AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #1 Skrevet 24. september 2022 Jeg støtter streikeretten, men mener det må være vesentlig at man har en exit-strategi, men plan for hvordan man skal komme seg ut av streiken. Lærerne ser ut til å mangle dette. KS gir ikke etter (det kan de ikke, da vil en haug andre forbund krevde nye forhandlinger), regjeringen vil ikke gripe inn. Da gjenstår det bare å streike til streikekassa er tom. Det skjer før eller siden. Hvordan kan streiken avsluttes? Anonymkode: 6e927...c1e 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #2 Skrevet 24. september 2022 De blir enige imorra. Anonymkode: ae570...478 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #3 Skrevet 24. september 2022 Jeg håper hele skolesystemet kollapser, slik skolen er i dag fungerer den jo ikke. Hele systemet må endres, 6år er tilstrekkelig med obligatorisk lære. Så kan elevene få bestemme selv 3 siste årene, så endrer man til 7år som start. Ikke 6åringer. 9årig skole. 1-6 klasse obligatorisk lære. 7-9 klasse så kan elevene få drive læring etter eget ønske. Mennesket klarer å søke selv. Lekser må såklart ikke eksistere. Skolen i dag skaper tvang og dropouts. Tvang funker aldri på et menneske. Anonymkode: 5f275...ff8 3 1
Mwanafunzi Skrevet 24. september 2022 #4 Skrevet 24. september 2022 Streik kan ikke fungere så lenge den ene parten ikke har noen grunn for eller motivasjon for å løse konflikten. Da det var streik i sas tapte arbeidsgiver millioner, men her er det omvendt. Arbeidsgiver KS, dvs kommunene, tjener millioner hver eneste dag på streiken. I tillegg får lærerne skylda, vi ser innlegg i avisene med «kom dere tilbake på jobb, lærere», «lærerne ødelegger ungene våre» osv. Den eneste mulige måten å løse dette på er at KS gir noe (nesten hva som helst, virker det som), tvungen lønnsnemnd (men da har lærerne faktisk mista streikeretten sin!) eller at politikerne, som er de som faktisk eier og styrer ks og som snakker så høyt og inderlig om alt de skal liksom gjøre med skolen før hvert valg, tar seg sammen og går inn i konflikten med ekstra ressurser og tydelig målstyring. Spørsmålet her er jo hva slags skole vil vi ha? Vil vi at lærere skal ha en mindrelønnsutvikling? Vil vi ha faglærte lærere, eller er det ikke så viktig? Jeg tror veldig mange kommer til å forlate yrket om denne streiken ikke fører til noe. De jeg snakker med er slitne og oppgitte og føler seg pisset på av en arbeidsgiver som ikke engang gidder å stille til debatt på tv og som skylder på dem for alt. 16
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #5 Skrevet 24. september 2022 Mwanafunzi skrev (47 minutter siden): Streik kan ikke fungere så lenge den ene parten ikke har noen grunn for eller motivasjon for å løse konflikten. Da det var streik i sas tapte arbeidsgiver millioner, men her er det omvendt. Arbeidsgiver KS, dvs kommunene, tjener millioner hver eneste dag på streiken. I tillegg får lærerne skylda, vi ser innlegg i avisene med «kom dere tilbake på jobb, lærere», «lærerne ødelegger ungene våre» osv. Den eneste mulige måten å løse dette på er at KS gir noe (nesten hva som helst, virker det som), tvungen lønnsnemnd (men da har lærerne faktisk mista streikeretten sin!) eller at politikerne, som er de som faktisk eier og styrer ks og som snakker så høyt og inderlig om alt de skal liksom gjøre med skolen før hvert valg, tar seg sammen og går inn i konflikten med ekstra ressurser og tydelig målstyring. Spørsmålet her er jo hva slags skole vil vi ha? Vil vi at lærere skal ha en mindrelønnsutvikling? Vil vi ha faglærte lærere, eller er det ikke så viktig? Jeg tror veldig mange kommer til å forlate yrket om denne streiken ikke fører til noe. De jeg snakker med er slitne og oppgitte og føler seg pisset på av en arbeidsgiver som ikke engang gidder å stille til debatt på tv og som skylder på dem for alt. Enig i mye av dette. Men jeg forstår godt at KS ikke ville stille i Debatten - de hadde alt å tape på det. De forhandler ikke på TV. Problemet lærerne har er at denne streiken ikke KAN føre til så mye. Det er som skrevet over, de har ingen exit-strategi. 10 000 til hver lærer er også mer symbolsk enn noe, det løser ikke utfordringene lærerne peker på i det hele tatt. Utdanningsforbundet kan ikke trekke seg ut, for da blir medlemmene rasende og melder seg ut - og det er Utdanningsforbundet som har fyrt opp under konflikten. De andre to fagforeningene ser ut til å være spilt helt ut på sidelinja, de er knapt med i forhandlingene i det hele tatt. Jeg ser egentlig ingen annen løsning en tvungen lønnsnemnd. Nå er det snart høstferie, og noen elever har ikke vært på skolen i det hele tatt dette skoleåret! Anonymkode: b7547...30b 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #6 Skrevet 24. september 2022 Den avsluttes i morra. Tør vedde 1 mill på det. Anonymkode: ae570...478
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #7 Skrevet 24. september 2022 Trenger ikke skole når vi har Youtube University. De siste årene har nordmenn i alle aldre blitt eksperter på både virus, vaksiner, folkehelse, pandemibekjempelse og geopolitiske spørsmål. Fremtiden er lys. 🙂 Anonymkode: 03a33...4ed 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #8 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Trenger ikke skole når vi har Youtube University. De siste årene har nordmenn i alle aldre blitt eksperter på både virus, vaksiner, folkehelse, pandemibekjempelse og geopolitiske spørsmål. Fremtiden er lys. 🙂 Anonymkode: 03a33...4ed Forstår at dette er ironi, men det er overraskende mange som ikke skjønner at man må kunne lese og skrive for å kunne lære i nye og ukjente kontekster. "Diktanalyse" går jo igjen som den virkelig unødige tidstyven når folk sutrer. Om bare diktanalyse var en trening i å tolke tekst.. Anonymkode: fa4dc...250 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #9 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): De blir enige imorra. Anonymkode: ae570...478 Uff, håper ikke det. Trenger at streiken fortsetter! Anonymkode: b5b43...c5a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #10 Skrevet 25. september 2022 Den kan bli slutt når Utdanningsforbundet tar til vettet og skjønner at lærere tjener nok, og at det ikke er noen grunn til at de skal tjene så mye mer enn andre yrker, og når de forstår at de ikke er mer verdt enn andre. Anonymkode: dd861...152 6 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #11 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 3.40): De blir enige imorra. Anonymkode: ae570...478 Nope. KS er ute etter tvungen lønnsnemnd.. Anonymkode: f9f72...6a3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #12 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den kan bli slutt når Utdanningsforbundet tar til vettet og skjønner at lærere tjener nok, og at det ikke er noen grunn til at de skal tjene så mye mer enn andre yrker, og når de forstår at de ikke er mer verdt enn andre. Anonymkode: dd861...152 Hva forslår du for at lærerne skal bli værende i yrket og at rekrutteringen går opp? Anonymkode: f9f72...6a3 4
Topsi Skrevet 25. september 2022 #13 Skrevet 25. september 2022 KS burde komme lærerne I møte med løfter ift neste lønnsoppgjør, men KS brøt jo løftene de ga i 2020, i 2021, så hvem vil tro på.det? 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #14 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva forslår du for at lærerne skal bli værende i yrket og at rekrutteringen går opp? Anonymkode: f9f72...6a3 At lærerne slutter å snakke dritt om eget yrke ved hver minste anledning. Anonymkode: 2c150...963 9 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #15 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At lærerne slutter å snakke dritt om eget yrke ved hver minste anledning. Anonymkode: 2c150...963 Lærere snakker ikke dritt om yrket sitt. Lærere svarer ærlig på alt av oppgulp fra uvitende folk i allverdens kommentarfelt. Hvis det var så lukrativt å være lærer, med høy lønn og massevis av (ufortjent) fritid, hadde ikke flukt fra yrket eller utdanning vært en realitet. Det er en stor krise i utdanningssektoren, og den blir ikke mindre av tvungen lønnsnemnd. DET er en realitet. Anonymkode: 70a06...865 7 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #16 Skrevet 25. september 2022 Streiken avsluttes vel om lærerne få samme lønnsøkning som andre grupper i kommunal sektor; altså 3.7-3.8%. Tilbudet fra ks nå er vel at nyutdannede skal få 5% mer, mens lærere som har jobbet lenge kun skal få litt over 2%. Dere som klager over streiken; ville dere selv godtatt kun ca 2% lønnsøkning mens andre i samfunnet fikk 3.7, og nyutdannede i eget yrke fikk 5%? Selvsagt ikke. Anonymkode: d7cb0...50a 11
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #17 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva forslår du for at lærerne skal bli værende i yrket og at rekrutteringen går opp? Anonymkode: f9f72...6a3 Finne lærere som trives i jobben sin. Og ikke bare er lærer for å tjene mye penger. Rekrutteringen går opp når nåværende lærere slutter å klage. Selvfølgelig er det ingen som har lyst til å bli lærer, når nåværende bare klager og forteller hvor fæl jobb de har. De skulle prøvd seg i en annen jobb, opp kl 6 om morgenen, jobbe 7 til 15 fem dager i uka (kanskje litt jobb på kvelden) ,47 uker i året! Anonymkode: dd861...152 4 1
Anonymburker Skrevet 25. september 2022 #18 Skrevet 25. september 2022 Veldig gledelig at streiken fortsetter. Det blir nok tvungen lønnsnemnd i løpet av uka nå. 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #19 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finne lærere som trives i jobben sin. Og ikke bare er lærer for å tjene mye penger. Rekrutteringen går opp når nåværende lærere slutter å klage. Selvfølgelig er det ingen som har lyst til å bli lærer, når nåværende bare klager og forteller hvor fæl jobb de har. De skulle prøvd seg i en annen jobb, opp kl 6 om morgenen, jobbe 7 til 15 fem dager i uka (kanskje litt jobb på kvelden) ,47 uker i året! Anonymkode: dd861...152 Jeg var yrkesfaglærer. Men slutta pga forholdene. All papirarbeid, sosionomoppgavene, en ledelse som aldri er fornøyd og som setter i gang med nytt ‘forbedringsarbeid’ hvert eneste år (les: man er aldri god nok). Det havner i skuffa. All denne ‘ferien’ det påstås at lærere har er be. I høstferien lager man planer, retter prøver og papirarbeid. I juleferien retter man heldagsprøver og begynner på karakterene til 1. termin. Man jobber langt mer enn de 42 timene i uken i snitt. Pgs elevene ble jeg noen år ekstra, men nok er nok! Jeg har bedre lønn og arbeidsbetingelser utenfor skolen. Og der blir jeg. Med min bakgrunn er jeg meget ettertraktet i skoleverket. Men nei takk! Anonymkode: f9f72...6a3 8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #20 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finne lærere som trives i jobben sin. Og ikke bare er lærer for å tjene mye penger. Rekrutteringen går opp når nåværende lærere slutter å klage. Selvfølgelig er det ingen som har lyst til å bli lærer, når nåværende bare klager og forteller hvor fæl jobb de har. De skulle prøvd seg i en annen jobb, opp kl 6 om morgenen, jobbe 7 til 15 fem dager i uka (kanskje litt jobb på kvelden) ,47 uker i året! Anonymkode: dd861...152 Haha, tuller du? INGEN blir (eller er) lærer for å tjene mye penger! De jeg kjenner som blir i læreryrket år etter år gjør det fordi de trives med jobben, fortrinnsvis elevene og undervisningen. Selv da, altså om man liker elever og undervisning, holder det hardt for mange å bli i skolen. De klager ikke forresten, de sier fra om ting som ikke fungerer - i et forsøk på å få gjennom endringer. Hvis ikke blir nemlig lærerflukten bare større og større. Anonymkode: e5773...1af 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå