi ungdommer reagerte på forslaget. Så jeg støtter de som velger selv og jeg støtter den kampen kvinnene står i nå. Uansett verden er ikke bare sort/hvit. Imellom hvit og sort finnes det mange nyanser. Det jeg iallefall er imot er alt som heter kles politi. Det er en motstand jeg kan stå 100% for. Anonymkode: 43262...325 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #2 Del Skrevet 24. september 2022 Folk har ikke et problem med rettighetene deres, heller mangelen på de. Hidjab blir det de ser som vekker harme. De hetser det som føles truende. Dermed tar de det utover de som de egentlig ønsker å beskytte. Ironisk. Anonymkode: 53a61...f94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #3 Del Skrevet 24. september 2022 Det er nærmest islams svar på naziuniform, et politisk-ideologisk plagg. En person i hijab er enten islamist selv eller kontrolleres av en eller flere. Det har lite med religion i seg selv å gjøre, og alt med islam som politisk og kvinnefiendtlig ideologi. Ved å bruke hijab viser man total forakt for en moderne, demokratisk verden. Man bruker sin frihet for å spre det motsatte. Anonymkode: ef598...9e5 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #4 Del Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er nærmest islams svar på naziuniform, et politisk-ideologisk plagg. En person i hijab er enten islamist selv eller kontrolleres av en eller flere. Det har lite med religion i seg selv å gjøre, og alt med islam som politisk og kvinnefiendtlig ideologi. Ved å bruke hijab viser man total forakt for en moderne, demokratisk verden. Man bruker sin frihet for å spre det motsatte. Anonymkode: ef598...9e5 Nei det vil jeg ikke si. Er jo damer med hidjab som absolutt lever moderne. Men under religiøse konsepter. Det gjelder jo alle religiøse forøvrig. Veldig få av oss som ikke tilhører noen gud. Noen har religiøse kleskoder andre ikke. Også innenfor samme religion Anonymkode: 43262...325 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #5 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 7.51): Det er nærmest islams svar på naziuniform, et politisk-ideologisk plagg. En person i hijab er enten islamist selv eller kontrolleres av en eller flere. Det har lite med religion i seg selv å gjøre, og alt med islam som politisk og kvinnefiendtlig ideologi. Ved å bruke hijab viser man total forakt for en moderne, demokratisk verden. Man bruker sin frihet for å spre det motsatte. Anonymkode: ef598...9e5 Niks, mange bruker hijab fordi det er mote eller fordi de ønsker det selv. Flertallet faktisk, og ettersom det er en del av deres ytringsfrihet er det helt greit. Anonymkode: fd9e5...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JegMotStrømmen Skrevet 25. september 2022 #6 Del Skrevet 25. september 2022 Jeg har ikke noen problemer med plagget hijab på voksne kvinner, det kan sammenlignes med et godt gammeldags skaut, det dekker ikke til mer enn håret. Niqab og burka derimot, som totalt usynliggjør kvinnen, det liker jeg ikke. Det jeg sliter litt med er at kvinner i Iran f.eks, kjemper for retten til å kunne bestemme selv hva de vil gå i, de kjemper for å kunne kaste hijaben om de ønsker. Og jeg støtter dem i kampen. Her i Norge er det teoretisk ingen tvang på å bære hijab, og mange velger dette frivillig og jeg støtter også deres frivillige valg. Men, noen blir tvunget, noe jeg ikke aksepterer i det hele tatt. Problemet er at det er vanskelig å vite hvem. For ingen skal måtte tvinges til å gå i plagg de ikke ønsker. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #7 Del Skrevet 25. september 2022 Jeg er ikke for noe forbud. Men jeg forbeholder meg retten til å argumenter mot bruk. Det er så utrolig usolidarisk mot alle de kvinnene som blir påtvunget dette plagget. De kan ha en hvilken som helst grunn å gå med hijab e.l uansett om det er mote, religion, politikk eller hva som helst, så ser jeg et menneske som synes det er greit å undertrykke kvinner. Anonymkode: 62022...b93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #8 Del Skrevet 25. september 2022 Jeg mener at det er på tide mot et generelt forbud mot religiøse og politiske symboler i skolene og på offentlige arbeidsplasser. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er fakta at dette med at kvinner skal dekke seg til en regel som er skapt av menn for kvinner, det er et verktøy for å kunne drive negativ sosial kontroll og bruke religion som unnskyldning. Anonymkode: 79161...b09 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #9 Del Skrevet 25. september 2022 Jeg er for kvinners rett og frihet til å velge. Det gjelder enten de vil bruke hijab eller ikke så skal de få velge selv og være trygg uansett hva de velger på samme måte som jeg vil at kvinner i vesten skal få velge sine plagg selv og være trygge fra sjikane enten vi går i bikini eller ikke Anonymkode: 7a484...861 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #10 Del Skrevet 25. september 2022 Helt imot. Det nytter ikke å bruke argumentet om at noen få voksne bruker det frivillig. Det er i utgangspunktet et plagg ment for å kontrollere og skjule kvinner. Når jeg ser somaliske jenter som ikke engang har begynt på skolen iført slikt blir jeg bare trist. Anonymkode: 9c3e9...5ff 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #11 Del Skrevet 27. september 2022 Jeg er ingen av delene. Jeg er for at folk skal få velge selv. Alle kvinner fortjener retten til å helt selv få bestemme om de bruker hijab eller ikke. På samme måte som at vi får bestemme om vi skal gå i miniskjørt eller ikke. Bikini eller ikke. Hettegenser eller ikke. Folk må slutte å prøve å bestemme over andre, spesielt kvinner. En kvinne fra midtøsten som tror på Allah er like mye i stand til å ta sine egne valg som norske Ingrid og Helene. Spesielt når det kommer til noe så uskyldig som et tøystykke de bruker for å dekke håret og nakken sin. Det er deres hår. De bestemmer om det skal vises eller ikke. "Jeg er imot hijab fordi det representerer undertrykkelse av kvinner" - er så jævlig ironisk. Akkurat sånne uttalelser ER undertrykkelse av kvinner. Hvis noen vil bruke et plagg for å skjule håret/andre deler av kroppen sin for andre enn sine nærmeste har det da for pokker ingenting med deg å gjøre, egoistiske, syke tulling som tror din mening om et klesplagg er den eneste som betyr noe. Hva du legger i plagget er ditt problem. Gå til psykolog hvis det plager deg så mye. Anonymkode: b9526...5c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #12 Del Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 12.07): Helt imot. Det nytter ikke å bruke argumentet om at noen få voksne bruker det frivillig. Det er i utgangspunktet et plagg ment for å kontrollere og skjule kvinner. Når jeg ser somaliske jenter som ikke engang har begynt på skolen iført slikt blir jeg bare trist. Anonymkode: 9c3e9...5ff Flertallet velger dette, og kvinnen blir ikke skjult. Det skjuler kun håret. Anonymkode: fd9e5...ff8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 27. september 2022 #13 Del Skrevet 27. september 2022 Ryddet for tulleinnlegg. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #14 Del Skrevet 28. september 2022 I mot. Selvfølgelig. Med mindre menn bruker det og. Noe som neppe blir aktuelt. Anonymkode: 9ac0a...cb1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #15 Del Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 7.51): Det er nærmest islams svar på naziuniform, et politisk-ideologisk plagg. En person i hijab er enten islamist selv eller kontrolleres av en eller flere. Det har lite med religion i seg selv å gjøre, og alt med islam som politisk og kvinnefiendtlig ideologi. Ved å bruke hijab viser man total forakt for en moderne, demokratisk verden. Man bruker sin frihet for å spre det motsatte. Anonymkode: ef598...9e5 Dette! Forsøkte å forklare til medstudenter at de ikke er så strenge i F eks Marokko på det, og at det ikke er noe man MÅ bruke, og at jenter burde fått velge selv, det er som regel far som bestemmer…. En måte å forsøke å gi de økt forståelse for kulturen og at hijab ikke står i koranen… At barn ikke nødvendigvis syns det er greit, da det ER kvinneundertrykkende… At ofte vil de slippe men regler og fedre bestemmer. Ble totalt misforstått og de trodde jeg var rasist… Da er det nesten umulig å gi folk som jobber med mennesker, økt forståelse for kulturen rundt hijab. Dessverre skjer det som skjer nå i Iran, og det gir innblikk i hvordan det er… Kvinner må få velge selv. Barn med hijab får ofte ikke velge selv. Man skal respektere deres valg uansett, for det KAN være deres valg også, men det er noe de nesten ikke tør å si, da de er redde for far som bestemmer. Anonymkode: 7c5db...636 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dakia Skrevet 1. oktober 2022 #16 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 7.27): Jeg er såpass opp i alder at jeg har ikke vokst opp med plagget. Og først ble veldig negativt påvirket av media fremstilling iht min mening om hidjab. På en annen side har jeg hele veien tenkt at det er pussig å skulle forby noe plagg. Ja jeg skammer meg for at jeg ble påvirket negativt. Så unnskyld. Damer både med og uten hidjab blir stadig vekk hetset for både å bruke plagget og for ikke å bruke plagget. Men jeg har landet på at jeg mener at vi ikke har noe med det. Og at ingen kvinner skal hetses for å bruke noe som helst. Så dør det kvinner i fengsel pga bruke plagg feil. Da kommer tvilen tilbake. Men jeg tenker den riktige kampen handler ikke om for eller mot hodeplagg. Men retten til å bære eller ikke bære det man vil, og at kampen egentlig handler om kvinnefrihet generelt. Uansett ingen skal dø i fengsel for å bruke klær feil, og ingen skal dø i fengsel for å bruke religiøs bekledning om de ønsker å bruke det. På 90 tallet ble det foreslått et forbud, mot hette på hodet bla. Mener å huske baggy bukser og caps også var foreslått forbud mot. Bla fordi unge kriminelle brukte hette genser/jakke caps og store bukser de ikke kunne ha oversikt på. Heldigvis en lov som aldri kom. Men jeg husker godt hvordan vi ungdommer reagerte på forslaget. Så jeg støtter de som velger selv og jeg støtter den kampen kvinnene står i nå. Uansett verden er ikke bare sort/hvit. Imellom hvit og sort finnes det mange nyanser. Det jeg iallefall er imot er alt som heter kles politi. Det er en motstand jeg kan stå 100% for. Anonymkode: 43262...325 For et vakkert menneske du er 🥰 veldig fornuftig holdning syns jeg, og jeg er enig med deg i alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 1. oktober 2022 #17 Del Skrevet 1. oktober 2022 For. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #18 Del Skrevet 1. oktober 2022 MOT Anonymkode: 970a1...413 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athena Catalina Skrevet 4. oktober 2022 #19 Del Skrevet 4. oktober 2022 I mot, fordi det er et kvinneundertrykkende plagg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. oktober 2022 #20 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 7.51): Det er nærmest islams svar på naziuniform, et politisk-ideologisk plagg. En person i hijab er enten islamist selv eller kontrolleres av en eller flere. Det har lite med religion i seg selv å gjøre, og alt med islam som politisk og kvinnefiendtlig ideologi. Ved å bruke hijab viser man total forakt for en moderne, demokratisk verden. Man bruker sin frihet for å spre det motsatte. Anonymkode: ef598...9e5 Et politisk-ideologisk plagg som begrunnes i religion og religiøse tekster. For øvrig enig med deg, så TS - jeg er veldig imot. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå